بستن

دانشگاهیان گراشی مقیم شیراز به دنبال ریشه‌یابی مشکلات

گریشنا: در اولین گردهم‌آیی دانشجویان و دانش‌آموختگان گراشی مقیم شیراز، از دو نخبه علمی شهر، دکتر مصطفی سعادت و دکتر جعفر حسن‌زاده، تقدیر شد و تشکیل یک کارگروه مشورتی با شورای شهر در دستور کار این انجمن قرار گرفت.

به گزارش مجید محبی و به نقل از سایت صدای حق، گردهم‌آیی دانشجویان و دانش‌آموختگان گراشی مقیم شیراز در فضایی علمی و با حضور بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان گراش، ارد، فداغ و خلیلی و اساتید گراشی دانشگاه‌های شیراز  در روز پنجم اردیبهشت در دانشکده پزشکی برگزار شد. رویکرد این همایش بررسی پتانسیل علمی و ظرفیت‌های دانشگاهی گراش بود تا از این رهگذر بتوان از طول و عرض مسائل به عمق آن رفت و گامی بنیادی در جهت حل مشکلات گوناگون، پیشرفت شهر و حفظ نشاط و پویایی دانشجویان گراشی برداشت.

Hamayesh Shiraz

این همایش با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط ابراهیم جولافیان دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و اجرای خوب و زیبای احمدرضا خودکامه دانشجوی دانشکده خبر شروع شد. سپس محمد درستکار دبیر انجمن دانشجویان گراشی مقیم شیراز و دانشجوی دانشگاه فرهنگیان ضمن تشکر از حاضرین به معرفی پیشینه و اقدامات انجام شده از سوی انجمن پرداخت. سپس کلیپی خاطره انگیز از فعالیت های انجمن از سال ۸۷ تا ۹۳ پخش شد.

دکتر حسن‌زاده: سطح علمی متخصصان گراشی بدون هیچ اغراقی از متوسط کشوری بالاتر است و در صدک ۷۵ قرار دارد.

در ادامه دکتر جعفر حسن زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به سخنرانی پرداخت. دکتر حسن زاده ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش از اهمیت فکر، ایده و اندیشه سخن گفت. وی در ادامه ریشه بسیاری از مشکلات موجود گراش را نداشتن نیروی انسانی متخصص  کافی در تمامی زمینه ها دانست و گفت منابع فیزیکی و انسانی باید مکمل هم باشند، هر کدام بدون دیگری کارایی چندانی ندارد. وی افزود در حال حاضر در گراش در بعد فیزیکی هدفدار پیش رفته ایم اما در بعد تربیت نیروی انسانی متخصص برنامه مدونی نداشته‌ایم و متاسفانه عقب افتاده‌ایم، هر چند وضعیت ناامیدانه نیست اما آن درجه پیشرفت فیزیکی و انسانی با هم همخوانی ندارد.

دکتر حسن زاده در ادامه، نقاط قوت و ضعف علمی گراش را برشمرد: در گراش در بالاترین مقاطع تحصیلی پزشکی نیرو داریم که در بسیاری از نقاط کشور مشغول ارائه بهترین خدمات هستند. هر چند ما به این تعداد قانع نیستیم. وی دیگر نقطه قوت علمی گراش را تنوع دانشجویان دانست و افزود در حال حاضر گراشی ها در انواع دانشگاه‌ها و رشته‌های گوناگون در تمامی مقاطع در حال تحصیل هستند که به لحاظ کمیت و کیفیت رو به رشد هستند، که این مهم چشم انداز روشنی را برای شهر رقم زده است. وی دیگر نقطه قوت علمی گراش را سطح علمی دانشجویان و متخصصان اعلام کرد و گفت سطح علمی متخصصان گراشی بدون هیچ اغراقی از متوسط کشوری بالاتر است و در صدک ۷۵ قرار دارند.

دکتر حسن زاده در باب نقاط ضعف علمی گراش نیز عنوان داشت: در حال حاضر پراکندگی و بی‌اطلاعی نیروها از همدیگر، عدم خودباوری و اعتماد به نفس برخی دانشجویان و نبود تعصب لازم در برخی دانشجویان و فارغ التحصیلان از نقاط ضعف دانشجویان گراش محسوب می شود.

پس از سخنرانی دکتر حسن‌زاده، کلیپی پخش شد که در آن روسای دانشگاه‌های گراش به اظهار نظر و معرفی دانشگاه‌های متبوعه خود پرداختند. سپس مظفری‌فرد دانشجوی کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه شیراز شعر زیبایی را قرائت کرد که حس وطن‌دوستی و مشارکت در ساختن شهر را در حاضرین بیش از پیش از زنده کرد.

در ادامه برنامه حامد عبدالهی پشت تریبون قرار گرفت و سخنان خود را به معرفی نخبه علمی شهر و استان دکتر مصطفی سعادت اختصاص داد. مهندس عبدالهی در معرفی دکتر سعادت ضمن ارئه بیوگرافی گفت که ایشان مدرک دکترای خود را از دانشگاه هوکایدو ژاپن اخذ نموده و دارای ۱۲۴ مقاله علمی پژوهشی است که از نوادر ایران به شمار می‌روند. دکتر سعادت دارای مرتبه علمی استادی (پروفسور) در دانشگاه شیراز است و معاونت آموزشی دانشکده علوم پایه و معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز را نیز در کارنامه سراسر درخشان خود دارد.

دکتر سعادت: همدلی خود راحفظ کنیم.

دکتر سعادت سخنران بعدی این گردهم‌آیی بود. وی ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این برنامه، عنوان نمود: «باید اختلاف ها را کنار گذاشت و به جای آن همدیگر را مطرح کنیم. همدلی خود را حفظ کنیم و منیت‌ها را کنار بگذاریم. برای همدیگر در هر منصب و با هر تحصیلاتی ارزش قائل باشیم.»

این جمله ای بود که دکتر سعادت در سخنانش چند بار بر آن تاکید کرد و گفت باید نیروهای گراشی را ساماندهی کنیم که در رشته های مورد نیاز شهرستان تحصیل کنند، تاجایی که به جایگاه هیات علمی دانشگاه‌ها دست پیدا کنند. وی تاکید کرد باید به جوانان بها بدهیم، اعتماد به نفس آنها را بالا ببریم. این باعث بارور شدن استعدادها و احساس مسئولیت می‌شود.

وی در ادامه تاکید داشت: با توجه به در معرض خطر بودن گویش‌ها باید خانواده‌ها را ترغیب کرد تا با فرزندان خود به گویش گراشی صحبت کنند چرا که فرد با ورود به مدرسه و جامعه،خود زبان رسمی کشور را فرا خواهد گرفت و لزومی ندارد از شروع کودکی از طرفی آنها را به مرارت و مشقت یادگیری زبان رسمی وادار کنیم و از طرفی دیگر به مرگ زبان مادری کمک کنیم. وی همچنین پیشنهاد نمود در برخی محافل و مجالس به منظور حفظ و پاسداشت زبان اچمی و گویش گراشی، به زبان محلی صحبت شود.

پس از سخنرانی دکتر سعادت کلیپی از نمای زیبای شهری گراش، ساخته احمدرضا خودکامه پخش شد.

شیبانی: شورا به همکاری با دانشجویان افتخار می‌کند.

آخرین سخنران این گردهمایی خانم شیبانی عضو شورای شهر و معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی گراش بود. وی ضمن تشکر از دست اندرکاران این برنامه، حمایت شورای شهر از فعالیت‌های دانشجویان را اعلام کرد و افزود همکاری وپشتیبانی از این دست فعالیت های علمی و فرهنگی باعث افتخار مجموعه شورای شهر است.

گفتنی است دکتر نجاتی رئیس دانشکده علوم قرآنی گراش، دکتر لطافت، مهندس یوسفی و خانم شیبانی از اعضای شورای شهر، میهمانانی بودند که از گراش برای شرکت در این جلسه سفر کرده بودند؛ و احمد وقارفرد، مهندس عبدالهی و محمد ایزدیان نیز دیگر میهمانانی بودند که از شیراز در جمع دانشجویان حضور داشتند.

 تقدیر از دو نخبه علمی شهر، دکتر سعادت و دکتر حسن زاده، گرفتن عکس یادگاری و تشکیل کارگروه مشورتی با شورای شهر پایان‌بخش این گردهمایی بود.

انتهای پیام/۲۲۴۲۲۴

12 نظر

  1. ضمن عرض خدا قوت به همه عزیزان و دانشجویان که در برگزاری این همایش زحمت کشیدند،
    خیلی خوشحال شدم که این تعداد از فرهیختگان گراش تونستند دور هم جمع بشوند. این گردهمایی ها مقدمه ای است برای شکسته شدن جو غیر علمی گراش و تبدیل شدن به فضای علم و دانش که بدنبال آن خیلی از مشکلات دیگر شهر نیز حل می شود.
    به امید آن روز

  2. با سلام
    بسیار خوشحالم که بلاخره مسىولان به فکز مشکل علم و دانش همشهریان افتادند و نداشتن جو دانش اموزی در بین دانش اموزان مدارس شهر که ریشه ان از خانواده ها شروع می شود مخصوصا بین دختران .امید است که این معضل حل گردد.

  3. هر چی ما سر خودمون رو درد میاریم فایده نداره! وقتی ما دانش آموز بودیم به هیچی فکر نمیکردیم جز درس خوندن ولی دانش آموزهای الان توی فکر همه چی هستند الا درس خوندن. و تا زمانی که دخترای ما از مقطع راهنمایی و متوسطه ازدواج میکنن ، خانواده نمیتونه اهمیت علم و دانش رو به بچه ها بفهمونه چون همین والدین کم سن و سال اصلا خودشون این موضوع رو درک نکردن و این سیکل معیوب دوباره تکرار میشه

    1. یکی عزیزی که یکی یه دونه هم نیستی! هستند همچین آدمهایی مثل شما ولی تعدادشون محدوده. در برابر این همه ترک تحصیل و انصراف از تحصیل بعد از ازدواج، آمار تحصیل کرده های بعد از ازدواج خیلی خیلی کمه! هر کسی نمیتونی همزمان از پس اداره زندگی و درس بر بیاد تازه همسر هم باید حسابی حمایت کنه که خیلی از آقایون همکاری نمیکنن. یکی جان من خودم ۶ سال بعد از ازدواج کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی قبول شدم و با معدل ١٩ فارغ التحصیل شدم الان هم آماده میشم برای آزمون دکترا

  4. با این اوضاع و بساط دولت خودتو بکشی و الاف و سرگردون بشی اخرش برای جستن کار و شغل.
    ههمین بهتر که دخترا برن سر خونه زندگی.قبلنا درس خوندن ارج و حرمتی داشت.
    الان درس خوندن غیر چشم و همچشمی و اتلاف وقت و ایجاد مشکلات خانوادگی نتیجه ی دیگه ای نداره.
    تازه مدرک بگیری همین آموزش و پرورش خودمونم نیگات نمیکنن.

    1. مبهم جان
      درس خوندن حتی اگه شغل و درآمدی هم بدنبال نداشته باشه لااقل روی نگرش و زندگی فردی و اجتماعی فرد اثر مثبت میذاره و همین تغییرات اندک بتدریج میتونه منشاء تحولات بزرگ در جامعه آینده باشه. ضمن احترام به همه پدر و مادرهای عزیز، توی دنیای امروزی پدر و مادرهای با سواد هم از پس نیازهای تربیتی و آموزشی فرزنداشون بر نمیان چه برسه به مادر پانزده شانزده ساله ای که تحصیلات متوسطه هم نداره! استثناء همیشه وجود داره ولی معمولا این والدین کم سن و سال و با تحصیلات اندک توانایی خوبی در اداره زندگی و فرزند پروری ندارن

    1. دکتری که میگیری تازه بیشتر زورت میاد؛ چون اتلاف وقت در دایره وسیعی تری خودشو نشون میده و یه مدرک میذارن تو دسست اونم موقت و تازه اول بدبختی و اینور و اونور کردن که ببینی حالا کی به این تکه کاغذ بها میده. اوج کم آوردن زمانیه که بقیه رو میبینی که بدون دغدغه استاد راهنما و دانشگاه و پروژه آن چنان دارن زندگی میکنن که نگو… حالا اساتید دوروبر چی باشن و نحوه ی تحملشون….

  5. خداییش زورت نمیاد با این همه سختی بری دنبال تحصیلات عالیه اما کار گیرت نیاد بشینی تو خونه .خیلیم هنر کنی کاری غیراز رشته ی تحصیلی گیرت بباد که حسرت بخوری یکی بی تحصیلات همون کارو انجام بده با پتانسیل بالا ؟

  6. چرا قرارگاه پلیس راه شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
    چرا قرارگاه امداد رسانی هوایی (اورژانس هوایی) شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم که هر دو در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته اند مستقر شده باشند؟
    چرا اداره کل راه و شهرسازی شهرستان های جنوبی استان فارس (لارستان + گراش + لامرد + مهر + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
    چرا …
    چرا …
    چرا …
    چرا …
    این که شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم محل استقرار ادارات کل خدمات رسانی به شهرستان های جنوبی استان فارس ( قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) می باشند اشتباه بزرگ غیر قابل جبرانی است چون از هر طرف که فاصله زمینی و هوایی بین شهر خنج مرکز شهرستان خنج تا شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم از مسیر راه جدید دیگ اشکن) + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند +خنج) را که محاسبه کنید از حدود ۳۹ کیلومتر تا ۴۹ کیلومتر می شود اما شهر لار مرکز شهرستان لارستان و شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم در گوشه ای از جنوب استان فارس با فاصله ای بیش از دویست کیلومتری شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) قرار گرفته اند. متاسفانه کسانی بر شهرستان های جنوبی استان فارس و استان فارس و کشور ایران حکومت می کنند که آسایش مردم عادی (اکثریت مردم) شهرستان های جنوبی استان فارس برایشان مهم نیست اگر بود به جای شهرهای لار مرکز شهرستان لارستان شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بایستی شهرخنج مرکز شهرستان خنج به عنوان محل استقرار ادارات کل برای خدمات رسانی به مردم شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) قرار می گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top