بستن

دم به دم با شور عاشورای گراش

گریشنا: روزی هزار ساله و عزایی که سال به سال تازه‌تر است و سرخ‌تر. امروز لحظه به لحظه با شیعیان حسین خواهیم بود در هزار و سیصد و هفتاد و چهارمین عاشورای حسینی. در شهری که شیعیان‌اش ضرب‌المثل‌اند در عشق به اهل بیت (ع). شاید ما و شما بتوانیم گوشه‌ای از این عشق را بنمایانیم. لحظه به لحظه در این صفحه خبر، عکس و حس روز عاشورا در گراش را دنبال کنید.

در تهیه این گزارش مجموعه‌ای از همکاران و خوانندگان گریشنا همکاری کردند: ابوالحسن محمودی، مجید افشار، رضا شیروان، فاطمه ابراهیمی، علی‌اکبر شامحمدی، راضیه یوسفی، احسان شامحمدی در تهیه گزارش‌ها همکاری داشتند. مسلم پورشمسی، عبدالرضا افشار، سعید رایگان، محمد جهاندیده، رضا مهرابی و مجید حاجیان نیز عکس گرفتند. فاطمه یوسفی، محمد خواجه‌پور و مسعود غفوری نیز تنظیم و آماده‌سازی گزارش‌ها و عکس‌ها را انجام دادند.

۱۶:۵۵ زیارت ناحیه‌ی مقدسه به پایان رسید.

۱۶:۳۰ دز زیر بارش رحمت الهی زیارت ناحیه‌ی مقدسه با مداحی عباسپور در حسینیه‌ی ولی‌عصر(عج) در حال برگزاری است.

۱۲:۱۰ با برگزاری نماز عصر، مراسم در حسینیه ابوالفضل (ع) به پایان رسید. در این حسینیه ۵۴ دیگ پخت شد و حدود ۳۰۰۰ هزار ظرف غذا تحویل عزاداران گردید. در حسینیه اعظم ۸۰ دیگ پلو آماده شده است که به همراه آن ۸۰۰ کیلوگرم گوشت نیز برای پخت خورشت استفاده شده است. در حسینیه ولی‌عصر (عج) نیز ۳۰ دیگ پلو پخت شده است که ۲۲ دیگ آن متعلق به خواهران عزادار در بیت‌الزهرا (س) است. البته در مکان‌های دیگر مانند حسینیه حضرت علی‌اکبر (ع) مسجد ولی‌عصر (عج) و مسجد امیرالمومنین (ع) و همچنین برخی منازل نیز در ظهر عاشورا پذیرایی از عزاداران انجام می‌شود. عکس‌های مراسم پذیرایی را ببینید. (+)

۱۲:۰۰ نماز در حسینیه اعظم به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین علم‌الهدی به پایان رسید. در حسینیه اعظم پذیرایی از آقایان در حیاط حسینیه انجام می‌شود و خانم‌ها نیز غذای خود را در ظروف یک بار مصرف دریافت می‌کنند.

۱۱:۵۴ نماز حسینیه ابوالفضل (ع) را حجت‌الاسلام و المسلمین مسلم محسن‌زاده برگزار می‌کند. به گزارش علی‌اکبر شاه‌محمدی حدود ۲۰۰۰ نفر در این حسینیه حضور دارند که اکنون بین دو نماز پذیرایی از آن‌ها انجام می‌شود.

۱۱:۴۵ دو گزارش تصویری دیگر از عکاسان گراش به گریشنا اضافه شد. عکس‌های سعید رایگان (+) و عکس‌های محمد جهاندیده (+)

۱۱:۳۸ با فرا رسیدن ساعت اذان سینه‌زنی در حسینیه اعظم نیز به پایان رسید. حیاط حسینیه مملو از خیل عزاداران است.

۱۱:۳۱ واحد سینه‌زنی در حسینیه اعظم در حال اجرا است. در حسینیه‌های دیگر عزاداران حسینی آماده نماز می‌شوند و خادمان حسینی آماده پذیرایی می‌شوند.

۱۱:۲۱ دسته سینه‌زنی سنتی وارد حسینیه اعظم شد. تا چند دقیقه دیگر سینه‌زنی تبدیل به سینه‌زنی معروف به «واحد» می‌شود که دارای ضرب‌آهنگ تندتری است. واحد امسال را ابوالفضل دیباچی و حسن بیضایی می‌خوانند. حدود ۱۵ دقیقه تا اذان برای این بخش پرشور روز عاشورا فرصت باقی مانده است. دو ردیف سینه‌زنان رو به یکدیگر قرار می‌گیرند. در یک سمت فتح‌الله ستوده از هیات قمر بنی‌هاشم (برق‌روز) و در سمت دیگر محمد شبان از هیات ثارالله (ناساگ) دو هیات پر سابقه گراش ایستاده‌اند.

۱۱:۱۶ سینه‌زنی بوشهری در حیاط حسینیه اعظم به پایان رسید.

۱۱:۱۳ عکس‌های عبدالرضا افشار از روز عاشورا منتشر شد. (+)

۱۱:۱۰  زنجیرزنی در حسینیه ابوالفضل (ع) با خواندن واحد به پایان رسید. عزاداران با گرفتن وضو وارد سالن حسینیه می‌شوند. حدود ۱۵ صف برای نماز تشکیل شده است و تقریبا ظرفیت سالن تکمیل است.

۱۱:۰۱ مداحی در بیت‌الزهرا(س) توسط خانم نام‌آور.

۱۰:۵۵ زنجیرزنان در صحن حسینیه ابوالفضل (ع) در حال زدن «واحد» هستند. سینه‌زنی نیز به سه راه درمانگاه رسیده است. برخی از عزاداران در طول مسیر به سمت حسینیه‌ها و هیات‌های خود می‌روند تا برای پذیرایی ظهر عاشورا حاضر شوند.

۱۰:۳۰ بیت‌الزهرا محل عزاداری اختصاصی زنان است و برخی از زنان ترجیح می‌دهند برای عزاداری به این مکان بروند. زیارت عاشورا و دعای عهد توسط محمدحسن عباسپور خوانده شد و در حاضر بانو صفاتی در حال سخنرانی است.

۱۰:۲۰ زنجیرزنی به ابتدای خیابان بسیج رسیده است و در حسینیه ابوالفضل (ع) با نوحه کار خود را تمام خواهد کرد. به گزارش احسان شامحمدی در این مسیر جهان‌سوزی، سعید واحدی، رضا منوچهری، ابراهیم نیکخو، حاج نجات آشفته، حاج آقا عباس‌زاده و محمدحسین عباسپور نوحه‌خوانی کردند.

۰۹:۵۴ سینه‌زنی بوشهری در حیاط  حسینیه اعظم آغاز شد. این سینه‌زنی تا زمانی که دسته سینه‌زنی سنتی برای واحد وارد حسینیه اعظم شود ادامه خواهد داشت. اینجا بیشتر جوانان سینه می‌زنند.

۰۹:۴۹ به طور معمول هر کدام از نوحه‌خوانان زنجیرزنی حدود ۵ تا ۸ دقیقه نوحه می‌خوانند. در این مدت فیوضات، حسین‌شیری و بابا احمدی نوحه خوانده‌اند. زنجیرزنی در حال گذر از جلو حسینیه ولی‌عصر (عج) است.

۰۹:۴۰ عکس‌های مسلم پورشمسی از آماده‌سازی هیات‌ها برای برگزاری عزاداری روز عاشورا منتشر شد. (+)

۰۹:۳۵ در این ساعت عزاداری‌ها تقریبا در اوج خود قرار دارند. دسته سینه‌زنی به ابتدای خیابان آبیاری رسیده است و انتهای آن روبه‌روی بانک صادرات است. پشت سر آن‌ها دسته‌ای از مردم به صورت گروهی در حال سینه‌زنی هستند. پس از کتل و ذوالجناح زنجیرزنی آغاز می‌شود. دسته زنجیرزنی تا حسینیه اعطم امتداد دارد. جلو حسینه اعظم هیات افغانی‌ها که پیش از این سینه می‌زدند، اکنون در حال زنجیرزنی هستند.

۰۹:۳۰ دو محل پذیرایی در نزدیکی خیابان آبیاری قرار دارد. در محل مغازه تک‌تاز، شبانی و زینلی حدود بیست سال است که شب‌های محرم و روز عاشورا پذیرایی می‌کنند. امروز سی کیلو نخود و دو هزار لیتر شربت آماده شده است. کمی‌ جلوتر روبه‌روی خیابان آبیاری حسین محبی به صورت سیار دوغ و کیک توزیع می‌کند. او ۵۰۰ لیتر دوغ و حدود ۱۲ کارتن کیک آماده کرده است.

۰۹:۲۷ ابتدای سینه‌زنی به بانک ملی رسیده است و انتهای آن روبه‌روی باغ ملی قرار دارد.

۰۹:۲۰ زنجیرزنی در مسیر برگشت به جلو حسینیه اعظم رسیده است. به گزارش احسان شامحمدی در طی مسیر نوحه‌خوانان گوناگونی نوحه خواندند که آخرین آن‌ها افشار و معصومی بودند.

۰۹:۲۵ هر ساله پنج اسب در جلو کتل قرار می‌گیرد. مسئولیت انتخاب اسب‌ها و شترها با محمد ملکی است. ذوالجناح سفید رنگ هر ساله ثابت است و چهار اسب دیگر با قرعه انتخاب می‌شود. فاضل فتحی مسئول ذوالجناح است و مهدی شوری، ابوالفضل حسین‌شیری، علی فانی‌لاری و محمود آذرمینا مالکان چهار اسب دیگر امسال هستند.

۰۹:۰۳ زنجیرزنان در چهار ردیف در حال پیمودن مسیر خیابان امام هستند. حسن جبرالدینی، محمود داستان، سیدحسین معصومی و حسین پورشمسی جلودران ردیف طولانی زنجیرزنان هستند. جلوتر از آن‌ها حاج عوض حسن‌زاده و سید عباس معصومی دو تن از پیر غلامان حسینی حضور دارند.

۰۹:۰۰ دسته سینه‌زنی به جلو حسینیه اعظم رسیده است و حاج علی‌اکبر فتحی و حاج غلامعباس راهپیما نوحه‌خوانی می‌کنند. زنجیرزنان در حال دور زدن در هفت برکه هستند و مهدی قنبری و مصطفی سازنده نوحه‌خوانان زنجیرزنی هستند.

۰۸:۵۵ در حال حاضر محمدرضا کمالی، معصوم‌علی جامه‌گری، علیرضا شعبازی و اکبر سلمانی حمل دو علم اصلی سینه‌زنی را بر عهده دارند.

۰۸:۵۲ بر خلاف سال‌های پیش امسال سینه‌زنان افغانی مقیم گراش در پشت سر زنجیرزنان و در انتهای ردیف طولانی هیات‌ها مشغول عزاداری هستند.

۰۸:۵۰ رضا شیروان: روبه‌روی باغ ملی در یک ماشین سیاه‌پوش، چند نفر سینی به دست، دوغ با برگه‌های خوش بوی پونه توزیع می‌کنند. محسن فیروزی می‌گوید این کار را از ده سال پیش آغاز کرده است و حدود ۷۰۰ لیتر دوغ برای پذیرایی از عزاداران حسینی آماده شده است.

۰۸:۴۲ نوحه روز عاشورا به صورت دو نفری اجرا می‌شود. به گفته علی‌اکبر فتحی این افراد امسال نوحه می‌خوانند: حاج غلامعباس راهپیما با حاج غلامعباس عالمی،حاج عباس سپهر با حاج رضا یحیی‌پور، ، حاج علی‌اکبر فتحی با حاج غلامعباس راهپیما، حاج صادق اسدی با حاج آقا هنرور، پورملا با یحیی‌پور، علی سپهر با مهدی فتحی، مهدی عالمی با مصطفی کارگر

۸:۳۷ پذیرایی روبه‌روی بانک مسکن با شربت‌های سرخ رنگ. بیشتر جوان‌ها در ایستگاه حضور دارند و محمد جواد رحیمی مدیریت آن‌ها را بر عهده دارد. جوانان با سینی‌های پر از لیوان‌های یک بار مصرف به استقبال سینه‌زنان و زنجیرزنان می‌روند. دویست لیتر شربت و ده کارتن کیک آماده شده است.

۰۸:۳۲ ابوالحسن محمودی گزارش می‌دهد: علم هیات ثاراالله (ع) (سینه‌زنی ناساگ) در جلو هیات متحده سینه‌زنی عاشورا قرار دارد. این علم نزدیک به شصت سال قدمت دارد. به گفته اصغر پهلوسای یکی از علم‌داران قدیمی، پارچه این علم در این مدت همان پارچه اولیه بوده و تنها چوب علم عوض شده است. آخرین بار این چوب حدود ۱۵ سال پیش تعویض شده است. در جلو دسته متحده زنجیرزنی علم هیات حضرت ابوالفضل (ع) (زنجیرزنی برق‌روز) قرار می‌گیرد.

۰۸:۳۲ دسته زنجیرزنی به پارک لاله رسیده است و شکاری نوحه‌خوانی می‌کند.

۰۸:۳۰ هیات عزاداری افغانی‌های مقیم گراش با گذشتن از روبه‌روی حسینیه اعظم در حال پیوستن به دیگر هیات‌های عزاداری است. این هیات به سبک خاصی و حلقه‌وار سینه می‌زنند.

۰۸:۲۰ پشت دسته سینه‌زنی گروهی از مردان با اسب‌هایی به نشانه سواران شهید و یک بلندگوی دسته مشغول عزاداری هستند. اسب سفیدرنگ نشانی از ذوالجناح است. علی‌اصغر حسنی افسار این اسب را در دست دارد.

۰۸:۱۴ در طول مسیر افراد مختلف با برقراری ایستگاه‌های صلواتی با پذیرایی از عزاداران حسینی نذر خود را ادا می‌کنند. رضا شیروان از این ایستگاه‌ها گزارش می‌دهد:

هنوز بعضی از این ایستگاه‌ها کامل برپا نشده، اما بیشتر آن‌ها از ساعت‌ها قبل آماده پذیرایی هستند. یکی از اولین نقاطی که پذیرایی در آن آغاز می‌شود، مغازه‌ای در کنار پارک لاله است که شربت توزیع می‌کنند. به گفته یکی از مردان حاضر در این ایستگاه، این کار را از چهار سال پیش شروع کرده‌اند. امیرحمزه جوکار بانی این کار است و حدود ۴۰۰ لیتر شربت را برای پذیرایی آماده کرده‌اند.

۰۸:۱۳ هیات زنجیرزنی به حسینیه اعظم رسیده است و با حالت درجا منتظرند تا پس از سینه‌زنی به مسیر خود ادامه دهند. محکمی و دلاور در این بخش از مسیر مسئول نوحه‌خوانی هستند.

۰۸:۰۴ دسته سینه‌زنی به سمت پارک لاله در حرکت است. به تدریج به تعداد سینه‌زنان افزوده می‌شود. در سینه‌زنی روز عاشورا تنها یک نوحه با ترجیع‌بند «یا حسین یا حسین» خوانده می‌شود. گفته می‌شود رجایی خراسانی شاعر این نوحه حدود هشتاد سال پیش از دنیا رفته است.

۰۸:۰۲ نوحه زنجیرزنی را پیری می‌خواند.

۰۸:۰۰ هیات کتل و ذوالجناح با خروج از حسینیه اعظم به سمت پارک لاله حرکت کرد. ماشین‌های جمع‌آوری نذورات در حال جمع‌آوری نذورات عزاداران در جلو حسینیه اعظم هستند.

۰۷:۵۴ زنجیرزنی از سه راه درمانگاه گذشته است. سروش در حال خواندن نوحه «ابوالفضل من» است.

۰۷:۵۰ دسته زنجیرزنی به نزدیک سه راه درمانگاه رسیده است. ذبیح‌الله خاکی‌نهاد در حال خواندن نوحه است. پیش از او سلمانی نوحه خواند.

۷:۴۷ حرکت هیات کتل و ذوالجناح از خانه قهرمان‌خان به سمت حسینیه اعظم آغاز شد. دو گهواره نیز در بین راه به کتل اضافه می‌شود.

۰۷:۳۰ زیارتی نوحه‌خوان زنجیرزنی است. بعد از او ناصر بیواره شروع به خواندن خواهد کرد.

۰۷:۲۰ با پایان دعا، هیات‌های مشترک زنجیرزنی حرکت خود را از حسینیه اعظم برای پیوستن به دیگر دسته‌های عزاداری آغاز کردند. در حالی که مداح به اوج روضه و شهادت امام رسیده بود، صدای طبل‌های زنجیرزنی و صدای گریه بلند عزاداران همزمان شده بود.

۰۷:۱۷ سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سید عباس معصومی در حسینیه اعظم آغاز شد. به گزارش فاطمه ابراهیمی:

جمعیت زیادی به ویژه خانم‌ها در حسینیه حضور دارند. بعضی‌ها روی پشت بام نشسته‌اند که هم از هوای صبحگاهی استفاده کنند و هم برای مراسم‌های بعد از سخنرانی به حیاط حسینیه مشرف باشند.

۰۷:۰۰ هیات کتل و ذوالجناح مراحل نهایی آماده‌سازی را طی می‌کند. این هیات در خانه‌ای نزدیک به خیابان بازار در بافت قدیم قرار دارد.

۰۶:۴۵ زیارت عاشورا در حسینیه ابوالفضل(ع) را غیاثی می‌خواند. هیات‌های زنجیرزنی گراش عزاداری خود را از این حسینیه واقع در خیابان بسیج شروع خواهند کرد. عارفه متین از این حسینیه گزارش می‌دهد:

هنوز سالن حسینیه ابوالفضل (ع) کاملا پر نشده است. عزاداران مشغول خواندن دعای عهد هستند. دعا که تمام می‌شود همه صفحات مفاتیح قسمت دعای امام زمان (عج) بعد از نماز صبح را باز کرده و در حال زمزمه آن هستند. فضا پر از صدای «الغوث الغوث الغوث العجل العجل العجل» دعای فرج است. بعد از این دعا، دعای نور خوانده می‌شود. سالن به تدریج در حال پر شدن است.

۰۶:۳۰ آغاز عاشورا با زیارت عاشورا. زیارت عاشورا همزمان در ۵ حسینیه گراش  برگزار  می‌شود. (خبر در گریشنا) در حسینیه اعظم حجت‌الاسلام علم‌الهدی در حال خواندن زیارت عاشورا است.

۰۶:۱۵ در صبح ابری عاشورا مردان و زنان اکثرا پیاده به سمت محل‌های برگزاری عزاداری راهی هستند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

8 نظر

  1. با تشکر از گزارش دقیق و لحظه به لحظه گریشنا. اما غلط املایی زیاد داره.(که مطمئنا بخاطر عجله در درج گزارش بوده)
    مثلا مغازه تک‌تاز شبانی هستن نه شعبانی

  2. با تشکر و قدردانی این نوح گزارش لحظه به لحظه برای گراشیهای خارج از گراش که دلشان اینجا است بسیار جالب است و جای تشکر و قدردانی از تمامی عوامل دخیل در این گزارش دارد با تشکر

  3. گزارش لحظه به لحظه این مراسم عظیم، کاری جدید و ابتکاری است که بنده حقیقتا لذت بردم . شاید برای کسانی که خودشان در مراسم حضور دارند ، خیلی مهم نباشد ولی ما که دور از گراشیم با خواندن این گزارش و دیدن عکسها ، حس و حال بودن در زادگاهمان به ما دست داد .
    خداوند به همه کسانی که زحمت کشیده اند اجر عنایت کرده و
    انشاء الله صواب پیام رسانی نهضت عاشورا به شما مرحمت فرماید

  4. اعظم الله اجورکم
    الحمدلله الذی هدانا لهذا…
    بایک مبلغ وهابی درقبرستان بقیع بیش از دوساعت بحث ومناظره داشتم.حرف اساسی برای گفتن نداشت.طبلی توخالی بود که تنهاهنرش تهمت وافتراء به شیعه ها ومکتب اهل بیت بود… وقتی گفت:چرا شما شیعه هابه(امام یزید) لعن وتوهین می کنید،زمین وآسمان به دور سرم چرخید…برای مصیبتی که او وعده ی کثیری ازگمراه شدگان امت اسلامی دچارش شده اند دلم سوخت …آخر ضلالت گمراهی تا کجا؟
    می گفت:اگردرحضورمن به یزید لعن کنی، وظیفه دارم درجا تورابکشم!…
    درپایان،گفتم فلانی:هرکاره می خواهی باش…این یکی را امام خودت قرار نده که وضعش خیلی خراب است…در روز قیامت خداوند هرامتی را با امامش
    محشور می کند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top