بستن

راهنمای خرید گل و گیاه برای پادشاه فصل‌ها

هفت‌برکه – مریم مالدار: فصل پاییز با تنوع رنگ‌های خود برای بسیاری از مناطق پادشاه فصل‌ها است. هر چند در شهر ما طبیعت پاییزی معمولا خشک و بی‌روح است اما در سال‌های اخیر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که با نگهداری از گیاهان آپارتمانی در داخل خانه، روح طبیعت را به خانه بیاورند.

برای کسانی که تصمیم دارند از پاییز امسال به سراغ انتخاب و نگهداری از گل و گیاه بروند، پنج توصیه ساده و کاربردی داریم:

۱- گیاه مناسب، نور مناسب

همه‌ی گیاهان آ‌پارتمانی به نور غیرمستقیم نیاز دارند. اما با توجه به نوع نیاز‌های نوری آنان متفاوتی است که می‌توان با توجه به نور منزل، گیاه مورد نظر را انتخاب کرد.

هیچ گیاهی در تاریکی و عدم نور دوام نمی‌آورد پس اگر جایی که قرار است گیاه را نگهداری کنید، پنجره و یا در وجود ندارد کلا بی‌خیال خرید گیاه طبیعی شوید. منظور از نور یعنی محیط منزل در روز بدون چراغ و مهتابی روشن باشد.

گیاهان مناسب برای انواع نور:

نور زیاد: فیکوس الاستیکا، فیکوس جنگلی، یوکا، بنجامین بلک و ابلق، کاج مطبق، حسن یوسف، برگ بیدی، پیچک سوئدی، استرلیتزیا «پرنده بهشتی»، انواع کروتن، فردوس، هویا، مرجان، زیپلین، پاندانوس

نور متوسط: پتوس، دراسنا بلالی، دراسنا پرچمی، دیفن باخیا، انواع آگلونما (برفی، بلک، حبابی، سبز، کاهویی، طلایی) نخل شامادورا، نخل اریکا، قاشقی، کراسولا آواتا، انواع سانسوریا، بامبو، برگ عبایی، زاموفولیا، شفلرا، برگ انجیری، سینگونیوم، فیلودندرون، اسکاندیس، پدیلانتوس،سوسن عنکبوتی

نور کم: دراسنا کامپکت، اسپاتی فیلیوم، سانسوریا سبز، برگ عبایی، زاموفولیا

«توجه: نوع ابلق و رنگی هر گیاه به نور بیشتری نسبت به نوع سبز نیاز دارد»

۲- از لیگ برتر شروع نکنید

اگر جزو افراد مبتدی و آماتور در نگهداری گل و گیاه هستید، محو زیبایی‌ برخی گل‌ها نشوید چرا که یار وفاداری نیستند و زود غزل خداحافظی می‌‌خوانند. این گیاهان را به هیچ عنوان نخرید چرا که مناسب هوای منطقه ما نیستند و نگهداریشان برای افراد مبتدی دردسرساز خواهد شد:

«کروتون، بنت قنسول/ کریسمس، آنتریوم، گلسنگ، سرخس، بنفشه آفریقایی، مارانتا، آمپیشن، پپرومیا چروک، بگونیا، اگزالیس، کالادیوم، فیتونیا، پیله‌آ، بنجامین، انواع درختچه‌های زینتی (بونسای) جنسینگ، پاچیرا»

۳- گیاهان سالم و ریشه‌دار بخریم

قبل از خرید و نگاه اولیه، پشت برگ و ساقه‌ی گیاهان را با دقت چک کنید تا گیاهان عاری از هر نوع آفت یا بیماری باشند. این موارد مهمترین علائم بیمار بودن گیاه است و از خرید این نوع گیاهان خودداری کنید:

_وجود لکه‌های قهوه‌ای کنار یا وسط برگ.

_شپشک‌ آردآلود که سفید رنگ است و حالت پنبه‌ای دارد و معمولا پشت برگ تجمع می‌کند.

_ساقه‌ای که قسمتی یا انتهای آن حالت له شدگی و نرمی دارد.

– لکه‌ و زخم‌های قرمز رنگ روی برخی گیاهان مثل سانسوریا.

– سوختگی نوک‌برگ یا وسط برگ.

– حشره و حلزون‌هایی که ممکن است روی سطح خاک پیدا شوند.

برای مطمئن شدن از ریشه‌دار بودن گیاه کافیست انتهای گلدان را ببینید برخی‌ گیاهان معمولا ریشه‌هایشان از سوراخ‌ پایین گلدان بیرون می‌زند. در غیر این‌صورت راحت‌ترین کار ممکن بلند کردن گیاه با ساقه‌ است.  به آرامی ساقه گیاه را بگیرید و کمی بلند کنید اگر گیاه با گلدان بلند شد یعنی گیاه ریشه‌دار است. اما اگر ساقه از خاک به راحتی بیرون آمد یعنی گیاه بی‌ریشه است و عملا به درد خرید نمی‌خورد.

۴- گلدان بزرگ یک اشتباه بزرگ

انتخاب نوع و جنس گلدان به سلیقه شما بستگی دارد اما یک نصیحت کاربردی:«گلدان بزرگ نخرید»

گلدان بزرگ یک اشتباه رایج مرگ‌بار برای گیاه است.  معمولا برای تعویض گلدان به سراغ گلدان‌های هم‌سایز با گلدان پلاستیکی یا یک تا دو سایز بزرگ‌تر از گلدان فعلی گیاه بروید. گلدان بزرگ یعنی آبیاری زیاد و در نتیجه مرگ گیاه.

از فروشنده بخواهید سوراخ‌ انتهایی گلدان را بیشتر کنند. هر چه زهکش یعنی سوراخ‌های انتهایی گلدان بیشتر باشد و آب اضافی را خارج کند گیاه و خاک سالم‌تری خواهید داشت.

۵- خاک سنگین و خاک سبک

همانطور که نور در روند رشد گیاه موثر است، خاک مناسب نیز برای سلامت و تسریع در رشد گیاه لازم است.

خاک برگ برای همه‌ی گلهای آپارتمانی مناسب نیست. خاک‌ها به طور کلی به دو دسته سنگین و سبک تقسیم می‌شوند.  خاک سبک خلل و فرج بیشتری دارد و آب به سرعت از گلدان خارج می‌شود اما خاک سنگین برعکس.

اگر اسم و ترکیب خاک‌ها را نمی‌دانید یک راه حل برای سنجیدن سبک و سنگینی خاک وجود دارد. گیاه انتخابی خود را بلند کنید. اگر گلدان سنگین بود یعنی برای تعویض گلدان باید از ترکیب‌ خاک‌های سنگین استفاده شود و اگر گلدان سبک بود باید به فروشنده بگویید از ترکیب‌ خاک‌های سبک استفاده کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top