بستن

پسماند صفر ۵: میوه و سبزیجات را در پلاستیک نخرید

هفت‌برکه سیده عاطفه معصومی: قبل از اینکه سراغ نحوه‌ی خرید برویم، این را یادآوری کنیم که رعایت چند نکته‌ی ساده به پسماند کمتر و  مصرف کمتر انرژی کمک می‌کند: یک برنامه‌ی غذایی برای یک هفته‌ی خود بنویسید. گاهی فکر کردن به اینکه برای آن روز چه غذایی درست کنیم، از خود فرآیند طبخ غذا سخت‌تر است! این کار برای مدیریت زمان، مدیریت خرید و کم شدن رفت‌وآمد اضافی، کمک زیادی می‌کند. خصوصا اگر شاغل هستید و یا مشغول فعالیتی که نیاز به مدیریت زمان و برنامه‌ریزی دارید.

علاوه بر موارد گفته شده، برنامه‌ی غذایی کمک می‌کند تنوع غذایی حفظ شود و تناسب مصرف گروه‌های مختلف مواد غذایی رعایت شود؛ یعنی تناسب بین مصرف غذاهای گوشتی و گیاهی، مصرف برنج و نان و… که در تغذیه و سلامتی اهمیت بسزایی دارد.

بر اساس ذائقه خانواده و مواد غذایی موجود در یخچال و منزل، برنامه غذایی را بنویسید و در نهایت بر اساس آن،  لیست خرید را بنویسید. این کار تا حد زیادی از خرابی و فساد میوه و سبزیجات جلوگیری می‌کند. چون برای آن خریدی که انجام دادیم، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از طرفی، از رفت‌وآمد اضافی و گاه روزانه جلوگیری می‌شود.

میوه و سبزیجات را تازه به تازه و بر اساس نیاز خرید کنید. نگهداری صحیح هم اهمیت زیادی دارد که در مطالب آتی به آن می‌پردازیم.

من معمولا جمعه‌ها بر اساس برنامه‌ی کاری آن هفته و زمان‌هایی که در اختیار دارم (راحتی و سختی طبخ غذا) می‌نویسم، شنبه خرید می‌کنم و در طول هفته نیاز به خرید ندارم و وقتی برای این کار صرف نمی‌کنم.

نحوه‌ی خرید میوه و سبزیجات

برای خرید میوه و سبزیجات معمولا از کیسه پلاستیکی استفاده می‌کنیم. به گفته دکتر دانیل گلمن در کتاب «هوش محیط زیستی»، «آن کیسه پلاستیکی که ما هر روزه خریدمان را با آن‌ها به خانه می‌بریم یک فاجعه محیط زیستی است. فقط در ایالات متحده هر ساله ۸۸ میلیارد کیسه پلاستیک مصرف می‌شود. باد کیسه‌های رها شده در طبیعت را از سائوپائولو تا دهلی نو، از این سو به آن سو می‌راند و این کیسه‌ها در بوته‌زارها گیر می‌کنند، آب رودها را مسدود می‌کنند و حیواناتی را که در آن‌ها گیر کرده اند یا از آن خورده‌اند می‌کشند. اما فاجعه‌ی عمیق‌تر در این است که تجزیه‌ی این کیسه‌ها بین پانصد تا هزار سال طول می‌کشد.»

توجه کنید که «تجزیه می‌شوند»؛ از بین نمی‌روند، بلکه تجزیه می‌شوند، یعنی به ذرات خیلی ریز تبدیل می‌شوند و در هوا پخش می‌شوند و در نهایت از طریق تنفس وارد بدن ما می‌شوند و….

بهترین راه، استفاده از کیسه‌های توری برای خرید میوه و سبزیجات است و یا کیسه‌های پلاستیکی که در خانه دارید. کیسه‌های پلاستیکی که قبلا با آن میوه و … خریدید و در منزل دارید، بارها قابلیت استفاده شدن دارند. آن کیسه‌ها را با خود برای خرید ببرید.

اگر دستی به خیاطی دارید می‌توانید با پارچه‌های توری مرغوب این کیسه‌های خرید را بدوزید. همچنین این کیسه‌ها را از فروشگاه‌های اینترنتی زیر می‌توانید خریداری کنید: فروشگاه زمین پاک zaminepak.shop و کاما دیزاین camadesignco

پیشنهاد من برای فروشندگان عزیز میوه و تره‌بار این است که این کیسه‌های توری را که در سایزهای مختلف موجود است، برای فروش در فروشگاه‌شان عرضه کنند تا مردم با این محصول جایگزین بیشتر آشنا و ترغیب شوند و همچنین هزینه اضافی برای پست داده نشود. همچنین نوشته‌هایی با این عنوان در مغازه نصب کنند: «مصرف کمتر پلاستیک به حفظ محیط زیست کمک زیادی می‌کند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top