بستن

درخواست اصناف: رییس اداره مالیات گراش باید برود

گریشنا: طلافروشان و آهن‌فروشان در ادامه اعتراض خود به مالیات‌های سنگین، این بار سراغ شورای شهر رفتند. جلسه‌ای که درخواست اصلی مطرح شده در آن از طرف تمامی اعضا، منصفانه شدن مالیات‌ها و رفتن رییس اداره امور مالیاتی بود.

به گزارش خبرنگار گریشنا؛ بیست‌ و نهم مهرماه کسبه و نمایندگانی از صنف طلافروشان و آهن‌الات در حالی که از عمل‌کرد اداره‌ی دارایی در گرفتن مالیات ناراضی بودند، در محل شورای شهر تجمع کردند. بعد از دقایقی این افراد به اتاق جلسه راهنمایی شدند. با پیوستن معاون فرماندار به این جمع، درد دل‌های شاکیان اداره مالیات آغاز شد.

رییس شورای شهر: افزایش بی‌رویه مالیات جلوی چرخش اقتصاد شهر را خواهد گرفت

حبیب‌الله مهرابی، رئیس شورای شهر، سخنان خود را در این جلسه این‌گونه شروع کرد: «برای رسیدن به نتیجه و استفاده از روش‌های علمی می‌بایست از خرد جمعی استفاده کرد، افزایش بی‌رویه مالیات جلوی چرخش اقتصاد شهر را خواهد گرفت. ما از رئیس اداره‌ی دارایی توقع داشتیم تا به صورت منطقی مشکلات را حل کند. حتی جلساتی را نیز در این رابطه در فرمانداری و اداره‌ی دارایی برگزار کردیم. حداقل خواسته‌ی ما این بود که مالیات و قبض‌های شهر سی‌هزار نفری گراش مطابق با شهر شصت‌هزار نفری هم‌جوار یعنی لار باشد. اما این جلسات و پیگیری‌ها چیزی را عوض نکرد.»

ipp

مهرابی افزود: «در حال حاضر شورا، فرماندار و امام جمعه با همکاری مردم و کسبه می‌بایست وارد عمل شوند و در جهت رفع این مشکل اقدام کنند. مشکل اصلی ضرر و زیان‌های شخصی نیست. بحث در واقع عواقب کلی این مساله از جمله بیکاری شهروندان و از دست دادن انگیزه خیرین برای کمک‌رسانی به شهر است.»

نایب‌رییس شورای شهر: سخت‌گیری بی‌جهت و مدیریت نامناسب در اداره مالیات

مهندس هرمزی نیز در ادامه صحبت‌های مهرابی بیان داشت: «مشکلات و افزایش مالیات در شهر به بحران نزدیک شده است. به نظر می‌رسد آقای صفر‌پور، رئیس اداره‌ی دارایی، از نظر مدیریتی شایستگی و توانایی مدیریت این اداره را ندارد. به عنوان مثال ما طی بازرسی و پیگیری‌هایی که داشتیم متوجه شدیم که صفر‌پور اشتباهاتی در زمینه محاسبه‌ی مالیات بر درآمد دارد. برای محاسبه‌ی مالیات بر درآمد ضرایبی وجود دارد، مثلا برای پایتخت ضریب سه در نظر گرفته می‌شود در مراکز استان ضریب دو، شهرستان‌های بزرگ ضریب یک‌ونیم، شهرستان‌های متوسط ضریب هفتاد‌وپنج درصد. بر اساس گفته خود رییس اداره مالیات، میزان ضریبی که او در شهرستان گراش محاسبه می‌کرد مطابق با پایتخت یعنی ضریب سه بود. البته این‌جا بحث ارزش افزوده نیز مطرح است، اما بخشی از مشکلات نیز به سخت‌گیری‌ها و مدیریت نامناسب برمی‌گردد.»

ipp

مهندس هرمزی توضیح داد: «ما تبصره‌ها و قوانینی داریم که به دلیل عدم آشنایی با این قوانین بعضی از امتیازها را از دست می‌دهیم. مثلا اگر فردی بالای شصت سال سن داشته باشد و بیکار باشد، اگر ملک و املاکی داشته باشد که در رهن و اجاره باشد، از دادن مالیات معاف است. و عدم اطلاع از مسائلی از این دست می‌رساند اداره‌ی دارایی شهر در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی به مردم بسیار ضعیف عمل کرده است. بحث ما فرار از مالیات نیست اما نمی‌توان در برابر اجحاف و ظلم سکوت کرد.»

چتر آذر: در محاسبه مالیات عدالت رعایت نمی‌شود

محمد چترآذر به نمایندگی از کسبه و اصناف معترض می‌گوید: «تا به حال هم به صورت کتبی و هم حضوری در مورد کم‌کاری و اجحاف مسئولین اداره‌ی مالیات در صنوف مختلف به فرماندار و مسئولین شهر اطلاع داده‌ایم و مشکلات مطرح شده است. اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم و این جلسه به دنبال شکایات قبلی ما است. مالیات‌ها به صورت علی‌راس و با تشخیص کارشناسان با توجه به ضرایبی که وجود دارد محاسبه می‌شود، اما در این محاسبات عدالت رعایت نمی‌شود و می‌توانم بگویم که صد در صد کسبه از این شرایط ناراضی هستند. با توجه به این که مدت زیادی از شهرستان شدن‌مان نمی‌گذرد و حتی یک ریال ارزش افزوده از کسی نگرفتیم، این‌گونه محاسبه کردن مالیات دور از انصاف و عدالت است. ما از فرمانداری، شورا و امام جمعه تقاضا داریم هر چه سریع‌تر در جهت رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند.»

معاون فرماندار: به این نتیجه رسیده‌ایم که رییس اداره مالیات باید برود

قاسم فرسوده، معاون فرماندار نیز اظهار می‌کند: «ما در مورد این مشکل جلساتی را برگزار کرده‌ایم و با هاشمی مدیر کل سیاسی و فرماندار نیز صحبت داشتیم و از استان نیز به این نتیجه رسیدیم که رئیس اداره‌ی دارایی می‌بایست جابه‌جا شود، اما به دنبال نیروی مناسب برای قبول این مسئولیت هستیم و در واقع به صورت جدی در تلاش‌ایم و این موضوع را بررسی می‌کنیم.»

صنف طلافروشان در این جلسه درخواست‌های دیگری نیز مطرح کردند، که هم‌زمان و یک جا توزیع کردن قبوض در بین اصناف، و کاهش برآورد روزانه فروش از آن جمله بود.

ipp
ipp

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

23 نظر

  1. تقدیر و تشکر ازریس شورا شهر و همچنبن معاون فرماندار که با شجاعت و با جدیت مسائل و مشکلات مردم رو پیگیری میکنن

  2. کارشناسای اداره مالیات به صورت شانسی و با یک نگاه به طرف مقابل تشخیص میدن چقدر باید مالیات گرفته بشه. اصلا ضریبی در کار نیست فکر کنم.

  3. موضوع اداره مالیات متاسفانه کار و تلاش و ایجاد رونق اقتصادی را از شهر گرفته است. اما تنها مساله ایجاد رونق اقتصادی شهر نیست از فرماندار محترم، معاونت محترم فرمانداری و اعضای شورای اسلامی شهر خواسته می شود برای رونق خرید مردم هم کمک کنند. متاسفانه تفاوت قیمت اجناس در مغازه های گراش زیاد است. و متولی این امر اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف است که باید با بازرسی های مکرر وضیعت بازار را سامان دهند.
    تفاوت قیمت اینقدر در شهر زیاد است که ادم می رود شهر های همجوار برای خرید.
    چه کسی مسول پیگیری است ؟
    قدرت خریم مردم با ضعیت اقتصادی کشور کم شده است و به نظر می رسد به اندازه کافی مردم در فشار هستند و می بایست این مساله به صورت جدی پیگیری شود.
    همچنین که فرماندار محترم بر ساخت و ساز ها و توسعه شهر نظر دارند به این مساله ام کمک کنند و به مسائل اجتماعی شهر اشرافیت داشته باشند

    1. سلام حق باشماست،چند پیشنهاد و راهکارجهت کسب و کار و افزایش مشتری و…:
      ۱.مالکان واحدهای تجاری با انصاف و عدالت رفتار نموده و اجاره های کلان نگیرند(بعضی از مالکان با مستاجرین قرارداد میلیونی میبندند ولی قرارداد با مبلغ خیلی کمتر به اداره دارایی ارائه میدندوتهدید میکنند در صورت گزارش به دارایی فسخ قرارداد،افزایش اجاره و… درپی خواهد داشت مثل آقای ج)
      ۲. شهرداری و خیرین بازارچه های کوچک با واحدهای مناسب در نقاط شهر خصوصا در محلات مختلف بسازند و با اجاره کم به جوانان و افراد جویای کار کم بضاعت با قیمت مناسب اجاره داده شود و فروشندگان نیز انصاف را در حق مشتری رعایت کنند.
      ۳. راه اندازی بازارها(مثلا جمعه بازار و بازار روز)که اجناس خصوصا تره بار را با قیمت مناسب ارایه دهند.
      ۴.افزایش عمده فروشی با قیمت مناسب و رقابت با شهرها اطراف
      ۵. راه اندازی واحد صنفی شراکتی یا در قالب تعاونی
      ۶.خرید کالا از مرکز فروش بدون واسطه
      ۷.داشتن انصاف و به سود کم راضی بودن(سود کمتر مشتری بیشتر، که جبران میکند سود کلان و مشتری اندک)
      ۸.خوش برخوردی
      ۹.ارائه جنس با کیفیت
      ۱۰. اجاره مغازه با اجاره کمتر خصوصا درخیابان های فرعی(در صورت داشتن جنس با کیفیت و انصاف،خوش برخوردی،سودکمترمشتری خودش میآید)
      ۱۱.خریدکالاهای تولیدی در شهرستان با قیمت مناسب و ارائه به مردم
      ۱۲.فروشندگان دندون گرد نباشند و طمع نکنند یک شبه مثل بعضی خلیج روها باکلک پولدار بشندو حرام خواری نکنندکه عاقبتی ندارد و کمترین عقابش برنگشتن مشتری فریب خورده و تبلیغ علیه دغلکار واحتمالا شکایت به اصناف وتشکیل پرونده تعزیراتی است.
      ۱۳. خرج اضافی نکردن در دکور مغازه(که بعد پولش را ازجیب مشتری بخواهند بگیرند)
      ۱۴. برادرم،خواهرم:عدل و انصاف داشته باش، حرام خواری و دغل بازی نکن،توکل و توسل کن خدا رزق وروزی را میرساند.خدا،پیامبر و امام پول حرام و شبهناک رانمیخواهند نذرشان کنیدچون پذیرفته نیست.واجبت را انجام بده بعد مستحبت را با پول پاک و حلال و طیب

      1. اقای دلاور خیلی کتابی صحبت میکنید . توجه داشته باشید این مسائل همش ارمان ها هستند . که با توجه به شرایط جامعه هر کدام ممکن است محقق نشود .

  4. در اداره مالیات گراش چیزی بنام قانون و ماده و بند و تبصره وجود ندارد.از خودشون یک مبلغ هنگفتی مینوسند و مجبوری یا بدی یا از مالیات فرار کنی.

  5. من از ضرایب مالیاتی و نحوه مالیات بستن به اصناف و معیارهای آن هیچ اطلاعی ندارم اما یقین دارم قیمت اجناس و کالاها در شهرمان به نسبت شهر لار واقعا تفاوتی محسوس دارد . برای همین هم وقتی می بینم یا می شنوم فلان صنف در گراش فلان مقدار مالیات خورده است خیلی هم خوشحال میشوم… اصلا حق اشان اشت. گرانتر می فروشند توقع دارن مثل لار هم ازشان مالیات بگیرند . هم خدا رو هم خرما رو میخوان. عجبا !

  6. کلاً أداره داریی باید پوست اندازی کند از رئیس تا ابدارچی باید عوض بشن تا اعتماد مردم برگردد

  7. یکی از کارهای اتاق اصناف باید گذاشتن کلاسهای اموزشی خصوصا در مورد قوانین ومقررات مالیاتی ودیگر قوانین مربوط به کسب وکار باشد تا مغازه داران محترم در صنوف مختلف به حق وحقوق خود ودولت ومردم اشنا شوند همچنین نحوه مشتری مداری وبرخورد با مردم

  8. طبق ماده ۵۷ قانون مالیات مستغلات افرادی که درآمدی غیر از اجاره دادن هرگونه ملک ندارد از طرف قانون بعلاوه ۲۵٪هزینه باید مبلغ ۱۴میلیون تومان هم از کل مالیات معاف شود.این ماده متعلق به اشخاص حقیقی که کارمند نبوده و هیچگونه پروانه کسب یا شرکت رسمی نداشته باشد که شامل اکثر مالیات دهندگان گراشی میشود.در ضمن هرگونه هدیه و سود حاصل از سپرده بانکی به هر مبلغی شامل درامد نمیشود.قانون برای مالیات دهنده معافیت لحاظ کرده ولی اداره گراش سرپیچی میکنند.البته برای ارتقای کارمندان خوبه.حاکم میبخشه کد خدا نه

  9. طبق ماده ۵۳ قانون مالیات مستغلات هرگونه درامد حاصل از اجاره اپارتمان تا مرز ۲۰۰ متر مربع که کاربری مسکونی داشته باشد از مالیات معاف می‌باشد که این هم برای اکثر مالیات دهندگان گراشی لحاظ نمی‌کنند. خلاصه به این ایام سوگواری قسم اداره مالیات گراش …

  10. در جواب به مدرس احتمالا گاهی به اداره دارایی گراش تشریف نبردی دیگه نمیگی تا از خودشون دفاع کنن.واسه یک ساندویچی اونم معلول بیش از سه میلیون تومان مالیات اوردن بازم میفرمایید تا از خودشون دفاع کنن؟

  11. اتفاقا آقای گراشی من خیلی از ملاکان رو می شناسم از معافیت ماده ۵۷ و معافیت ۲۰۰ متر اجاری مسکونی استفاده می کنن.
    مناسفانه علاوه بر اجاره های بالا و میلیونی که کم کم داره تو شهر باب میشه بحث سر قفلی هستش.جا داره شورای شهر که به فکر چرخش اقتصاد شهر هستش تدابیری بیندیشه

  12. اتفاقا جناب مظلوم مشکل اینه که تا یه نشریه یا سایت یه چیزی رو گفت نمی ریم تحقیق کنیم که واقعیت داره با نه در رابطه با همین محمد نابینا شما رو دعوت می کنم که دو شماره بعد از اون رو بخونید که چطور روزنامه عصر حرف خودش رو پس گرفت

  13. آفرین آقای فتحی.منم مطالعه کردم یکی از مواد کمیسیون آموزش قانون صنفی که صنف موظف است موقع صدور پروانه کسب آموزشهای لازم رو من جمله مالیات به کسبه بده بعد پروانه رو صادر کنه.این که سخنگوی شورا میگه ما فلان تبصره و قانون رو نمی دونیم خوب یه راه حلش همینه که از صنف بخواهید آموزش بده راه دومش اینه خوب برو کتاب قانون رو بخر و بخون. درست نیست همه چیز رو به گردن یه اداره بندازیم

  14. در جواب به مهربان اتفاقا من کاری به مالیات ساندویچی مذکور ندارم ولی کلا شما نمیخواد از این اداره که فقط پول زور میگیرند دفاع کنی.

  15. سلام،سلام فدات،فدات،ستاره بچینی،مالیات بر حق بدی،انتقادات و پیشنهادات منصفانه بدی،بوس بوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

23 نظر
scroll to top