بستن

شارگ ۱: اندر باب زیرگزر، روگزر و حتی فروگزر

هفت‌برکه: یکی از خوانندگان پیگیر گریشنا، چند یادداشت درباره‌ی مسائل شهر برای انتشار ارسال کرده است. او تاکید کرده که نامش ناگفته بماند و از اسم مستعار «دکتر الف‌بچه» استفاده می‌کند. این یادداشت‌ها با کمترین ویرایش به صورت هفتگی در ستون «شارَگ» منتشر خواهد شد.

دکتر الف‌بچه:‌

 «پیش از آن که سخن بگویی، درباره آن فکر کن. و پیش از آن که فکر کنی، درباره آن سخن بگو.» (حیران علیل حیران)

درد سختی است که اشتباهات و اعتقادات قلط را در شهر ببینی و بشنوی اما به خاطر فروتنی ذاتی و شرم از خودنمایی برای خودت، سخنی نگویی. بنده‌ی حقیر با وجود مناصب‌های متعددی که داشته‌ام و مدارک‌های علمی و دانشگایی فراوانی که دارم (از جمله دو لیسانس، سه فوق لیسانس، یک دکترا و چند مدرک ضمن خدمت)، تاکنون نخواسته‌ام نظریاتم را درباره‌ی مسائل و معظلات شهر اظهار نظر کنم تا نامی برای خود در کنم. به گفته‌ی کوروش کبیر:

«فروتنی سِلاح مِهتران است و صَلاح کِهتران!»

امروز هم اگر احساس تکلیف نبود، آهوی قلم را بر صفحه‌ی کاغذ رها نمی‌کردم. فلذا تصمیم گرفته‌ام با نام مستعار «دکتر الف‌بچه» بنویسم، تا ضمن تاکید بر دانش فراوانم در اکثریت رشته‌های علمی، بر فروتنی‌ام نیز تاکید موکد کرده باشم. همانگونه که ویلیام سکسپیر می‌فرماید:

«درخت تو گر یار دانش بگیرد / به زیر آوری چون که نیلوفر است».

نام این شرحیات را هم «شارَگ» می‌گذارم تا تاکید کنم که اشتباهات و اعتقادات قلط از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است.

و اما …

اما از مقدمات که بگذریم، اولین موضوعی که از مدت‌ها پیش ذهنم را مشغول کرده است، بحث احداث زیرگزر میدان شهرداری است. اینطور که از شواهدات و گزارشات گریشنا پیداست، بعضی افرادها با اجرای این طرح مخالفند، و بعضی افرادهای دیگر آن را در اولویت کار شورای محترم شهر و شهرداری نمی‌دانند. این تفکرات ناشی از همان خطری است که جوانان و شهروندان ما را تهدید می‌کند: خطر یک‌جانبه‌نگری و عدم تفکر عمیق و کارشناسی و غفلت از دشمنان. اینجاست که من احساس تکلیف کردم که به این مساله ورود کنم.

به نظر حقیر، اتفاقا زیرگزر برای شهر ما بسیار واجب است. اگر شما نیز مثل بنده عادت به خیره شدن به افق‌های فراتر از شهر داشته باشید، دلایلش را به وضوع خواهید دید: افزایش نشاط اجتماعی، ایجاد یک مبدا آدرس‌دهی برای شهر (به تبعیت از شهر مجاور)، کاهش انتقادات از کم‌کاری‌ها، افزایش نشاط اجتماعی، حفظ پارکینگ جلوی ساختمان شهرداری و شورای شهر، و در نتیجه افزایش نشاط اجتماعی.

اما اینها فقط بخشی از دلایل‌های حقیر برای دفاع تمام‌قد و کارشناسی‌شده از طرح زیرگزر است. الآن بقیه را عرض می‌کنم خدمتتان.

شهر ما پر است از معضلات ترافیکی. خیابان‌های یک‌طرفه و پرترافیک در شهر بسیار زیاد شده است (مثلا خیابان مخابرات با پنجاه متر طول). چهارراه‌های پرخطر و پر از چراغ راهنما نیز به وفور در شهر وجود دارد (مثلا سه‌راه درمانگاه با چراغ راهنمای حیاطی‌اش). چنین شهری حتما حداقل به یک زیرگزر نیاز دارد. مگر یک شهر چقدر می‌تواند خیابان یک‌طرفه یا چراغ راهنما داشته باشد؟

اگر نقشه‌ی ترافیکی بسیار پیچیده‌ی شهر را مرور کنید، این را به وضوع خواهید دید. یا یک بار روی نقشه، مسیر رفتن از بلوار معلم به خیابان امام و سپس بلوار سپاه و بلوار سرداران را پیدا کرده‌اید؟ در این صورت متوجه می‌شوید که حتی در این مسیرها هم باید چند تا روگزر و زیرگزر و فروگزر تعبیه کرد. (برای توضیح اصطلاح «فروگزر» در صورت لزوم به صورت حضوری با اعضاهای محترم شورا گفتگو خواهم کرد.)

شاید به چشم عوام مردم عامه، این پیشنهادات‌ها عجیب برسد. اما اینجانب با این که تخصصی در این حوزه ندارم (دکترای من در رشته زیست‌شناسی، گرایش جانوران سیاسی بوده است)، اما با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان این را ثابت کرده‌ام: اگر ترافیک عبوری میدان شهرداری را بر مابه‌التفاوط ترافیک ورودی و خروجی آن تقسیم کنیم، عدد فیبونا بلوچی به دست می‌آید (که باید بگویم خواهر ایشان بازیگر بسیار برجسته و والامقامی هستند) و با تقسیم این عدد در ضریب «کُلُفت» (مخفف «کولاتِرال لِوِل فور تِرانسپورتِیشن» یا همان KoLoFT) راندمان کارکرد هر کدام از اعضاهای شورای شهر (و با تقریب بسیار بالا، کارکنان فرمانداری) به دست می‌آید.

بنده‌ی حقیر حتی طرح شبیه‌سازی‌شده‌ی این معادلات را در زیرزمین منزل دارم. از کارشناسانی که بر طرح زیرگزر نظارت دارند و اعضاهای محترم شورا و شهرداری دعوت می‌کنم برای دیدار از آن تشریف بیاورند. که شاعر می‌فرماید:

«کرم نما و فرو شو که عمر در گزر است» (بابا تایر عریان).

کوچک خدوم مردم

دکتر الف‌بچه

 

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

12 نظر

  1. زیرگزر دیگه چیه؟!😐
    زشته بابا یکم دقت کنید درست بنویسید
    مشخصه نگارنده این خبر همیشه تو درس املا ضعیف بوده

  2. من با خوندن این مطلب احساس کردم وقتم تلف شد. چرا که نویسنده نه تنها قلم طنز ندارد بلکه با اشتباه نوشتن تمام کلمات یا شعرها و سخنان وارستگان متن را به سوی هجو برده تا انتقاد سازنده.لطفا گریشنا در مورد انتشار بقیه مطالب ایشون که باعث ضعف در انتقادات سازنده شهر یا تغییر نگرشها شود تجدید نظر فرمایید و به صرف داشتن چندتا مدرک یا رودربایستی هر مطلبی انتشار ندید. بحثی که واقعا جای بحث هم دارد اما وقت بزرگان هم با سردرگمی در عناوین تلف شده و مطلب به سرمنزل مقصود نمیرسه.
    زیرگذر مسخره ترین نوعی از اتلاف بودجه است که همیشه میگن نداریم.باقرزاده نماد خودخواهی یا عقل کلی است.

  3. اول با برخوردن به عنوان کلی فکر کردم نوشته و نقد مدلل و تخصصی باشه

    ولی باید بگم ک
    اول ، زیرگذر هزینه ای بسیار زیادی داره ک باید اول سنجید ک ایا با این وضعیت سخت اقتصادی این پروژه در اولویت هست ک از نظر بنده نیست

    دوم ، اینکه پیک ترافیکی رو میتونید بگیرین و مقایسه کنید با بعضی از چهار راه های شهر شیراز متوجه میشین ک میشه با یه چراغ قرمز و فرهنگ سازی بعد یه مدت قضیه رو به بهبودی بره. اصلا یک سال اول چراغ قرمز باشه بعد اگه حل نشد میتونید برین میلیاردی از هزینه های بیت المال برای این پروژه هزینه کنید
    سوم ، اینکه باید عملکردی به این موضوع نگاه کرد نه اینکه از دیدی ک مثلا ما یه پروژه بزرگ میخوایم انجام بدیم ، امکان حل این معضل با هزینه ای کمتر نیز قابل حل هست

    چهارم ، اینکه بحث آدرس دهی رو ک مطرح کرده بودین ، این نیاز به هزینه میلیاردی نداره میشه با یک سری کارهای خلاقانه نشانه های شهری در این گره ایجاد کرد ک خوانایی و قابلیت آدرس دهی رو داشته باشه

  4. اگه مدرک هایی که گفتن واقعی باشه اینهمه غلط املایی؟؟؟؟
    متن هیچ نشانی از طنز انتقادی نداشت
    با تشکر از گریشنا

  5. و اینکه بنده عضو تیم طراحی معماری ٣ تا از زیرگذر های شهر شیراز و یکی در یزد بوده ام ک البته اعضا شورا خودشون رو کاملا متخصص میبینن و ظاهرا نیاز به مشورت متخصصان شهر زیاد ندارن ، این قضیه استفاده نکردن و مشورت نگرفتن از متخصصان یک نقد محکم به این شوراست

  6. البته شهرداری در بعضی مواقع کند عمل می کند مثلا تنها میدان درست حسابی شهر ورودی میدان کیسه سیمان ریخته و میدان ورودی ولایت از سمت اوز نیمه تمام و حتی یک حوضچه میخوان درست کنند خاک ریختند و نیمه تمام گذاشتند .خیلی کارهای نیمه تمام و ناقص در شهر زیاد شده هست و ترس این می رود که این کار سالها طول بکشد و موجب رنجش مردم شود.وگرنه هیچ کس مخالف نیست ولی خیلی در گراش کارهای نیمه تمام و عقب افتادگی زیاد هست .کمربندی گراش که فقط در حد کلنگ هست و خیلی جاده ها خیابان ها نیاز به ترمیم دارد .خیابان شهدا که می روی طرف مسکن مهر اصلا از روشنایی برخوردار نیست و باید لامپ های بزرگتری نصب شود .روشنایی خیلی جاها مشکل دارد .

  7. گریشنا جان! واقعا کمر همت رو بستی که تا میتونی تخریب کنی ، از شورا گرفته تا بقیه! یه مقدار این خوی ستیزه جوییت رو بزار کنار
    الان قشنگ مشخصه که دارید از قدرت رسانه ای تون سواستفاده میکنید.
    این یادداشت هم که کار خودتونه!

  8. سلام ، بنده طرحی اماده کردم برگرفته از کشورهای خلیج فارس، که می توان با چراغ راهنما چهار زمانه یا سه زمانه باز هزینه مالی کم این طرح رو اجرا کرد و باعث پایان دادن به بحث زیر گذر شد این طرح و نقشه رو خودم چند ماه پیش تقدیم اقای خورشیدی کردم ولی توجه نشد چون شورا شهر فقط می خوان طرح زیرگذر رو اجرا کنند

  9. اگر منظورتان از زیر گذر میدان شهید برزگران است اصلا انجا نیاز به زیر گذر ندارد چون زیر گذر جایی میزنند که ترافیک سنگین باشدیا بسیار حادثه خیز باشد
    اولا انجا ترافیک وجود ندارد و خیلی روان است و ثانیا انجا حادثه خیز هم نیست چون سال یک تصادف هم نمیشود
    اصلا لازم نیست این همه خرج سنگین کنیم برای چیزی که چند سال بعد تخریب کنیم و بدانیم اشتباه کردیم

  10. به نظر بنده حقیر بهتره یه زیرگذر از شورا به شهرداری باز بشه تا دوستان شورا راحت تر تردد کنند و کسی هم مزاحم نباشه
    ممنون از گریشنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top