بستن

آماده‌باش جهاد: ملخ‌ها به حومه گراش رسیدند

هفت‌برکه – گریشنا: با مشاهده ملخ بالغ در دشت‌های اطراف شهر گراش، جهاد کشاورزی گراش برای سمپاشی اعلام آماده‌باش کرد.

در پایش اکیپ‌هاى ردیابى جهاد کشاورزی، امروز دوشنبه ششم خردادماه ٩٨، دستجات ملخ مهاجر به صورت پراکنده در مراتع حومه مرکز شهرستان (دشت بالا و دشت پایین) مشاهده شد. این ملخ‌ها از نوع بالغ مادری هستند و در ارتفاع از سطح زمین پرواز می‌کنند.

به گزارش روابط عمومى مدیریت جهاد کشاورزى شهرستان گراش، در اولین قدم ضمن پایش و بازدید از مناطق یادشده، باغات و مزارع صیفى به دقت رصد شده است و خوشبختانه تاکنون هیچگونه خسارتى مشاهده نشده است. على جوکار، مدیر جهاد کشاورزى شهرستان، گفت: «با وجود این که از ۲۴ اردیبهشت سال جارى، ناوگان سمپاشى مدیریت در منطقه فداغ و خلیلى مشغول سمپاشى و مبارزه با پوره ملخ مهاجر هستند، سموم کافى در مرکز شهرستان موجود است.»

جوکار با اشاره به این که اکثر سمپاش‌هاى مدیریت در مناطق یادشده فعالیت دارند گفت: «شایسته است همه کشاورزان و باغداران، تراکتورداران و اعضاى محترم ستاد مدیریت بحران شهرستان با مدیریت جهاد کشاورزى در زمینه تأمین امکانات، خودرو و تجهیزات از قبیل تراکتور، سمپاش، تانکر آب و نیروى انسانى همکاری داشته باشند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند.»

مدیر جهاد کشاورزی گراش، کشاورزان را نیز دعوت به همکاری کرد: «لذا از همه مردم شریف به ویژه بهره‌برداران بخش کشاورزى خواستاریم همگام با اکیپ‌هاى ردیابى جهاد کشاورزى، به دقت مزارع و باغات خود و مراتع را پایش نمایند و در صورت مشاهده دستجات ملخ، اطلاع‌رسانى کنند.»

جوکار در مورد زمان سمپاشی گفت: «با توجه به ذائقه و مصرف خوراکى ملخ توسط برخى از همشهریان، هنوز دستور سمپاشى در حومه شهر گراش صادر نشده و هرگونه سمپاشى و مبارزه شیمیایى با هماهنگى ستاد مدیریت بحران شهرستان و با اطلاع‌رسانى عمومى قبلى انجام می‌شود.»

افراد می‌توانند در صورت مشاهده دستجات ملخ با شماره تلفن سه رقمی ۱۳۱ مربوط به سازمان جهاد کشاورزی فارس تمام بگیرند.

جوکار در مورد علمیات سمپاشی در بخش مرکزی گفت: «در منطقه فداغ و خلیلی سمپاشی در قالب ۱۰ اکیپ برای مبارزه با پوره ملخ (ملخ نابالغ) ادامه دارد. سمپاشی در این مناطق به صورت نقطه‌ای و در نقاط آلوده انجام می‌شود. در کنار آن چند اکیپ پایش و ردیاب نیز فعال هستند تا نقاط آلوده به سرعت شناسایی شود.»

تکمیل خبر: سمپاشی ملخ‌ها شروع شد

جوکار، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش ساعتی قبل اعلام کرد: «با توجه به هجوم ملخ‌های مهاجر به مزارع حومه شهر گراش، به ناچار برای جلوگیری از خسارت، عملیات سمپاشی شیمیایی از امروز شروع می‌گردد.»

صبح سه‌شنبه ۷ خرداد مدیریت جهاد کشاورزی اخطار آغاز سمپاشی صادر کرد و عملیات سمپاشی از مزرعه اسدی در دشت پایین آغاز شد. در این اخطار آمده است: «اکثر دستجات ملخ روی درختان داخل باغ و خانه باغ‌های اطراف شهر تجمع دارند و به دلیل محصور بودن باغات عملیات سمپاشی محدود گردیده است. جوکار مدیر شهرستان از عموم مردم شهرستان خواست ضمن پایش باغ‌های خود برای ادامه کار عملیات مبارزه شیمیایی با پرسنل جهاد همکاری کنند.»

همچنین بخشدار مرکزی گراش در اخطاری اعلام کرد: «عملیات سمپاشی آغاز شده است. ملخ‌های بالغ و بالدار که در مزارع اطراف شهر به ویژه دشت پایین مشاهده شده به علت سمی بودن آنها قابل خوردن نیستند و همشهریانی که قبلا از این گونه ملخ ها به عنوان مصرف خوراکی استفاده می‌کردند بسیار احتیاط کنند.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. بابا صبر کنید تا مردم به آرزوهایشان برسن چقدر مردم منتظر چنین روزی بودن حالا شما میخوایین سمپاشی کنید سمپاشی نیاز نیست مردم میان نصل ملخ ها را منقرض می کنند.. والا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top