هفت‌برکه – دکتر علی‌اصغر خالقی*: نام بیمارستان اگر مترادف با استرس نباشد، حتما کمتر نیست؛ چه برای بیمار؛ چه برای همراهان بیمار؛ و حتی برای پرسنل و پزشکان؛ چرا که محل وقوع مقدراتی تلخ و شیرین برای عزیزترین عزیزان خانواده است. لذا نزدیک شدن و یا ورود به این مکان مقدس دارای آدابی است که همگان‌ باید مکلف و مقید به آن باشند. از همه مهم‌تر، حفظ آرامش و عدم القای استرس اضافه است.

به همین منظور است که در قوانین، بیمارستان‌ها را از برخی موارد عادی استثنا می‌کنند، مثلا بوق زدن در نزدیک بیمارستان ممنوع است و توصیه بر آن است که از هرگونه خلق صدای اضافه در بیمارستان و مجاورت آن خودداری شود.

از آداب دیگر نیز لحاظ نظم و انضباط همراهان برای حضور بر بالین بیماران است. به همین جهت، زمان مشخصی را به عنوان ساعت ملاقات در بیمارستان‌ها معین می‌کنند‌ تا بیماران و پرسنل بیمارستان در آرامش خدمت بهتری ارائه کنند و‌ حراست بیمارستان را مکلف به اجرای آن می‌دانند. از طرفی، شهروندان عزیز نباید تصور کنند که بیمار آنها اولین و آخرین بیمار بیمارستان است چرا که قبل از آنها بیماران زیاد دیگری با حال عمومی بد و وخیم‌تری و با شرایط حساس در بیمارستان حضور داشته‌اند و تیم درمان در حال پایدارسازی آنها هستند.

در این بین، گاهی اندک شماری از مردم، بیماری را سراسیمه به اورژانس می‌آورند، به طوری که حال روانی همراهان از خود بیمار بدتر است و موجب القای استرس به دیگران نیز می‌شوند. این استرس‌ها تا حدی معقول و قابل درک است اما برای جلوگیری از خسران بیمار و دیگر بیماران، باید خیلی زود مدیریت شود تا خدای ناکرده آسیب‌ها دوچندان نشود.

اما همانطور که گفته شد، برخی از همراهان همزمان‌ و با تاخیر در حضور، با جیغ و فریاد و بدون توجه به تذکرات همکاران من، نه تنها هیچ ملاحظه‌ای به حال دیگر بیماران، که در بین آنها سکته‌های قلبی و مغزی که دقایقی قبل اتفاق افتاده، نمی‌کنند، بلکه با ایجاد این حجم از سروصدا، موجب به هم ریختن شیرازه فکری تیم درمانی می‌شوند که برای انجام خدمات نیاز به تمرکز و دقت نظر دارند.

بله، فرزند و دیگر اعضای خانواده عزیزند و باید قبل از هر اتفاقی مراقبت شوند تا حادثه ناگواری پیش نیاید؛ ولی این که جبران اهمال‌کاری و سهل‌انگاری در وقوع واقعه را با جیغ و فریاد در بیمارستان جبران کنند، منصفانه نیست و صرفا  گرهی به گره قبلی می‌افزایند؛ چرا‌ که سلب آرامش روان خدمت‌دهندگان بر نتیجه‌ی گیرندگان خدمت تاثیر قویا منفی خواهد داشت و موجب آسیب جدی به دیگر بیمارانی خواهد شد که آرامش و محیط عاری از استرس بخشی از فرایند درمان آنهاست، مانند بیماران قلبی و عروقی.

در نتیجه، از شهروندان محترم انتظار است که با حفظ آرامش و سعه صدر و رعایت مقررات بیمارستان، خود را در فرایند درمان عزیزانشان و جلوگیری از صدمه به دیگر بیماران شریک بدانند.

  • پزشک متخصص طب اورژانس در بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) گراش

14040902 Angosht Eshareh