بستن

دیشاب: یک شیره و هزار شیوه

هفت‌برکه – فاطمه فدایی: پاییز از راه رسیده است و بادهای پاییزی، مشام شهر را پر از عطر شیرین شیره‌ی خرما کرده است. خنکای پاییز و گرمای کوره‌های شیره‌پزی، یخ خاطرات منجمد ذهنمان را باز می‌کند و ذهنمان پر از بو، مزه، صدا و تصویر‌هایی می‌شود که از ما دور شده‌اند. 

در این گزارش قرار است از کاربردها و استفاده‌های متفاوت شیره‌ی خرما حرف بزنیم. شیره‌ی خرما یا همان «دیشاب»، فرآورده‌ای است که با حرارت دادن خرمای خشک در کوره‌های شیره‌پزی به دست می‌آید.

شیره، شیوه‌ای برای کنسرو کردن خرما

خرما از محصولات اصلی در شهر و منطقه‌ی ما در جنوب استان فارس به شمار می‌رود و شیره‌ی خرما در شهر ما گراش استفاده‌های متفاوتی دارد ولی کاربرد اصلی شیره‌ی خرما، استفاده از آن برای نگهداری و خوش طعم شدن خرماهای خشک است که معمولا آن را در خمره‌های سفالی نگهداری می‌کنند و آن را با شیره‌ی خرما می‌پوشانند.

با رسیدن فصل برداشت خرما، خرمای خشک را که به خرمای «پاخَه» یعنی مخصوص پخته شدن معروف است، جدا می‌کنند و آن را برای تبدیل شدن به شیره‌ی خرما به کارگاه‌های شیره‌پزی می‌برند. اوایل مهر تا اواسط آبان‌ماه فصل شیره‌ی خرما است. گراش سیزده کارگاه شیره‌پزی دارد که در طول یک سال، بیشتر آن‌ها فقط در دو ماه اول فصل پاییز برای تهیه‌ی شیره‌ی خرما، کوره‌های شیره‌پزی‌شان روشن می‌شود و شروع به کار می‌کند.

شیره شاهانی و شیره خاسایی

آقای برازش که تجربه‌ی خوبی در شیره‌پزی دارد و مسئول کارگاه شیره‌پزی برازش است، می‌گوید: «برای تهیه‌ی شیره خرما بیشتر از خرمای شاهانی استفاده می‌شود و دلیل استفاده‌ی بیشتر از این نوع خرما این است که خرمای شاهانی مرغوبیت و کیفیت خوبی برای تبدیل شدن به شیره‌ی خرما دارد. رنگ شیره‌ی آن رنگ زعفرانی می‌گیرد و مشتری‌ها آن را بیشتر پسند می‌کنند. در گراش و لار و اوز بیشتر طرفدار شیره‌ی خرمای شاهانی هستند اما سلیقه‌ها همیشه متفاوت است و مردم مناطق بستک و خنج بیشتر از خرمای خاسایی برای تهیه‌ی شیره خرما استفاده می‌کنند و این نوع شیره‌ی خرما طرفدار بیشتری دارد.»

او در ادامه می‌گوید: «شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید گراش تولید‌کننده‌ی شیره‌ی خرما در منطقه است و اکثر مردم در جنوب استان فارس برای تهیه و خرید شیره‌ی خرما به گراش سفر می‌کنند. مثلا شهرستان بستک هر سال تقاضای ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو شیره خرما از ما دارند و آن را خریداری می‌کنند و در نهایت آن را بین روستاهای همجوار نیز توزیع می‌کنند. در واقع بیشتر مشتری‌های کارگاه‌های شیره‌پزی از روستاهای منطقه مثل کوره، کهنه و اشکنان و… هستند. دلیل این استقبال هم این است که پخت شیره‌ی خرمای گراش باکیفیت‌تر از مناطق دیگر است تا آن جایی که این محصول به تهران، اصفهان و دیگر شهرها و کلان شهرهای کشور نیز ارسال می‌شود.»

از این حرف‌ها که بگذریم، نوبت به استفاده‌های متفاوت از شیره‌‌ی خرما می‌رسد.

از درمان تا حلواپزی

هر چند همان طور که گفتیم در گراش، شیره‌ی خرما را بیشتر برای نگهداری و خوش‌طعم شدن خرما استفاده می‌کنند، اما بعضی از مردم روی خاصیت درمانی شیره‌ی خرما تاکید دارند. یکی از خانم‌های گراشی در یک گروه واتساپی در مورد دلیل استفاده از شیره خرما می‌گوید: «دلیل این که ما از شیره‌ی خرما استفاده می‌کنیم این است که برای کم‌خونی، دستگاه گوارش و درمان بیماری یبوست خوب است. مثلا طرفداران طب سنتی اسم پنج شیره را زیاد شنیده‌اند، که شیره خرما، شیره انگور، شیره سیب، شیره توت و شیره انجیر را مخلوط می‌کنند و می‌گویند دوای درد کم خونی است.»

اما استفاده دیگری که در گراش از شیره‌ی خرما می‌شود در حلواپزی است؛ که معروفترین و قدیمی‌ترین آن‌ها حلوا تَرَک و کویته  است، حلوای تَرَک حلوای پرطرفدار و خوش‌طعمی است که گراشی‌ها آن را با شیره‌ی خرما درست می‌کنند. کویته نیز که مزه و طعمی شبیه به پشمک ارده‌ای دارد، با این معجون استثنایی درست می‌شود.»

سنگره یک خوردنی خاص

یکی از خوردنی‌های خاص دیشابی، سنگره است. روش تهیه‌ی سنگره هم به این شکل بوده است که هوا که سرد می‌شد، آب را در سینی می‌ریختند تا یخ بزند و بعد یخ را می‌شکستند و شیره‌ی خرما را به آن اضافه می‌کردند. بعضی‌ها نیز به آن نشاسته اضافه می‌کردند تا ببندد و نشاسته را به قطعات ریزتری تقسیم می‌کردند و بعد با اضافه کردن دیشاب، از مزه‌ی آن لذت می‌بردند. بعضی وقت‌ها نیز عده‌ای با برف یا برفک این معجون را درست می‌کردند.

حلوای «بی‌بی درمونده» یک نوع دیگر از شیرینی است که با شیره‌ی خرما درست می‌شود. برای درست کردن آن هم باید نان پلزی محلی را در روغن داغ سرخ کنید و بعد آن را لقمه لقمه کنید و بعد دیشاب را روی آن بریزید.

حلوا ارده و کیک شیره خرما، پشمک و شربت شیره‌ی خرما، محصولات خوشمزه‌ی دیگری است که مواد اولیه‌ی اصلی پخت آن دیشاب است.

معجون کاخی برای آن‌هایی که قصد دارند کسی را به یک عصرانه‌ی پرطمطراق و اعیانی و پرخاصیت دعوت کنند، در لیست اولویت‌های پذیرایی در این فصل است. برای تهیه‌ی این معجون از شیره‌ی خرما، انواع مغزها از جمله پسته، بادام، گردو و کنجد استفاده می‌شود.

و اگر خواستید مزه‌ی متفاوت یک نوشیدنی را بچشید می‌توانید از «کاف خرما» استفاده کنید. «کاف» اصلی را باید از دیشاب‌پزی بگیرید اما اگر به صورت خانگی به دنبال کاف هستید روش تهیه‌ی آن هم این طور است که خرما را ریز ریز می‌کنند و می‌گذارند که دم بکشد.

دیشاب به جای شکر

از شیره‌ی خرما می‌توان صبحانه‌های متنوع و خوش‌طعمی آماده کرد. مثلا می‌توان شیره‌ی خرما را جایگزین عسل و شکر کرد. کافی است یک بار آن را امتحان کنید تا متوجه شوید شیرینی دوشاب، کم از طعم شیرینِ عسل و شکر ندارد. شیره‌ی خرما را همراه با شیر، خامه، تخم‌مرغ و ماست هم می‌توان استفاده کرد. هر چند من تا به حال این صبحانه‌ها را با شیره‌ی خرما نچشیده‌ام اما احتمالا به امتحانش می‌ارزد. تخم‌مرغ و دوشاب را این طور درست کنید؛ اول تخم‌مرغ‌ها را کباب کنید، و بعد زمانی که دو طرف آن سرخ شد، شیره‌ی خرما را روی تخم‌مرغ‌ها بریزید.

بلالیت هم صبحانه‌ی پرطرفداری است که در حالت معمول با بلالیت و شکر و تخم‌مرغ درست می‌شود، اما بعضی از مردم در این فصل برای دادن طعم شیرین به بلالیت به جای شکر از شیره‌ی خرما استفاده می‌کنند.

دیشاب برای ترشی

اما خبر خوب برای طرفداران ترشیجات این است که از شیره‌ی خرما برای پخت ترشی نیز استفاده می‌شود: حتما طرفداران ترشی سیر و موسیر می‌دانند که برای خوش طعم شدن مزه‌ی ترشی، از شیره خرما استفاده می‌شود که رنگ سیاه آن پختگی و خوش‌منظری بیشتری را به این نوع ترشی می‌دهد که با دیدنش آب دهانتان راه می‌افتد.

یکی از کاربردهای قدیمی شیره خرما، اضافه کردن آن به رب است. عده‌ای هم عقیده دارند، اضافه کردن شیره‌ی خرما به رب‌های ترش انار و نارنج به ملس و مطبوع کردن طعم رب انار و نارنج کمک می‌کند.

با شیره‌ی خرما می‌توان لیمو عمانی نیز تولید کرد. لیمو عمانی را معمولا در خورشت‌‌هایی مانند قورمه و قیمه استفاده می‌کنند. اما روش تهیه‌ی لیمو عمانی و دوشاب به این صورت است: شیره خرما را می‌جوشانند، بعد لیمو را به صورت درسته درون مایع می‌ریزند، رنگ لیمو که عوض شد لیموها را جدا می‌کنند و می‌گذارند جلو آفتاب تا خشک شود. البته آفتاب پاییز و زمستان زیاد به درد جا افتادن لیمو عمانی نمی‌خورد و باید صبر کرد تا بهار و تابستان برسد. بعد که لیموها حسابی خشک شد، تبدیل می‌شوند به لیمو عمانی و می‌توان از آن استفاده کرد.

این سال‌ها که استفاده از ماسک برای مراقبت از پوست مد شده است، بعضی از علاقه‌مندان به مراقبت از پوست می‌گویند شیره‌ی خرما ماسک مناسبی برای تقویت پوستشان است.

یک دستور پخت: کیک شیره خرما

حالا که تا این جای مطلب را با ما همراه بودید، برای این که شما هم برای آینده خاطرات شیرینی از بو، طعم و مزه‌ها به جا بگذارید، طرز پخت کامل کیک با شیره‌خرما را یاد می‌دهیم:

مواد لازم: آرد قنادی ۲.۵ پیمانه، بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری، تخم مرغ ۴ عدد، وانیل‏ شکری ۱ قاشق چای‌خوری، شکر ۳/۴ پیمانه، شیره خرما ۱/۲ پیمانه، آب جوش ۱/۲ پیمانه، روغن مایع ۳/۴ پیمانه.

برای تهیه‌ی این کیک باید ۱۵ دقیقه وقت بگذارید و تا پختن و آماده شدن کامل کیک به مدت ۶۰ دقیقه صبور باشید.

اول آرد و بکینگ پودر را مخلوط و سه بار الک می‌کنیم. قالب را چرب و آردپاشی می‌کنیم. فر را با دمای ۱۸۰ درجه از یک ربع قبل گرم می‌کنیم.

در مرحله دوم؛ زرده و سفیده تخم مرغ را جدا می‌کنیم. سفیده را با دور تند همزن می‌زنیم. وقتی پف کرد، نصف مقدار شکر را به تدریج اضافه و می‌زنیم تا زمانی که سفت شود و از درون ظرف نریزد.

بعد زرده را با وانیل و بقیه شکر مخلوط و هم می‌زنیم تا کرم رنگ و کشدار شود.

حالا نوبت به شیره خرما و آب جوش می‌رسد. آن را مخلوط و اضافه می‌کنیم و با دور تند همزن سریع هم می‌زنیم. روغن مایع را هم اضافه و هم می‌زنیم. در پایان مواد خشک را به تدریج اضافه و هم می‌زنیم. سفیده را اضافه و دورانی هم می‌زنیم تا مایه‌ی یکنواخت حاصل شود و بعد به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه می‌گذاریم تا کیک بپزد.

خلاقیت با مواد در دسترس

این تنها برخی از استفاده‌های خلاقانه از شیره خرما بود. شاید زمانی دیشاب فقط برای ریختن روی خرما و ماندگاری خرما استفاده می‌شد اما امروزه با افزایش مواد در دسترس می‌توان از شیره خرما برای کارهای مختلف استفاده کرد. شما اگر به دنبال خلاقیت در آشپزی هستید بد نیست شیره خرما یا همان دیشاب را همیشه دم داشته باشید. 

برای پایان‌بندی، این گزارش تصویری عکاسان گراش از چند شیره‌پزی گراش خالی از لطف نیست.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

4 نظر

  1. سلام خدمت شیره پزان محترم. نسبت آبی که باید با خرما حرارت داد تا بخار شود آیا با انگور که شیره انگور می شود یکی هست؟ یعنی همان ذهاب ثلثان؟ اگر یکی هست طبق کدام فتوای مرجع تقلید؟

  2. کاش شهرداری کارگاه های دیشاپ پزی را مجبور می کرد که مثل نانوایی محل کارشان را شیک و تمیز می کردند و کارگران با روپوش خاص کار می کردند

    من خودم چند مهمان غیر گراشی داشتم وقتی برای گراشگردی به محل کارگاه رفتیم پشیمان شدم چون به شدت از وضع بهداشتی و بهم ریختگی کارگاه و نظافت آن یکه خوردند و گفتند چگونه اداره بهداشت جلو اینها را نمی گیرد؟ اینها باید مثل شیرینی پزی ها و نانوایی همه جا سرامیک کنند و محل نگهداری خرماها و …سرو سامان و نظم پیدا کند

  3. آ آ آی همشهریان و محبّان ولایی کاف (کفی خوش مزه و بسیار شیرینی که گرما گرم از آبشار کردن شیره داغ خرما بروی طغار گرم خودش بوجود می آید)، شما را به حق پیر دختر در گُلستو دشت زیر گراش قسمتان می دهم و بقول قدما گراش تُو گُری و گَردِ اگر نصف شبی در سردی هوا دور همی دارید با رفقا بعد از دَ دَری رفتن با دوستان چنانچه هوس کاف خوردن بسرتان زد و رفتتید پیش یک شیره پز آشنا برای کاف خوردن و وقت گذرانی بیشتر. اوّل اینکه کاف را با دو انگشت اشاره و میانه دست راستان که با کاف دیگری هر گز در تماس نبوده نوش جان شود حتی اگر دستهایتان شسته باشید (برای چپ دستان پیشنهاد می شود از دو انگشتی که برای شستن کاف دیگرشان بکار نمی گیرید استفاده کنند)،
    دوم اینکه بعد از خوردن حسابی و سیر کاف بایستی پیاده تا بن مُرک کوه سیاه رفته و بحق پیر مستجاب الدعوه فوق الذکر برای سلامتی و مبتلا نشدن به مرض صاحب مرده و بی صدایی چون مرض قند و یا همان دیابت از حضرت باری التماس نمایید. مُسلّماً این حرکت(رفتن به بن مُرک) شما را از دیابت و گرفتار شدن بدست آقای دکتر علی اصغر خالقی معاون درمان دانشکده گراش و کلینیک دیابت محفوظ می دارد. فراموش نشود تحت هیچ شرطی کاف را به عیال و بانوان نزدیک نرسانید مگر اینکه تعهد گرفته که پیاده برای رفتن به بن مُرک همراه گردنند در صورت ندادن تعهد و همراه نشدن از هم اکنون آنها را به کلینیک دیابت بیمارستان حاج شیخ احمد معرفی و نام نویسی کنید. کاف برای بچه ها و کودکان قبل از خوردن غذایی سیرممنوع می باشد. خواهان تندرستی همه کاف خورن هستم.تا کامنتی دیگر همشهری شما لغزیان

  4. آ آ آی همشهریهای گراشی، من کلوم طرفدار کاف را درست می دانم شاید ذره ای طرفدار کاف باشم ولی همین کم هم بشرطی که بعد از خوردن آن رفتن به بن مُرک را اجباری کنند برای همه، مثل سربازی نباشد که خانمها و آخوندها را معاف باشند. کَلُوم گل این همشهری که حرفی ندارد. تمیزی و نظم و سامان به محل کار دادن خرجی ندارد. کاش دوره مرحوم الله قلی خان می شد که گراشیها را مجبور به تمیزی و رعابت بهداشت در محل کسبشان بودند اونم چل پنچاه سال قبل که از بهداشت کمتر خبری بود. این کثیفی و بهم ریختگی و نابسامانی یک فرهنگ شده کاش تمیزی و بهداشت را ترویج می کردند. همشهری کاف دوست این شلختگی و بی نظمی و عدم وجود بهداشت در خیلی جاها دیگر مملکت هم دیده می‌شود.

    و امّا امان از این همشهری احمد، آخه مگر تو از مراجع تقلید کمسیون و سهمیه درآمد خمس و سهم امام آز آنها می گیری که پای بی رمق و بی توان این حضرات به کسب و کار دوشابی و شیره پزان باز می کنی، و سواد و علم نداشته اشان را در شیره پزی به رخ این عریران زحتمکش و کاسب می کشی، چکار به کارشان دارید در گرمای سر دیگ و بخوابی سر بار آمدن شیره که جونشان به لب می رسد حرفی برای گفتن و خسته نباشی نداری. کجا شناخت دارند از انواع خرما و مقدار موادقندی هر نوع از خرماهای مصرفی در شیره پزخانه که در چه مقدار آب جوش حل می شوند و کجا شناخت دارند حساسیت گرمایی و حرارتی قندهای حل شده در آب غلیان دیگ که بعد از صافی تبخیر و غلیط می کنند،باور کن همشهری خود این عزیزان زحمتکش شیره پز به تجربه از صد مرجع تقلید موردنظر شما در کارشان خبره ترند. همان بلخور کردن ذهاب ثلثان هم بخورد به ملاجشان. همشهری شما اگر سواد و علمش داشتی چند تا مهندس شیمی صنایع مواد غذایی و آزمایشگاه آنالیز مواد غذایی به این شیره پزان معرفی می کردید که بتوانند با کمترین هزینه و زحمت کمتر بهترین و تمیز ترین شیره روشن و عسلی از تمامی خرمهای مختلف بگیرند. این کار شده و همین روش قدیمی گراش در غرب با جساب و کتاب علمی سُربیتول تولید می کنند و کیلویی چند صد دلار به صنایع داروایی می فروشند در اغلب داروهای شربت مانند بخش مهم آن سُربیتول است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top