هفت‌برکه: عصر روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، سه مهمان از اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به گراش آمده بودند: حمیدرضا قانعی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛ سید عبدالرسول موسوی‌نژادیان، معاون هنری؛ و صمد سلیمانی، مسئول امور شهرستان‌ها. مهمانان در یک برنامه‌ی فشرده از مکان‌های مختلف بازدید کردند و با فعالیت‌های سه موسسه‌ی خبری، قرآنی و علمی-پژوهشی در گراش آشنا شدند. این دیدارها از گلزار شهدا و گل‌افشانی بر مزار شهیدان گراش شروع شد.

14030229 Modir Kol Qanei 1

نشست در موسسه هفت‌برکه

در اولین نشست، قانعی با حضور در موسسه‌ی فرهنگی هفت‌برکه‌ی گراش در جریان فعالیت‌های این موسسه قرار گرفت. در این جلسه مهمانان دیگری هم حضور داشتند؛ سجاد فتحی، رئیس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش؛ مهدی آیینه‌افروز، رییس پیشین اداره؛ عبدالرضا افشار، احمدرضا خودکامه از سایت خبری پندری.

در این نشست دوستانه، محمدعلی شامحمدی، مدیر عامل موسسه، و محمدخواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، به معرفی فعالیت‌ها پرداختند. خواجه‌پور گفت: «معمولا موسسات چندمنظوره فعالیت‌های محدودی دارند، اما تا الان ما به ۹ حوزه رسیده‌ایم و بعد هم حوزه‌ی تولیدات صوتی و تصویری را اضافه کردیم. در تولید سرود فعالیت زیادی داریم اما در بخش تولید موسیقی فعالیت کمرنگ شده است. در بخش خبری هم رادیو هفت‌برکه را داریم که در مناسبت‌ها تولید پادکست و تولید خبر هم داریم. جشنواره دوبله گریش‌بانگ هم هنوز فعال است. ما چون از چند سال قبل دوبله و تولیدات صوتی را شروع کردیم، گریش‌بانگ را هم به عنوان جشنواره‌ای که در این حوزه فعال است شروع کردیم. چون چند برنامه‌ی سالانه داریم، در فصل خودش سراغ آنها می‌رویم.»

او درباره‌ی دیگر فعالیت‌های این رسانه اضافه کرد: «در طول سال معمولا ۲۲ برنامه داریم و برخی را خودمان و برخی را با همکاری دیگر انجمن‌های هنری انجام می‌دهیم. دو نمایشگاه عکس یعنی سوگواره‌ی عکس عاشورایی و عکس روز گراش دارای زمان‌بندی مشخصی است که با همکاری انجمن فیلم و عکس برگزار می‌شود. از دیگر فعالیت‌های شاخص این موسسه، برگزاری جایزه‌ی احمد اقتداری، همایش هشتمین آفتاب و بعد برگزاری کلاس‌های آموزشی تابستانه است.» سپس خواجه‌پور با اشاره به رتبه‌ی برتر موسسه‌ی خبری هفت‌برکه در سال گذشته در میان خبرگذاری‌های آنلاین، علت آن را تولیدی بودن محتوای آن و دوری از بازنشر مطالب پایگاه‌های خبری دیگر عنوان کرد.

قانعی هم در این نشست بر اهمیت و نیاز به گسترش موسسات در شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: «دستوری که ما از وزارت ارشاد گرفته‎‌ایم این است که در شهرستان‌ها به رزومه‌ی افراد نگاه نمی‌کنند و اگر درخواست موسسه‌ی تک منظوره بدهید، اصلا در شورای ما درخواست شما مطرح نمی‌شود و چون از شهرستان آمده فورا تایید می‌شود و این یک قاعده است. اگر موسسه‌ی تک‌منظوره بخواهد بر یک وجه متمرکز باشد مورد تایید ما است اما اگر بخواهد برنامه‌های تخصصی دیگری برگزار کند مانع می‌شویم چون با برنامه‌ی فرهنگ‌سراها و آموزشگاه‌ها تداخل پیدا می‌کند. اگر در شهرستان کسی بخواهد چنین موسساتی ایجاد کند سنگ‌اندازی نمی‌کنیم و حمایت هم می‌کنیم.»

بعد از پذیرایی و گرفتن عکس یادگاری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و همراهانش از استودیو پارسینا در طبقه‌ی بالای موسسه‌ی هفت‌برکه بازدید کردند. بازدید از ساختمان در حال ساخت موسسه هفت‌برکه در بلوار شهدا هم از برنامه‌های دیگر مدیر کل و هیات همراه بود.

14030229 Modir Kol Qanei 31

بازدید از بنیاد کهن‌پارسیان

پس از بارانی آرام و مختصر که هوا را روشن و خنک کرده بود تا گرمای گراش برای مهمانان کمرنگ شود، قانعی و دیگر مهمانان برای بازدید به بنیاد پژوهشی دانشنامه‌ی کهن‌پارسیان جنوب سر زدند. این بنیاد به مدیریت عبدالعلی صلاحی در زمینه‌ی آرشیو، گردآوری منابع منطقه‌ی جنوب مرکزی ایران و نشر کتب نویسندگان فعال است و به گفته‌ی مدیر بنیاد، از حیث منابع آرشیوی متنوع که شامل طیف وسیعی از فیلم، عکس، میکروفیلم، اسناد و قطعات صوتی و دیگر اشکالِ منابع تاریخی می‌شود، در جنوب ایران کم‌نظیر است.

در این بازدید صلاحی ضمن مرور فعالیت‌های فرهنگی و هنری بنیاد که به گفته‌ی او در طول این سال‌ها با همراهی و همفکری همسرش فروغ محسنی و مهدی جباری مسیر دشواری را طی کرده تا به اینجا برسد گفت: «حوزه‌ی پژوهشی ما جنوب مرکزی ایران است، یعنی از دشتی بوشهر تا بندر خمیر هرمزگان، یعنی شانزده شهرستان که تقریبا هم‌زبان هستیم. در این حوزه ما منابع آرشیوی آنها را گردآوری کرده‌ایم. در این مجموعه سعی کرده‌ایم که برای نسل‌های آینده منابع را اسکن و یا دیجیتال کنیم. ما با این شانزده شهرستان و پژوهشگران آنها در ارتباط هستیم. خوشبختانه تا به حال دو میلیون نسخه از منابع خطی و سند و سایر منابع را به روش علمی و اسکن حرفه‌ای جمع‌آوری کرده‌ایم. برای هر یک از این اسناد کاربرگه‌هایی می‌نویسیم تا مورد استفاده‌ی پژوهشگران باشد. با مرکز اسناد هم همکاری داریم و یکی از برنامه‌های اصلی ما این است که کاربرگه‌نویسی را به سرانجام برسانیم. خوشبختانه در کل منطقه همکاری لازم با ما دارند.»

قانعی هم ضمن تایید سختی کار آرشیو گفت: «این کار واقعا عشق و اراده می‌خواهد و هر کسی سراغ آن نمی‌رود.»

در اینجا نیز پس از پذیرایی، مهمانان از بخش کتابخانه، منابع آرشیوی و کتاب‌های نویسندگان و محققان منطقه در بخش دیگر بنیاد بازدید کردند و عکسی دیگر از بازدید مدیر کل ارشاد فارس از گراش به قاب عکس عکاس هفت‌برکه مجید افشار اضافه شد.

14030229 Modir Kol Qanei 3

حضور در مجمع‌القرآن

موسسه‌ی فرهنگی مجمع‌القرآن گراش هم نقطه‌ی بعدی بازدیدهای فشرده‌ی مدیر کل و هیئت همراهش بود. آنها با حضور در این موسسه با بخشی از فعالیت‌های آن آشنا شدند و چند نفر از نوجوانان و کودکان ممتاز حافظ قرآن بخشی از توانایی و مهارت خود را در حفظ قرآن نشان دادند. آشنایی با فعالیت‌های مهارتی و صنایع دستی گروهی دیگر از نوجوانان عضو مدارس تحت نظارت این موسسه و بازدید از موزه‌ی قرآنی مجمع‌القرآن فاطمیون پایان‌بخش این دیدار کوتاه بود.

البته در لابه‌لای این سه بازدید اصلی، مدیر کل به چند جای دیگر هم سر زد تا در یک زمان فشرده، حداکثر استفاده‌ی مفید از زمان برای او و همراهانش اتفاق بیفتد؛ دیدن برکه‌ی کل با فرش سبزش، بازدید از سایت تاریخی هفت‌برکه در فضای بارانی، سر زدن به ساختمان تخصصی نمایش «پلاتو»، حضور در مسجد محمدرسول‌الله و حتی دور کلاتی و تماشای گراش.

14030229 Modir Kol Qanei 18

حضور در همایش هشتمین آفتاب

بخش آخر برنامه‌ی مدیر کل فرهنگ و ارشاد و معاونانش در گراش، حضور در همایش هشتمین آفتاب در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) بود. سخنرانی دکتر قانعی در این همایش را می‌توانید در این خبر هفت‌برکه بخوانید (اینجا).