هفت‌برکه – سیده عاطفه معصومی: اگر از من بپرسند در این چند سال که با این سبک، زندگی کرده‌ام، کدام قسمتش از همه شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر بوده، اولین چیزی که به ذهنم می‌آید، فریزر بدون پسماند است؛ و بعد از آن احتمالا حذف مواد سلولزی، دستمال کاغذی و….

برای بسته‌بندی مواد غذایی جهت نگهداری در فریزر، اولین چیزی که به ذهنمان می‌آید و دم دست است، پلاستیک فریزری است. از آن خیلی راحت استفاده می‌کنیم و بعد از مصرف هم داخل سطل زباله می‌اندازیم و چون معمولا آلوده و یا مرطوب است، اگر سطل زباله بوی نامطبوعی داد و یا شیرابه داشت، زودتر از حد معمول سطل را تخلیه می‌کنیم و…. این فرایند به راحتی قابل حذف شدن است. چاره‌اش شاید شستن یکی دو تا ظرف اضافه باشد ولی تازه بعد از چند ماه متوجه می‌شوید که چقدر لذت‌بخش است. شاید به نظر به سخت بیاید ولی فقط در نظر است و در عمل اینگونه نیست.

اگر تابه‌حال اصلا از ظروف مخصوص فریزر استفاده نکرده‌اید، بهتر است با یک یا دو ظرف شروع کنید و در صورت رضایت، به مرور تعداد ظرف‌ها را بیشتر و مصرف کیسه فریزر را کم کنید.

برای نگهداری مواد غذایی در فریزر از ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده می‌شود. به گفته کارشناسان، ظروف شیشه‌ای بهتر است. اینها ظروف خاصی هم نیستند و نیاز به هزینه خاصی ندارد، همین شیشه‌های مایونز و مربا و پنیر و… که معمولا در خانه‌هایمان پیدا می‌شود هم قابل استفاده است.

فقط چند نکته‌ای که باید رعایت شود این است که یخ‌زدایی درست انجام شود، یعنی شیشه را از مدتی قبل از فریزر خارج کنیم که به مرور ماده غذایی داخلش از حالت انجماد خارج شود. به هیچ‌وجه شیشه را زیر آب داغ نگیریم و یا سعی نکنیم به زور ماده غذایی منجمد را از شیشه خارج کنیم. شیشه را کامل پر نکنیم و یک سوم انتهایی آن خالی باشد، خصوصا برای مایعات. شیشه را در فریزر در جای مناسبی بگذاریم که لیز نخورد و یا موقع باز و بسته کردن درِ فریزر نیفتد و…

ظروف پلاستیکی مخصوص فریزر، علامت مشخصی دارد، علامت یک دانه برف. این ظروف به راحتی در دسترس و در تمام پلاستیک‌فروشی‌ها موجود است. جنس باکیفیت بخرید، هم از نظر دوام آن و هم ماده اولیه به کار رفته. از ظروف پلاستیکی که مخصوص فریزر نیستند به هیچ‌وجه استفاده نکنید، چون مواد به کار رفته در این ظروف ممکن است در دمای پایین، تجزیه شود و با ماده غذایی ترکیب و وارد بدن شود. این مواد ممکن است سمی و یا سرطان‌زا باشند.

اگر از پلاستیک فریزری استفاده می‌کنید، قبل از دور انداختن، آن را یک آبکشی ساده کنید و در قسمت سطح صاف سینک بگذارید تا خشک شود و بعد داخل سطل بیندازید. با این کار حداقل از تولید شیرابه جلوگیری کرده‌اید.

برای کاهش تولید زباله فریزری، دو نکته‌ی دیگر را هم مد نظر داشته باشید:

یک) جهت سلامت خودتان، بهتر است مواد غذایی را به صورت تازه و در حد نیاز خریداری و مصرف نمایید. فریز کردن مواد غذایی برای شرایط خاص و ضروری است و بهتر است در حد کم صورت گیرد و به صورت عادت نباشد. شرایط امروزه به گونه‌ای است که همه چیز در دسترس است و نیاز به ذخیره کردن نیست.

دو) بهتر است سبزیجاتِ هر فصل را در همان فصل خودش مصرف کنید. این کار علاوه بر تاثیر بر سلامتی بدن، میل و اشتها به آن غذا یا ماده غذایی را هم بیشتر می‌کند. از طرفی، سبزیجات هر فصل معمولا نیازهای تغذیه‌ای همان فصل را به همراه دارد؛ مثلا سبزیجاتی از قبیل باقلا یا لوبیا سبز را بهتر است در فصل خودش مصرف کنید و از فریز کردن آن، مخصوصا به مقدار زیاد، بپرهیزید.

این نکته را هم با این که چند بار توضیح داده‌ایم، باز هم انگار لازم است: من شهروند همین جامعه هستم. در ایران زندگی می‌کنم و شرایط و وضعیت اقتصادی و معیشت مردم را می‌بینم. بی‌تفاوت نیستم و ناراحت می‌شوم. ولی مسبب این شرایط اقتصادی و اختلاف طبقاتی، اکثر مردم جامعه نیستند. به هم خرده نگیریم. این مطالب آموزشی است و در جهت کاهش تولید زباله و حفظ محیط زیست. انشالله یخچال و سفره هیچکس خالی نباشد.

ستون پسماند صفر را از این صفحه دنبال کنید.

Pasmand Sefr 7 Freezer 1