هفت‌برکه: دوازدهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی هرچند از نظر آمار تعداد و درصد رای‌دهندگان بر دوره‌ قبل منطبق بود، اما یک تفاوت عمده نیز با دوره‌های قبل داشت: این بار حوزه‌های فرعی انتخابیه هر کدام نامزدی در انتخابات داشتند و به نامزدهای خود رای دادند. به عبارتی دیگر، نامزدهای مورد اجماع در لارستان، گراش، خنج، بیرم و اوز توانستند جایگاه‌های اول تا پنجم را در جذب آرا کسب کنند.

14021212 Natijeh Majles 1 scaled

هفت‌برکه پیش از این در گزارشی با عنوان «اجماع، کلید واژه انتخابات مجلس در جنوب فارس» (اینجا) به قلم محمد خواجه‌پور نوشته بود که تجربه موفق اجماع انتخابات ۹۸ در گراش و راهیابی حسین‌زاده به مجلس باعث شد در انتخابات سال ۱۴۰۲ فشار افکار عمومی در شهرهای مختلف به سمت اجماع بین نامزدهای ثبت نامی باشد تا شانس شهر خود را برای فرستادن نماینده به مجلس افزایش دهند. در نهایت، از طرف شوراهای پنج شهر در حوزه‌ی انتخابیه، به ساز و کارهای مختلف پنج نامزد مورد اجماع به مردم اعلام شد: از لار، علاالدین بروجردی؛ از گراش، قاسم فرسوده؛ از خنج، وحید هادی‌پور؛ از بیرم، علیرضا شاهرخیان؛ و از اوز، مهران عسکری.

امروز که نتایج رسمی شمارش آرا در حوزه انتخابیه منتشر شد، از میان ۱۵ نامزد حاضر در این دوره انتخابات، همین پنج نامزد رتبه‌های اول تا پنجم را به دست آوردند. علاالدین بروجردی ۳۹۹۲۴ رأی، قاسم فرسوده ۲۰۲۱۸ رأی، وحید هادی‌پور ۹۳۰۸ رأی، علیرضا شاهرخیان ۷۵۲۳ رأی، و مهران عسکری ۴۰۵۶ رأی داشتند.

آمار غیر رسمی از تعداد کل رای‌دهندگان در حوزه انتخابیه و وزن هر حوزه فرعی نشان می‌دهد این دوره تفاوت چندانی با دوره‌ی پیش ندارد. این دوره حدود ۹۷هزار رای‌دهنده در انتخابات شرکت کردند، که وزن هر کدام از حوزه‌های فرعی انتخابیه به این ترتیب بود: شهر لار و بخش مرکزی ۴۰ درصد، شهرستان گراش ۲۰ درصد، شهرستان خنج ۱۰ درصد، شهرستان اوز ۷ درصد، شهرستان جویم ۶ درصد، بخش بیرم ۷ درصد، بخش بنارویه ۵ درصد. در دوره‌ی گذشته نیز حدود ۹۵هزار نفر با تقریبا همین وزن در هر حوزه فرعی در انتخابات شرکت کرده بودند. 

14021212 Inforgraphic Majles 12

این در حالی است که تعداد رای‌دهندگان در دو حوزه لار و گراش نیز تفاوت خیلی زیادی با دوره‌ی قبل نداشت: طبق آمار غیر رسمی، در لار و بخش مرکزی حدود ۳۸۷۰۰ نفر (با حدود ۲۵۰۰ نفر افزایش نسبت به دوره قبل)، و در گراش و بخش مرکزی حدود ۱۷۸۰۰ نفر (با ۲۰۰۰ هزار نفر کاهش نسبت به دوره قبل) آرایشان را به صندوق رای انداختند. منطبق بودن همین آمار با تعداد آرای نامزدهای این دوره نیز نشان می‌دهد رای‌دهندگان در این دوره کاملا منطقه‌ای عمل کرده‌اند. به عبارتی دیگر، نامزدهای اصلی انتخابات نامزدهای مورد اجماع در هر شهر بودند که عمده‌ی آرای خود را نیز از همان شهر به دست آوردند.