بستن

هیات داوران جشنواره نهم معرفی شدند

پیروز کلانتری، مهدی بوستانی و محمدهادی سبحانیان هیات داوران نهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش را تشکیل خواهند داد. بدین ترتیب، ترکیب دوره‌ی قبل هیات داوران جشنواره که متشکل از دو نفر از تهران و یک نفر از شیراز بود، حفظ می‌شود.

علی فخری، دبیر جشنواره، با اعلام این خبر افزود: «هدف ما این است که علاوه بر حفظ استاندارد بالای سطح داوری در جشنواره، بتوانیم از حضور افراد خوش‌فکر و صاحب‌نظر نیز در برگزاری کارگاه‌ها و جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها بهره ببریم.»

پیروز کلانتری

کارگردان، نویسنده و منتقد

متولد ۱۳۳۲، تهران.

شاید این دو نکته به بهترین وجه معرف کارنامه‌ی پربار کلانتری هستند: او عضو هیات مؤسس انجمن مستندسازان سینمای ایران در سال ۱۳۷۶ و در این چند دوره نیز عضو هیأت مدیره و بازرس این انجمن بوده است؛ و فیلم مستند او با عنوان «تهران چند درجه ریشتر؟» (۱۳۸۵) در جشنواره‌های ایرانی و خارجی متعددی شرکت و جوایز متعددی کسب کرده است، از جمله سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای تحقیق، و دو جایزۀ اول کارگردانی و تحقیق از جشن سینما.

کلانتری فارغ‌التحصیل رشتۀ کارگردانی از مدرسۀ عالی تلویزیون و سینما در سال ۱۳۵۳ است. او با نمایشگاه‌های متعدد عکاسی در دهۀ ۱۳۵۰ علاقه‌های هنری‌اش را نشان داد؛ و از سال ۱۳۶۵ نوشتن نقد فیلم در ماهنامۀ فیلم را شروع کرد، و تاکنون تحقیق و نگارش دربارۀ سینمای مستند را در نشریات گوناگون ادامه داده است. نگارش کتاب «گزیدۀ فیلم‌های مستند بعد از انقلاب» (۱۳۸۲) یکی از نتایج آشکار این مطالعات اوست؛ و همچنین مشارکت در راه‌اندازی دو سایت فعال «پیک مستند» و «و مستند».

دستیاری فیلم‌های بلند سینمایی از ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰، کارگردانی فیلم‌های مستند از ۱۳۶۹ تاکنون، و تدوین فیلم‌های مستند از ۱۳۷۳ به بعد بخشهای مهم کارنامه‌ی او هستند. او با صدا و سیما نیز همکاری‌هایی داشته است، از جمله در طراحی و تهیۀ چند مجموعۀ مستند با خوانش‌های تازه از موضوع‌های انقلاب و جنگ.

گزیده‌ای از فیلم‌های مستند او عبارت‌اند از: پناهنده ( ۱۳۶۹)، حکایت باقی (۱۳۷۲)، این فیلم ها رو به کی نشون میدین؟ (مشترک با رخشان بنی‌اعتماد و منوچهر مشیری، ۱۳۷۳)، راویان کوچک روستای غریب ( ۱۳۷۴)، تنها در تهران (۱۳۷۷)، زندگی همین است ( ۱۳۸۰)، پرسه (۱۳۸۱)، غرقاب (۱۳۸۳)، تهران، چند درجه ریشتر ؟ (۱۳۸۵)، در خیابان‌های ناتمام ( ۱۳۸۷)، سالینجرخوانی در پارک شهر (۱۳۹۰)، کهریزک، چهار نگاه (مشترک با رخشان بنی اعتماد، بهمن کیارستمی و محسن امیریوسفی، ۱۳۹۰)، پیرها اگر نباشند (۱۳۹۰).

مهدی بوستانی شهربابکی

کارگردان، نویسنده‌ی فیلم‌نامه و داستان

متولد ۱۳۵۷، کرمان

بوستانی در رشته‌های مختلف هنری فعال است، از جمله در ساخت فیلم کوتاه، ساخت فیلم تلویزیونی، نگارش فیلم‌نامه و داستان‌نویسی. او تاکنون بیست فیلم کوتاه داستانی و مستند ساخته است، که چند تا از آنها در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی موفق بوده‌اند؛ از جمله فیلم محکوم (۱۳۷۹) که افتخاراتی همچون جایزه از کلیسای جهانی و نشان ویژه‌ی هیأت داوران از جشنواره‌ی ابرهاوزن آلمان (۲۰۰۱)، نامزدی تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی در پنجمین جشن خانه‌ی سینما (۱۳۸۰) و عنوان دوم بهترین فیلم داستانی و بهترین فیلم‌نامه در چهارمین جشنواره‌ی دانشجویان کشور (۱۳۸۱) کسب کرده است.

بوستانی مجموعه داستان «فکر کردی به همین راحتی‌هاس؟!» را نیز توسط نشر روزنه در دست انتشار دارد؛ و برنده‌ی چند جایزه‌ی ادبی نیز شده است، از جمله رتبه‌ی اول داستان کوتاه در اولین دوره‌ی مسابقه‌ی قصه‌نویسی‌ انتشارات علمی و فرهنگی برای داستان کوتاه «جمعه ۵ دی ۸۲» در سال ۱۳۸۴، و رتبه‌ی برگزیده‌ی اولین جایزه‌ی ادبی‌ تبریز برای داستان کوتاه « زخم» در سال ۱۳۹۰.

بوستانی لیسانس کارگردانی سینما از دانشکده‌ی سوره اصفهان دارد، و فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران. او عضو پیوسته‌ی انجمن فیلم کوتاه خانه‌ی سینماست.

محمد هادی سبحانیان 

کارگردان، تصویربردار، نویسنده و مدرس سینما

عضو شیرازی هیات داوران با جشنواره فیلم کل ناآشنا نیست: او سال قبل، یعنی هشتمین دوره این جشنواره، برای تصویربرداری فیلم مستند «عقل سرخ» نامزد جایزه بهترین تصویربرداری بود. فیلمی که در چهارمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز برنده جایزه ویژه هیات داوران برای تصویربرداری شد.

سبحانیان مدرک کارشناسی سینما در گرایش کارگردانی دارد، و در سایت اداره کل ارشاد فارس نام‌اش به عنوان مدیر عامل شرکت فیلم‌سازی گلبرگ فیلم شیراز هم ذکر شده است. او تهیه و کارگردانی چندین فیلم کوتاه از جمله‌ سترون (داستانی، ۸۲)، سیب (داستانی، همراه با تصویربرداری، ۸۳)، برکوه، زمستان (مستند، ۸۴) در کارنامه دارد؛ و همچنین برای فیلم‌های متعددی تصویربرداری کرده است.

تدریس دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف نیز از جمله فعالیت‌های اوست. او سابقه‌ی تدریس رشته‌های تصویربرداری و فیلم‌نامه‌نویسی و عکاسی در مدرسه کارگاهی سینما، تدریس رشته کارگردانی فیلم انیمیشن در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۹۰ و در باشگاه خبرنگاران جوان در سال ۹۱، و سخنرانی در جلسات کانون فیلم شیراز تحت عنوان کارشناس در ادوار مختلف و درباره‌ی ژانرهای مختلف، و موارد دیگر را در کارنامه دارد. از جمله‌ فعالیت‌های سبحانیان در نقد فیلم هم می‌توان به همکاری‌اش با سرویس فرهنگ و هنر روزنامه‌های خبر جنوب و افسانه اشاره کرد.

همکاری با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی فارس به عنوان فیلمنامه‌نویس در سال‌های ۹۰ و ۸۹، و همکاری با صدا و سیمای مرکز فارس به عنوان فیلمنامه‌نویس در سال ۸۹ و سرپرستی کارگاه تولید فیلم کوتاه تجربی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۹۰ هم از دیگر فعالیت‌های اوست.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top