هفت‌برکه گریشنا: طرح ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای نظامی در بانک سپه شروع شده است. بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، چهار بانک انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شود. اجرای این طرح در گراش به این معنی است که دو شعبه‌ی بانک انصار، دو شعبه بانک قوامین و یک شعبه بانک مهر اقتصاد در یک شعبه‌ی بانک سپه ادغام می‌شود. بدین ترتیب، بانک سپه در گراش شش شعبه خواهد داشت. البته پیش‌بینی می‌شود این ادغام بین سه تا پنج سال به طول بینجامد.

یکی از کارشناسان نظام بانکی در گراش در گفتگو با گریشنا با تایید شروع این فرآیند از ابتدای این هفته، یعنی شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۷، به دو نکته‌ی مهم در این زمینه اشاره می‌کند که جواب دغدغه‌ها و سوالات بسیاری از مردم است:

دغدغه‌ی اول، بحث نیروها و کارمندهای بانک‌هاست. طبق مصوبه‌ی دولت که به تایید بالاترین مقام نظام هم رسیده است، هیچ تعدیل اجباری در نیروها در کار نخواهد بود، مگر این که کسی خودش درخواست خروج از سیستم کند. بدین ترتیب، نیروهای شاغل در این بانک‌ها تعدیل نمی‌شوند. تعداد شعب ممکن است کم یا زیاد شود، اما به خاطر ساختار جدید بانکی و خدمات جدیدی که ارائه می‌کنند، تعداد نیروهای حاضر در هر یک از شعب بیشتر خواهد شد تا بحث‌هایی همچون کسب‌وکارهای نوین و سوپرمارکت‌های مالی نیز در این بانک انجام شود.

دغدغه‌ی دوم، سپرده‌ها و قراردادهای مردم در بانک‌هاست. به گفته کارشناسان، مردم نباید بابت سپرده‌ها نگران باشند، چون بحث در اینجا، تجمیع بانک‌هاست و اثری بر سپرده‌های مردم نخواهد داشت. ممکن است برخی از مردم به خاطر اتفاقی که برای بانک‌های ثامن‌الائمه یا ثامن‌الحجج افتاد، ذهنیت منفی نسبت به این قضیه داشته باشند. اما باید توجه کنند که آن دو بانک «منحل» شدند، که با بحث «ادغام» بسیار متفاوت است. به عبارت ساده‌، هر قرارداد، تعهد یا سپرده‌ای در هر کدام از این بانک‌ها بوده، همه پابرجا می‌ماند.

سابقه‌ی طرح ادغام بانک‌ها

کار مطالعاتی این طرح از سال ۱۳۹۴ شروع شد و بعد از چند بار تغییر، بالاخره چند ماه پیش طرح ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای نظامی در یکی از بانک‌های دولتی تصویب شد. از آنجا که بانک سپه یکی از معدود بانک‌های دولتی است، بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر به بدنه این بانک خواهند پیوست. هدف اصلی این بانک‌ها، ساخت بزرگ‌ترین بانک خاورمیانه است. بانک سپه در این حالت ۴۷۰۰ شعبه خواهد داشت و سرمایه‌ی اولیه‌ی قابل توجهی بالغ بر ۱۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت.

کارشناسان بانکی از این طرح استقبال کرده‌اند و آن را در تحولی در نظام مالی ایران می‌دانند که ورود ایران به بازارهای جهانی را هم راحت‌تر می‌کند. این بخشی از برنامه‌ای است که قرار است در نهایت کل بانک‌های ایران را به هشت بانک تبدیل کند. دلیل دولت برای این کار این است که بانک‌های ایرانی بتوانند کفایت سرمایه برای ورود به بازارهای جهانی را پیدا کنند. در حال حاضر، به خاطر تعدد بانک‌ها و نرخ ارز، هیچکدام از بانک‌های ایران سرمایه‌ی کافی برای ورود به بازارهای جهانی را به تنهایی ندارند. هیچ بانک ایرانی استاندارهای بازل سه را ندارد، و حتی خیلی از بانک‌ها استانداردهای بازل یک را هم نمی‌توانند پاس کنند.در نتیجه، این بانک‌ها سرمایه‌هایشان را به شکل هولدینگ یا ادغام تجمیع می‌کنند تا به حد کافی برسد. بدین ترتیب، همه‌ی این بانک‌ها دولتی می‌شوند و بر اساس مصوبه، دولت سهام سهام‌داران این بانک‌ها را خریداری می‌کند.

از ابتدای این هفته، یازده اسفند ۱۳۹۷، این طرح به صورت رسمی شروع شده است و اکنون در مرحله‌ی اول یعنی انتقال مالکیت از بخش خصوصی به بخش دولتی است. در مرحله بعد، املاک این بانک‌ها به دولت تحویل داده می‌شود. در مرحله‌ی آخر نیز حساب‌ها منتقل می‌شود.

Bank Sepah