هفت‌برکه – مریم مالدار: ۲۶ خرداد امسال مصادف با ۱۵ ژوئن روز گل و گیاه است. سر و کار داشتن با گل و گیاه حس بسیار لطیفی است و این لطافت زمانی بیشتر می‌شود که بتوانی ساعت‌ها با گل‌ها به گفت‌وگو بنشینی، با آهنگ رشدشان برقصی و در حوالی‌شان سبز شوی و شکوفه دهی. گپ زدن با گیاهان اصلا کار دشواری نیست! گل‌ها بلدند با هر زبانی با انسان‌ها حرف بزنند و از خوشحالی‌شان شاد و از غمشان دلگیر شوند.

امسال تقریبا هفتمین سالی است که در عرصه فروش و مشاوره گل و گیاه فعالم. تمام تلاش من در کنار فروش، آموزش نگهداری گیاه است. اینکه فرد پس از خرید، تمام نکات نگهداری گیاه را بداند و بتواند از رشد و سرسبزی‌اش لذت ببرد. هر چند این تاکید بر مشاوره خیلی وقت‌ها برای کسب‌وکار من نتیجه معکوس داشته و مشتری پس از گرفتن اطلاعات، قیدِ خریدِ گیاه را زده اما همچنان با عزمی راسخ بر آموزش نکاتی که از طریق تجربه و کارگا‌ه‌های آموزشی کسب کرده‌ام، تاکید دارم.

تولدِ برگِ تازه می‌تواند به بهترین شکل در احساسات فرد تاثیر مثبت بگذارد و روزش را بسازد. و این بارز‌ترین تفاوت انرژی گیاهِ طبیعی در مقایسه با گل‌های مصنوعی است.

14030326 Gol o Giah 1

سلیقه‌ی همیشه‌-سبز را کنار بگذارید

با تمام اتفاقات خوب و بد و انجام خدمات مختلف در حیطه‌ی فضای سبز و مشاوره‌هایم هنوز که هنوز است نمی‌توانم برخی همشهریانم را به خرید برخی گونه‌های گیاهی متقاعد کنم، از جمله واریته‌های بلک و ابلق از هر خانواده. مثلا چند سال پیش وقتی داشتم به یکی از همشهریان پیشنهاد گیاه آگلونما برفی را می‌دادم، سریع گفت: «این چیه دیگه؟ نمی‌خوامش! انگار روش سفیدکننده ریختن! من چیزی می‌خوان که همیشه سبز باشه!»

دقیقا جمله‌ی آخر همان مشتری، حرفِ مشترک اکثر گراشی‌‌هاست! خریدِ دائمی گیاهانِ سبز. همین اصرار بر سلیقه‌ی سبز و برخی نمونه‌های سازگار، باعث شده یک سری گیاهان همیشه در منو گلخانه‌ی خانگی‌ام باشد،  مثل سانسوریا، زاموفولیا و خصوصا پتوس. پتوس یکی از گیاهان سازگار است که کمتر کسی هست که در خانه‌اش حداقل یک گلدان پتوس نداشته باشد.

البته تنوع گیاهان آپارتمانی سازگار در منطقه ما بیشتر از سه گیاه نامبرده در بالاست. جدای از سلیقه، با توجه به نور و تهویه، گیاهانی مثل شامادورا، برگ انجیری، انواع آگلونما، انواع فیکوس، انواع فیلودندرون‌ها، اریکا، بامبو، انواع افوربیا، دیفن باخیا و… گزینه‌های شناخته‌ شده‌ای است که به مشتری پیشنهاد می‌دهیم.

در کل با توجه به آب و هوا، دستمان برای تنوع گیاهان متفاوت بسته است مگر با ایجاد شرایط ایده‌آل رشد که آن هم فقط از پس افراد حرفه‌ای در نگهداری گل و گیاه بر می‌آید. حرفه‌ای شدن هم نیاز به آزمون و خطا دارد که به تبع آن دچار تلفات گیاهی هم می‌شود اما نتیجه‌اش سبز و تازه است.

14030326 Gol o Giah 2

جنس گلدان در رشد گیاه تاثیر دارد

درست است که ما برای خرید گیاه محدودیت داریم اما نمی‌شود برای گلدان‌ هم محدودیت داشته باشیم. برای همین هم تصمیم گرفتم در کنار فروش گیاه، انواع جنس‌های گلدان‌ را در فروشگاه آنلاین خانگی‌ام داشته باشم تا همشهری‌هایم حداقل برای خرید گلدان‌های متفاوت دستشان بسته نباشد.

اگر از من بپرسند جنس گلدان‌ها در رشد گیاه تاثیر دارد؟ با قاطعیت می‌گویم: بله و حتی رنگ گلدان نیز تاثیرگذار است.

پس جدای از مشاوره گیاه، باید برای انتخاب گلدان که یک جور لباسِ گیاه است به مشتری مشاوره بدهم؛ درست مثل یک خیاط! لباسی که برای گیاهش گشاد و یا خیلی تنگ نباشد و به دکور خانه‌اش بیاید.

خوشبختانه دیدگاه‌ها برای خرید و هدیه‌ی گیاهان آپارتمانی نسبت به سال‌های قبل در شهرستان ما خیلی خیلی بهتر شده و خیلی‌ها به جای خرید شکلات یا حتی قرار دادن پول در پاکت‌ نامه، برای افتتاح فروشگاه، منزل نو، عیادت، تولد و گاهی حتی تاکِ دستمال، گل و گلدان خریداری می‌کنند و این اتفاق خوب و لذت‌بخشی است.

14030326 Gol o Giah 4

گل‌ و گیاه هم بازار مد دارد

اما هنوز نمی‌شود گیاهانی را که سریعا وارد بازار مد گیاهی می‌شود، در سلیقه‌های گراشی‌ها جا داد. دو سالی می‌شود که کاکتوس‌های بزرگ، پایِ ثابت تمام دکوراسیون‌های داخلی در شهر‌های بزرگ شده است. اما خیلی از گراشی‌ها را نمی‌شود به خریدِ خار سوق داد. به قول یکی از مشتری‌ها: «یعنی پول بدم و خار بگیرم؟»

هر چند در این بین جوان‌ها، به یمن اینستاگرام و عکس‌های ژورنالی، سراغ گیاهان لوکس‌ و کاکتوس‌های بزرگ می‌روند، اما به جرات می‌توان گفت از ده نفر مشتری فقط دو نفر سراغ گیاه و گلدان‌های بزرگ و لوکس را می‌گیرند؛ که یک نفر بعد از اطلاع از قیمت منصرف می‌شود و یک نفر هم بعد از ثبت سفارش می‌گوید: «حالا نمی‌میره؟»

استرس کشتن گیاه و هدر رفتن هزینه همیشه وبالِ جان مشتری‌های ماست، چه ارزان باشد و چه گران! مثل اینکه کسی برود ظرف بخرد و به فروشنده بگوید: «حالا نمی‌شکنه؟» سوال‌هایی که آدم نمی‌داند چگونه باید لب به پاسخ گشاید که به شخص بر نخورد!

همچنان معتقدم فروش گیاه کار بسیار جذابی است به شرطی که  آب و هوای گراش در شش ماه دوم سال تافت بخورد. بر خلاف باقی شهرها بهارِ منطقه‌ی ما شروع چالش‌های سخت نگهداری گیاه است، هم برای ما و هم برای مشتری. و این شوک‌ها گیاه را هم به مرز جنون و نابودی می‌کشد.

با اطلاع از شرایط بهار و تابستان، خیلی از مشتری‌ها طرفدار بی‌چون و چرای گیاهان معطر و گلدارند. و هیچ تعریفی برای گیاهان زینتی و سبز ندارند! واقعیت امر این است که هیچ گیاه گلدار و معطری برای فضای داخل در شهر ما مناسب نیست.

با تمام نکات و خاطرات خوبی که گفته شد، یک گیاه طبیعی درست مثل همه‌ی موجودات زنده‌ی دیگر نیاز به نگهداری درست و اصولی دارد. اگر هیچ اطلاعی از گیاه ندارید، خواهش می‌کنم مشاوره بگیرید و سلیقه‌ای دست به خرید نزنید که جانِ گیاه را بگیرید.