بستن

کنکوری‌های ۸۶ الان کجا هستند؟

هفت‌برکه: این روزها که تب‌وتاب کنکور کمی کمتر شده و تکلیف بچه‌ها تقریبا مشخص شده است، زمان خوبی‌ است که به دنبال آدم‌هایی برویم که سال‌ها قبل این مسیر را طی و راه خودشان را پیدا کرده‌اند، تا پای حرف‌هایشان بنشینیم و درباره‌ی مسیری که رفته‌اند به گفت‌وگو بپردازیم. آرشیوها را که بررسی کنیم، به سال ۸۶ و لیست بلندبالای قبولی‌های کنکور ۸۶ می‌رسیم که در نشریه «صحبت‌نو گراش» منتشر شده است.

پیدا کردن آن آدم‌ها که این روزها همگی درگیر کار و فعالیت خودشان هستند کار راحتی نیست و مرور مسیرشان ممکن است برای بعضی‌ها شیرین و برای بعضی از آن‌ها کمی سخت باشد. نوجوان‌ها و دانش‌آموزان این روزها نیز همچنان همان دغدغه‌ها و مسئله‌های حل نشده‌ را دارند. از میان آن ۱۹۰ نفر به سراغ ۷ نفر که نام‌های آشناتری بودند رفته‌ایم. شاید این گزارش چراغی باشد برای روشن‌تر شدن مسیر آنانی که شاید کمی در مسیرشان دچار تردید شده‌اند.

 

توصیه دختران دیروز به دختران امروز: به دانشگاه بروید

اولین کسی که به درخواست ما پاسخ مثبت می‌دهد، پروانه شهابی است، کسی که این روزها در مطب گفتاردرمانی خودش مشغول به کار است. قرارمان دریک صبح پاییزی در مطب دلبازش با رنگ‌های شاد بود. جایی که نه فقط برای بچه‌ها بلکه برای بزرگترها هم روح‌نواز است.

کارشناسی‌اش را گفتاردرمانی اهواز بوده است و می‌گوید: «در ابتدا اطلاعاتی از این رشته نداشتم و کم‌کم به این رشته علاقه‌مند شدم و کار با بچه‌ها را دوست دارم». از دوره‌ی ارشد و رشته‌ی انتخابی‌اش می‌گوید که مشاور خانواده را انتخاب کرده تا بهتر بتواند در کار با بچه‌ها و خانواده‌هایشان تسهیلگری کند. از مسیری که آمده راضی است چون در پایان کار نتیجه‌ را می‌بیند. پیشنهادش به نوجوان‌ها این است که تحصیل کنند و به این اعتقاد دارد که ما تا جایی نرویم و حرکتی نکنیم، هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتد.

صمیمه صمیمی دومین نفر از لیست انتخابی‌مان بود. کارشناسی‌اش در پیام نور اوز رشته‌ی حقوق بوده و گرایش ارشدش جزا و جرم‌شناسی است. کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌ی نفقه است و برخلاف خیلی از حقوقی‌ها که مسیر وکالت را انتخاب می‌کنند، این مسیر را انتخاب نکرده است. از علاقه‌اش به رشته‌ی حقوق می‌گوید: «هرچند که رشته‌ی روان‌شناسی را در دانشگاه دولتی می‌توانستم بخوانم، اما ترجیح‌ام بر این بود که سریعتر وارد دانشگاه بشوم و رشته‌ی مورد علاقه‌ام را بخوانم تا این که یک سال صبر کنم و رشته‌ی مورد علاقه‌ام را در دانشگاه دولتی بخوانم، درست است که دانشگاه‌های تاپ ملاک هستند اما تلاش خود فرد اثر بیشتری در موفقیتش دارد.»

از مسیری که آمده رضایت صد درصدی دارد و توصیه‌اش به نوجوان‌ها این است در هر مقطعی که هستند از تلاش کردن دست نکشند و هنگام برخورد با مشکلات و موانع صبور باشند.

ام‌البنین حامل که از بازماندگان مصاحبه‌ی فرهنگیان در آموزش ابتدایی است، اولویت دومش را که روان‌شناسی بوده انتخاب می‌کند و راهی پیام‌نور اوز می‌شود و برای ارشد، گرایش بالینی را انتخاب می‌کند. او از مسیری که تا الان آمده راضی است. در این سال‌ها مشغول به کارهای پژوهشی بوده و هست و کتابی را نیز ترجمه کرده است و در کنار این‌ها به صورت مجازی هم فعالیت‌هایی در زمینه‌ی روان‌شناسی دارد و مجوز سازمان نظام روان‌شناسی هم دارد. او به نوجوان‌ها توصیه می‌کند: «در محیط آکادمیک بودن به آدم پویایی و شور و نشاط می‌دهد چون طبق تجربه‌ای که داشتم، در این محیط‌ها احساس ارزشمند بودن می‌کردم. هرچند که من با تحصیل خیلی موافق هستم ولی بیشتر از تحصیل آکادمیک، هدف‌مند بودن مهم‌تر است. چون هدف‌مند بودن حتی اگر در مسیر دانشگاه هم نباشد باعث می‌شود که آدم در مسیرش پویایی داشته باشد. دانشجو بودن را قبول دارم ولی اینکه حتما در دانشگاه باشد را قبول ندارم و آدم همیشه باید در پی دانش باشد چون ضرورت زندگی مدرن است و بر طبق آن، نوجوان‌ها هدف‌گذاری درست بر مبنای استعدادی که دارند انجام بدهند.»

فاطمه میرزاده آزاد که این روزها در خارج از کشور به عنوان محقق در دانشگاه کویینز بلفست مشغول به کارهای پژوهشی است، برای کارشناسی از رشته‌ی سلولی ملکولی اصفهان، و برای ارشد و دکترا از رشته‌ی ژنتیک مولکولی تربیت مدرس تهران گذر کرده است. علاقه‌اش به تحقیق و حل مساله و نبود امکانات در منطقه، او را به این مسیر هدایت کرده است و البته از این امر راضی است. او نیز به نوجوان‌ها توصیه می‌کند: «کلیدی‌ترین نکته این است که در مراحل مختلف تحصیل و انتخاب رشته و کار، شرایط را با نقاط ضعف و قوت برای خودتان سبک و سنگین کنید. به نظر من نمی‌شود برای همه افراد یک نسخه در زندگی پیچید. چیزی که برای خیلی‌ها ارزش حساب می‌شود ممکن است برای شما مهم نباشد و برعکس. تا زمانی در مسیری هستید که برای‌تان ارزشمند است و علاقه دارید به آن، از پس حل مشکلات و سختی کار بر می‌آیید.»

توصیه پسران دیروز به پسران امروز: حواس‌تان به کار باشد

‌سعید شادمان که به عنوان مدیر مدرسه‌ی شهید عالمی می‌شناسیم، از همان دوره است. کسی که سال‌هاست برای تربیت بچه مدرسه‌ای‌ها تلاش می‌کند و دغدغه‌‌های فرهنگی دارد. کاردانی آموزش ابتدایی در تربیت معلم شیراز و کارشناسی آموزش ابتدایی و ارشد مدیریت دولتی را در لار گذرانده است. او از مسیری که آمده از نظر اجتماعی رضایت دارد ولی در مورد وجه اقتصادی آن نظر متفاوتی دارد. به عنوان کسی که سال‌ها در ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان بوده به آن‌ها می‌گوید: «هدف خودتان را در زندگی بیابید و طبق آن برنامه‌ریزی کنید. این هدف ممکن است که با دانشگاه رفتن محقق شود و یا بعد از اتمام دوره‌ی مدرسه با یادگیری مهارت و یا وارد کار فنی شدن.»

عبدالحسین محمدی که نامش با بانک پیوند خورده است و رییس بانک سپه شعبه غدیر است، کارشناسی علوم اجتماعی پیام‌ نور اوز و ارشد مدیریت بازرگانی شاخه‌ی بازاریابی در دانشگاه آزاد لامرد خوانده است. او بعد از اتمام دوره‌ی مدرسه، با مدرک دیپلم وارد بانک انصار شده است و بعد از سه سال کار در بانک به دانشگاه رفته است. در نتیجه، مسیر تقریبا متفاوتی را رفته است: اول شاغل بوده و بعد وارد دانشگاه شده است و این کار انتخاب او را راحت‌تر کرده است. محمدی از مسیری که آمده راضی است و می‌گوید: «پیشنهاد من این است که حتما رشته‌ای را انتخاب کنید که بعد از چهار سال و فارغ‌التحصیلی شغل داشته باشد و جامعه هم به آن نیاز داشته باشد و اگر قرار است که بعد از چهار سال دانشگاه و فارغ‌التحصیلی به واسطه‌ی تحصیلات‌تان نتوانید شغل پیدا کنید از همان ابتدا وارد دانشگاه نشوید و مستقیم از دیپلم وارد مسیر آموزش مهارت و کارهای فنی بشوید.»

عبدالله سراجی که بین دو راه مترجمی زبان انگلیسی دولتی جهرم و ناوبری آزاد خارک، اولی را انتخاب کرده بود، از مسیری که آمده رضایت کامل ندارد و نظرش روی این است که اگر ناوبری را انتخاب کرده بود شاید موفق‌تر بود و به این دلیل برای ارشد هیچ اقدامی نمی‌کند چون در آن زمان بعد از مقطع لیسانس، کاری متناسب با رشته خود را پیدا نکرده بود. سراجی در حال حاضر به تدریس زبان انگلیسی مشغول است و یک کتاب‌سرای تخصصی زبان انگلیسی دارد و کارمند دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش نیز هست. او به نوجوان‌ها می‌گوید: «به نظرم دانش‌آموزان از همان دوره‌ی انتخاب رشته‌ی مدرسه وارد رشته‌ی فنی و حرفه‌ای بشوند چون سریعتر وارد بازار کار می‌شوند و در زمینه‌ی مشاوره انتخاب رشته با دید باز مشاورشان را انتخاب کنند و حتما مشاوره را جدی بگیرند، چون من در آن زمان مشاوره را از آدم‌هایی گرفتم که اگر نبودند وضعیت من الان فرق می‌کرد و شاید بهتر می‌شد.» سراجی نیز به توجه به بازار کار تاکید دارد: «این فرضیه‌ی که بعد از اتمام دوره‌ی تحصیل، کار مرتبط با رشته‌تان پیدا می‌کنید کمی مشکل دارد چون سیستم طوری نیست که حتما بعد از دانشگاه بتوانید صد درصد کار مربوط به همان رشته را پیدا کنید. این پیشنهادم بیشتر برای آقایان است که حتما سریع وارد بازار کار بشوند و بعد در کنارش کم‌کم رشد کنند و علم‌شان را افزایش بدهند و اگر از همان ابتدا مسیر دانشگاه را انتخاب کردند سعی کنند که دانشگاه را جایی غیر از شهر محل زندگی‌شان انتخاب کنند چون باعث پختگی و بهبود روابط اجتماعی‌شان می‌شود.»

در آخر، بعد از این افراد که همچنان در رقابت دوی ماراتن با روزگار هستند، افرادی هم بودند که در میانه راه با زندگی وداع کرده‌اند. مجید راستی قبولی در رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی گراش؛ مجتبی پولادسنج قبولی رشته مدیریت بازرگانی جزیره ابوموسی؛ و غلامعباس یحیی‌پور معلم ریاضی، نام‌های آشنا در لیست قبولی‌های کنکور ۸۶ هستند که حالا دیگر بین ما نیستند.

هر کسی برای زندگی خود مسیری را انتخاب می‌کند و هر انتخاب آینده را شکل می‌دهد. دانشگاه فقط یکی از انتخاب‌هاست اما هنوز یکی از مهمترین علامت‌های سوال‌ها برای خیلی از آدم‌هاست. دانشگاه برویم یا نه؟

گزارش مهرماه ۱۳۸۶ از قبولی‌های دانشگاه: دانشگاه دیگر رویا نیست

۶۷ درصد داوطلبان کنکور سراسری ۸۶ در سال گراش در دانشگاه پیام نور پذیرفته شده‌اند.

محمد ناصری از مشاورین کنکور است که این آمار را در اختیار صحبت نو قرار داده است. البته این سیاهه با بیش از ۱۹۰ نام، تمامی دانشجویان آینده گراش را شامل نمی‌شود. زیرا برخی از افراد به دلایلی از ثبت نام در دانشگاه منصرف می‌شوند به‌ویژه این که پذیرفته‌شدگان دانشگاه پیام نور این شانس را دارند که سال آینده نیز در کنکور شرکت کنند. از سوی دیگر باید به نتایج دانشگاه‌های آزاد و جامع علمی-کاربردی نیز توجه کرد. البته برخی از گراشی‌ها نیز در حوزه‌های دیگر مانند حوزه دبی یا لار در کنکور شرکت کرده‌اند که جای آن‌ها نیز در میان این اسامی خالی است. با انجام ثبت نام در دانشگاه‌ها می‌توان آمار بهتری از میزان دانشجویان گراش به دست آورد.

در بررسی افراد پذیرفته شدن کنکور سراسری پذیرفته‌شدگان پرشمار دانشگاه پیام نور جلب توجه می‌کند. در این جمع حداقل ۸۹ نفر در دانشگاه پیام نور اوز پذیرفته شده‌اند که نشان‌دهنده ظرفیت بالای این دانشگاه برای جذب دانشجویان گراشی است.

نام و نام خانوادگی – نام رشته – شهر

مهران آتشبار- مهندسی کشاورزی-جهرم

مهدی احرای- حسابداری-بستک

عبدالرضا آذرمینا- مهندسی فناوری اطلاعات-لار

محسن اکبری- حسابداری-شیراز

رضا امیدی- امور تربیتی-شیراز

حمید رضا آهن زاده-مهندسی برق-مشهد

احمد بلبلی-علوم اجتماعی-اوز

بهلول بلارک-کاردانی نرم افزار کامپیوتر-بیرجند

نوازاله بهزادی-مهندسی کامپیوتر-اوز

علی پاسالاری-کاردانی باستانشناسی-نمین

محمد پاسالاری-کاردانی معماری-اصفهان

مهدی پرهیزگار-روانشناسی-اوز

منصور پژمان-آموزش و پرورش ابتدایی-شیراز

روح اله پورشمسی-مدریت دولتی-اوز

سعید پورشمسی-فیزیک-جهرم

مجتبی پولادسنج-مدیریت بازرگانی-ابوموسی

صادق جوزاری آرو-تکنولوژی پزشکی هسته ای-بابل

محمد حاجی زاده-کتابداری-تهران

محسن محسن زاده-کاردانی حسابداری-شیراز

محسن حسینی-کاردانی مدیریت بازرگانی-جهاد دانشگاهی

هادی حسینی-علوم اجتماعی-اوز

عباس خواستار-الهیات و معارف اسلامی-لار

علی اکبر درویشی-الهیات و معارف اسلامی-اوز

محمد دل پیشه-حسابداری-اوز

عبدالله راحت-زبان و ادبیات فارسی-لامرد

عبدالمجید رادمرد-مهندسی معماری-اوز

مجید راستی-اتاق عمل-گراش

علی روستایی-زبان و ادبیات فارسی-اوز

حسین رهنورد-مهندسی صنایع-جهرم

علی ساکنی-مدیریت صنعتی-اوز

عبدالله سراجی-مترجمی زبان انگلیسی-جهرم

محسن سلیمی-مدیریت بازرگانی-اصفهان

سعید شادمان- تربیت معلم

یوسف شادی-مدیریت بزرگانی-اوز

حسین شعبان نژاد-مدریت بزرگانی-ابوموسی

احمد شمسی-زبان و ادبیات فارسی-لامرد

محمد حسن طاهری قیری-کاردان فنی عمران-اصفهان

محمد صادق عابدین پور-الهیات و معارف اسلامی-لار

حسن عباسی-تاریخ-اوز

مرصاد عبدالهی نمین-مدیریت صنعتی-اوز

حسین عظیمی-فیزیک-اوز

احمد غلامی-فیزیک-اوز

مهدی غلامی-آموزش علوم تجربی-شیراز

علی اصغر غلامی‌فرد-حقوق-اوز

غلامرضا غیبی-مدیریت بازرگانی-ابوموسی

قاسم فردوسی نژاد-فیزیک-اصفهان

حسین کارکن-زمین شناسی-اوز

محمد کارگر-فیزیک-زنجان

محمود کارگر-روانشناسی-اوز

یوسف کارگر-مهندسی عمران-بوشهر

محمد کاظم کمالی-زمین شناسی-جهرم

حبیب اله-کهندلی-کاردانی مدیریت بازرگانی-جهرم

محمد کیانی-حسابداری-اوز

عبدالحسین محمدی-علوم اجتماعی-اوز

علی اصغر محمدی-آموزش و پرورش ابتدایی-شیراز

مرتضی موغلی-فیزیک-اوز

فرهاد مهیایی-حسابداری-اوز

علی ناصری-مهندسی فناوری اطلاعات-لار

قاسم نظری-ریاضی-اوز

حامد نوروزی- برق- بندرعباس

غلامعباس یحیی پور-آموزش ریاضی-شیراز

قاسم یوسفی-حسابداری-اوز

خانم‌ها

نام و نام خانوادگی-نام رشته-شهر

فاطمه ابراهیمی-روانشناسی -لامرد

زهرا اتمام-حسابداری-اوز

صفیه ارجمند-علوم تربیتی-اوز

فهیمه ارغوان-آموزش ریاضی-شیراز

زکیه آریافر-تاریخ-اوز

سمیره آریافر-تاریخ-اوز

نرگس اژنده-حقوق-بستک

فرزانه اعتماد-زبان و ادبیات فارسی-اوز

فرزانه امانتی-روانشناسی-اوز

افسانه انصاری-مهندسی فناوری اطلاعات-اوز

جمیله خاتون ایزد خواه-الهیات ومعارف اسلامی-لار

ربابه باقری-علوم اقتصادی-لامرد

رقیه باقری-حسابداری-گاو بندی

زهرا برازش-الهیات و معارف اسلامی-لار

فاطمه بندی-حسابداری-اوز

راضیه بهادر-علوم تربیتی-اوز

زینب بهزادی-مهندسی معماری-اوز

الهام بهمن پور-کتابداری-جهرم

شکوفه بیدلی خالصی-مهندسی کامپیوتر-لامرد

حبیبه پورشمسی-علوم تربیتی-اوز

زینب پورشمسی-مهندسی فناوری اطلاعات-اوز

عاطفه پورشمسی-مدیریت بزرگانی-اوز

معصومه پورشمسی-الهیات و معارف اسلامی -لار

آسیه پورغلام-جغرافیای انسانی-لامرد

ناهید پورقائد-مهندسی کشاورزی-جهرم

مریم پولادوند-مهندسی کامپیوتر-اوز

زینب تراب پوران-مدریت بازرگانی-اوز

سمیه جعفری-علوم اجتماعی-اوز

سهیلا جمالی-علوم تربیتی-جهرم

مریم جمالی-مهندسی کشاورزی-لامرد

سکینه جنگ جو-آموزش و پرورش ابتدایی-شیراز

ام البنین حامل-روانشناسی-اوز

سکینه حجازی-زبان و ادبیات عرب-یزد

فرزانه حسن زاده-مهندسی فناوری اطلاعات-اوز

صدیقه حسن شمس-علوم اجتماعی-اوز

راضیه حسن نژاد گراشی-مدریت جهانگردی-ابوموسی

فاطمه حسینی-حسابداری-اوز

زهرا حاجی-الهیات و معارف اسلامی-اوز

معصومه حلاجی-روانشناسی-اوز

حلیمه خاکی نهاد-مدریت بازر گانی-اوز

صفیه خاکی نهاد-الهیات و معارف اسلامی-اوز

زینب خدامی-جغرافیای طبیی-اوز

بدریه خدمتی-حقوق-اوز

ثامنه خشنود-تاریخ-اوز

سمیه خشنودی-الهیات و معارف اسلامی-لار

شکوفه خشنودی-علوم تربیتی-اوز

سیده صباخلیلی-مهندسی منابع طبیعی-بندرعباس

نرگس خنده-مدیریت صنعتی-اوز

اسما خواجی-مدیریت بازرگانی-اوز

فاطمه خوشنامی-مهندسی کشاورزی-فیروزآباد

عاطفه دارشی-مهندسی کشاورزی-جهرم

فرزانه دبستان-علوم تربیتی-اوز

فاطمه درویشی-مدریت جهانگردی-ابوموسی

فخریه دلخوش-مدریت دولتی-اوز

لطیفه دهقانی-علوم تربیتی-اوز

فخریه دهنوی-علوم اقتصادی -لامرد

مرضیه رامیارپور-مهندسی کشاورزی-لامرد

فروغ رجائیان-مدریت گمرکی-بندرعباس

نجمه رحمان زاده-زبان و ادبیات فارسی-اوز

بدریه رحیمی-مدیریت دولتی-لامرد

معصومه رستمی-کاردانی نرم افزار کامپیوتر-شیراز

لیلا رستم پور-علوم اجتماعی-اوز

سمیه رنجبر-الهیات و معارف اسلامی-لار

طیبه رنجبر-زبان و ادبیات فارسی-اوز

سکینه زینل پور-الهیات و معارف اسلامی-اوز

مریم زینلی-مهندسی کشاورزی-جهرم

مرضیه زینلی گراشی-علوم تربیتی-اوز

فاطمه ستوده-مهندسی برق-شیراز

زهرا شجاع-مدیریت بازرگانی-اوز

رقیه شمسی-مهندسی فناوری اطلاعات-اوز

طاهره شمسی-حسابداری-اوز

فاطمه شمسی-مهندسی کامپیوتر-اوز

لیلا شمسی-آموزش و پرورش ابتدایی-شیراز

محبوبه شمسی-علوم تربیتی-لامرد

پروانه شهابی-گفتاردرمانی-اهواز

راضیه شیرشمسی-الهیات و معارف اسلامی-اوز

سکینه شیروان-مهندسی منابع طبیعی-اصفهان

فاطمه صادقی-زمین شناسی-اوز

صمیمه صمیمی-حقوق-اوز

راضیه عالیان-مدیریت دولتی-اوز

سمیه عبداللهی-مدیریت دولتی-اوز

مریم عزیزی-زمین شناسی -اوز

طاهره عظیمی-الهیات و معارف اسلامی-لار

فرزانه غفوری-رادیوژی-بندرعباس

حسنیه غلامی فرد-مدیریت دولتی-لامرد

خیرالنسا غلام پور-الهیات و معارف اسلامی-لار

زهرا فتحی-مدیریت صنعتی-جهرم

فاطمه فتحی-حقوق-بستک

ساناز فداغی-الهیات و معارف اسلامی-لار

سمیه فداغی-علوم اجتماعی-اوز

مرضیه فرح بخش-حسابداری-بستک

صدیقه فروزان-ریاضی-شیراز

فائره فروزان-مدریت بازرگانی-اوز

فاطمه فروزش-علوم اقتصادی-لامرد

فرشته قاسمی-شیمی-لامرد

فریبا قاسمی-علوم اجتماعی-اوز

مهناز قاسمی-مدیریت دولتی-اوز

ندا قاسمی مزیدی-علوم تجربی-لامرد

فاطمه قامت-مدیریت بازرگانی-بستک

فاطمه قنبرپور-حسابداری-اوز

سکینه کارگر-امور تربیتی -کرمان

معصومه کارگر-تاریخ-اوز

نجمه کریم پور-الهیات و معارف اسلامی-اوز

لیلا گلستانه-حقوق-بستک

سیده مریم مجلسی-مدیریت دولتی-اوز

فاطمه محتشمی نژاد-جغرافیای طبیعی-اوز

نسیبه محسن زاده-پرستاری-جهرم

راحله  محسن زاده-آموزش و پرورش ابتدایی-شیراز

اسما محمدی-زبان و ادبیات فارسی-اوز

کبری محمدی-آموزش و پرورش ابتدایی-شیراز

صدیقه محمودی-مدیریت بازرگانی-اوز

مریم مظفری فرد-مهندسی کشاورزی-بندرعباس

مرضیه معصومی لاری-حسابداری-بستک

کلثوم منصوری-زبان و ادبیات فارسی-بندرعباس

عطیه مهرابی-آموزش و پرورش ابتدایی-شیراز

فریبا مهروری-رادیولوژی-شیراز

فاطمه میرزاده آزاد-زیست شناسی سلولی مولکولی-اصفهان

زهرا  میرزمانی-روانشناسی-اوز

فرزانه نادرپور-زبان و ادبیات انگلیسی-ایلام

فاطمه نریمانی-الهیات و معارف اسلامی-اوز

فخریه نریمانی-مهندسی کشاورزی-جهرم

فرشته نظری-تاریخ-اوز

گلناز نعمتی-مدیریت صنعتی-اوز

راضیه نورانی-آموزش و پرورش ابتدایی-شیراز

صدیقه نورانی-دبیری فیزیک-قم

فوزیه نورانی-حقوق-اوز

محبوبه نورسیده-شیمی-لامرد

فاطمه نوشادی-علوم اجتماعی-اوز

فاطمه نیکخو-الهیات و معارف اسلامی -لار

فاطمه هنرمند-زمین شناسی-جهرم

بررسی رشته‌ها و دانشگا‌ه‌های جدید منطقه در آغاز سال تحصیلی ۱۳۸۶

دانشگاه آزاد در گراش و اوز، پیام نور در خنج و لار

دیگر ورود به دانشگاه آرزوی دور از دسترسی نیست. دانشگاه‌ها به سرعت گسترش می‌یابند و سهم جنوب فارس از آموزش عالی چند دانشگاه تازه تاسیس است.

دانشگاه علوم پزشکی لار قدیمی‌ترین دانشگاه منطقه است که در سال‌های اخیر گسترش چندانی نداشته است. اما دانشگاه آزاد لار بعد از آغاز فعالیت خود در دهه شصت هر ساله رشته‌هایی را به ظرفیت خود افزوده است. در حال حاضر دانشگاه آزاد نه تنها مرکز خود را گسترش داده است بلکه در راه‌اندازی دانشگاه‌های آزاد گراش و لار نیز همکاری کرده است. دانشگاه آزاد گراش فعالیت خود را با دو رشته از بهمن‌ماه ۱۳۸۵ آغاز کرد و به دنبال آن اوز نیز از مهرماه امسال دانشگاه آزاد خواهد داشت.

از دانشگاه‌های دیگر لارستان دانشگاه علوم پزشکی گراش است. کلنگ این دانشگاه در سال۱۳۶۸ به زمین زده شده است و سرانجام امسال پس از هیجده سال دانشجویان در ساختمان بزرگ این دانشگاه به تحصیل خواهند پرداخت. دانشگاه علوم پزشکی گراش فعالیت خود را از مهرماه ۱۳۷۹ با رشته کاردانی علوم ازمایشگاهی آغاز کرد و در این سال‌ها با نام دانشکده علوم آزمایشگاهی شناخته می‌شد.

معاون آموزشی مجتمع آموزش پزشکی گراش گفت: از آنجایی که راه اندازی رشته‌های مرتبط به علوم پزشکی که زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان می‌باشد واقعاً به سختی صورت می‌پذیرد وجهت اخذ مجوز و موافقت آن بایستی از هفت خان رستم گذشت، با رایزنی‌های بعمل آمده با دانشکده‌های مختلف، پیشنهاد رشته‌های تکنسین اتاق عمل و تکنسین هوشبری و تکنسین فوریتهای پزشکی ارائه گردید. محسن زاده گفت: از مهرماه ۸۵ موفق به راه اندازی رشته کاردانی علوم آزمایشگاهی به شکل شبانه و در مهرماه ۸۶ موفق به پذیرش دانشجو در دو رشته تکنسین اتاق عمل و تکنسین هوشبری گردیدیم. همچنین موافقت راه اندازی رشته فوریت‌های پزشکی نیز صادر شده است که در مرحله اول به احتمال زیاد بتوان بطور کامل پذیرش بومی داشته باشیم. و از بهمن ۸۶ شروع به فعالیت نماید. پذیرش بومی طبق شرایط اعلام شده از بین داوطلبین کنکور در گروه علوم تجربی که در هیچ رشته‌ای قبول نشده‌اند و بومی منطقه باشند بصورت غیر متمرکز انجام شده و شروع به تحصیل می‌نمایند. از مزایای این رشته بازار کار بسیار خوب آن است و تقریباً کار آن تضمین شده است. در اولین فرصتی که شرایط پذیرش نهایی گردید طی اطلاعیه‌ای به اطلاع عموم خواهد رسید.

مهدی محسن زاده از پیگری برای مجوز رشته‌های کارشناسی ناپیوسته علوم آزماشگاهی. چند رشته از گروه بهداشت و بعضی رشته‌ها در مقطع دکترا خبر داد.

وضعیت پذیرفته‌شدگان امسال دانشگاه‌ها نشان می‌دهد. که دانشجویان تمایل بیشتری به تحصیل در این دانشگاه دارند. دولت نیز برای پاسخگویی به خواسته ادامه تحصیل جوانان دانشگاه پیام نور را گزینه مناسبی می‌داند و شدیداً به دنبال گسترش این دانشگاه است. رییس جمهور احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به فارس مجوز بیست دانشگاه پیام‌نور را صادر کرد که ده دانشگاه آن از مهرماه فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

دکتر علیرضا موغلی رییس دانشگاه جامع پیام نور استان فارس می‌گوید: دانشگاه پیام‌نور لار و خنج با دو رشته و پذیرش حدود ۱۰۰ نفر از مهرماه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

دانشگاه پیام نور اوز که ازبزرگترین دانشگاه‌های پیام نور است امسال نیز رشته‌های جدید را به ظرفیت خود افزوده است و چیزی در حدود هشتصد دانشجو به این دانشگاه وارد خواهند شد. محمود باقری از کارشناسان پیام نور اوز گفت: «امسال با توجه به اهتمام ویژه دولت به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها، که عمده این افزایش ظرفیت متوجه دانشگاه پیام نور می‌باشد، تعداد رشته‌های این مرکز از ۱۶ رشته به ۲۳ رشته افزایش یافت. رشته‌های۱. مهندسی فن‌آوری اطلاعات (IT) ۲. علوم کامپیوتر ۳. فیزیک هسته‌ای ۴. مدیریت دولتی ۵- حقوق ۶. الهیات (گرایش فرهنگ و تمدن اسلامی) ۷. علوم تربیتی (گرایش مشاوره و راهنمایی) امسال به رشته‌های این مرکز اضافه شده‌اند. تمامی این رشته‌ها در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرند.

باقری می‌گوید: «با توجه به اینکه تنوع رشته‌ها بیشتر شده، احتمال می‌رود تعداد دانشجویان جدید الورود این مرکز به ۸۰۰ نفر برسد که با توجه به آمار ۲۲۰۰ نفر قبلی این مرکز و فارغ التحصیل شدن حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان قدیمی و افزایش ظرفیت این رشته‌ها در تکمیل ظرفیت و همچنین اضافه شدن دانشجو‌های قبولی دوره فراگیر دوره هجدهم تعداد کل دانشجویان این مرکز در سال جدید به ۲۸۰۰ نفر برسد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top