هفت‌برکه: نوره نظامی، ورزشکار گراشی، همراه با تیم کوهنوردی ستاره شمالی لارستان موفق به صعود به قله سِنبُران در بلندی‌های اشترانکوه لرستان شد. بدین ترتیب، نوره نظامی سابقه‌ی کوهنوردی را نیز به کارنامه‌اش که شامل ورزش‌های همچون بسکتبال، بدنسازی و پرورش اندام، آمادگی جسمانی و ایساتیس بود، افزود. او در حال حاضر رییس هیأت آمادگی جسمانی و نایب رئیس هیات دو و میدانی گراش است.

14030322 Nezami Oshtorankooh 1

به گزارش حمزه حسینی، رئیس هیات کوهنوردی گراش، نوره نظامی اولین صعود خود را به همراه تیم ستاره شمالی لارستان به سرپرستی حسین صادق بهاری به قله سَنبُران اشترانکوه با موفقیت انجام داد. این قله به ارتفاع ۴۱۵۰ متر، مرتفع‌ترین قله رشته اشترانکوه است که با قرار گرفتن در قلب رشته کوه زاگرس، لقب رفیع‌ترین قله این ناحیه را به خود اختصاص داده است و بعد از دنا و زردکوه، سومین رشته‌کوه مرتفع زاگرس محسوب می‌شود. قله سَنبُران در شهر ازنا استان لرستان قرار دارد.

نوره نظامی صعود خود را اینگونه گزارش می‌کند:

صعودی سخت اما دلچسب. کسانی که به سنبران صعود کرده‌اند از عظمت و سختی این قله شناخت کامل دارند و ارزش و اهمیت این قله را می‌دانند.

برنامه از روز دوشنبه ساعت ۴:۳۰ با حضور ۶ نفر شروع شد. پس از طی ۱۰۰۰ کیلومتر، حدود ساعت ۱۸:۳۰ به روستای تیان در دامنه رشته کوه اشترانکوه رسیدیم. شب در خانه‌ای که از قبل سرپرست تیم آقای صادق بهاری هماهنگ کرده بود، استراحت کردیم.

صبح روز سه‌شنبه ساعت ۴:۳۰ پیمایش مسیر را از روستا شروع کردیم و پس از گذر از پناهگاہ گل گل حدود ساعت ۱۵:۰۰ به جانپناه چال کبود رسیدیم و شب آنجا ماندیم.

روز بعد با توجه به برف و یخ‌زدگی مسیر، از ساعت ۸:۰۰ حرکت را به سوی قله شروع کردیم و از سمت چپ دهلیز یخ‌زده با کلنگ و ایجاد مسیر در یخچال توسط سرپرست تیم، خود را به پاکوب تیغه سمت چپ دهلیز رساندیم و پس از رسیدن به بالای تیغه، مسیر صعب العبور یال سمت راست را قسمتی دست به سنگ و قسمتی پیمایشی پیمودیم. پس از عبور از دو شیب برفی، حدود ساعت ۱۲:۰۰ بر روی قله بودیم. پس از حدود نیم ساعت به سمت پایین حرکت کردیم و ساعت حدود ۲۳ به روستای تیان رسیدیم و شب استراحت کردیم و روز بعد به سمت لار حرکت کردیم.

در مسیر روستا تا پناهگاه گل گل چشمه‌های بسیار زیبا به نام چشمه گل گل دیده می‌شود. و قله سنبران مشرف به دریاچه زیبا و خوش‌رنگ گهر بود که حس خوبی به قله داده بود.

پیمایش این قله حدود ۲۴ کیلومتر و با شیب‌های بسیار زیاد است که نیاز به حمل کوله سنگین دارد و آمادگی جسمانی بسیار بالایی را می‌طلبد.