بستن

جشن تولد مرد شهریوری شورا

گریشنا: هفدهم شهریورماه، «آیین چراغ» برای دکتر مرتضی فتحی به مناسبت نزدیک شدن به سالروز تولد او برگزار شد.

در این مراسم که ساعت ۸ عصر روز یک‌شنبه در اتاق تحریریه موسسه فرهنگی و هنری هفت برکه گراش برگزار شد، جمعی از دوستان و همکاران دکتر فتحی به همراه برادر بزرگ‌ترش، حاج احمد، و همچنین اعضای تحریریه‌ی نشریات افسانه و هفتسانه حضور داشتند. مهندس عبدالرضا هرمزی، دکتر محقق، دکتر محمود سرخی، و آقایان احمد حقیقی، عزیز نوبهار، حجت عابدی و مقتدری مهمانان حاضر در این آیین بودند. مهندس سلمان مهرابی نیز از نیمه دوم به جمع پیوست.

در شروع برنامه، مسعود غفوری به عنوان نماینده موسسه فرهنگی و هنری هفت برکه، به مدعوین خوش‌آمد گفت و برنامه‌ی آیین چراغ را معرفی کرد، و سپس از دکتر فتحی خواست که چند دقیقه‌ای برای حضار صحبت کند.

 

دکتر فتحی، پیگیر مشکلات مردم در روز تولد

دکتر فتحی در ابتدای سخنان کوتاه‌اش به این موضوع جالب اشاره کرد که این اولین جشن تولدی است که برای او گرفته می‌شود! او که در این جشن هم از دغدغه‌ی پیگیری مسائل شهر و مردم دست نمی‌کشید، گفت انجام کارهای فرهنگی در گراش بسیار سخت است، و یکی از اولویت‌های شورا و همین برنامه‌های فرهنگی بود و برای خودم همیشه اولویت است. دکتر به خبرنگاران هم توصیه کرد: «در نشریات‌تان سعی کنید جامع‌نگر باشید. یک خبرنگار باید از مسائل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی جامعه و جهان‌اش آگاهی داشته باشد. از سیاست‌بازی بپرهیزید، و مشکلات مردم را همواره منتقل کنید. درد و مشکلات جامعه را خوب بفهمید و آن را بیان کنید.»

دکتر فتحی گفت: «اگر خدمتی کرده‌ام وظیفه بوده است. مرحوم پدرم وقتی مرا به ادامه تحصیل فرستاد، گفت می‌خواهم برگردی و به مردم خدمت کنی تا هر وقت به کسی آمپول می‌زنی، طرف می‌گوید خدا پدر و مادرت را بیامرزد! من این را مدیون پدرم هستم که ما را این طور پرورش داد.» او طبق رسم همیشگی‌اش، با این حکایت سخن‌اش را تمام کرد: «از خرقانی پرسیدند بهترین راه رسیدن به خدا کدام است؟ او گفت راه‌های رسیدن به خدا هزاران است، ولی بهترین راه، حوائج خلق برطرف کردن است.»

حاج احمد، برادر دکتر فتحی، گفت او از کلاس اول و دوم دبستان همین جنگندگی را داشته است، و البته زیاد هم درس می‌خواند.

 

مهندس هرمزی: جای خالی دکتر در شورای چهارم

مهندس هرمزی، همکار دکتر در شورای سوم، با این گفته شروع کرد: «امروز تولد فردی است که الحق و الانصاف جایش در شورای چهارم خالی است.» او در بیان ویژگی‌های دکتر به چند نکته اشاره کرد. اولین این ویژگی‌ها، حرف رک و نداشتن سیاسی‌کاری است. ویژگی دوم، وقت گذاشتن او برای شهر است. هیچ‌وقت خستگی به او غالب نمی‌شد و کمتر کسی از منافع و کارهای شخصی می‌گذرد و هم و غم‌اش خواسته‌های شهر باشد. موضوع بعدی، بحث پیگیری و مدیریت فعال او در امور شوراست. او اظهار امیدواری کرد: «امیدوارم از افکار و دیدگاه‌های ایشان به عنوان رهبر معنوی شهر استفاده شود.»

 

دکتر محقق: به همین راحتی که کنار نمی‌روید

دکتر محقق هم به نمایندگی از طرف چند تن از دوستان، بعد از تبریک تولد دکتر فتحی، از خصوصیات اخلاقی و حرفه‌ای دکتر صحبت کرد. او گفت: «سالهای زیادی است که ما با هم همکار پزشکی و هم در خیلی از امور شهر همکار بوده این و همیشه یاد و یاور ما بوده است. او در اوج کارهای خودش، مطب‌اش را رها می‌کرد و می‌آمد تا به ما کمک کند. او از درآمد شخصی‌اش می‌زد؛ مطب‌اش تقریبا از رونق افتاده بود؛ ولی از اینها می‌گذشت و برای دیگران وقت می‌گذاشت.» دکتر محقق گفت او عصای دست و بازوی قوی‌ای در امور درمانی نیز بود؛ و نیاز است که از تجربیات او همچنان استفاده شود. «او هم کسی نیست که به راحتی کنار برود! و من به عنوان یک شهروند از دکتر تقاضا می‌کنم همچنان پرانگیزه در امور اجتماعی، امور شهری و درمانی و دیگر امور به کمک ما و شهر بیایید.»

او از توجه نشریات افسانه و موسسه هفت برکه به این امور نیز تقدیر و تشکر کرد. او گفت: «من مجموعه‌ای از جوانان باانگیزه و زنده در این مجموعه می‌بینم.» او به روزنامه‌نگاران نیز پیشنهاد داد پیشنهادات و نظرات مردمی را بیشتر به گوش مسئولین برسانند.

 درباره‌ی دکتر مرتضی فتحی

پس از صحبت دوستان و همکاران دکتر، نوبت به پخش پاورپوینتی رسید که خانم عارفه متین آماده کرده بود. خواجه‌پور گفت برای این که کیک تولد دکتر آب نشود، زودتر باید به مرحله‌ی خوشمزه‌تر مراسم برسیم! زندگی‌نامه و فعالیت‌های دکتر در کنار عکس‌هایش، فضای جلسه را حسابی تغییر داد.

دکتر مرتضی فتحی، فرزند فضل‌الله، متولد ۳۰ شهریور ۱۲۴۵، یک پزشک و فرهنگ‌مدار گراشی است. پدر او در سال ۶۶ از دنیا رفت. اواخر سال ۷۴ بود که پس از ۱۵سال اقامت در خارج از کشور و تحصیل پزشکی در دانشگاه بلگراد، طبق وصیت پدر که گفته بود «به ایران بازگرد و به هموطنان‌ات خدمت کن» به زادگاه خویش بازگشت.

فتحی در انتخابات دوره سوم شورای شهر به عنوان نفر اول وارد شورا شد و در تمام این سال‌ها ریاست شورا را نیز به عهده داشت. او همین هفته‌ی پیش آخرین سخنان‌اش را در سمت شورای شهر سوم بیان کرد و سکان را به اعضای شورای چهارم سپرد. عضویت در هیات امنای موسسه‌ی خیریه‌ی امام علی (ع)، عضویت در هیات اجرایی هلال‌ احمر و همچنین قبول مسئولیت پزشکی در کمیته‌ی امداد و هلال‌ احمر از جمله مواردی است که در کارنامه‌ی پربار او می‌توان دید.

دکتر مرتضی فتحی تاکنون ۲۲ کشور دنیا را دیده و بر این باور است که انسان همواره باید فرهنگ‌های گوناگون را بشناسد واحترام به فرهنگ دیگر کشورها را جز اصول زندگی خود قرار دهد، هرچند او به شخصه فرهنگ اسلامی ایرانی را مرجع می‌داند.

 

کیک و خاطرات خوش‌مزه

بعد از این که دکتر شمع‌های کیک‌اش را فوت کرد، حاضرین شروع به تعریف خاطرات‌شان از همکاری و برخوردهایشان با او کردند و لحظات خوشی را در کنار کیک و چایی پذیرایی رقم زدند. و از آنجایی که هیچ تولدی بدون هدیه نمی‌شود، هدیه‌ای که از طرف دکتر محقق تهیه شده بود، به دکتر فتحی تقدیم شد. آخر برنامه هم نوبت گرفتن عکس یادگاری بود.

عکس‌های عبدالرضا افشار و محمدامین نوبهار را از این مراسم ببینید:

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

9 نظر

  1. تولدت مبارک دکتر جان، انشااله دوره بعد شورا ببینیمت.
    راستش ما که زیاد وته دکتر ابازم انشااله خوش اوم ببخشه 😀 البته خوش اوش گتن غمینی 😀 .

    —————
    تشکر از دست اندرکاران نشریه به خاطر این کار زیبا و به یاد ماندنی.

    1. سلام.
      واقعاً دست بچه ها درد نکنه. خوبکاری کردین.
      آقای دکتر: بمن تا حالا آمپول نزدین اما واقعاً خدا پدر و مادرتونو بیامرزه.
      انشالله سالهای سال سایتون رو سر خانواده گرامی شما و ما گراشیها باشه.
      میگن در دنیا ۱خوبی می مونه و ۱بد.
      خدا اجرتون رو میده.

    1. سلام
      امیدوارم که برای جا انداختن فرهنگ تقدیر و تشکر از مسوولین صدیق و خدمتگذار همیشه همه پیشگام باشند. و بقیه مدعیان شهر هم فرهنگ تقدیر و تشکر را یاد بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top