هفت‌برکه: رای به پزشکیان بیشتر به نفع گراش است یا رای به جلیلی؟ روسای ستاد جلیلی و پزشکیان در گراش هر دو نامزد خود را پیش‌نهاد می‌دهند اما هر دو معتقدند در دور دوم در گراش، آرای بیشتری به خود اختصاص می‌دهند: «نتیجه کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، مشارکت بیشتر مردم در انتخابات است.»

مجتبی ایزدیان، رییس ستاد دکتر جلیلی، می‌گوید: «در دور اول انتخابات و همین‌طور نتایج سال‌های گذشته ثابت می‌کند که رای مردم به سمت جریان نیروهای انقلابی است و در دور دوم نیز این موضوع تکرار می‌شود و رای با دکتر جلیلی است.»

کامران جعفری، رییس ستاد دکتر پزشکیان، نیز می‌گوید: «چیزی که در دور اول بیشتر به چشم می‌خورد ریزش مشارکت مردم در انتخابات بود. آمار ۴۸ درصدی حضور مردم در انتخابات در گراش نشان داد که حدود ۵۰ درصد از شهروندان گراشی نسبت به تغییر در کشور ناامید شده‌اند که این افراد، قبل از این در طیف اصلاح‌طلبان و اعتدال قرار داشتند. طبق صحبت‌ها و برآوردی که انجام داده‌ایم در دور دوم پیش‌بینی می‌کنیم میزان مشارکت بالای ۶۰ درصد و بیشتر شود و آمار آرای دکتر پزشکیان نسبت به دور اول تغییر کند.»

در دور دوم انتخابات، مناظرات دو کاندیدای منتخب دور اول، جدی‌تر دنبال شد و کل‌کل‌های انتخاباتی در سطح شهر و در بین خانواده‌ها و گروه‌های دوستان بالا گرفته و بیشتر شده است.

دغدغه‌های سیاسی در بین طیف انقلابیون و طرفداران دکتر جلیلی کار را به پهن کردن سفره‌های نذری و گرفتن جلسات دعا در منازل و حسینیه‌ها کشانده است و جدل‌های سیاسی اصلاح‌طلبان و طرفداران دکتر پزشکیان این‌بار نه با اصولگراها که بیشتر با معترضین ناامیدی است که ترجیح آن‌ها رای ندادن است. اما نکته اشتراکی که این دو جبهه‌ی همیشه رودرو را در این دوره از انتخابات به توافق رسانده است، دعوت آن‌ها از مردم به مشارکت و رفتن آن‌ها پای صندوق رای در روز جمعه است.

Entekhabat ‌Bolvar

ایزدیان : رای به جلیلی از روشن‌بینی مردم گراش است

مجتبی ایزدیان، رییس ستاد جلیلی، در گفت‌وگو با هفت‌برکه برآورد خود از انتخابات را این طور مطرح می‌کند: «بر اساس نتیجه دور اول انتخابات در گراش و مرور نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، معمولا رای مردم در گراش به سمت جریان نیروهای انقلابی بیشتر است. این بار هم در دور اول، نتایج، این مورد را تایید و نشان داد؛ و دور دوم نیز قاعدتا این موضوع تکرار می‌شود و رای با جلیلی است ان‌شاالله. اما در کشور خیلی عوامل دست به دست هم می‌دهد. ما احتمال زیاد می‌دهیم که ان‌شاالله آقای دکتر جلیلی رای بیاورد.»

دلیل طرفداری بیشتر مردم گراش از جبهه‌ی انقلابیون، موضوع دیگری بود که ایزدیان دیدگاه خود را در مورد آن بیان کرد: «این طرفداری نشات گرفته از جبهه فرهنگی و پایگاه‌های فرهنگی قوی و موثری است که گراش دارد. سخنرانی و برگزاری مراسم‌های مذهبی در گراش وفور بیشتری دارد و قاعدتا دید مردم به این سمت بیشتر متمایل شده و این روشن‌بینی اتفاق افتاده و رای مردم گراش را به دست آورده است.»

او معتقد است در صورتی که جلیلی رییس جمهور بعدی کشور شود، منافع بیشتری برای مردم گراش به همراه خواهد داشت. می‌گوید: «برای این که بدانم حضور چه شخصی برای گراش و یا کشور منفعت بیشتر خواهد داشت، شخصا به دیدگاه‌های کاندیداها در مسائل مختلف نگاه می‌کنم. مثلا در موضوع مسکن  آقای جلیلی قائل به این قضیه است و حتی به فراتر از آن یعنی مسکن ویلایی هم فکر می‌کند. آقای جلیلی می‌گوید مسکن مهر حتی به این شکل و شمایلی که الان دارد زیبنده‌ی مردم نیست و باید برویم به سمت ساخت مسکن ویلایی. و طرف دیگر قضیه، دکتر پزشکیان و تیمش معتقد هستند، ساخت مسکن، وظیفه دولت نیست.»

ایزدیان ادامه می‌دهد: «در بحث خدمت‌رسانی؛ آن‌هایی که نگاه انقلابی دارند، پشت میز نمی‌نشینند و فعالیت خود را در میدان عملیاتی می‌کنند. اما گروه دیگر نشستن پشت میز در تهران و جریانات را به صورت ستادی بررسی کردن را ترجیح می‌دهند. قاعدتا خیلی وقت‌ها مشاورین و کسانی که اخبار را منتقل می‌کنند به صورت درست منتقل نمی‌کنند و باید شخص رییس جمهور خودش استان به استان و شهر به شهر برود و به این دلیل برای مردم گراش و کل مردم ایران شخصی با نگاه انقلابی مفیدتر است.»

او می‌گوید: «در صورت به ریاست رسیدن جلیلی، هم موضوع مشارکت مردم و هم رای قاطعی که به دکتر جلیلی دادند و از طرفی روابطی که وجود دارد، بی‌تاثیر نخواهد بود و می‌توان کارها را از این طریق دنبال کرد و باعث می‌شود که ان‌شاالله از این مزایا استفاده کنیم برای آبادی شهر گراش.»

جعفری: آرا پزشکیان در گراش افزایش خواهد داشت

کامران جعفری، رییس ستاد پزشکیان، نیز با دلیلِ محبوبیت بیشتر کاندیداهای انقلابیون در گراش با ایزدیان هم‌نظر است و می‌گوید: «برآورد ما بیشتر این است که به خاطر فعالیت زیاد و مفید و کاربردی مساجد و پایگاه‌های بسیج که خواستگاه و پایگاه اجتماعی آقای دکتر جلیلی است، باعث شده به این نقطه برسیم که ایشان در گراش رای بیشتری بیاورد. از طرفی فکر می‌کنم بخش اعظم رای‌دهندگان در گراش هم خانم‌ها و میانسالان هستند که توانستند این موفقیت را در گراش کسب کنند و ۷۴ درصد رای مردم در دور اول در گراش آقای جلیلی باشد. ولی در مقایسه در سراسر ایران، آرای دکتر پزشکیان در دور اول بیشتر است و این نشان‌دهنده‌ی بسته بودن محیط گراش یا کم‌مطالعه بودن و ارتباط ضعیف‌تر گراش با کل ایران است که باعث شده این نتیجه اینجا رقم بخورد. البته ما کاری به بد و خوب بودن این انتخاب نداریم، به هر حال انتخاب مردم است و ما این موضوع را بیشتر قدرت نفوذ مساجد و پایگاه‌ها تلقی می‌کنیم.»

کم‌رنگ شدن مشارکت مردم در گراش در دور اول انتخابات ریاست جمهوری موضوع دیگری است که جعفری روی آن دست می‌گذارد و می‌گوید: «موضوع بعد این است که ما در گراش شاهد کاهش شدید مشارکت بودیم. سابقه نداشته است در گراش تنها ۴۶ تا ۴۷ درصد مردم پای صندوق رای بیایند آن هم برای انتخابات ریاست جمهوری. شهر ما که همیشه سابقه‌ی حضور بالای ۸۰ درصد را داشته است. فکر می‌کنم بخش اعظم افرادی که شرکت نکردند کسانی هستند که ناراضی هستند و امیدوار نیستند به تغییر. هدف هر دو گروهی که حضور دارند در انتخابات، تغییر است. هر چند طرفداران پزشکیان دیدگاه خودشان را دارند و طرفداران جلیلی هم دیدگاه خودشان، اما هر دو گروه، حرف از تغییر و بهبود می‌زنند. ولی با این وجود نتوانستند روی این قشر ۵۰ و خردی درصد ناراضی در گراش تاثیر بگذارند که آن‌ها را بکشانند پای صندوق و رای بدهند و امیدوار به تغییر شوند.»

او ادامه می‌دهد: «البته پیش‌بینی ما در دوره دوم این است که میزان مشارکت مردم بیشتر و بالای ۶۰ درصد می‌شود. و به شدت آمار آرای دکتر پزشکیان تغییر می‌کند. چون ما معتقدیم آرای دکتر جلیلی کامل دارد ریخته می‌شود و آن بخش ناراضی بخشی است که به سمت ما بیشتر میل پیدا می‌کنند. احتمالی که ما می‌دهیم این است که ریزش بیشتر از سمت اعتدالیون یا اصلاح‌طلبان بوده است و با مشارکت بیشتر مردم در دور دوم، آمارها تغییر خواهد کرد.»

جعفری با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات می‌گوید: «خیلی از مردم اعتقاد داشتند یک تفکر و نگاهی وجود دارد که از پیش تعیین شده است و بیخود است که ما وارد میدان شویم. و بعد از نتیجه دوره اول ثابت شد که هیچ چیزی از پیش تعیین شده نیست و مردم هستند که تعیین و تایید می‌کنند، چه کسی رییس جمهور باشد. این است که افراد زیادی نظرشان برگشته است و ما هم امیدواریم و از مردم می‌خواهیم که در انتخابات شرکت کنند.»

«هر چیزی که برای کل کشور مفید است اجزای آن کشور مثل شهر کوچک ما نیز از آن نفع خواهد برد.» این را جعفری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در جواب به این سوال که رای آوردن چه شخصی برای گراش منافع بیشتری خواهد داشت باید بگویم که ما باید بدانیم که دنبال چه نتیجه‌ای هستیم؟ آیا دنبال یک کار سطحی هستیم؟ مثلا چون رای اکثریت مردم شهر گراش با فلان کاندیدا بوده و همان کاندیدا هم رای آورده و رییس جمهور شده است حالا دنبال این باشیم که کارهایی جزیی برای گراش انجام دهد. ما تابع کل هستیم هر چه برای کل مفیدتر باشد جز هم از آن نفع می‌برد. معتقدیم به یک ساماندهی درست در مدیریت، اجرا و نظارت بر افرادی که مسئولیتی را برعهده دارند، نیاز داریم وکار‌ها باید به صورت زیربنایی دنبال شود.»

او در ادامه می‌گوید: «مثال می‌زنم: گردنه بالنگستان که بیش از ۱۵ سال است که برای هزار متر تونل هنوز به هیچ جایی نرسیدیم و معلوم نیست کی به نتیجه برسیم. این نتیجه یک عدم کارآمدی در مدیریت کلان کشور است که روی جز هم تاثیر می‌گذارد. یا جاده ترازیتی جهرم- لار و لار – بندرعباس که آمار کشته شدگان به بر هیچ کسی پوشیده نیست، چرا دو بانده کردن آن باید بالغ بر ۲۵ سال طول بکشد؟ همان طور که گفتم ما دنبال کارهای اصولی، زیربنایی و زیرساختی و مدیریت صحیح مدیران در کل کشور هستیم که آثار مفید آن به اجزای دیگر مثل گراش، زینل آباد، ارد، فداغ و تمام بخش‌های شهرستان‌های ما و شهرستان‌های استان‌های دیگر نیز برسد. با این تفاسیر ما امیدواریم که مردم در انتخابات شرکت کنند.»

چهره‌ها وارد می‌شوند

در سطح ملی رقابت زیادی برای جلب حمایت چهره‌های مختلف وجود دارد. در گراش هم چند چهره بودند که در این دوره موضع خود را شفاف‌تر بیان کردند. آیت‌الله سیدجواد معصومی به نمایندگی از مجمع طلاب گراش در دور اول انتخابات با انتشار یک فایل صوتی از جلیلی حمایت کرد. در پایان این پیام آمده است: «به اعتقاد اکثر دلسوزان انقلاب اسلامی، علما اسلام و کارشناسانی که در دلشان واقعا برای مردم می‌سوزد تشخیص‌شان دکتر سعید جلیلی است. انتخاب ایشان تقدیر از شهید خدمت آیت‌الله رئیسی و پاسداشت خون شهدا است.»

دکتر جعفر حسن‌زاده نیز به همراه ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیانه‌ای مردم را به رای دادن به سعید جلیلی دعوت کردند.

در سوی دیگر علی اصغر اولین نماینده گراشی مجلس شورای اسلامی از پزشکیان حمایت کرد. حسنی در مورد دلیل حمایت خود نوشته است: «با شناختی که از دکتر مسعود پزشکیان در مجلس به عنوان یک همکار دارم ، ایشان را فردی پاکدست ، صادق و شجاع می‌دانم. در صورتیکه رقیب ایشان در زمان مصوبه ارتقاء گراش به شهرستان در شورای امنیت ملی تا جاییکه توانست کارشکنی نموده و بدنبال لغو مصوبه شهرستان شدن گراش بود که با مقاومت و دستور آقای احمدی نژاد تیر ایشان به سنگ خورد.»

در نهایت یکی از این دو نفر، پزشکیان یا جلیلی، رییس جمهور خواهد شد و باید دید تصمیمات آنان چه سرنوشتی برای شهرستان گراش و از آن مهمتر سرزمین ایران رقم خواهد زد.