هفت‌برکه: اداره ورزش و جوانان گراش دو سمن (سازمان‌ مردم‌نهاد) را در ماه‌های اخیر در گراش ثبت کرده است. عمده فعالیت‌های یکی از سمن‌ها در زمینه‌ی حکمرانی و راهبری فضای مجازی و دیگری در زمینه‌ی حمایت‌های ورزشی است.

ورزش‌یاران نواندیش، اولین سمن ورزشی گراش

محسن افشار، رئیس اداره‌ی ورزش و جوانان گراش، در معرفی نخستین سمن ورزشی گراش گفت: «موسسه مردم‌نهاد جوانان «ورزش‌ یاران نواندیش» اولین سمن ثبتی اداره ورزش و جوانان گراش است. عمده‌ی فعالیت این سمن جذب کمک‌های خیرین جوان، پیگیری پروژه‌های خیرساز، احداث پروژه‌های خیرساز جدید، توسعه فضاها و اماکن ورزشی، استانداردسازی فضاهای ورزشی و … است. تمرکز این موسسه بیشتر روی خیرین ورزش‌یار است.»

افشار از طریقه‌ی ثبت کردن سمن‌ها می‌گوید: «برای ثبت رسمی سمن (سازمان مرم نهاد جوانان) در وزارت ورزش و جوانان بعد از مراجعه به سایت از قسمت خدمات الکترونیک وزارتخانه، به سامانه مشارکت‌های اجتماعی جوانان مراجعه کرده و بعد از انتخاب فهرست سازمان‌های مردم نهاد جوانان، به ثبت موسسه‌ اقدام نمایید.»

عبدالمهدی عابدینی، دبیر این سمن، و هادی افشار، علی افشار، محمد صحراگرد، ابوالفضل افشار و علی محمدی اعضای آن هستند.

مهدی عابدینی دبیر این موسسه مردم نهاد می‌گوید: «یک تقاضا از خیرین گراش داریم و اینکه دم‌ همگی‌شان گرم که خیلی در زمینه‌های بیماری، درمان، پزشکی، کمک به مدارس و مساجد، شاید میلیاردها میلیارد هزینه می‌کنند. اما اگر بخش کمی از این هزینه‌ها را در ورزش خرج کنند ممکن است این همه مریضی نداشته باشیم و فساد هم کمتر بشود و باعث شادابی جامعه نیز می‌شود. استعدادهایی که ما در ورزش گراش داریم به جرات می‌توانم بگویم که در منطقه نداریم، چه در فوتبال، رزمی‌کارها و دیگر رشته‌ها.»

عابدینی می‌گوید: «ممکن است بعضی از افراد به خاطر نداشتن هزینه‌ی کافی برای ادامه دادن در رشته‌ تخصصی خودشان و شرکت در مسابقات به راه‌شان ادامه ندهند. ما سالن‌های ورزشی، تجهیزات ورزشی، زمین‌های فوتبال و پیست‌های استانداردی نداریم و خیلی پروژه‌های نیمه‌تمام داریم که پیگیری می‌کنیم که به اتمام برسد. خیرین جوانی هم داریم که مشتاقانه به سمت ورزش می‌آیند و به ما در تمامی رشته‌ها کمک می‌کنند.»

جوانان حنین در پویش فناوران گریش

به گفته رییس اداره ورزش و جوانان گراش، «مجوز موسسه مردم‌نهاد جوانان «پویش فناوران گریش» برای فعالیت در فضای مجازی و تولید محتوا، اطلاع‌رسانی از طریق سایت، انتشار گاه‌نامه، بروشور و کانال‌های مجازی، برگزاری سمینارها، همایش‌ها و جشنواره‌ها در حوزه جوانان، برگزار دوره‌های توانمندسازی و کارگاه آموزشی جوانان در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ به ثبت رسیده است.»

حجت عالمی دبیر، مهدی پورشمسی خزانه‌دار، فرزاد رجاییان بازرس و مجتبی بنی‌اسدی‌، محمدرضا بهشتی‌نسب و امید کریم‌زاده از اعضای پویش فناوران گریش هستند. اعضای شورای مرکزی این موسسه مردم نهاد پیش از این با نام گروه رسانه‌ای حنین شناخته می‌شدند.

حجت عالمی از حنین می‌گوید: «تیم فرهنگی و رسانه‌ای حنین از سال ١٣٩٧ با هدف فعالیت در زمینه آموزش، تولید و نشر محتوای فضای مجازی شروع به کار کرد. برای اینکه گروه بتواند پایه و اساس محکمی داشته باشد از اساتید و افراد نام‌‌آشنای این حوزه کمک گرفتیم و از آن‌ها دعوت کردیم تا دوره‌های کوتاه برای اعضا برگزار کنند. استفاده از تجربه مختصصین این حوزه باعث شد بتوانیم نقشه راه درست‌تری ترسیم کنیم که همینجا از زحمات عزیزانی که به ما در این راه کمک می‌کنند تشکر می‌کنیم. الحمدلله طی ۵ سال گذشته توانستیم فعالیت‌های متنوعی در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشی، تبلیغاتی و… با همکاری سازمان‌ها و موسسات مختلف انجام دهیم. روند فعالیتی ما از شهر گراش آغاز شد، اما در حال حاضر بعضاً از شهرهای همجوار و خارج از کشور هم پروژه داریم.»

عالمی ادامه داد: «نکته مثبت این گروه برخورداری از نیروهای جوان و خلاق است. در حال حاضر ۷ دانش‌آموز و ۷ دانشجو در آن مشغول فعالیت هستند و همچنان هم از حضور نیروهای جدید در تشکل استقبال می‌کنیم.»

14021026 Saman Javanan