بستن

آیا شورای سومی‌ها برای شورای چهارم می‌آیند؟

اختصاصی گریشنا: ثبت نام نامزدهای انتخابات چهارم شورای اسلامی شهر از روز دوشنبه ۲۶ فروردین شروع شد، و احتمالا تا آخرین ساعت آخرین روز، یعنی یک‌شنبه اول اردیبهشت، حدس و گمان‌ها در مورد این که چه کسانی نام‌شان را در فرمانداری ثبت می‌کنند ادامه خواهد داشت.قاعدتا بخشی از این پرسش‌ها در مورد اعضای شورای سوم مطرح می‌شود، یعنی کسانی که باید فعلا سکان شورای شهر را تا شهریور و شاید حتی مهرماه در دست داشته باشند.

تا پایان روز چهارم ثبت‌نام هیچ‌کدام از چهار عضو شورای فعلی برای دوره بعد ثبت‌نام نکرده‌اند. از میان چهار عضو فعلی شورا، تصمیم دو نفر تقریبا مشخص است، و دو نفر هنوز تصمیم‌شان را اعلام نکرده‌اند: عبدالعلی صلاحی نمی‌آید؛ محمد کریمیان به احتمال قریب به یقین می‌آید؛ مهندس هرمزی و دکتر فتحی شاید بیایند و شاید هم نه.

عکس از: سعید توکلی

صلاحی: «نیامدن من قطعی است.»

تاکنون قطعی‌ترین تصمیم درباره‌ی نامزدی را عبدالعلی صلاحی گرفته است. وقتی از او دلیل عدم تمایل‌اش به نامزدی را می‌پرسیم می‌گوید: «دلایل اصلی‌اش، یکی سر و سامان دادن و انتشار مطالب و تحقیقاتی است که در گروه گردآورندگان فرهنگ گراشی جمع‌آوری کرده‌ایم، و دومی ادامه تحصیل.» با این حال، صلاحی که در این چند سال زمینه‌ی اصلی کاری‌اش بخش فرهنگی شورا بود، امیدوار است در شورای بعد نیز قشر فرهنگی و هنری شهر نماینده‌ای در شورا داشته باشند.

کریمیان: «با احتمال نود درصد می‌آیم.»

با این که محمد کریمیان نامزدی‌اش را مستقیما اعلام نمی‌کند، اما فحوای کلام‌اش مشخص می‌کند که اعتقاد دارد اعضای فعلی شورا باید در دوره‌ی بعد هم نامزد شوند: «اگر حداقل نیمی از دوستانی که الآن مسئولیت دارند بیایند بسیار خوب است، چون تجربیاتی دارند که باید به شورای بعد منتقل شود، وگرنه شورای بعدی باید از صفر شروع کند.» او از یک تشبیه تجاری و آشنا برای این موقعیت استفاده می‌کند: «مثل مغازه‌ای که ۵ نفر در آن کار می‌کنند، و به یک‌باره بروند و ۵ نفر جدید جایشان را بگیرند. معلوم است که اُفت کاری پیش می‌آید.» کریمیان تاکید می‌کند که نامزدی دوباره اعضای شورا از خود گذشتگی می‌خواهد، ولی از مسئولین و دلسوزان شهر می‌خواهد که افراد  و اعضای فعلی شورا را برای حضور  تشویق کنند تا نیروی شورا تحلیل نرود. به گفته‌ی او شورای گراش در بین شوراهای منطقه زبان‌زد است.

 هرمزی: «نیامدن‌ام قطعی نیست.»

مهندس عبدالرضا هرمزی که در دوره‌ی سوم سخنگوی شورا بود، توضیح می‌دهد: «اگر خواست شخصی خودم و همچنین حق خانواده‌ام را در نظر بگیرم، باید از نامزدی امتناع کنم. ولی هنوز تصمیم‌ام در این زمینه قطعی نیست و به شور و مشورت بیشتری نیاز دارم.» هرمزی از عواملی که در تصمیم نهایی‌اش موثر خواهند بود صحبتی نمی‌کند، ولی یادآوری می‌کند که عمر شورای سوم تا شهریور یا حتی مهر ادامه خواهد داشت و این مساله عمر شورا را به هفت سال هم می‌رساند؛ در نتیجه عزم اعضای فعلی برای نامزدی دوباره در انتخابات شورا قاعدتا باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد.

 فتحی: «نمی‌گویم نمی‌آیم تا باعث دلسردی دیگران نشود.»

دکتر مرتضی فتحی، رییس شورای سوم، در توضیح صحبت‌اش می‌گوید: «هنوز تصمیم‌ام مشخص نیست، ولی هر کس بیاید کمک‌اش می‌کنیم.» او دلیل اعلام نکردن تمایل‌اش را در دو چیز می‌داند، یکی خستگی از حضور هفت‌ساله در شورا، و دیگری رسیدگی به کارهای عقب‌مانده‌ی شخصی. دکتر اظهار می‌کند: «ما در این چند ساله حداقل چهار بحران بزرگ را پشت سر گذاشته‌ایم که بقیه‌ی شوراها با آنها دست به گریبان نبوده‌اند. انتخابات اول مجلس که منجر به راه یافتن یک گراشی به مجلس شد، درگیری‌های مربوط به شهرستان شدن گراش، مشکلات بعد از شهرستانی و راه‌اندازی ادارات، و انتخابات دوم مجلس. کنترل و مدیریت هر کدام از این بحران‌ها بسیار مشکل بود که بخش زیادی از آن هم بر روی دوش شورا بود.» با این حال، او با روحیه‌ی خاص خودش می‌گوید: «چه بیایم و چه نه، به هر حال در خدمت همشهریان هستم.»

 با این توصیفات، این برداشت دور از واقعیت نخواهد بود که بیشتر اعضای فعلی شورا در واقع منتظر شناخت چهره‌های نامزدهای دیگر هستند تا لزوم یا عدم لزوم حضور خود را ارزیابی کنند. به همین دلیل، احتمالا باید تا روز آخر مهلت ثبت منتظر تغییر در ترکیب نامزدهای انتخابات شورای چهارم باشیم.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top