بستن

پسماند صفر ۱۳: تر و خشک را جدا کن!

هفت‌برکه – سیده عاطفه معصومی: موضوع این مطلب از سری مطالب پسماند صفر درباره‌ی تفکیک زباله از مبدا است. خیلی خلاصه و کوتاه بخواهیم بگوییم: زباله‌ی تر را از زباله‌ی خشک جدا کنید.

در چند شماره اول، در مورد راهکارهایی برای کاهش حجم و وزن زباله صحبت شد. البته این راهکارها همچنان ادامه دارد. با این وجود، تولید یک سری زباله‌ها با توجه به سبک زندگی، ناگزیر است و تفکیک و در نهایت بازیافت زباله در حال حاضر راهکار در دسترس و مناسبی است.

تفکیک زباله از مبدا (از منزل یا محل کار)، آسان، بی‌دردسر و مقرون‌به‌صرفه است و کمترین میزان آلودگی و بیماری‌زایی را نسبت به تفکیک در سایت‌های شهرداری و یا سطل‌های زباله سطح شهر را دارد (اگر در این جاها بازیافت شود!)

زباله‌ی خشک به دو دسته‌ی قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت تقسیم می‌شود. در اینجا در مورد زباله خشک قابل بازیافت صحبت می‌شود که حجم زیادی از زباله‌های خشک را شامل می‌شود. این زباله‌ها شامل کاغذ، پلاستیک، فلز و شیشه است. این زباله‌های قابل بازیافت تا حد بسیار زیادی حجم و وزن زباله‌ای را که داخل سطل زباله شهرداری می‌ریزیم و در نهایت وارد مراکز دفن پسماند می‌شوند، کاهش می‌دهند. این امر ارزش بسیار زیادی دارد، مثلا از نظر کاهش حمل و نقل زباله که طبق آمار، روزانه میلیاردها تومان صرف این کار می‌شود.

علاوه بر کاهش حجم و وزن زباله، بازیافت از نظر حفظ منابع، کاهش مصرف انرژی تولید مواد جدید و کاهش آلودگی محیط زیست حائز اهمیت است.

البته فراموش نکنیم که خود فرایند بازیافت هم انرژی مصرف می‌کند و تا حدی آلودگی محیط زیست را به همراه دارد و در هر صورت آن زباله به شکل دیگری وجود دارد؛ ولی در حال حاضر، انتخاب و راهکار بهتری است.

به قول خانم آیه حمداوی، از پیشگامان پسماند صفر در ایران، «در سبک زندگی پایدار، معتقدیم که بهترین پسماند، اونی هست که اصلا تولید نشه. پاکترین انرژی، اونی هست که اصلا مصرف نشه.»

چرا بازیافت؟

«میزان تولید سالیانه پلاستیک، معادل وزن تمام جمعیت روی زمین است. قسمت عمده پلاستیک تولید شده از طریق منابع زیرزمینی، رودخانه‌ها، جریانات فاضلاب و جریان باد و امواج وارد اقیانوس‌ها می‌شود. میزان پلاستیکی که وارد اقیانوس‌ها می‌شود بین ۴،۸ تا ۱۲،۷ میلیون تن است که معادل تخلیه یک کامیون آشغال پلاستیک به دریاها در هر دقیقه است. بیش‌ترین تاثیر گزارش شده بر حیات آبزیان، در غالب هضم و گیرکردگی پلاستیک در انواع گونه‌ها می‌باشد.» (صنوبر، فصلنامه طبیعت و محیط زیست، سال دوم، شماره پنجم، صفحه ۶).

بهتر است بطری‌های پلاستیکی / فلزی / شیشه‌ای را قبل از اینکه داخل سطل زباله خشک بیندازید، یک آبکشی ساده کنید. بهتر است این کار با آب خاکستری انجام شود. در مطالب آتی در مورد آب خاکستری صحبت خواهد شد، اما در صورت تمایل آن را در گوگل جستجو کنید.

توصیه می‌شود زباله‌های تفکیک‌شده را به مراکز و یا کانکس‌های بازیافت و یا افرادی که این زباله‌ها را از درب منزل جمع‌آوری می‌کنند، تحویل دهید. ترجیحا از انداختن زباله‌های تفکیک شده به داخل سطل‌های شهرداری اجتناب کنید. برداشتن زباله‌ها توسط افراد زباله‌گرد که متاسفانه اکثر اوقات زیر نظر مافیای زباله است، هم احتمال ابتلای افراد زباله‌گرد را به انواع بیماری‌ها بالا می‌برد و هم می‌تواند موجب انتقال و گردش چرخه بیماری در سطح شهر و سرایت بیماری به سایر افراد جامعه شود.

متاسفانه در حال حاضر، مراکز بازیافت، شیشه را تحویل نمی‌گیرند و بازیافت شیشه در کشور انجام نمی‌شود. مطالبه جمعی می‌تواند در آینده تغییراتی در این خصوص ایجاد کند و یا می‌تواند پیشنهادی باشد برای افراد سرمایه‌گذار. به نظر می‌آید بازیافت شیشه در این شرایط با توجه به نیاز و کمبود این نوع کارخانه‌ها سوددهی خوبی داشته باشد و گزینه خوب و تازه‌ای برای سرمایه گذاری باشد.

در گراش برای تحویل بازیافت، با این شماره‌ها می‌توانید تماس بگیرید:

کانکس بازیافت، واقع در بلوار سعادت، ابتدای ورودی بلوار میرزای شیرازی، تماس ۰۹۱۴۰۹۷۴۸۴۲

آقای برهان، که بازیافت را از در منزل تحویل می‌گیرند، ۰۹۱۶۴۴۳۰۲۷۹

آقای عباسی، بازیافت خور که کارگاه بازیافت‌شان واقع در شهرک صنعتی خور است، ۰۹۱۷۱۸۳۸۴۷۴

این مطلب ادامه دارد و در ماه‌های آتی مفصل‌تر به آن می‌پردازیم.

ستون پسماند صفر را از این صفحه دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top