بستن

محیط زیست: این سگ برای درمان در باغ وحش گراش نگهداری می‌شود

هفت‌برکه: فک شکسته‌ی یک گرگ یا سگ هاسکی بار دیگر حاشیه‌های تازه‌ای را برای باغ وحش سیمرغ گراش در فضای مجازی ایجاد کرد. موضوعی که پای دادستان را نیز به باغ وحش کشاند.

زینب رحیمی، خبرنگار حوزه محیط زیست، با انتشار ویدیویی در اینستاگرام خود از فک شکسته‌ی یک گرگ و عدم درمان آن در باغ وحش گراش خبر داده است. رییس اداره محیط زیست شهرستان گراش اما با عدم تایید خبر می‌گوید این یک قلاده سگ ولگرد است که تمثده، مسئول باغ وحش گراش، برای درمان آن در ایام تعطیلات نوروز، و در نبود مرکز نگهداری از سگ‌های ولگرد در گراش، به این باغ وحش انتقال داده است.

 زینب رحیمی این ویدیو را ۱۵ فروردین منتشر می‌کند، اما در پاسخ به هفت‌برکه در شبکه ایکس (توئیتر) اعلام کرد ویدیو ۵ فروردین در باغ وحش گراش گرفته شده است. رحیمی نوشته است: «به فک این گرگ دقت کنید، گرچه نیازی به دقت ندارد با سطحی‌ترین نگاه هم متوجه می‌شویم که در باغ های وحش ایران تحت نظارت سازمان محیط زیست چه جنایت هایی در حال وقوع است. فک پایین این گرگ گویا در اثر ضربه شکسته و بدون درمان به حال خود رها شده است.»

البته رحیمی ساعتی بعد این توضیح را اضافه کرد: «دوستی گفت که این حیوان گرگ نیست، سگ است. برای اینکه اطلاعات غلطی منتشر نکرده باشم بلافاصله با دو دامپزشک و دو کارشناس حیات وحش مشورت کردم. سه نظر وجود داشت؛ یک: حتما سگ است. دوم: گرگاس است یعنی مخلوطی از سگ و گرگ. سوم: حتما گرگ است. مهم این است که این وضع دلخراش، حق هیچ حیوانی نیست.»

هفت‌برکه موضوع را از حسن کریمی، رییس اداره محیط زیست شهرستان گراش، پیگیری کرد. کریمی گفت: «در ایام تعطیلات عید نوروز، یک قلاده سگ هاسکی زخمی در سطح شهر دیده شد، که تمثده، مسئول باغ وحش گراش، برای درمان آن را به باغ وحش منتقل می‌کند. این سگ مورد معاینه‌ی یک دامپزشک نیز قرار می‌گیرد اما برای درمان آن به یک متخصص نیاز بود که به دلیل تعطیلات، امکان انتقال آن به مرکز استان فارس یا هرمزگان وجود نداشت.»

رییس اداره محیط زیست گراش گفت: «در این باغ وحش از دو گرگ نگهداری می‌شود که هر دو سالم هستند و شرایط خوبی دارند. ما به صورت مستمر از این باغ وحش بازدید می‌کنیم و از نظر ما شرایط نگهداری حیوانات در این باغ وحش استانداردهای لازم را دارد.»

حسن کریمی تاکید می‌کند: «به‌جای دامن زدن به این حواشی بهتر است پیگیر مکانی به عنوان مرکز نگهداری از سگهای ولگرد باشید تا اینگونه مسائل تکرار نشود.»

این ویدیو بازتاب فراوانی در شبکه‌های خبری داخلی و خارجی، از خبر فوری تا ایران اینترنشنال داشت. این موضوع باعث شد امروز امین حشمتی، دادستان گراش، نیز از وضعیت باغ وحش سیمرغ بازدید کند. حشمتی گفت: «برای بررسی موضوع امروز از این باغ وحش بازدید کردیم و درصدد هستیم از اداره محیط زیست هم موضوع را پیگیری کنیم.‌»

میثم سعیدی، مدیر کل روابط عمومی سازمان محیط زیست، در صفحه ایکس (توئیتر) شخصی خود نیز همان توضیحات محیط زیست گراش را تکرار کرد: این گونه سگ‌سان آسیب دیده از طبیعت و برای تیمار و درمان جمع آوری شده و تا بهبود مهمان باغ وحش گراش خواهد بود. این باغ وحش قبلاً میزبان دو گونه گرگ بوده و این سومین سگ سان آن است سازمان حفاظت محیط زیست با تمام توان برای حفاظت تلاش می کند و گزارش های مردمی باعث پیشرفت خواهد شد.

زینب رحیمی ۱۶ فروردین در خبری تکمیلی در ایکس نوشته است: «با رئیس اداره محیط زیست گراش تلفنی صحبت کردم گفت قراره شنبه بعد از پایان تعطیلات، حیوان آسیب دیده رو برای درمان به شیراز یا بندرعباس بفرستند. شک نکنید اگر فیلم منتشر نشده بود این حیوان همچنان در عذاب می ماند. چون فیلم در تاریخ پنجم فروردین ضبط شده و معلوم نیست از کی در رنج بوده.»

 

این اولین بار نیست که شرایط نامناسب نگهداری حیوانات در این باغ وحش در خبرگزاری‌های کشور مورد انتقاد قرار می گیرد. حجم این انتقادها در سال ۹۶ این باغ وحش را تا آستانه‌ی تعطیلی نیز کشاند‌ که گزارش‌های آن را می‌توانید در هفت‌برکه مرور کنید.

 

۱۳۹۵: باغ وحش گراش، استاندارد نیست

۱۳۹۶: باغ وحش سیمرغ گراش در آستانه تعطیلی

۱۳۹۸: اداره محیط زیست: باغ وحش گراش باید تعطیل شود

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

4 نظر

  1. ممنون از ۷برکه بابت پیگیری این خبری ک در سطح کشوری بازتاب زیادی هم داشته. جا داره خیرین گراشی ب این باغ وحش هم کمکی بفرمایند.فقط ساخت مسجد و مدرسه خیرات حساب نمیشود.کمک ب این حیوانات زبون بسته و ساخت پناهگاه برا حیوانات هم میتونه دارای ثواب زیادی باشه

    1. خوب این باغ وحش رو جمع کنید وقتی استاندارد نیست چرا اجازه میدید این زبون بسته ها آنقدر اذیت بشن آخه اینا چه گناهی کردن که آنقدر اذیتشون میکنید بخدا قسم سر خانوادتون بچه هاتون میاد تمام این بالاها چرا انقدر آنقدر بی رحمیدیعنی تو کل تعطیلات عید شما یه دامپزشک پیدا نکردید که این حیوون درمان بشه؟؟؟؟؟؟؟چرا انقدر بی وجدان و بی مسولیتید یکم رحم داشته باشید عذاب خدا دامنتون رو میگیره بدبخت و بیچارتون میکنه ذله شدیم دیگه از اینهمه بی رحمی شماها به هیچ کس و هیچ چیز رحم نمی‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top