بستن

غربی‌های ملخ‌خور

هفت‌برکه راحله بهادر:‌ امسال که زمان‌بندی نوبرانه‌ها به خاطر بارش‌های بهاری به هم خورد، وگرنه تقریبا همین روزها باید شاهد عکس‌ها و کلیپ‌های همشهریان از آداب خوردن ملخ بودیم. اما حتما می‌دانید که خوردن ملخ یا مئگه تنها مخصوص گراشی‌ها یا اهالی جنوب نیست و طرفداران زیادی در دنیا دارد. این مقاله‌ی مجله‌ی آمریکایی تایم TIME، روش گرفتن، تمیز کردن و پخت این حشره را مرور کرده است. تیتر مطلب این است: «می‌توانید ملخ بخورید؟ بله! و این هم روش گرفتن، تمیز کردن و خوردن آنها.»

البته اینجا از نوع آمریکایی این حشره به اسم سیکادا cicada صحبت می‌شود که ظاهر متفاوتی هم دارد و به زنجره شبیه‌تر است، ولی خب، اصل قصه همان بحث حشره‌خوری است که هر روز در دنیا مرسوم‌تر می‌شود. و البته که نویسنده‌ی آمریکایی پیش عاشقان ملخ در گراش درس پس می‌دهد و نوشته‌اش برای مبتدی‌ها شروع خوبی است!

نویسنده‌، مقاله را با یک جمله‌ی جادویی و توصیف یک صحنه‌ی رویایی برای ملخ‌خورها شروع کرده است: «آماده باشید ملخ‌ها را همه جا ببینید!» و ادامه می‌دهد: «قرار است امسال شاهد بیش از یک میلیارد ملخ در نقاط مختلف آمریکا باشیم، چیزی که در دو قرن اخیر سابقه نداشته است.» نویسنده در ادامه از آمریکایی‌ها خواسته است از این تهدید هجوم ملخ‌ها فرصت بسازند. چطور؟ در ادامه بخوانید:

ملخ‌ها که به خاطر صدای کرکننده‌ی جفت‌گیری‌شان (که می‌تواند به بلندی صدای ماشین‌های چمن‌زنی باشد) معروفند، یک غذای لذیذ برای حیوانات و گاه انسان است. بله درست شنیدید، انسان‌ها! ملخ‌ها هم مانند بسیاری از حشرات دیگر به عنوان غذای دوست‌دار محیط زیست و با داشتن پروتئین بالا، جایگزین انواع گوشت مرغ و گوشت قرمز شناخته شده‌اند. آنها کلسترول پایینی دارند، ترد هستند و طعم و کیفیتشان اینطوری توصیف شده‌اند: با طعمی مثل آجیل و کیفیتی مثل میگو.

قدم اول: آنها را بگیرید.

باید تلاش کنید در انتخاب‌تان سختگیر باشید! ملخ‌هایی که تازه از زمین ظاهر شده‌اند معمولا لذیذترین اسنک را به شما نمی‌دهند. بهترین کار این است که منتظر بمانید تا پوست‌اندازی کنند، از پوسته‌هایشان بیرون بیایند تا تمیز و نرم باشند. نگران زخمی شدن هم نباشید: در حالی که ممکن است لمس پاها و چنگال‌های ملخ‌ها زبر و خارش‌آور باشد، آنها نه گاز می‌گیرند و نه نیش می‌زنند. می‌توانید به آرامی آنها را بردارید، بال‌هایشان را با انگشت شست و اشاره‌تان به بدن‌شان بچسبانید و بعد آنها را در یک کیسه یا محفظه بیندازید.

قدم دوم: تمیزشان کنید.

یانا یادین، نویسنده‌ی کتاب ملخ‌های خوشمزه: پختن و لذت بردن از ملخ‌های فصلی، پیشنهاد می‌کند که پس از گرفتن ملخ‌ها، برای کشتن و ذخیره کردن آسان، آنها را منجمد کنید. یادین پیشنهاد می‌دهد پس از خارج کردن آنها از فریزر، برای خلاص شدن از شر هرگونه میکروب قبل از پختن، می‌توانید آنها را بجوشانید. یا اینکه می‌توانید آنها را سریعا بعد از گرفتن، بجوشانید.

قدم سوم: آنها را بپزید.

ملخ‌ها در دستورها و روش‌های آشپزی در سرتاسر دنیا استفاده می‌شوند؛ در یونان و رم باستان خورده می‌شدند و مدت‌هاست از آن به عنوان یک خوراک خوشمزه‌ی سنتی در تایلند و کونگو لذت می‌برند. [شما خبط نویسنده را ببخشید که اسم گراش را ننوشته!]

انواع روش‌های خلاقانه برای گنجاندن ملخ‌ها در یک وعده‌ی غذایی وجود دارد. آنها به تنهایی استفاده می‌شوند (برخی می‌گویند بهترین حالت آن با دستگاه سرخ‌کن است) یا به عنوان طعم‌دهنده در غذاهایی مانند کاری و پاستا. برخی از افراد هم حشرات را آسیاب و پودر را با نان مخلوط می‌کنند یا از آن برای تزئین لبه لیوان نوشیدنی استفاده می‌کنند.

اما قبل از فرو کردن دندان‌هایتان در ملخ‌ها، متخصصان هشدار می‌دهند افرادی که به سخت‌پوستان دریایی حساسیت دارند یا کسانی که باید از آن پرهیز کنند (مانند زنان باردار یا خردسالان، یا کسانی که در معرض خطر نقرس هستند) باید از خوردن ملخ که در واقع گونه‌ای از سخت‌پوست است، پرهیز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top