بستن

پسماند صفر ۱۲: هفت پیشنهاد برای فروشندگان

هفت‌برکه – سیده عاطفه معصومی: فروشندگان در قبال تولید زباله چه سهمی دارند؟ این هفت راهکارِ پیشنهادی به فروشندگان، نقش آنها را در پیش‌بردِ سبک زندگیِ پسماند صفر برجسته‌تر می‌کند.

یک) پرسیدن این سوال ساده: «پلاستیک بدم خدمتتون؟»

همین سوال کوتاه و به‌ظاهر ساده باعث می‌شود مشتری چند ثانیه‌ای فکر کند که آیا واقعا به پلاستیک احتیاج دارد یا می‌تواند آن خرید را، مخصوصا اگر کوچک باشد، بدون پلاستیک حمل کند. شاید در آن خرید، مجبور به استفاده از کیسه پلاستیکی باشد، ولی مطمئنا گوشه‌ی ذهنش می‌ماند و احتمال بیشتری دارد که برای خریدهای بعدی با خودش کیسه پارچه‌ای ببرد یا درخواست کیسه پلاستیکی نکند.

دو) نصب پوستر و نوشته‌های مرتبط با حفظ محیط زیست

این جملات با توجه به شغل‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. معمول‌ترینش این جملات است: «گرفتن کیسه پلاستیکی برای خریدتان حق شماست، ولی ما از شما می‌خواهیم به نفع طبیعت از حق خود کوتاه بیایید.»

سه) پیامک کردن فاکتور خرید

یکی از فروشگاه‌هایی که از آنجا خرید می‌کنم (فروشگاه زنجیره‌ای تارامارکت در بندرعباس) کار جالبی انجام می‌دهد: فاکتور کاغذی نمی‌دهد و به جای آن شماره تلفن همراه مشتری را می‌گیرد و لینک فاکتور را پیامک می‌کند. با این کار روزانه از تولید مقدار و حجم زیادی از زباله کاغذی که قابل بازیافت هم نیست، جلوگیری می‌کند.

چهار) پرسیدن این سوال: «رسید می‌خواهید؟»

«در سال ۱۴۰۱، حدود هفتصد میلیارد تومان برای چاپ تراکنش‌های بانکی هزینه شده است.» (آمار بر اساس صفحه @ecofriendman ) واقعیت این است که امروزه معمولا سرویس پیامکی بانکی برای اکثر افراد فعال است و کسریِ خرید از طریق پیامک اطلاع داده می‌شود و نیازی به رسید خرید نیست. می‌توانید تنظیمات دستگاه کارتخوان را در حالتی قرار دهید که برای چاپ رسید سوال کند و اگر مشتری به آن رسید نیاز داشت، چاپ شود. علاوه بر این کار، می‌توانید با کمک از پشتیبانی دستگاه کارتخوان، فونت و سایز برگه‌های رسید را کوچک‌تر کنید که پسماند کمتری تولید شود.

این کاغذها که روزانه به تعداد خیلی زیاد تولید می‌شود، راهی زباله می‌شود و قابل بازیافت نیست. از طرفی، برای تولید این کاغذها درخت‌های زیادی قطع می‌شود. اثرات نابودی جنگل‌ها را هم که خودتان بهتر می‌دانید. از طرفی جوهر این کاغذها حاوی نیترات نقره و بیس فنول است که امروزه تحقیقاتی از احتمال قابلیت سرطان‌زایی و جذب این سموم از طریق پوست خبر دادند.

پنج) عرضه‌ی بهداشتی مواد غذایی فله

در صورتی که مواد غذایی فله برای فروش عرضه می‌کنید، بهتر است که به صورت بهداشتی و در محفظه‌های فروشگاهی محصولات فله، که امروزه تنوع زیادی هم دارند، عرضه شود. معمولا این کار تمایل مشتری را برای خرید محصولات فله بیشتر می‌کند.

شش) عرضه‌ی محصولات پسماند صفر مرتبط با محصول فروشنده

به طور مثال اگر فروشگاه تره‌بار دارید، می‌توانید کیسه‌های توری را برای خرید میوه و سبزیجات عرضه کنید.

هفت) گذاشتن دو سطل زباله و تفکیک زباله

معمولا در سوپرمارکت‌ها، سطل زباله‌ای خارج از فروشگاه قرار دارد. بهتر است که این سطل‌ها دو عدد باشد و یکی مخصوص زباله‌هایی مثل بطری پلاستیکی و فلزی و دیگری مخصوص سایر زباله‌ها. این کار فرایند بازیافت را آسان‌تر می‌کند و کمی بهداشتی‌تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top