هفت برکه: «ایجاد سرعت‌گیر،سرعت‌کاه، بستن و انتقال بریدگی‌ها را به عنوان مسکن موقت بپذیرید.» این حرف را حشمتی، دادستان گراش در جلسه‌ی دو ساعته شورای ترافیک می‌زند. در این جلسه که با حضور طاهرزاده، فرماندار و محمد کاظم جعفری معاون فرماندار برگزار شد، احداث سرعتکاه ظرف یک ماه آینده در بلوار خلیج فارس و جابه جایی بریدگی جلو رستوران حاتم به عنوان راه حل کم شدن حوادث در بلوار خلیج فارس تصویب شد.

به گزارش هفت برکه: جلسه شورای ترافیک، شنبه ۲۹ مهر ماه در محل فرمانداری گراش برگزار شد.طاهره فروزش؛ بخشدار مرکزی، مهندس قیصری از اداره راه و شهرسازی، دلخوش از  اورژانس، مهندس اسدی و زحمتکشان از شهرداری و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی، از دیگر افرادی بودند که در این جلسه حضور داشتند.

بیشتر وقت این جلسه پیرامون کاهش میزان حوادث در بلوار خلیج فارس و شور و مشورت در زمینه‌ی ایجاد یا عدم ایجاد سرعتکاه در این بلوار گذشت.

Khalij Fars Bolvar

کمربندی نداریم، پس سرعتکاه بسازیم

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اولین نفری بود که در این جلسه از عدم موافقت ایجاد سرعتکاه در بلوار خلیج فارس گله کرد و گفت:«خودتان شاهد هستید که آمار حوادث در این بلوار چقدر زیاد است و همین چند ماه  پیش یکی از این حوادث منجر به فوت یک زن گراشی شد. ما قریب یک سال است که تلاش می‌کنیم برای ایجاد سرعتکاه در این بلوار هم روبه روی ساختمان آل فرج و هم رستوران حاتم ولی در این مدت با احداث سرعتکاه موافقت به عمل نیامده است. همچنین رو به روی رستوران حاتم ترافیک ماشین زیاد است و در بریدگی نزدیک به حاتم امکان حادثه زیاد است و نیاز است که جای بریدگی تغییر کند.»

مهندس جعفری در جواب به او می‌گوید:«در ورودی شهر از سمت لار، قبل از بریدگی سرعتگیر نصب شده است ولی سرعتگیر باید اصلاح شود. اما مشکل دیگری که وجود دارد  این است که ما کمربندی نداریم. دلیل بیشتر تصادفات در این بلوار، سرعت است. وقتی کمربندی داشته باشیم هم بار ترافیکی کم می‌شود و هم سرعت پایین می‌آید. تصادفات آنجا بیشتر به خاطر سرعت است.»

مهندس اسدی، نماینده شهرداری با اشاره به آمار بالای اعتراض‌های مردم نسبت به ایجاد سرعتگیر و سرعتکاه در سطح شهر، گفت:«اجرای چند سرعت‌گیر و سرعت‌کاه در این چند مدت اخیر در سطح شهر باعث شد مردم معترض شوند اگر در خلیج فارس هم سرعتکاه بزنیم ممکن است باعث اعتراض بیشتر مردم شود.»

بحث که به این جا می‌رسد فرماندار نیز وارد گفت وگو می‌شود و می‌گوید:«مردم چرا معترض هستند؟ از این که یکی کشته نمی‌شود؟ یکی مجروح نمی‌شود، خانواده‌ای عزادار نمی‌شود؟ یک زنی بیوه نمی‌شود؟ یک بچه بی پدر و مادر نمی‌شود؟ یا به خاطر این که ماشین لوکسشون خراب می‌شود؟ دلیل اعتراضشان چیست؟»

حشمتی،دادستان گراش می‌گوید:«ببینید! مردم از سرعتکاه غیر استاندارد ناراضی هستند. ما مسلما در بحث مهندسی و شهرداری یک سری استانداردها داریم، بر اساس همین استانداردها اجرا کنید. الان سرعتکاهی که احداث شده، غیراستاندارد است مردم از وضعیت غیراستاندارد سرعتکاه به خصوص دومی نارضایتی دارند.»

مهندس قیصری، مهندس راه و شهرسازی نیز در جهت تایید حرف او می‌گوید:«شما درست می‌فرمایید یکی از دلایل مخالفت مردم با سرعتکاه این است که سرعتکاهی که درست کردیم اصلا استاندارد نیست. ما خیلی جاها دیدیم با سرعت ۷۰ راحت می‌شود از سرعتکاه رد شد و هیچ آسیبی به ماشین نمی‌زند.»

اسدی در جواب به کوهستانی می‌گوید:«ما زیاد به ساخت سرعتکاه میلی نداریم. چون انتقاد روی آن خیلی زیاد است. سرعتکاهی که جلو مسجد امام حسن عسکری(ع) زدیم حدود ۹ سانت ارتفاع دارد، مردم اعتراض کردند که این سرعتکاه جلو ماشین را نمی‌گیرد و اثرگذار نیست و ارتفاعش را بیاورید بالاتر. ما در سرعتکاه دومی کمی ارتفاع را بالاتر آوردیم که باعث شد اعتراض گروه دیگر که با سرعتکاه مخالف هستند بالا بگیرد.»

شورای شهر : بودجه کمربندی کجاست؟

طاهرزاده رو به سوی اسدی می‌گوید:«جلو حرف مردم را نمی‌شود گرفت. پس مدیریت شهرستان و شورای ترافیک و بحث فنی مساله چه می‌شود؟ کار تخصصی، کار تخصصی است. اتفاقا احداث همین سرعتگیر باعث شده که در سطح گراش این یک سال و نیم که من هستم. آمار تصادفات و ضرب و جرح و فوتی کمتر شود. شما کار خودتان را انجام دهید. اگر کسی شماتت کرد، بندازید گردن شورای ترافیک. قرار نیست ما به ساز مردم برقصیم باید بدانیم صلاح مردم چیست؟ وقتی آمار می‌گوید تصادفات کاهش پیدا کرده است. یعنی این صلاح مردم است. دو سرعت گیر یکی این طرف خیابان یکی آن طرف خیابان رو به روی هم احداث شده است. مردم نه به این راضی هستند نه به آن راضی. اینجا مدیر دارد و مدیرش هم شهرداری است، شورای ترافیک و راهنمایی و رانندگی است.»

دلخوش از مخالفان احداث سرعتکاه در این جلسه بود. او رو به سوی فرماندار گفت:« اگر حوادث در بلوار خلیج فارس زیاد است که نباید آخرین راه حل را اجرایی کنیم. جلسه شورای ترافیک را تقلیل ندهیم به جلسه دست‌انداز، سرعتکاه و سرعتگیر. ما باید نقاط حادثه خیر را کشف کنیم و پیگیر حذف نقاط حادثه‌خیز باشیم. یکی از هزار راه‌حل هم ایجاد سرعتگیر است. یکی از انتقادهایی که به شورای ترافیک می‌شود و مردم هم مسخره می‌کنند این است که شورای ترافیک، شورای دست انداز و شورای بستن تقاطع است.»

او ادامه داد:«طبق بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور،مبلغ سیصد میلیارد تومان، اعتباری است که در طرح‌های تملک و دارایی و سرمایه‌های دستگاه‌های اجرایی در قالب بهسازی راه اصلی فیروزآباد، قیر،خنج و کمربندی گراش، تعلق گرفته است. چرا از این اعتبار در حوزه احداث کمربندی گراش هیچ هزینه‌ای نشده و ما خواستار هزینه کرد این بودجه در جای خودش هستیم. ما باید این بودجه‌ها را جذب کنیم و دنبال اهداف کلان باشیم.»

طاهرزاده با اشاره به این که اگر بودجه‌ای داشتیم، کمربندی را احداث می‌کردیم در جواب به صحبت‌های دلخوش گفت:«درست است. اگر ما بودجه‌ای داشتیم می‌توانستیم با احداث کمربندی حجمی از ترافیک شهر را از سطح شهر خارج کنیم، ولی فعلا داشته‌های ما این است. اول ایجاد سرعتکاه و سرعت‌گیر و دوم این که جای تقاطع را عوض کنیم. همه این‌ها هم برای شهرداری هزینه بردار است. وقتی پولی نیست برای اجرای طرح‌های کلان که مردم نباید آسیب ببینند. آن خانمی که در آن بولوار به دلیل سرعت زیاد جانش را از دست داد، چه گناهی کرده بود؟ شاید عده‌ای به مذاقشان خوش نیاید. عده‌ای ماشین آنچنانی‌شان ضربه ببیند اما ما به فکر جان مردم هستیم.

سروان مرادی نیز در تایید صحبت‌های فرماندار گفت:«آقای دلخوش آن لباسی که تنت است برای حفظ جان مردم است ما هم همین‌طور. اصلا نیاز نیست به فکر جلوبندی ماشین مردم باشید. باید فکر جان مردم باشید. ما هر دست‌اندازی ساختیم با این هدف بوده که مردم حادثه کمتری داشته باشند. و میزان مرگ و میر کمتر باشد.»

دلخوش با بیان این که من کاری به جلوبندی ماشین مردم ندارم، گفت:«منم به عنوان نیروی اورژانس مسئول جان مردم هستم ولی راهش ایجاد سرعتگیر نیست. گاهی اوقات همین دست‌اندازها بارها باعث حادثه شده است. به خصوص زمان انتقال بیماران و یا تصادفی‌ها که شکستگی دارند و هر تکان ممکن است آسیب جدی به آن‌ها وارد کند.»

مهندس قیصری رعایت فرهنگ و قوانین رانندگی را یکی از الزامات در شهر دانست و گفت:«در گراش خلاف زیادی از لحاظ عبور و مرور دارد اتفاق می‌افتد و فرهنگ رانندگی و رعایت قوانین و مقررات درست اجرا نمی‌شود.در بحث فرهنگ چه اقدامی صورت گرفته؟باید در تریبون‌ها در این زمینه صحبت شود. چه کسی متولی این کار است؟»

دادستان : امکانات شهر در حد ساخت سرعتکاه است

دادستان شهر با تاکید روی این موضوع که همه دارند درست می‌گویند، برای جمع‌بندی مباحث و اختلاف نظرها گفت:«ما این را قبول داریم بعضی چیزها باید استانداردسازی شود. ولی برای مصوبات شورای تامین باید ظرفیت‌ها را هم در نظر بگیریم. ما اگر تصمیمی می‌گیریم متناسب با ظرفیت‌ها و بودجه شهرستان است نه این که راهکارهای مناسب را بلد نیستیم. امکاناتمان در این حد است. اگر سرعتکاه زیاد است به خاطر این است که امکانات شهری در همین حد است وگرنه ما هزاران راه حل داریم.»

حشمتی با بیان این که تا اجرای طرح‌های کلان، احداث سرعتکاه یک مسکن موقت است. ادامه داد:«من نه مهندس هستم نه تخصص دارم. من حقوق خواندم ولی می‌دانم در بلوار خلیج فارس برای کاهش سرعت باید کاری کرد. مهندسین، شورا و شهرداری و کسانی که وارد هستند باید به اتفاق نظر برسند. ایجاد سرعتکاه فکر نکنم زیاد تاثیر داشته باشد ولی از بروز حوادث جلوگیری می‌کند. من پیشنهاد می‌دهم که به سرعتکاه و سرعتگیرها به صورت موقت فکر کنید. یکی راهکار موقت ولی یک راهکار طولانی مدت هم داشته باشید. مثلا کمربندی یا تقاطع غیر همسطح باید ساخته شود. در کنار آن ما باید دنبال راهکار کوتاه مدت یعنی سرعتگیر هم باشیم.»

دلخوش با تایید صحبت‌های دادستان گفت:«حرف شما درست است. ولی ما تا الان برای راهکار بلند مدت هیچ فکری نکردیم. هیچ مصوبه بلند مدتی در این زمینه نداریم.»

دادستان با بیان این که ما این را به عنوان مصوبه تصویب می‌کنیم، ادامه داد:«در بحث فرهنگ‌سازی نیز با توجه به این که جمعیت شهری دارد اضافه می‌شود نیاز است مصوبات و تذاکرات شورای ترافیک در بیلبورد درج و اطلاع رسانی شود و نکات آموزشی پیرامون موضوع به مردم داده شود. قضاوت همیشه است. ۵۰ درصد راضی هستند و ۵۰ درصد ناراضی. من عقیده دارم هر کاری انجام می‌دهیم مورد قضاوت قرار می‌گیریم ولی باید کار قانونی و استاندارد انجام دهیم. و به این توجه نکنیم که خوشایند بعضی‌ها باشد یا نباشد. وضعیت خلیلج فارس را مشخص کنید. حس می‌کنم نیاز به حضور بیشتر پلیس در حل این مساله وجود دارد و حضورشان موثر است.»

1402 Traffic

مهندس علیرضا غیبی، دبیر شورای ترافیک در پایان مصوبات این جلسه شورای ترافیک را برای تایید حاضران خواند: «قرار شد تقاطع روبه روی پارک شهر به دو چپ گرد تغییر کرد و ما بین آن یک جزیره درست شود. قرار شد شهرداری طرح تفضیلی بفرستند برای شورای ترافیک که طرح تفصیلی از لحاظ ترافیکی چک شود. شهرداری طرح ساماندهی بلوار سعادت را به مدت یک هفته بفرستند برای فرمانداری که در جلسه‌ی شورای ترافیک بعدی بررسی شود. در اجرای پروژه‌ی کمربندی تسریع شود.»

نصب تابلو راهنمایی مسیر لامرد، اوز و خنج در اول بلوار حاج شیخ احمد انصاری، امتداد جزیره ابتدای خیابان تمیز برای ممانعت از چپ گرد و ایجاد تصادف. نصب علائم ترافیکی و گل میخ رو به روی مدرسه شادرام، جابه جایی بریدگی جلوی رستوران حاتم در بازه شش ماهه و ایجاد سرعتکاه در بازه زمانی یک ماهه در بلوار خلیج فارس، در حاشیه‌ی جاده بلوار شهدا، بلوار اقتداری، بلوار خلیج فارس، شیار لرزاننده کار شود، اجرای میدان ورودی شهر از سمت لار که ساخت این میدان باعث ایجاد آرامسازی ترافیکی در این نقطه می‌شود. تامین روشنایی ورودی شهرک صنعتی، تامین روشنایی ورودی روستای شمس‌آباد، کنار زیارت و کسرالدشت برای جلوگیری از حوادث، تعمیر و جایگزینی ترانس دوربین ثبت تخلف از سمت اوز و تعمیر و راه‌اندازی مجدد این دوربین از طریق اداره حمل و نقل جاده‌ای.»