بستن

صَفر سبز: کاشت درخت در چارشمبد آخر ماه صفر

هفت‌برکه-مریم مالدار: با توجه به پیش‌رو بودن چارشمبد آخر ماه صفر و تشریف‌فرمایی پیرزن معروف و نامیرا، چارشمبد سال ۱۴۰۱ را به یمن حضور متوالی بدون تاخیرش، در تنگ‌آب نهال می‌کاریم.

چارشمبد آخر ماه مثل عدد سیزده به اعتقاد برخی افراد خیلی از افراد بدشگون و یا به عبارت گراشی‌ها روز سخت و سنگینی است پس برای دفع بلا، باید صدقه کنار گذاشت.

حال این صدقه در این «چارشمبد نه‌خوب»، با برخی آداب و رسوم همراه می‌شود از جمله نیل کردن پشت دست و روی شکم بچه‌ها با علامت مخصوص پیرزن که معروف است به بعلاوه و چهار نقطه، دود کردن اسپند و گرداندن آن در همه‌ی اتاق‌های خانه، که پس از این کار باقی مانده اسپند همراه با چند حبه قند و صدقه را سر کوچه «معمولا چهار کیچی» قرار می‌دهند. برخی‌ها نیز آش می‌پزند و بین افراد تقسیم می‌کنند که معروف است به «شله پیرزن» تمام مراحل و این رسوم را نه تنها بزرگ‌ترها بلکه جوانان هم انجام می‌دهند و هنوز هم هر چند کم اما هنوز این سنت‌ها سینه به سینه منتقل و انجام می‌شود.

با این حال امسال پیرزن با انجمن حافظان محیط‌زیست همکاری سبزی دارد و به خواست خودش پیشنهاد داده برای دفع بلا علاوه بر صدقه، مردم نهال بکارند.

انجمن حافظان محیط زیست هم با این پیشنهاد موافقت کرده و زحمت خریداری و کاشتش را قبول کرده است تا علاوه بر نهال‌های تولد نوزاد، بازگشت سلامتی به فرد بیمار و یا حتی یادبود نهال بعد از درگذشت شخص، صدقه چارشمبد نیز با کاشت نهال تقدیم طبیعت شود.

اسد محسنی عضو انجمن محیط زیست خلاصه مذاکره را اینگونه شرح می‌دهد: «طی صحبت‌های انجام شده با پیرزن چارشمبد قرار است برای دفع بلا، در کنار صدقه نهال کنار و یا ابریشم بکاریم. از آنجایی که پیرزن تنها یک روز مهمان ماست، زحمت آبیاری و حفاظت از نهال‌های تازه کاشت شده توسط اعضای انجمن یکسال گارانتی می‌شود و پیرزن به قید حیات در وعده‌گاه هر ساله‌اش «چارشمبد آخر ماه صفر» یک سفر تفریحی چند ساعته نیز به تنگ آب خواهد داشت.»

محسنی در مورد قیمت نهال می‌گوید: «قیمت هر نهال کنار با گارانتی ۱۰۰ و نهال ابریشم ۲۰۰ هزار تومان است که تاکید بیشتر ما روی کنار است. هر چند افراد می‌توانند نهال کنار خودشان هم بیاورند و برای کاشت به ما تحویل دهند اما مقداری هزینه برای آبیاری و حفاظت باید به حساب انجمن واریز کنند.»

و در نهایت آخرین پاسخ به این پرسش تکلیف نهال‌ها بعد یکسال چه می‌شود و آبیاری گیاه چگونه تامین می‌شود: «حداقل سالی دوبار هم خدا آبیاری می‌کند و بعد یکسال ریشه گیاه آنقدر محکم و جاندار شده که بماند کما اینکه کنار در منطقه‌های بیابانی امتحانش را پس داده.»

موارد مذاکره با رای موافق پیرزن همراه بود و می‌توان گفت چارشمبد این هفته با صدقات مردم با همان شعار همیشگی#اچومدرختواشونده در تنگ آب حضور خواهیم داشت.

شماره کارت و شماره همراه محسنی از «اعصای انجمن» برای پرداخت صدقه سبز و راهنمایی بیشتر:
۵۸۵۹۸۳۱۱۵۸۷۳۰۹۳۶
بانک تجارت امرالله محسنی
۰۹۳۸۸۸۶۰۸۸۳۰

1 نظر

  1. سبز سبزم ریشه دارم من درختی استوارم
    سبز سبزم ریشه دارم در زمستان هم بهارم
    .
    .
    هر چه هستم هر چه باشم چشمه‌ام پاکم زلالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top