هفت‌برکه: «بهارنامه ۲» کتابنامه‌ای از نویسندگان شهرستان گراش بود که در آیین رونمایی از کتاب نویسندگان شهرستان گراش، روز ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ رونمایی شد (خبر در هفت‌برکه). در این کتابنامه، ۶۴ کتاب از ۴۰ نویسنده گراشی، منتشرشده بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱، معرفی کرده‌اند. این کتابنامه را که به همت موسسه فرهنگی هنری مهرگان به عنوان برگزارکننده این آیین رونمایی تهیه شده است، می‌توانید از این لینک به فرمت الکترونیک PDF دریافت کنید. معرفی این ۴۰ نویسنده و کتاب‌هایشان به صورت روزانه در رسانه‌های اجتماعی هفت‌برکه منتشر خواهد شد.

Baharnameh 2 Shenasnameh

سخن سردبیر و گزارش دبیر اجرایی

سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، در مقدمه‌ای بر این کتابچه نوشته است: «اینک که دوره‌ی دوم رونمایی کتاب نویسندگان شهرستان گراش برگزار می‌شود، شاید اصلا انتظار نمی‌رفت که طی هفت سال، ۴۰ نویسنده، ۶۴ جلدکتاب به چاپ برسانند… تعداد عناوین کتاب‌ها در طی این هفت سال با فراز و فرودهایی روبرو شده که سال ۱۳۹۵، سال پرباری از نظر تعداد بوده و هر چه به سال ۱۴۰۱ نزدیک‌تر می‌شویم از تعداد آن کاسته شده است.»

راضیه غلامی، مدیر اجرایی بهارنامه، نیز در گزارش کوتاهی نوشته است: «پس از نخستین دوره رونمایی کتاب‌های نویسندگان شهرستان گراش که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ اتفاق افتاد، شاهد رشد چشمگیر نشر کتاب‌هایی از این خطه بودیم. بنابراین با تشکیل جلساتی که با فرهیختگان حوزه‌ی کتاب داشتیم، مقرر گردید کتاب‌هایی که در طول سال انتشار می‌یابند به صورت سالانه، طی مراسمی درخور، رونمایی گردد. در همین راستا، کتاب‌هایی که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ منتشر شد، جمع‌آوری و آماده رونمایی گردید که متاسفانه با شروع کرونا و برخی مسایل همچون کسری بودجه، به تعویق افتاد.

«اکنون کتاب‌هایی که از خرداد ۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۱ توسط نویسندگان شهرستان گراش منتشر شده اند، آماده و شناسنامه و چکیده‌هایی از آن، در کتابچه‌ی پیش رو تقدیم نگاهتان می‌گردد. این کتابچه حاصل مصاحبه‌ها و همکاری نویسندگان و فرهیختگان عرصه‌ی کتاب شهرستان می‌باشد. شاید کاستی‌ها و تغییراتی در عناوین کتاب‌ها و سمت نویسندگان مشاهده کنید که به علت طولانی شدن تهیه و جمع‌آوری مطالب، رخ داده است که این مورد را بزرگوارانه ببخشایید.»

اسامی ۴۰ نویسنده گراشی در این کتابنامه به ترتیب حروف الفبا چنین است: قاسم اکبرزاده، حکیمه اکبری، حیدرقلی بذرافشان، مسلم بمان‌پور، احمد پرهیزگار، عبدالرحمان پوررحمانی، مهتاب تقی‌نژاد، احمد جبرالدینی، کوثر جعفرزاده، اعظم حاجی‌زاده، عباس حسن‌زاده، مهدی خادمی گراشی، زهرا دارش، علیرضا دانشور، ناصر دلخوش، یعقوب دلخوش، مهدی دهرامی، صادق رحمانی، محمدحسن روستایی، ناهید ساکنی، زهرا سروری، رحمت‌الله شمسی، زهرا صلاحی، مسعود غفوری، حسین فقیهی، زینب فقیهی، سیدمرتضی قتالی، مصطفی کارگر، مریم مالدار، غلامحسین محسنی، معصومه محمدنژاد، حکیمه‌خاتون محمدی، صفیه مدرسی، ابراهیم مهرابی، امیرحمزه مهرابی، مهدی مهرابی، فوزیه ناصری، شریفه هاشمی، مرضیه هنرور، نجیمه یوسفی.

 

پیشگفتار: تاریخچه نویسندگی کتاب در گراش

عبدالعلی صلاحی، مدیر دانشنامه کهن‌پارسیان جنوب، نیز در پیشگفتاری که برای این کتابنامه نوشته است، تاریخچه‌ی نویسندگی کتاب در گراش را از سال ۱۲۸۹ ه. ق. تا دهه ۱۳۹۰ مرور کرده است. این معرفی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

عبدالعلی صلاحی: بنا بر یافته‌های نگارنده، اولین آثار مکتوب برجای مانده از نویسندگان منطقه جنوب مرکزی ایران در سده‌های هفتم و هشتم هجـری به رشته‌ی تحریر در آمدند. ذکر این آثار، که بیشتر آنها متعلق به نویسندگان و علمای بنام خنجی، سیـرافی، فالی و بیرمی است، در نوشته‌های پژوهشگران پس از آن ها به‌تفصیـل آمده است. با اینکه از عرفا و علمـای آن دوران گراش نیز در این آثار یاد شده است، ولی اثر قابل توجهی از نویسندگان گراشی تا دوران قاجار در دسترس نمی‌باشد.

اولین اثـری که از گراشی‌ها به‌دست آمده، کتاب عالم‌الخیام نوشته‌ی حاج‌اسدالله دهباشی گـراشی درسال ۱۲۸۹ هـ ق است. ایشان علاوه بر نویسندگی، در ساختارهای مختلف فـرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گراش نیز تأثیرگذار بوده‌ است (به کتاب «جامعه‌شناسی گراش»، نوشته‌ی نگارنده مراجعه شود). در دوره قاجار نویسندگان گراشی دیگری نیز اقدام به نوشتن کتاب‌هایی نموده‌اند که عمدتاً در موضوعات دین و ادبیات عرفانی می‌باشد. به این آثار در جدول ذیل پرداخته شده است.

Baharnameh 2 Nevisandegan Gerash 01

در دوران قاجاریه علاوه بر تالیف، حمایت از چاپ کتاب نیز توسط گراشی‌ها صورت گرفته است که برای نمونه می‌توان به پرداخت هزینه‌ی چاپ کتاب « الفوائد المشاهد و نتایج المقاصد» درسال ۱۳۲۳ هـ.ق توسط حاج ‌زین-‌العابدین صاحب، تاجر جراشی خلف مرحوم ملادرویش تاجرجراشی اشاره کرد.

گراش را می‌توان جزو چند شهری به‌حساب آورد که نویسندگان آن بیشترین اثر را در منطقه جنوب مرکزی ایران، از خود بر جای گذاشته‌اند. از مجموع این نوشته‌ها که ۲۵۰ اثر را شامل می‌شود، ۱۷۸ اثر چاپ شده، ۶۴ اثر چاپ نشده و ۸ اثر هم متعلق به نویسندگان توابع گـراش که همگی  از اهالی فداغ هستند، می‌باشد. این آثار توسط ۶۴ نویسنده خلق شده است که ۵۳ نفر از آنها مرد و ۱۱ نفـر زن هستند. و چند اثر نیز توسط ادارات و موسسات منتشر شده‌اند که جنسیـت نویسنده یا نویسندگان آنها مشخص نیست. بررسی موضوعی این آثار براساس رده‌بندی دیویی نشان می‌دهد که بیشترین اثر در تالیفات گراشی‌ها در زمینه‌ی تاریخ و جغرافیا بوده و کمترین اثر در رده‌بندی زبان قرار می‌گیرد.

Baharnameh 2 Nevisandegan Gerash 02

در دوران پهلوی، اولین شخصی که بیش از ۵۰ اثر را تالیف نموده، دکتر احمد اقتـداری است که بیشترین اثر را نیز به خود اختصاص داده است.

پس از انقلاب اسلامی، نویسندگان بنام دیگـری همچـون استاد محمـدرضا درویشی در زمینه‌ی موسیقی و دکتر صادق رحمانی که در زمینه شعر و ادبیات بیشترین آثار خود را تألیف نموده‌اند را نیز می‌توان جزو نویسندگان و شخصیت‌های فرهنگی شناخته شده ملی بر شمرد.

در آثار متاخـر نویسندگان گـراشی، نوشته‌هایی که توسط اساتیـد دانشگاه‌ها و دانش‌آموختگان مقاطع دکتری و ارشد نگاشته شده بیشتر یافت می‌شود. در این تالیفات که در زمینه‌های مختلف ادبیـات، علوم اجتماعی، ریاضی و مدیریتی نگاشته شده‌اند، اصـول علمی در نگارش، و همچنین مستنـدنگاری در ارایـه مطالب بیشتـر رعایت گردیده است و می‌تـوان این امیـد را داشت که با توسعه‌ی همه‌جانبـه و علمی جامعه‌ی گراش، تالیفات گـراشی‌ها نیز همگام با دیگـر ساختارهای نظام اجتماعی شهـرستان، روند رو به رشد خود را داشته باشد.

 

نویسندگان کتاب شهرستان گراش از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱

ردیفنویسندهکتابسال چاپ
۱قاسم اکبرزادهخاطرات من۹۵
۲حکیمه اکبری۱-    16 بادبان موفقیت دانشجوی ارزشمند

۲-    آناتومی عمومی

۹۸

۱۴۰۰

۳حیدرقلی بذرافشانیادی از گذشته­های ولایتم۱۴۰۱
۴مسلم بمان پورمدل­های تعادل عمومی محاسباتی۹۵
۵احمد پرهیزگار۱-    کورش ذوالقرنین است؟

۲-    طلاق، علل و راهکارها

۹۶

۹۷

۶عبدالرحمان پوررحمانیخیمه گاه عشق (۲ جلد)۹۷
۷ 

مهتاب تقی نژاد

۱-    جلسه­ی سنجاب­ها

۲-    فرشته­ی دندان

۳-    مجموعه داستان­های اعتیاد از نگاه من

۴-    مهتاب در ایستگاه انتظار

 

۱۴۰۰

۸احمد جبرالدینیمروری بر بیماری های قارچی پزشکی۱۳۹۶
۹کوثر جعفرزادهکائت شاو۱۴۰۰
۱۰اعظم حاجی­زادهخواب و شاهزاده طوفان­ها۱۳۹۵
۱۱عباس حسن زادهتحفه۱۳۹۵
۱۲ 

 

مهدی خادمی گراشی

۱-    استراتژی بازاریابی هنر

۲-    قدرت لحظه ها

۳-    برنامه ریزی استراتژیک در سازمان­های دولتی و غیرانتفاعی

۴-    پاداش برند

۵-    استراتژی بازاریابی با رویکردی تصمیم­محور

۱۳۹۵

۱۳۹۷

۱۳۹۹

 

۱۳۹۹

۱۴۰۰

۱۳زهرا دارش اقدامات انحصاری شدن تجارت ابریشم توسط شاه عباس اول صفوی۱۳۹۵
۱۴ 

 

علی­رضا دانشور

۱-    فیزیولوژی ورزشی

۲-    فعالیت­های ورزشی و قلب و عروق

۳-    ورزش و بیماری ام اس

۴-    یافته های هزار پژوهش فیزیولوژی

۵-    ورزش و سلامت قلب و عروق

۱۳۹۵

۱۳۹۶

۱۳۹۶

۱۳۹۶

۱۳۹۷

۱۵ 

ناصر دلخوش

۱-    خاطرات من

۲-    تاثیر نماز بر کاهش استرس شغلی

۳-    کرامت انسانی و تکریم شخصیت کودک

۱۳۹۵

۱۳۹۵

۱۳۹۵

۱۶یعقوب دلخوشتاثیر نماز بر کاهش استرس شغلی 
۱۷ 

مهدی دهرامی

۱-    انسجام در شعر معاصر

۲-    دستور زبان شعر معاصر

۳-    سیر مثنوی­سرایی در ادب فارسی تا قرن هشتم

۱۳۹۵

۱۳۹۵

۱۴۰۱

۱۸ 

 

صادق رحمانی

۱-    آبی روشن آبی خاموش

۲-    الله بده بارون

۳-    اخضر احمر

۴-    دو تاریکی بی دلیل

۵-    سال دردی

۱۳۹۶

۱۳۹۶

۱۳۹۷

۱۳۹۷

۱۳۹۷

۱۹محمدحسن روستاییکائت شاو۱۴۰۰
۲۰ناهید ساکنیکرامت انسانی و تکریم شخصیت کودک۱۳۹۵
۲۱زهرا سروریMedical and Nursing Procedures Shock۱۳۹۹
۲۲رحمت الله شمسیکائت شاو۱۴۰۰
۲۳ 

زهرا صلاحی

۱-    جدال با طوفان

۲-    آواز سایرن

۳-    تعقیب دزد دریایی

 

۱۴۰۰

۲۴مسعود غفوریBackload of fire۱۴۰۰
۲۵ 

حسین فقیهی

۱-    خال ابرام

۲-    رازهای ترک سیگار از طریق هیپنوتیزم

۳-    زندگی پاک

۱۳۹۷

۱۳۹۷

۱۳۹۸

۶۲زینب فقیهیانحرافات اجتماعی و پیامدهای آن در قرآن۱۳۹۶
۲۷سیدمرتضی قتالیباشموی لیلی۱۳۹۷
۲۸مصطفی کارگر۱-    آ

۲-    تن­ها

۱۳۹۹
۲۹مریم مالدار۱-    حال و هوای همیشگی

۲-    کدام دل، کدام دلبر

۱۳۹۷

۱۳۹۸

۳۰غلامحسین محسنیخطه­ی لار۱۳۹۸
۳۱معصومه محمدنژاد۱-    قلندران در ادب پارسی

۲-    کائت شاو

۱۴۰۰

۱۴۰۰

۳۲حکیمه خاتون محمدیهشت گنجینه۱۴۰۰
۳۳صفیه مدرسیکائت شاو۱۴۰۰
۳۴ابراهیم مهرابیقفل بی کلید۱۳۹۵
۳۵ 

 

امیرحمزه مهرابی

۱-    پیش­نیازهای تعلیم و تربیت

۲-    مدیریت رفتار سازمانی

۳-    مدیریت فرهنگی و تبلیغات

۴-    سردار بی نشان

۵-    فرهنگ، از نظر تا عمل

۱۳۹۵

۱۳۹۵

۱۳۹۵

۱۳۹۵

۱۴۰۰

۳۶مهدی مهرابیمدیریت فرهنگی و تبلیغات۱۳۹۵
۳۷ 

 

فوزیه ناصری

۱-    آشوب­های عراق از حکومت امام علی(ع) تا روی کار آمدن عباسیان

۲-    بررسی دلایل و عوامل موثر بر شکل­گیری بنیادگرایی افراطی در تاریخ معاصر ایران

۱۳۹۵

 

۱۳۹۶

۳۸شریفه هاشمیمن اینجا هستم۱۳۹۸
۳۹مرضیه هنرورعربی هفتم۱۳۹۹
۴۰نجیمه یوسفیآموزش نوار قلب۱۳۹۶

 

معرفی نویسندگان و کتاب‌ها

۱) حکیمه اکبری

حکیمه اکبری، متولد ۱۳۵۹ گراش، متخصص آناتومی پزشکی، استادیار و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی گراش می‌باشد. علاوه بر وظایف شغلی و تدریسی که در دانشکده بر عهده دارد، در حوزه‌ی مهارت‌های ارتباطی و مدیرمسوولی سایت فوق فکر (بهبود فردی و مهارت‌های پرورش ذهن) فعالیت دارد.

۱۶ بادبان موفقیت دانشجوی ارزشمند

فرقی ندارد در چه موقعیت و جایگاهی قرار داشته باشید، اگر جویای زندگی بهتر و کسب رضایت و خوشنودی در زندگی هستید و اگر برای بهتر شدنتان تلاش می‌کنید شما هم می‌توانید سکان‌دار زندگی خود باشید. در این کتاب راهکارهایی ارایه شده است که با کسب مهارت‌های مورد نیاز، جهت یک زندگی موفق، می‌توان آگاهانه بادبان‌های قدرتمند را بر فراز دکل کشتی زندگی بیارایید، تا همانند ناخدایی ارزشمند، ماهرانه با کنترل هر یک از بادبان‌ها، گوهر درونی کشتی وجودتان را، به زندگی رضایت بخش و در راستای ماموریت الهی‌تان به سرمنزل مقصود و ساحل امن الهی برسانید.

آناتومی عمومی

کتاب حاضر مشتمل بر کلیه نکات مهم و اساسی درس آناتومی می‌باشد که با داشتن تصاویر گویا و دسته‌بندی اصولی مطالب به عنوان منبعی ارزشمند جهت انتقال مفاهیم و استفاده فراگیران حوزه علوم پزشکی و پیراپزشکی محسوب می‌گردد.

 

۲) حیدرقلی بذرافشان

حیدرقلی بذرافشان، فرزند آصف‌قلی و از نواده های حاج اسدالله دهباشی، نیکوکار گراشی در اواخر دوره قاجاریه است. وی متولد ۱۳۰۹ شمسی در لار، از علاقمندان پیگیر میراث تاریخی و فرهنگی زادبوم خویش بوده و از بنیان‌گذاران هنر نمایش در شهر لار می باشد و خدماتی در زمینه‌ی موسیقی در لارستان به انجام رسانده است، همچنین وی از سال ۱۳۳۶ در شهرداری لار در سمت‌های رییس بازرسی، رییس امور مالی و حسابداری، رییس تبلیغات، جانشین، قایم مقام و معاون شهردار، به ارایه خدمت صادقانه به همشهریان پرداخته است. پس از بازنشستگی در شیراز ساکن شده و در سال ۱۳۹۹ بر اثر بیماری همه‌گیر کرونا درگذشت.

کتاب خاطراتی از حیدرقلی خان بذرافشان، یکی از فرهنگ‌دوستان منطقه می‌باشد که به کوشش عبدالعلی صلاحی گردآوری و به چاپ رسیده است. حیدرقلی با اینکه ادعای نویسندگی ندارد و بارها گفته است «من نویسنده نیستم» ولی در مقایسه‌ی خاطره‌نویسی این بزرگوار با خاطره‌نویسی‌های مرسوم، که در سالیان اخیر در منطقه جنوب مرکزی ایران نوشته و منتشر شده است می‌توان تفاوت فاحشی را یافت. تفاوتی که با خواندن تنها یکی‌از آن‌ها برتری‌های نوشته‌‌‌ی ایشان را، از هرلحاظ می‌توان برشمرد. (برگرفته از دیباچه‌ی کتاب، نوشته‌ی عبدالعلی صلاحی)

 

۳) مسلم بمانپور

مسلم بمانپور، فرزند مرتضی، متولد ۱۳۶۴ درگراش، دارای دکترای تخصصی در رشته اقتصاد از دانشگاه تهران بوده و هم‌اکنون ساکن تهران است. وی در پروژه های پژوهشی ملی زیادی همکاری و در چندین سمینار و دوره های علمی بین المللی شرکت داشته است. از سوابق آموزشی ایشان می توان به تدریس در دانشگاه‌های امام صادق(ع) و الزهرا(س) اشاره کرد. کسب رتبـه اول و ممتاز علمی رشته اقتصـاد در دانشگاه، برای سه سال پیاپی و برگزیده جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه در بخش ترجمه های برتر از افتخارات ایشان است. دکتر بمانپور، علاوه بر کتاب حاضر، مقالات علمی پژوهشی متعدد، تالیفات و ترجمه‌های دیگری نیز در کارنامه خود دارد.

مدل‌های تعادل عمومی محاسباتی با نگرش کاربردی

امروزه مدل‌های تعادل عمومی محاسباتیCGE  یکی از ابـزارهای استاندارد، جهت تحلیل‌های اقتصادی است. چرا که با تمرکز بر پایه‌های اقتصاد خردی، رفتار کارگزاران و عوامـل اقتصادی را به صورت درون‌زا و هم‌زمان بررسی می‌کند. کتاب حاضـر با بالا بردن مهارت کاربردی خوانندگان محترم درحوزه مدل سازی تعادل عمومی، آن‌ها را قادر می‌سازد با استفاده از مهـارت‌های به دست آمده انواع مدل‌هایCGE  اعم از استخراج سیـستم معادلات تبدیل آن به زبان برنامه نویسی نرم‌افزار محاسبه‌گر، شبیه‌سازی و نهایتا تفسیر نتایج شبیه‌سازی‌شده را عملیاتی کرده و آن ها را جهت ارزیابی سیاست‌های اقتصـادی کشور توسعه دهند.

مطالعه‌ی این کتاب به‌ویژه برای دانشجـویان کارشناسی ارشد و دکتـرا که تحقیقاتی پیـرامون تحلیل‌های اقتصادی کلان در موضوع پایان‌نامه یا رساله‌ی خود دارند مفید خواهد بود.

 

۴) احمد پرهیزگار

احمد پرهیزگار، متولد ۱۲/۱۰/۱۳۶۶ شهرستان گراش، دارای مدرک سطح دو حوزه و مدرک دیپلم (رشته علوم انسانی)می‌باشد، که در سال ۱۳۸۴ به حوزه وارد شده‌ و نویسندگی را از سال ۱۳۹۰ شروع کرد. تالیفاتی که به چاپ رسانده شامل: ۱-پدر مهربان با موضوع مهدویت، ۲-کوروش ذوالقرنین است؟ ۳-طلاق ،علل و راهکارها، و تالیفاتی که هنوز به چاپ نرسیده، شامل: ۱.خاندان پهلوی، ۲.در جستجوی حقیت (موضوع مذاهب و فرق اسلامی).

کوروش ذوالقرنین است؟

در این که ذوالقرنین که در قرآن مجید (سوره کهف/۸۳) آمده، از نظر تاریخی چه کسی بوده است و بر کدام یک از مردان معـروف تاریخ منطبق می‌شود؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است، نظرات مختلفی در این زمینه ابراز شده که مهم‌ترین آن ها سه نظر، به شرح زیر می‌باشد: اول: بعضی معتقدند او کسی جز اسکندر مقدونی نیست لذا، بعضی او را به نام اسکندر ذوالقرنین می‌خوانند. دوم: جمعی از مورخین معتقدند، ذوالقرنین یکی از پادشاهان (یمـن) بوده، پادشاهان یمن به نام (تبع) خوانده می‌شدند که جمع آن (تبابعه) است. سومین نظریه که ضمنا جدیدترین آن‌ها محسوب می شود این است که ذوالقرنین، همان کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی است. نگارنده‌ی این کتاب بر آن است که به نظریه سوم بپردازد و اینکه آیا کوروش، پادشاه هخامنشی، همان ذوالقرنین است یا خیر؟

 

۵) عبدالرحمن پوررحمانی

عبدالرحمان پوررحمانی، متولد خرداد ۱۳۲۴ و دارای تحصیلات ابتدایی است. به علت فوت زود هنگام پدر مجبور به کار درکشور بحرین شده و تا چند سال قبل از تالیف کتاب نیز درآنجا ساکن بوده است. وی به همراه حاج ابوالحسن خبازی جزو اولین نوحـه‌خوان‌های به سبک بحرینی، در گراش بوده است. از خادمین حسینیه ابوالفضل(ع) و یکی از خیرین به نام شهر بود، که در سال ۱۳۹۹ دار فانی را وداع گفت. در تالیف دو جلدی کتاب «خیمه گاه عشق» سال‌ها مشغول جمع‌آوری نوحه‌های گراشی بوده و به گفته‌ی نویسنده از تجربیات پدر نیز استفاده‌ی کامل برده است.

خیمه‌گاه عشق (دو جلد)

نگارنده که از اوان کودکی در کنار عمویش در مراسم‌های نوحه‌خوانی شرکت می‌کرد، و به تدریج شروع به جمع‌آوری و نوشتن این مجموعـه کرده است. کتاب «خیمه گاه عشق» در دو جلد، شامل نوحه‌های قدیمی و سنتی گراش، نوحه‌های جدید، نوحه‌های زنجیرزنی و نوحه‌های ائمه اطهار(ع) می‌باشد که به یادگار گذارده است.

 

۶) مهتاب تقی‌نژاد

مهتاب تقی نژاد؛ متولد ۰۱/۱۰/۱۳۵۷ فداغ و ساکن بندرعباس می‌باشد. دوران دبستان و راهنمایی و دبیرستان را در بندرعباس مشغول تحصیل بوده و برای گرفتن مدرک لیسانس روان‌شناسی راهی کرمان شد. دارای ذهنی خلاق با تخیلی بالا که از سوم راهنمایی شروع به نوشتن داستان‌های کوتاه و دل نوشته در روزنامه‌های محلی بندرعباس کرد. نوشته‌هایش را با نام‌های مستعار و حتی گاهی به اسم دوستانش چاپ می‌کرد. فعالیت هنریش را با هنرمندان مختلف داخل و خارج ایران به عنوان ترانه‌سرا از همان دوران دانشجویی شروع کرده اما باز هم ناشناس، تا اینکه در سال  ۹۸ به عنوان مدیر برنامه آروین بستکی رسما با اسم خود وارد دنیای هنر اچمی زبان‌ها شد. تا اینکه در سال ۹۹ از طرف رادیو اچمستان به عنوان نویسنده، دعوت به کار شد. در رادیو اچمستان، حدود ۴۸ قصه نوشته که برخی از آن‌ها را خود، قصه‌گویی کرده و در همین سال شروع به تربیت گویشور از شهرهای مختلف اچمی زبان کرد.

سال ۱۴۰۰ دوکتاب کودک به نام «جلسه‌ی سنجاب‌ها» و «فرشته‌ی دندان» و یک کتاب شعر سپید به نام «مهتاب در ایستگاه انتظار» را به چاپ رساند. در همین سال در همکاری مشترکی، با ستاد مبارزه با مواد مخدر و موسسه سلامت روان ندای لارستان، به عنوان بازنویس اصلی کتاب «اعتیاد از نگاه من» فعالیت داشت. همچنین ایشان مدرس فن بیان نیز می‌باشد.

 

۷) احمر جبرالدینی

احمد جبرالدینی متولد دی ماه ۱۳۶۸ در گراش، مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاهی از دانشگاه اراک و کارشناسی ارشد را در رشته قارچ شناسی پزشکی از تربیت مدرس تهران دریافت کرده است. او از سال ۱۳۹۴ به عنوان مدرس در دانشکده علوم پزشکی گراش مشغول به فعالیت می‌باشد و در سال ۱۳۹۶ کتاب مروری بر بیماری‌های قارچی پزشکی را تالیف نموده است. جبرالدینی از سال ۱۴۰۰ به عضویت پیوسته انجمن قارچ شناسی پزشکی ایران درآمده و  مقالات فراوانی در کنگره‌ها و همایش‌های کشوری و بین‌المللی ارایه نموده است.

مروری بر بیماری‌های قارچی پزشکی

کتاب مروری بر بیماری‌های قارچی پزشکی، کتابی است خلاصه با محتوای بالای علمی که مورد نیاز کلیه دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و علوم آزمایشگاهی برای امتحانات پایان‌ترم است.

مباحث این کتاب شامل بیماری‌های قارچی، سطحی و جلدی و زیرجلدی ـ بیماری‌های سیستماتیک است. علاوه بر این، نمونه‌برداری از بیماری‌های قارچی و استفاده از داروهای قارچی به صورت خلاصه آورده شده است. با این کتاب می‌توان علاوه بر امتحانات پایان ترم دانشگاهی، برای آمادگی آزمون ارشد رشته‌های مختلف استفاده نمود.

 

۸) اعظم حاجی‌زاده

اعظم حاجی زاده متولد ۱۳۶۳ اهل فداغ و ساکن قشم است. دارای مدرک تحصیلی کارشناسی زبان و ادبیات عرب از دانشگاه خلیج فارس بوشهر و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب از دانشگاه بوعلی سینا همدان  می باشد. تدریس در دبیرستان شایستگان بندرعباس در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و برگزاری کلاس‌های خصوصی در سه درس عربی، ریاضی و زبان انگلیسی از سال ۹۰ تا کنون و از سال ۹۸ تاکنون به عنوان دبیر عربی در مدرسه رستمانی شهر طبل واقع در شهرستان قشم در کارنامه ی خود دارد. اعظم حاجی زاده به همراه دکتر حسین مهتدی کتاب خواب و شاهزاده طوفان ها نوشته دکتر علی حجازی (استاد دانشگاه لبنان) را ترجمه نموده است.

خواب و شاهزاده طوفان‌ها

کتاب خواب و شاهزاده طوفان‌ها نخستین مجموعه داستانی است که دکترعلی حجازی داستان نویس مشهور لبنانی درباره خاک واهمیت زمین نگاشته است . این کتاب دارای سیزده داستان کوتاه درموضوعاتی درباره ی اهمیت زمین وخاک است از نگاه نویسنده اغلب کسانی که درشهر زندگی می کنند همچنان ارزش خاک وزمین را نمی دانند به همین خاطر این داستان ها امده تا شکافی راپر کند وکاری جدید را به کارهایی که در این زمینه انجام شده اضافه نماید . نویسنده در این مجموعه ی داستانی ازداستان های بومی ، میراث ملی لبنان ، حکایت ها و ضرب المثل ها سخن گفته است به طوری که سال خوردگان از حکمت های ان و جوانان از عبرت های ان و کودکان از لطایف و زیبایی های ان لذت میبرند . با مطالعه این مجموعه داستانی می توان به بخشی از میراث فرهنگی لبنان پی برد.

 

۹) عباس حسن‌زاده

عباس حسن زاده، متولد ۱۳۱۵ خورشیدی، اهل و ساکن گراش، فرزند مرحوم حاج جعفر، در سال ۱۳۲۲ دوره ابتدایی را تا مقطع ششم در مدرسه اسدی گراش (مدرسه علمیـه فعلی) به پایان رساند. چون در آن زمان دبیرستانی در گراش وجود نداشت، جهت ادامه تحصیل تا پایان دوره متوسطه عازم شهر لار شد و در دبیرستان صحبت، تحصیلات خود را به پایان رساند. در سال۱۳۴۴ همزمان با تاسیس شهرداری گراش به سمت معاونت و ریاست امور مالی و اداری شهـرداری گراش معرفی شد. از سال ۱۳۷۰ به مدت ده سال مسوولیت عملیات ساختمانی و اداری دانشگاه علوم پزشکی گراش را برعهده داشته است. از دوران کودکی به مطالعه علاقه وافر داشته است. وی اولین کتابش را با عنوان«برگی از خاطرات» در سال ۱۳۷۹ به چاپ رساند.

تحفه

مجموعه‌ای نه چندان کامل که تراوش شده از یاد و خاطره نویسنده و پاره‌ای هم الهام گرفته از نویسندگان با سابقه به علاقه مندان تقدیم می شود در چهار فصل به نگارش درآمده و دسته‌بندی این مجموعه بیشتر جنبه تنوع و سرگرمی دارد که به طورخلاصه اهداف آن‎‌ها به تحریر خواهد رفت. فصل اول: دانستنی‌های بانشاط، اطلاعات مفید، شگفتی‌های جهان و ماورای جهان و سایر موضوعات پرثمر. فصل دوم: ابیاتی سـروده‌ی خود مولف بدون دخل و تصرف در آثار شعـر شاعران و عرفا تعداد این ابیات که یک هزار بیت است که به نام ‌(دیوان علی) مسما شده است و نقایص آن به وسیله خوانندگان مورد عفو و بخشش قرار خواهد گرفت ان شالله. فصل سوم: نحوه شکل گیری تشکیلات حکومتی لارستان بزرگ از اواسط قرن بیستـم به مرکزیت گراش و به زعامت مدیـرانی از گراش. فصل چهارم: در برگیرنده ی آداب و رسوم، انواع محصولات کشاورزی، صنایع دستی گراش و ویژگی‌های بافت ساختمانی آن روز و مراسم مرسوم مذهبی است.

 

۱۰) مهدی خادمی گراشی

مهدی خادمی گراشی، متولد ۱۳۵۷، ساکن تهران و در حال حاضر عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی است. مدرک کارشناسی را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه فردوسی مشهد (۱۳۷۹)، کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه مازندران (۱۳۸۴) و مدرک دکترای خود را در رشته مدیریت بازاریابی از دانشگاه علامه طباطبائی (۱۳۹۰) اخذ کرده است. ایشان سوابق اجرایی زیادی را در کارنامه خود دارد که از آن جمله می توان به مدیریت گروه بیمه الکترونیک، بیمـه مرکزی ایران اشاره کرد. وی همچنین سابقه تدریس در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهـران، سمنان و موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی را دارد. در زمینه سوابق علمی نیز با چاپ چندین مقاله و کتاب‌های تالیفی و ترجمه، رزومـه خود را پربارتر کرده است.

 کتاب‌های دکتر خادمی در این سال‌ها:

استراتژی بازاریابی هنر / ۱۳۹۵

قدرت لحظه‌ها / ۱۳۹۷

برنامه‌ریزی‌های استراتژیک در سازمان‌های دولتی و غیر انتفاعی / ۱۳۹۹

پاداش برند / ۱۳۹۹

استراتژی بازاریابی با رویکردی تصمیم‌محور / ۱۴۰۰

 

۱۱) زهرا دارش

زهرا دارش، متولد خرداد ۱۳۶۵ در روستای فداغ است. مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه فردوسی مشهد در رشتـه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی در سال ۱۳۸۸ و مدرک کارشناسی ارشد با رتبه ۲۳ از دانشگاه الزهـرا تهران در سال ۱۳۹۰ اخذ کرده است. با مرکز دایره المعارف بزرگ تهران درگروه شبه قاره هند درسال ۱۳۸۹ همکاری داشته است. ایشان از سال ۱۳۹۱ به تدریس در دانشگاه‌های هرمزگان، علوم پزشکی، آزاد و دبیرستان‌های بندرعباس مشغول است.وی همچنین مدیریت دبیرستان غیر‌انتفاعی شایستگان بندرعباس را در سال ۹۷-۱۳۹۶ برعهده داشته و در سال ۱۳۹۷ موفق به کسب عنوان دبیر برتر در دبیرستان‌های بندرعباس شده است.

اقدامات انحصاری شدن تجارت ابریشم توسط شاه عباس اول صفوی

سلسله صفویه (۱۱۳۵-۹۰۷ ه . ق ) به لحاظ اهمیت، خط فاصلی بین دو مقطع از تاریخ ایران محسوب می شود، زیرا پس از سقوط ساسانیـان (۲۱ ه . ق /۶۴۲ م ) حاکمیت سرزمین ایران در اختیار عناصری غیر ایرانی افتاد. با ظهور سلسله صفویه حکومت ملوک الطوایفی برچیده شد و یک حکومت مرکزی نیرومند ظهور کرد که به دخالت دشمنان درشرق (ازبکان) و در غرب (عثمانی) پایان داد. یکی از ویژگی‌های بارز این دوره، گسترش روابط با کشورهای اروپایی بود که این امر در سایه‌ی گسترش تجارت، به ویژه تجارت ابریشم به وجودآمد. مهم‌ترین عوامل موثر در این گسترش ارتباطات را می توان دشمنی ایران با امپراتوری عثمانی و تجارت (به ویژه تجارت ابریشم) برشمرد که در کتاب حاضر به آن پرداخته شده است.

 

۱۲) علیرضا دانشور

علیرضا دانشور، فرزند عبدالغفور، متولد ۱۳۶۴، دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علـوم ورزشی با گرایش فیزیولوژی و دانشجوی سال آخر مقطع دکترا و همچنین از مرداد ۱۴۰۰ ریاست شورای شهر گراش را بر عهده گرفته  است. وی تاکنون مدیریت تربیت بدنی دانشکده علـوم پزشکی گـراش به مدت ۷ سال، مدیریت دانشجـویی دانشکده علوم پزشکی گـراش به مدت ۵ سال و مدیریت فرهنگی دانشکده علـوم پزشکی گـراش به مدت ۴ سال بر عهـده داشته است. مدرس دانشگاه های: پیام نور اوز، دانشگاه آزاد گراش، دانشگاه آزاد اوز، دانشکده علوم پزشکی گراش و دانشکده بهداشت اوز می‌باشد. تالیف پنج جلد کتاب در حوزه فیزیولوژی ورزشی و بیش از ۷۰ عنوان مقاله داخلی و خارجی در کارنامه خود دارد.

کتاب‌های اخیر دکتر دانشور:

فیزیولوژی ورزشی / ۱۳۹۵

فعالیت‌های ورزشی و قلب و عروق / ۱۳۹۶

ورزش و بیماری ام‌اس / ۱۳۹۶

یافته‌های هزار پژوهش فیزیولوژی / ۱۳۹۶

ورزش و سلامت قلب و عروق / ۱۳۹۷

 

۱۳) ناصر دلخوش

۱۴) قاسم اکبرزاده

۱۵) یعقوب دلخوش

۱۶) ناهید ساکنی

ناصر دلخوش، فرزند عبدالمهدی، متولد ۶/۶/۱۳۶۴ در شهر گـراش می‌باشد. تحصیلات ابتدایی تا دبیـرستان را در گـراش گذراند و در رشته ریاضی فیزیک از مدرسه کامروا فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۸۷ در رشته مدیریت دولتی وارد دانشگاه آزاد لار شد و همچنین بنا به علاقه در رشته فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی گراش مشغول به تحصیل شد. سال ۱۳۹۵ در کنکور دکترای جامعه شناسی سیاسی شرکت نمود و در دانشگاه آزاد تهران پذیرفته شد.

از سال ۱۳۸۸ در هلال احمر و از سال ۱۳۹۰ در آموزشگاه‌های آزاد و از سال ۱۳۹۲ تاکنـون به صورت حق التدریس در دانشکده‌های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی گراش به تدریس مشغول است. از مردادماه ۱۴۰۰ به عنوان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گراش انجام وظیفه می‌کند.

در سال ۱۳۹۴ شروع به تالیف کتابی با موضوع دفاع مقدس به نام «خاطرات من» (با قاسم اکبرزاده) و همچنین کتاب های «تاثیر نماز بر کاهش استرس شغلی» و «کرامت انسانی و تکریم شخصیت کودک» در حوزه ی تربیتی و اسلامی پرداخت.

 

۱۷) مهدی دهرامی

مهدی دهرامی متولد ۱۳۶۱، دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی که  از سال ۹۵ تا ۹۷ مدیر امـور پژوهشی و فناوری دانشگاه جیـرفت بوده و از سال۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ عضو هیات علمی (دانشیار) دانشگاه جیرفت می‌باشد. ایشان کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه هرمزگان را در سال ۱۳۸۵، کارشناسی ارشد زبان و ادبیـات فارسی از دانشگاه سیستان و بلوچستان را در سال ۱۳۸۸ و دکتـرای زبان و ادبیات فارسی را در سال ۱۳۹۲ از دانشگاه اراک اخذ کرده است.

رزومه پژوهشی ایشان شامل ۳۵ مقاله علمی پژوهشی، ۴ کتاب، بیش از ۴۰ مقاله ارایه شده در کنفـرانس‌ها و همـایش‌های ملی و بیـن‌المللی است و در چهار طرح تحقیقاتی نیز شرکت داشته است.

کتاب‌های اخیر او:

انسجام در شعر معاصر

دستور زبان شعر معاصر

سیر مثنوی‌سرایی در ادب فارسی تا قرن هشتم

 

۱۸) صادق رحمانی

محمدصادق رحمانیان متولد ۱۳۴۴ در گراش است. او به نام صادق رحمانی در میان شاعران، نامی شناخته شده است.  از دهه شصت در گراش، قم و تهران در حوزه ادبیات، روزنامه‌نگاری و رادیو فعال بوده است. مدیریت انتشارات همسایه، مدیر مسوولی موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش و انتشار دو ماهنامه ادبی چامه از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی صادق رحمانی در سال‌های اخیر است.

رحمانی از مدیران باسابقه رادیو است و مدت ۵ سال از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ مدیریت دومین شبکه مهم رادیویی کشور (رادیو فرهنگ) را بر عهده داشت. او در حال حاضر همچنان به عنوان مشاور و تهیه‌کننده با رادیو همکاری دارد.

رحمانی بعد از گذراندن دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی در حال حاضر دانشجوی دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی است و در پایان نامه خود موضوع «شعر کوتاه فارسی» را واکاوی می‌کند. او قالب خاصی به نام «رباعی نیمایی» را پایه‌گذاری کرده است.

او پنج کتاب در سال‌های ۹۶ و ۹۷ منتشر کرد:

آبی روشن آبی خاموش

الله بده بارون

اخضر احمر

دو تاریکی بی دلیل

سال دردی

 

۱۹) محمدحسن روستایی

۲۰) صفیه مدرسی

۲۱) کوثر جعفرزاده

۲۲) رحمت‌الله شمسی

و معصومه محمدنژاد (معرفی کامل‌تر در آینده)

محمدحسن روستایی، متولد ۱۳۵۴ در شهر گراش، سال ۱۳۷۷ مدرک کارشناسی ادبیات فارسی را از دانشگاه تبریز دریافت نمود. تدریس در دبیرستان پناهی فداغ،  هفت سال معاونت دبیرستان کامروا، یک سال در اداره آموزش و پرورش شهرستان گراش، با سمت کارشناس متوسطه دوم و دبیری دبیرستان‌های گراش را در کارنامه‌ی خود دارد. کتاب «بازی‌های محلی گراش » در سال ۱۳۸۴ و کتاب « نخلستان بهشت» را در سال ۱۳۸۸ منتشر نمود.

او در سال ۱۴۰۰ کتاب «کائت شاو» که مجموعه‌ای از افسانه‌های شهر گراش است؛ با همکاری جمعی از اعضای گروه زبان و ادبیات فارسی گراش منتشر کرده است. جمع‌آوری کتاب و بازنویسی آن، ۴ تا ۵ سال طول کشید. البته روایتِ بعضی از افسانه‌ها با توجه به محله‌های مختلف گراش متفاوت بود. ما آن را یکی کردیم و یک بازنویسی از آن انجام دادیم. البته بعضی از قصه‌ها نیز هست که در این کتاب نیست.

 

۲۳) زهرا سروری

زهرا سرورى، متولد خرداد ٧٣، دیپلم تجربى و داراى دو لیسانس بیهوشى و علوم ورزشى گرایش علوم انسانى ورزش و دانشجوى کارشناسى ارشد فیزیولوژى ورزشى کاربردى است. معرفى وى به عنوان دانشجوى استعداد درخشان در دانشکده علوم پزشکى گراش درسال٩۵. سابقه ۶ سال خدمت در دانشکده علوم پزشکى گراش تحتِ عناوین: کارشناس آموزش و کارشناس امور دانشجویى و کارشناس تربیت بدنى. دارنده ١١ مقاله داخلى و مولف ٢ کتاب در زمینه علوم پزشکى به لاتین و فارسى تحت عناوینِ:

کتاب اروپایى: پروسیژرهاى پزشکى و پرستارى در شوک

و ایرانی: اصول کار و ایمنى در اتاق عمل.

 

۲۴) زهرا صلاحی

زهرا صلاحی، متولد ۱۳۷۶ساکن گراش فارغ التحصیل سمپاد در مقطع دبیرستان می‌باشد و کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی را در سال ۹۹ از دانشگاه شیراز دریافت کرده است. مترجم مجموعه رمان ۱۲ جلدی دزدان دریایی کاراییب در رده سنی نوجوانان که تاکنون سه جلد اول به ترتیب با عناوین «جدال با طوفان» ، «آواز سایرن» و «تعقیب دزد دریایی» توسط نشر باژ، منتشر شده است.

خلاصه‌ی داستان «تعقیب دزد دریایی»

پیش از کشتی مروارید سیاه، جک اسپارو، تنها مسافری قاچاقی بود…

جک و خدمه‌ی بارنکل، سخت در تعقیب دزد دریایی بدنام و شرور، لوییس پاچپ هستند که به عقیده‌ی آنها شمشیر کورتس را در اختیار دارد. اما تعقیب دریانورد پلیدی همچون لوییس حتی برای خدمه‌ی سرسخت جک هم کار آسانی نخواهد بود.

 

۲۵) مسعود غفوری

مسعود غفوری، متولد ۱۳۶۰ در گراش، روزنامه‌نگار، مدرس زبان و ادبیات انگلیسی و مترجم انگلیسی است. او عضو هیات مدیره‌ی موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش و سردبیر سایت هفت‌برکه (گریشنا) است. او چند سالی است در زمینه‌ی ترجمه نیز فعالیت می‌کند و تاکنون چند کتاب از نویسندگان ایرانی را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است. یکی از این کتاب‌ها به نام «اینجا صدای گرگ‌ها بلندتر است» از عادله خلیفی در اسفندماه ۱۴۰۰ از طرف انتشاراتی سوئدی ۴۹Books به زبان انگلیسی با عنوان Backload of Fire منتشر شد.

ترجمه رمان «اینجا صدای گرگ‌ها بلندتر است» از عادله خلیفی

این رمان کوتاه، داستان آدم‌های شریفی است که در منطقه‌ی هورامان کردستان با کار طاقت‌فرسای کولبری زندگی‌شان را می‌گذرانند؛ زن و مرد و کودک. عنوان انگلیسی داستان، «آتش بر کول» نیز از همینجا گرفته شده است.

داستان از زاویه‌ی دید دو شخصیت روایت می‌شود: شوآن که کودکی است با استعدادهای خاص، و هومان که جوانی است تحصیل‌کرده و دردکشیده. اینها با دو تن از دوستانشان، هیوا و راویار، قصد دارند پولی روی هم بگذارند و یک قاطر بخرند و نوبتی کول ببرند. نویسنده به خوبی توانسته است داستان این شخصیت‌ها را با افسانه‌های کردستان و طبیعت و تاریخ دردآمیز این منطقه در هم آمیزد.

 

۲۶) حسین فقیهی

حسین فقیهی، فرزند حاج ابراهیم، دارای مدرک کارشناسی ارشد روان‌شناسی و دکترای حرفه ای دی بی ای، سردبیر نشریه آینه گراش و سابقه مدیریت کمپ ترک اعتیاد را در کارنامه خود دارد. وی همچنین سخنران در زمینه‌ی روان‌شناسی و هیپنوتیزم است . در سال ۹۷ دو کتاب به رشته تحریر درآورده است. کتاب «خال ابرام» زندگی‌نامه شهید ابراهیم برزگران است که خاطرات شیرین این شهید را در بر دارد و همچنین کتاب‌های ۱-رازهای ترک سیگار از طریق هیپنوتیزم که در زمینه تخصصی ایشان می باشد و  2-زندگی پاک با موضوع خانواده را در سال ۱۳۹۸ به رشته تحریر درآورده است.

کتاب زندگی پاک:

بحث خانواده آن قدر پرپیچ و خم و پر از راز و رمز است که هرچه در مورد آن بنویسیم کم گفته ایم اما این کتاب بازکننده ی مسایلی ساده در خانه می‌باشد که شاید هریک از شما در طول روز با یک یا حتی چندین مورد آن دست و پنجه نرم کرده باشید و دور از ذهن برای شما نبوده است. فقط خواسته شده از طریق این کتاب دید شما به مسایل و امور را عوض کرده و با نگاهی نو به مشکلات و مسایل خانواده آن را مطرح کرد. این کتاب، مقدمه‌ای می‌-شود برای شما تا دنیای رویایی که در ذهن دارید را برای خود و همسرتان فراهم کنید.

 

۲۷) زینب فقیهی

زینب فقیهی، متولد سال ۱۳۵۶ فارغ التحصیل رشته الهیات و علوم اسلامی از جامعه الزهـرا(س) قم، در سال ۱۳۷۹، مدرس دبیـرستان و حوزه علمیـه الزهرا(س) گراش، فارغ التحصیل رشته تفسیر و علوم قرآن از تربیت مدرس قم، در سال ۱۳۸۴، مدرس حوزه‌های علمیه الزهرا(س) و فاطمه‌الزهـرا(س) شیراز، استاد دانشگاه آزاد اسلامی گراش  و پیام نور اوز، مبلغ نمونه و برتر در بین اساتید گفتمان دینی در سال ۱۳۸۹، تحقیق و تالیف بیش از ده مقاله در حوزه دین، مدیریت حوزه علمیه خواهران گراش از سال ۱۳۸۸ تاکنون، فعال در امر مشاوره خانواده از سال ۱۳۸۴ تاکنون، مسوول کانون بانوان خادم‌یاران رضوی در شهرستان گراش را در کارنامه خود دارد.

انحرافات اجتماعی و پیامدهای آن در قرآن

انحرافات اجتماعی نه تک پدیده‌های بی قبل و بعد بلکه یک فرایند است و  مسیر رو به تزاید را از مساله، معضل، آسیب، بحران تا فاجعه طی می‌کند و مانند هر فروپاشی ناگهانی، حاصل فرسایش تدریجی است. فرایندی که نتیجه ی عوامل مختلف، از جمله عدم برخورد مناسب با تاول‌های چرکیـن اجتماعی است که ما را با پرداخت تاوان‌های سنگین اجتماعی نیز مواجه می‌کند. امروزه در این دنیای فرو مانده از اخلاق که مرگ انسان‌ها و ارزش‌ها در آن آرام و بی‌صدا اتفاق می‌افتد نیاز به بررسی بیشتر این موضوع و جلوگیری از عوامل پیدایش آن انحرافات احساس می شود.

 

۲۸) سیدمرتضی قتالی

سید مرتضی قتالی، متولد یکم شهریورماه سال ۱۳۶۳ در روستای فداغ است. وی تحصیلات خود را در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و اول دبیرستان در فداغ  گذرانده و دو سال آخر دبیرستان را در بندرعباس ادامه تحصیل داده است و  اکنون دیپلم علوم تجربی دارد. این کتاب اولین کتاب ایشان است. هم‌اکنون ساکن بندرعباس و عضو انجمن دوشنبه‌های هرمزگان است و سرودن شعر را از حدود پانزده سالگی به‌صورت تفننی آغاز کرده و از حدود بیست و هفت سالگی به‌صورت جدی پیگیری نموده است. سروده‌های کتاب «باشموی لیلی» مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ می‌باشد.

«باشُمو» به گویش فداغی به معنی شال یا روسری بانوان است. این کتاب مشتمل بر پنجاه و سه شعـر در قالب‌های غزل، مثنوی، رباعی و… است. قتالی می‌گوید؛ مهم‌ترین هدف من از نوشتن این کتاب، ارتقای بومی‌سرایی و معرفی زادگاهم بوده است. ۷ سال، زمانی است که قتالی صرف نوشتن این کتاب کرده است.

«یکی داغ دل مجنون همی شی تازه ببه

چک باشمخوی لیلی اجلو باد اگره

عاشقی تا شه سرت زه موجی تز کله اشه

انگار اشکالی یکوگون چش صیاد اگره»

 

۲۹) مصطفی کارگر

مصطفی کارگر، شاعر، نویسنده و ترانه‌سرا، متولد فروردین ۱۳۵۹ گراش، فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی. فعالیت‌های فرهنگی خود را ازسال ۱۳۷۷ با عضویت در هیات موسس انجمن شاعران و نویسندگان گراش آغاز نمود. در سوابق ایشان می‌توان به: سردبیر و دبیر انجمن شاعران و نویسندگان گراش ( چندین دوره)، دبیر و موسس انجمن شعر چشمه گراش از زمستان ۱۳۹۷ ، همکاری و چاپ شعر در نشریات کشوری از سال ۸۰ تاکنون، تصویب و اجرای ترانه در حوزه موسیقی، عضو هیات بازخوان و بازبین انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد گراش از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ ، دبیر شب شعر منطقه‌ای اهل بیت(ع) گراش از سال ۱۳۹۴ تاکنون، دبیر و داور شب شعر منطقه‌ای رضوی جنوب استان فارس در سال ۱۳۹۸ ، سابقه تدریس ادبیات فارسی در مقاطع راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه علوم پزشکی گراش، داور جشنواره منطقه‌ای شعر و خاطره «سلامت» شهرستان‌های جنوب فارس در دی ماه ۱۳۹۹ ، داوری، دبیری و اجرای بسیاری از شب شعرها و مراسم‌ها و جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی، دارنده‌ی مقام‌های برتر در جشنواره‌های ادبی استانی و کشوری. در حوزه‌ی کتاب نیز، کتاب «سلام گل سرخ» در سال ۱۳۸۰ و دو کتاب در زمینه‌ی دفاع مقدس با عنوان های «تن‌ها» (اثر نویسنده) و «آ» (گردآوری اشعار شاعران گراش) در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسانده است.

 

۳۰) مریم مالدار

مریم مالدار، متولد تیرماه ۱۳۷۸، اهل گراش، دارای مدرک دیپلم رشته علوم انسانی است. در سال۹۴ برخی از نوشته‌هایش در روزنامه‌ی عصرگراش در ماه‌های تیـر، مرداد و مهر انتشار یافت که جز یکی، بقیه در کتاب حال و هوای همیشگی وجود دارد. کتاب «حال و هوای همیشگی» شامل ۱۷۶ قطعـه ادبی و نثر فارسی با محتوای غنـایی است که نشر انا الحق آن را در۱۸۰ صفحه آماده‌سازی و در سال ۹۷ چاپ نموده است.

کتاب «کدام دل کدام دلبر»

من یک آدمم که گاهی به جای پوست‌گیر، قلم به دست می‌گیرد و چندی مزخرف سر هم می‌کند که به قول برادرم بیکار نباشم! من یک آدم معمولی با معدل هجده‌ام که نه دوربین همیشه آویزان دارد و نه هنرمند قهاری که از هر انگشتش هنر بریزد و بتواند با هنرش به دنیا رنگ بپاشد و از هنرش استفاده کند تا مستقل شود.

 

۳۱) غلامحسین محسنی

غلامحسین محسنی فرزند دوم عبدالرضا، زاده‌ی گراش، اسفندماه ۱۳۲۹ خورشیدی، آموزش ابتدایی و دبیرستان در گراش و جهرم گذرانده و دو سال نیز در سپاه دانش اصفهان خدمت نموده است. به عنوان آموزگار ۳ سال در لامرد و سپس تا پایان خدمت در مدارس گراش فعالیت داشته است. مدتی نیز در اداره آموزش و پرورش گراش، مسوولیت خدمات، آمار، بودجه و حسابداری برعهده داشته است و پایه‌گذار و مجری و مدیر نخستین دبیرستان‌های نظام جدید پسران و نیز کاردانش و بنیان گذار فنی‌حرفه ای در گراش می باشد. مدرک کارشناسی جغرافیای طبیعی را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت و با توجه به علاقه ای که از کودکی به تاریخ ایران باستان و تاریخ محلی داشت شروع به تحقیقاتی در این زمینه نمود. کتاب خطه‌ی لار، حاصل بیش از ۱۰ سال تحقیقات خود دانسته که البته در سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی با ارایه مقالات و تحقیقات تاریخ محلی همچنان فعالیت دارد.

خطه‌ی لار

انگیره‌ی نگارش آن با خواندن کتاب «تاریخ مفصل لارستان» در ذهنش جرقه زده است. چون نویسنده با تاریخ ایران به ویژه فارس، آگاهی و آشنایی داشته نوشته های این کتاب، برایش تازگی و دور از راستی دانسته است، پس برآن شده تا به بررسی متون تاریخی در پیوند با لارستان، برپایه‌ی منابع موجود بپردازد.

 

۳۲) معصومه محمدنژاد

معصومه محمدنژاد، ساکن و بومی شهرستان گراش، دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی و دانشجوی دکترای ادبیات دانشگاه شیراز، شاغل اداره آموزش و پرورش با سمت دبیری متوسطه دوم، مدرس دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی گراش. سوابق پژوهشی و چاپ کتاب‌های ایشان شامل: چاپ دو کتاب «قلندران در ادب پارسی» و «کائت شاو»(مجموعه نویسندگان)، پایان نامه‌ای با عنوان «بررسی و مقایسه قلندریات سنایی، عطار و عراقی»، همچنین چاپ سه مقاله با عنوان‌های «آیین جولقیان و قلندران»، «کاربرد کلمه قلندر در ضرب‌المثل‌های فارسی» و «تفاوت کاربرد واژگان خراباتی در اشعار سنایی و عطار» می‌باشد.

قلندران در ادب پارسی

این کتاب بررسی اشعار قلندری یا قلندریات در ادب فارسی خصوصا در قرن‌های ششم و هفتم یعنی تاریخ اوج شهرت این نوع شعر است که چون تاثیرپذیرفته از آداب و رسوم گروه قلندران است، عنوان کتاب «قلندران در ادب پارسی» انتخاب شد و هدف از نگارش این اثر، با توجه به نیازسنجی در حوزه ادبیات، بازشناسی نوع ادبی قلندریات و پیشینه آن در ادب فارسی، بررسی ضرب‌المثل‌های قلندری و معرفی شاعرانی است که در این حوزه شعر سروده‌اند.

 

۳۳) حکیمه خاتون محمدی

حکیمه خاتون محمدی، فرهنگی اهل و ساکن گراش است و مدرک کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی دارد. او  16 سال در آموزش و پرورش فعالیت داشته است. پنج سال به عنوان مدیر در آموزشگاه شادروان آشفته و هشت سال به عنوان معاون در همین مدرسه خدمت کرده است. او همچنین هفت سال به صورت حق التدریس در مقطع دبیرستان تدریس کرده است که ۳ سال از آن جزء سابقه‌ی او محسوب می‌شود و بقیه‌ی سال‌ها هم مشغول به تدریس ادبیات در مقطع دبیرستان بوده‌ است.

محمدی نوشتن کتاب را از سال ۹۷ شروع کرده و تا سال ۱۴۰۰ هم ادامه داده است.

حکیمه خاتون محمدی در اولین تجربه‌ی نویسندگی خود، کتاب سید حسن حسینی، شاعر معاصر کشورمان را از لحاظ زیبایی‌شناسی، تحلیل کرده است. مجموعه‌‌ی تحلیلی او در کتابی با عنوان «هشت گنجینه» منتشر شده است.

هدف از نوشتن این کتاب، شناساندن و تحلیل دفاتر اشعار سید حسن حسینی از منظر زیباشناسی می باشد که با توجه به رشته‌ی نگارنده در مقطع کارشناسی ارشد، این موضوع را انتخاب و در قالب کتاب به چاپ رسانده است.

 

۳۴) ابراهیم مهرابی

   ابراهیم مهرابی متولد ۲۷ اسفند ماه ۱۳۴۱ از گراش است. وی  مدرک کارشناسی ارشد را با رتبه ۱ از دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فلسفه و حکام اسلامی به اتمام رساند و دکترای مبانی نظری اسلام را از همان دانشگاه اخذ نمود. در کارنامه ایشان چندین مسوولیت دولتی ، سوابق اجرایی و تدریس و تالیفات بی شمار به چشم می خورد؛ از جمله: بخشدار اوز، رییس نمایندگی آموزش و پرورش ایران در آلمان(هامبورگ)، رییس گروه فلسفه دانشگاه خراسان بزرگ، عضو کمیته‌ی نشریات دانشگاه مشهد، استاد و مدرس دانشگاه فردوسی و پزشکی مشهد و دانشگاه دولتی یاسوج. قفل بی کلید که توسط نشر اناالحق، در سال ۹۵ به چاپ رسید یکی از تالیفات پرشمار ایشان بوده. چاپ کتاب سفر در تحیّر و کتاب‌های آماده‌ی چاپ همچون: ۱-طبق تجربه، ۲-آسمانشهر، آن‌سوی سراب، ۳-سفر در تجدد (گزارش ماموریت آلمان)، ۴-انسان شناسی سکولارونستی، و مقالات پرشماری که در نشریات و سایت‌های معتبر منتشر شده است.

قفل بی کلید می تواند قفلی باشد که کلید آن سهوا گم شده و عمدا گم کرده ایم به طوری که شاید درآینده یافت شود و شاید هم هرگز یافت نشود و لذا براساس این تعبیر، تغییر رفتار اجتماعی ما ایرانیان امری سخت و زمان بر تلقی می گردد. نیز ممکن است به معنی قفلی باشد که کلیدی ندارد و باید آن را دور انداخت و یا جایگزین جدیدی را برای آن تدارک دید. پی‌جویی و امکان‌سنجی این تحقق مهم البته برعهده‌ی صاحب- نظران خردمند، خردورز و نکته‌سنج خواهد بود.

 

۳۵) امیرحمزه مهرابی

امیرحمزه مهرابی فرزند مهرعلی، متولد تیرماه ۱۳۴۱(اردیبهشت ۱۳۳۹) گراش، دارای مدرک دکترا در رشته مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران است .

وی عضو هیات علمی و دانشیار پایه ۳۴ گروه مدیریت است که پس ۴۱ سال خدمت در سال ۱۳۹۹ بازنشسته شده است. وی ریاست دانشگاه علمی کاربردی استان قم، جانشینی پژوهشگاه امام صادق(ع)، معاونت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه شهید محلاتی  و ریاست ستاد دانشگاه معصومیه و… را در کارنامه دارد.

دکتر مهرابی مدرک کارشناسی خود را در رشته دبیری ادبیات عرب از دانشگاه فردوسی مشهد، کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی از دانشگاه امام حسین(ع) و کارشناسی ارشد دیگری در رشته مدیریت فرهنگی از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده است.

از وی تاکنون کتابهایی به چاپ رسیده که شامل:

 1- سردار بی نشان (۱۳۸۱)  2- نگاهی نو به نظریه‌های جامعه شناسی (۱۳۸۲) ۳- روان شناسی تربیتی و تعلیم و تربیت اسلامی (۱۳۸۳) ۴- ترک دل ، مجموعه اشعار مراثی و مناقب اهل بیت(ع) (۱۳۹۰) ۵- توانمند سازی منابع انسانی در نظام ارزشی اسلام (۱۳۹۳) ۶- مدیریت رفتار سازمانی، از نظر تا عمل (۱۳۹۴) ۷- پیش نیازهای تعلیم و تربیت (۱۳۹۵) ۸- مدیریت فرهنگی و تبلیغات (۱۳۹۵) ۹- تربیت و توانمندسازی منابع انسانی (۱۳۹۷) ۱۰- فرهنگ از نظر تا عمل (۱۳۹۹) و چندین کتاب زیر چاپ دارد. ده ها مقاله علمی –پژوهشی و علمی ترویجی و تخصصی در مجلات رسمی بین المللی و داخلی منتشر کرده است. همچنین چند شماره نشریه نخل فارس با صاحب امتیازی و مدیر مسوولی خود، در کارنامه دارد.

 

۳۶) مهدی مهرابی

مهدی مهرابی فرزند مهرعلی، متولد ۱۳۶۰ گراش، با سوابق تحصیلی لیسانس مدیریت صنعتی ، فوق لیسانس مدیریت مالی و هم اکنون دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی-بازاریابی می باشد . تدریس در دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی را برعهده دارد . ارایه بیش از پانزده  فعالیت پژوهشی و مقالات چاپ شده در نشریات و کنفرانس‌های مختلف، مدرس  نمونه سال ۱۳۹۵ دانشگاه جامع علمی کاربردی، مدرس کارآفرین و مولف  برتر سال ۱۳۹۶ دانشگاه، پژوهشگر برتر دانشگاه علمی کاربردی سال ۱۳۹۶، پژوهشگر برتر سال ۱۳۹۵ حوزه بانکداری، عضو شورای آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در کارنامه خود دارد . کتاب مدیریت فرهنگی و تبلیغات را به همراه امیرحمزه مهرابی به رشته تالیف در آورده است. هم اکنون مدیریت حوزه جنوب بانک سپه را برعهده دارد.

مدیریت یکی از ارکان زندگی اجتماعی است، زیرا در اجتماع منافع و مقاصد افراد و سرنوشت اشخاص با یکدیگر ارتباط و اشتراک پیدا می کنند. ضرورت مدیریت در زندگی اجتماعی تا آنجاست که حتی بسیاری از حیوانات که به صورت اجتماعی زندگی می کنند بر اساس فـرمان غریزه، مدیـری را برمی‌گزینند. حال انسان‌ها که به صـورت اجتماعی زندگی می‌کنند، به طریق اولی، نیازمند سازماندهی، برنامـه ریزی و سیستمی هستند که بتـواند آن ها را به اهدافشان رهنمون سازد. مدیریت و راهکارهای آن و تربیـت مدیران لایق از اهم مبانی فکری دینی محسوب می شود. انسان نمی‌تواند به گونه‌ای ناموزون و همچون وصله‌ای ناهمـرنگ در جهـان هستی زندگی کند. او به همـان اندازه که از نظام، تشکیلات و مدیـریت فاصله گیرد، با شکست و ناکامی روبرو خواهد شد و محکوم به فنا است.

 

۳۷) فوزیه ناصری

فوزیه ناصری فرزند عباس متولد ۱۳۵۸ گراش، فارغ التحصیل کارشناسی دبیری تاریخ و کارشناسی ارشد تاریخ اسلام از دانشگاه آزاد داراب می‌باشد. از سال۱۳۸۰ به تدریس در مدارس گراش آغاز به کار نمود. در آموزش و پرورش در سمت های کارشناس فرهنگی و هنری، کارشناس تکنولوژی و گروه‌های آموزشی، معاونت پرورشی مدارس شهرستان گراش خدمت نموده است . معلم نمونه مدیریت آموزش پرورش شهرستان و معلم نمونه استانی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس را در کارنامه خود دارد . از او مقالات بسیاری درسطح ملی و بین المللی از جمله چاپ مقاله در مجلات تخصصی تاریخ در کشور اردن و هند به چشم می خورد. او موسس و رییس شورای مشارکت بانوان مجمع خیرین سلامت شهرستان، مسئول امور بانوان فرمانداری و عضو شورای اسلامی شهر گراش در دوره پنجم بوده است.

او دو کتاب در سال‌های ۹۵ و ۹۶ منتشر کرده است:

۱-               آشوب¬های عراق از حکومت امام علی(ع) تا روی کار آمدن عباسیان

۲-               بررسی دلایل و عوامل موثر بر شکل¬گیری بنیادگرایی افراطی در تاریخ معاصر ایران

 

۳۸) شریفه هاشمی

شریفه هاشمی متولد ۱۳۵۸ گراش، علاقمند به موسیقی و شعر و هنر، که از سال ۸۷ به صورت جدی با چاپ اشعار و مقالات ادبی و اجتماعی خود در هفته نامه میلاد لارستان، کار حرفه ای خود را شروع کرد. فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۳ با آموزش نقاشی کودک آغاز نمود. که نتیجه‌ی چندین سال آموزش کودکان، نمایشگاه نقاشی «رنگ بازی کودک درون من» در سال ۱۴۰۱ بود. یکی از هنرهایی که به صورت جدی اکنون دنبال می کند آموزش و تدریس دف بوده و سرپرست گروه دف‌نوازان برشید می باشد. همچنین در زمینه‌ی تولید محتوا و پادکست موفق به کسب مقام دوم و سوم منطقه ای به میزبانی گریش‌بانگ شده است.

کتاب « من اینجا هستم » باموضوع دلنوشته و شعر که بیشتر به دردهای اجتماعی می پردازد، اولین اثری است که در سال ۱۳۹۸ به چاپ رساند.

 

۳۹) مرضیه هنرور

مرضیه هنرور، فرزند محمد، دبیر عربی، دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه شیراز رشته‌ی مترجمی زبان عربی می‌باشد. افتخارات آموزشی نویسنده شامل: سال ۸۶ مقام اول الگوهای برتر تدریس. سال ۸۷ مقام اول استانی طرح‌ها و ابتکارات درس دینی. سال ۹۲ مقام اول استانی جشنواره کشوری روشهای نوین تربیتی. سال ۹۸ مقام اول استانی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در رشته‌ی ابتکارات مدرسه ای. سال ۹۹ و ۱۴۰۰ مقام اول استانی درزمینه‌ی اقدام پژوهی. سال۹۹ مقام اول استانی جشنواره نوجوان سالم. سال ۹۶ کسب رتبه‌ی اول استانی در مسابقه‌ی شیوه های انس با قرآن کریم. در سال ۸۴ داور مسابقات الگوی برتر تدریس. سال ۹۹ داور جشنواره نوجوان خوارزمی در بخش پژوهش. سال ۹۹ تالیف کتاب عربی آموزش در خانه. سال ۹۶ ترجمه کتاب خطط لحیاتک( که هنوز منتشر نشده است).

 

۴۰) نجیمه یوسفی

نجیمه یوسفی، فرزند احمد متولد ۱۳۶۵ در سال ۹۱ از دانشگاه آزاد اسلامی لار در رشته پرستاری، فارغ التحصیل شد. با سوابقی همچون معاون اجرایی اورژانس ۱۱۵ گراش، سوپروایزر بالینی بیمارستان امیرالمومنین، کارشناس طرح تحول آموزش و نوآوری پزشکی دانشکده و پرستاری بالینی در بخش‌های ICU و CCU که در حال حاضر کارشناس EDO  دانشکده علوم پزشکی گراش می باشد. بیش از ۱۴ مقاله ی علمی در کنفرانس‌های داخلی و خارجی داشته است. کتاب ‹‹ آموزش نوار قلب ›› ترجمه‌ای است که با همکاری یعقوب مدملی و محمد آدینه در سال ۹۶ به چاپ رسانده است.

کتاب آموزش نوار قلب، تفسیر آریتمی به همراه تمرین، می باشد که عملکرد و فعالیت الکتریکی قلب را تشریح می کند تا پزشک بتواند با تست نوار قلب، مشکلات و ضربان نامنظم قلب را تحلیل کرده و با اندازه‌گیری و ثبت آن، به تشخیص بیماری، پی ببرد. یک نوار قلب با نتایج غیر طبیعی می تواند نشان‌دهنده تعداد زیادی از مشکلات قلبی در فرد باشد.