بستن

عکاس گراشی در لیگ ستارگان قطر

هفت‌برکه: علی افشار، عکاس گراشی حاضر در قطر که در فصل جاریِ لیگ ستارگان قطر به عنوان عکاس با فدراسیون فوتبال این کشور همکاری داشته است، دو روز پیش مسابقه‌ی فینال کاپ امیر قطر بین دو تیم الغرافه و الدحیل را نیز عکاسی کرد. او خودش را از هم‌اکنون برای عکاسی از مسابقات جام جهانی فوتبال که در آبان و آذر ۱۴۰۱ در قطر برگزار خواهد شد آماده می‌کند.

علی پسر عبدالرضا افشار، از فعالان ورزشی و فرهنگی گراش، است و به تازگی در قطر اقامت کرده است. او در گفت‌وگو با هفت‌برکه درباره‌ی شروع عکاسی در لیگ ستارگان قطر می‌گوید: «در قطر بر خلاف ایران، عکاسان بسیار زیادی وجود ندارد و امکان حضور در ورزشگاه‌ها راحت‌تر به دست می‌آید. با توجه به اینکه جام جهانی را هم در پیش داریم، شرایط برای رسانه‌ها همیشه تسهیل می‌شود. من هم از این فرصت استفاده کردم.»

افشار درباره‌ی سابقه‌ی عکاسی هم می‌گوید: «من از سال‌ها قبل، عکاسی را دنبال می‌کردم، اما اینکه به صورت حرفه‌ای و در یک ژانر بخصوص کار کرده باشم، اینطور نبود. قبل از حضورم در کشور قطر و در گراش، با انجمن فیلم و عکس همکاری داشتم اما شرکت در کلاس‌های ابوالفضل امان‌الله که از عکاسان ورزشی مطرح دنیاست، خیلی به شناخت من در این حوزه کمک کرد.»

افشار از برگزیدگان دوره اول جشنواره عکس روز گراش و چند دوره سوگواره عاشورایی است. او در سال‌های گذشته در حوزه فیلم‌سازی نیز همراه با «اکوان فیلم» فعالیت داشته است. در نتیجه‌ی همکاری او با سیاوش شکوزاده، کارگردان، و محسن مهرابی، تهیه کننده، در مستند «بی‌رخ» این مستند نامزد جایزه ویژه جشنواره نهال تهران شد.

از او می‌پرسیم آیا برای نهاد یا رسانه‌ی خاصی از این لیگ عکاسی می‌کند. می‌گوید: «آغاز کار من به صورت آزمایشی بود. مسئولی که در فدراسیون قطر حضور داشت، نمونه عکس‌های قبلی من را دید و برای یکی دو بار به صورت فریلنسری (آزاد) کارت صادر کرد تا آزمایشی برای آنها عکاسی کنم. عکس‌های من از این یکی دو بازی که البته اولین تجربه‌های من در این سطح بود، برایش قابل توجه واقع شد و برای مسابقات بعدی برایم از سمت فدراسیون قطر یعنی qfa کارت صادر شد. من در طول مسابقات لیگ ستارگان، به جز عکاسی از بازی و اتفاقات حواشی آن باید از فضای تبلیغاتی و اسپانسرینگ ورزشگاه نیز عکاسی کنم.»

این عکاس جوان در مورد چالش‌های عکاسی در این سطح از ورزش حرفه‌ای نیز صحبت می‌کند: «فینال امیر کاپ، اوج چالشی بود که تاکنون داشته‌ام. این مسابقه به دلیل توجه ویژه حکومت این کشور به امیرکاپ، شرایط خاصی دارد که حضور در آن حتی برای عکاسان مطرح و باسابقه هم به آسانی ممکن نیست. زمانی که لیست عکاسان مشخص می‌شود، یک روز قبل از بازی برای تعیین مکان استقرار به ورزشگاه می‌رویم. برای بازی فینال، کارت من به صورت پروفشنال (حرفه‌ای) صادر شده بود و لباس متفاوتی داشتم. شاید تنها چند عکاس در محل ما حاضر بودند و دیگر نمایندگان رسانه‌ها دسترسی به آن مکان نداشتند.»

عکاسی از بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۴ در قطر، اولین هدف علی افشار است: «برای فصل بعد و آینده امیدوارم که در جام جهانی حضور داشته باشم. عکاسی از مسابقات بزرگترین رویداد فوتبالی و با حضور ستارگان فوتبال دنیا، فرصتی است که به آسانی فراهم نمی‌شود اما خدا را شکر کیفیت عکس‌هایی که تاکنون برای فدراسیون قطر گرفته‌ام به حدی مطلوب بوده که به حضور در جام‌ جهانی امیدوارم. اما این پایان اهداف من نیست. از الان پیگیر همکاری با آژانس‌های عکاسی معتبر هستم که بتوانم در مسابقات دیگر، چه در قطر و چه در خارج از این کشور، حضور داشته باشم. عکاسی ورزشی ژانری دشوار و بسیار پرهزینه است که پیشرفت در آن ممکن نیست جز با همکاری با اسامی مطرح این حوزه.»

او چند عکس از لیگ ستارگان قطر را برای انتشار در اختیار هفت‌برکه قرار داده است. می‌توانید بقیه‌ی عکس‌های او را در پیج شخصی‌اش در اینستاگرام (اینجا) نیز ببینید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top