بستن

مرگ فروشنده: زوال رویای آمریکایی و تراژدی انسان مدرن

هفت‌برکه: در چهاردهمین جلسه‌ی «تماشا»، فیلم تئاتر «مرگ فروشنده» نوشته‌ی آرتور میلر به کارگردانی نادر برهانی مرند پخش شد و مینا غفوری، کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی آن را نقد و بررسی کرد. این جلسه از سوی انجمن نمایش گراش روز چهارشنبه ۴ خردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰، در موسسه هفت‌برکه گراش برگزار شد.

در دوره‌ی جدید برنامه‌ی «تماشا» هفت فیلم‌تئاتر در ژانر تراژدی بررسی می‌شود تا شرکت‌کنندگان به شناختی حداقلی از تراژدی و تراژدی‌نویسان برتر ایران و دنیا برسند. دومین جلسه در دوره‌ی جدید به تراژدی معروف «مرگ فروشنده» شناخته‌شده‌ترین نمایشنامه‌ی آرتور میلر، یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان آمریکا اختصاص داشت. این نمایشنامه برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر نمایشنامه در سال ۱۹۴۹ و جایزه‌ی تونی بهترین نمایشنامه در همین سال شده بود. اقتباس نادر برهانی مرند از این نمایشنامه و بازیگری حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، رحیم نوروزی، بهرام افشاری و .. نیز چشمگیر بود.

بعد از تماشای نمایش، بحثی درباره‌ی «زوال رویای آمریکایی و تراژدی انسان مدرن» توسط مینا غفوری، کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، انجام شد. غفوری با توضیح زمان و مکان و شرایط حاکم بر داستان شروع کرد تا احساس خفگی و تنهایی انسان مدرن را در دنیای صنعتی و سرمایه‌داری روشن کند. او سپس تعریفی کاربردی از رویای آمریکایی ارائه کرد و رد آن را در نمایشنامه و بار سنگینی که این رویا روی شخصیت‌ها می‌گذارد دنبال کرد. بعد از آن، او به تراژدی در دوران مدرن و تفاوت‌های آن با تراژدی‌های کلاسیک پرداخت. او با بهره‌گیری از نظرات خود آرتور میلر در مورد تراژدی، مفهوم و تطور این ژانر را در طول تاریخ کاوید و نشان داد چطور در دوران مدرن، انسان‌های متوسط و معمولی و در حال سقوط جای قهرمانان بلندمرتبه‌ی تراژدی‌های کلاسیک را می‌گیرند؛ در عین حالی که تزکیه و تطهیر نفس ارسطویی همچنان حفظ می‌شود. تفسیر نمایشنامه‌ی «مرگ فروشنده» و شخصیت ویلی لومان به عنوان یک تراژدی مدرن، بخش آخر صحبت‌های غفوری بود.

پس از صحبت‌های ۲۰ دقیقه‌ای غفوری، حاضران به ارائه‌ی نظرات خود در مورد درونمایه‌ی داستان و شکل ارائه‌ی آن، و همچنین اجرای موفق آن از لحاظ صحنه‌پردازی، نورپردازی و موسیقی پرداختند.

گفتنی است که جلسات «تماشا» چهارشنبه‌ها به صورت یک‌هفته در میان برگزار می‌شود. در هر جلسه، پس از تماشای فیلم‌تئاتر، یک مهمان ویژه در مورد نویسنده و اثر به مدت ۲۰ دقیقه صحبت می‌کند و سپس با حاضرین در جلسه به گفتگو و تبادل نظر در مورد آن می‌پردازند. به کسانی که در ۴ جلسه از ۷ جلسه شرکت کنند، گواهی حضور از طرف انجمن نمایش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش اعطا می‌شود.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top