هفت‌برکه- مریم مالدار: نیمه دوم تابستان برای ما گراشی‌ها معروف است به فصل خرک رنگ. هوا آنقدر داغ و سوزان است که حتی می‌تواند صورت‌هایمان را هم رنگ کند چه برسد به خرک‌های سبز به صف نشسته‌ روی پاگ‌ها.

پاداش و دزروی ما بعد از تحمل گرما، رسیدن دمبزک و رطب‌های ترد و شیرین است و شیرینی‌های زیبا و مدرنی که جوان‌‌تر‌ها بر پایه‌ی خرما درست می‌کنند. شیرینی‌ خرمایی‌‌‌هایی که اگر طرفدار خرما هم نباشید و گشتی داخل صفحه‌های اینستاگرامشان بزنید، محال است دست خالی و بدون سفارش، خارج شوید.

حالا که تنور فسیل بُلِزَ / بُلِدَ داغ است و کف حیاط برخی خانه‌ها مزین شده به پاگ و رطب‌های زرد، قهوه‌‌ای و قرمز فسیل‌های مختلف: «شاغانی، خاصه‌ای، لشت، گچ‌خواه، نلسو، زرد، پیرو و…» بنا شد گزارشی از سه صفحه‌ی اینستاگرامی داشته باشیم که سوغات‌های جنوب را با هنرشان به سمت و سوی خوبی برده‌اند. اگر در گذشته رنگینک سلطان شیرینی‌های خرمایی بود حالا به لطف خلاقیت زنان جوان شیرینی‌های خرمایی تنوع دل‌انگیزی پیدا کرده‌اند. 

dezaro 

دزرو: دو خواهر هنرمند 

پیج دزرو را راحله و ریحانه عظیمی دو خواهر خوش ذوق اداره می‌کنند. راحله عظیمی ۲۸ ساله، معماری خوانده و در گروه هنر و معماری ایوان مشغول به کار است. خواهر کوچکش ریحانه ۲۶ سال دارد. مهندسی کامپیوتر خوانده و در زمینه عکاسی فعالیت می‌کند.

خانم عظیمی در مورد چگونگی شکل گرفتن دزرو و حمایت‌ها می‌گوید: «ایده این کار مدت‌ها قبل توی ذهنمان داشتیم و زمانی شکل گرفت که با واکنش خیلی خوب دوستان غیر گراشی خود مواجه شدیم. زمانی که خوشمزه‌جات شهرمان را برای آن‌ها سوغاتی می‌بردیم، واقعا دوست داشتند و علاقه نشان می‌دادند.»

ریحانه می‌گوید: «همیشه موقع خوردن گز، سوهان، قطاب به این فکر می کردیم که چرا کتلمه، زئگره، دلبره و بقیه ارمغان‌های شهر ما هیچ جا شناخته شده نیست؟ و‌ واقعا چه کم از لاله قرمز دارد؟ همین طور همیشه افسوس می‌خوردیم برای خرماهای ارزشمند سر نخل مانده، رها شده و کم ارزش تلقی شده. البته الان خدا را شکر ارزش خرما بیشتر درک می‌شود و همه این‌ها کنار هم، باحمایت خانواده، همسران عزیزِ همیشه همراه که با همکاری و هم‌فکری‌شان تا اینجای راه را باهم آمدیم تا دزرو دوست داشتنی‌مان شکل گرفت‌.»

از آن‌ها می‌پرسم برخی شیرینی‌های‌تان مانند: زئگره خرمایی و مسقطی زرشک ابتکاری‌ست؟ از ابتکار و خلاقیت در بسته‌بندی بگویید: «فکر کردیم نگاه ویژه و مبتکرانه‌ای به هنر شیرینی پزی شهرمان داشته باشیم و با توجه به سبک تغذیه سالم خرما را جایگزین شکر کنیم و این باعث تولد زئگره خرما و گردو، نان خرمایی و محصولات دیگری  شد که به مرور و با بسته‌بندی‌های جذاب که از علاقه همیشگی‌ام در زمینه بسته‌بندی سر چشمه می‌گیره.»

خرمای مورد استفاده پیج دزرو خرمای شاهانی و خرمای خاصه‌ایی است که بخشی از خرما از نخل‌های خودشان تهیه و بخش عمده‌ را از بیرون خریداری می‌کنند. خانم عظیمی می‌گوید: «پایان تعطیلات، مناسبت‌های های تقویمی و همه‌ی اعیاد تقریبا سرمان شلوغ می‌شود.»

-اگر دزرو نبود، دوست داشتید چه کاری انجام دهید؟ پاسخ می‌دهند: «تا جایی که زمان اجازه بدهد با توجه به این که در زمینه‌های دیگری هم فعالیت داریم، شخصا خیلی کارها و ایده‌ها هست که عمیقا ذوقشان رو داریم و دلمان می‌خواهد انجامش بدهیم ولی ترجیح می‌دهیم در همین دو حوزه کاری تمرکزمان را بیشتر کنیم تا به محتوا‌های بهتری برسیم.»

در حال حاضر فروش دزرو به صورت مجازی و از طریق صفحه اینستاگرام: _dezaroo@

khorma4

رویال دیت: با طعم آشنای رنگینک

فاطمه استوار خانم ۳۰ ساله گراشی است. مدرک دیپلم دارد و به تازگی صفحه رویال دیت را در اینستاگرام راه‌اندازی کرده است.  با توجه به نوپا بودن صفحه‌اش از سابقه‌اش می‌پرسم و می‌گویم تا حالا شده سفارش مشتری، به هر دلیلی خراب شود؟ پاسخ می‌دهد: «درست است که پیجم را تازه راه‌اندازی کرده‌ام ولی خیلی سال است که با خرما شیرینی می‌پزم و تا الان خراب نشده است.»

خانم استوار می‌گوید: «سالهای پیش خرما را از نخلستان‌های خودمان تهیه می‌کردیم که متاسفانه امسال به علت بارندگی خراب شده است و امسال باید خرما خریداری کنیم.»

_چرا کسب و کار بر پایه‌ی خرما؟ می‌گوید: «‎خرما چون هم خواص زیادی دارد، هم نخلستان داریم و همیشه خرما در دسترس‌مان بوده باعث شده همه مدل شیرینی خرمایی درست کنیم و در خانه هم همیشه انواع شیرینی خرمایی ‎داشته‌ایم.»

خانم استوار رولت خرما و پیارم پر شده با مواد رنگینک را بیشتر می‌پسندد و می‌گوید: «‎با این که پایه اصلی تمام محصولات خرماست و سرشار از انرژی‌، ولی خوب محصولاتی که با مواد رنگینک پر شده باشد به ذائقه ما جنوبی‌ها بهتر و خوش‌تر می‌آید شیرینی‌هایی مانند: «رولت خرما و پیارم پرشده با مواد رنگینک»

وقتی گپ ما به رنگینک می‌رسد از این شیرینی قدیمی و پرطرفدار می‌پرسم که حالا معمولا در همه‌ی فصل‌ها یافت می‌شود فاطمه ادامه می‌دهد: «رنگینک با رطب درست می‌شود و ما هر سال حدود دوتا فریزر را پر از رطب‌های تازه می‌کنیم تا هر وقت مشتری بخواهد برایش رنگینک تازه درست کنیم. رنگینک آماده شده را فریز نمی‌کنیم.»

فاطمه استوار مثل خیلی از همکارانش عاشق کارش است و می‌گوید با برنامه‌ریزی هم به کارهای خانه می‌رسم و هم کار شیرینی. چرا که هر دو را با علاقه انجام می‌دهم.

می‌پرسم اگر سرمایه‌ی خوبی در اختیارتان باشد باز هم همین شغل را انتخاب می‌کنید و به فکر پیشرفت کار خواهید بود؟ با تعصب خاص پاسخ می‌دهد: «کار دیگری هیچ وقت مدنظرم نبوده و صد در صد در فکر ارتقای شغلم هستم.»

محصولات رویال دیت  را می‌شود از اینستاگرام @royal.dates.gerash و شماره واتساپی: ۰۹۳۸۱۳۵۲۹۲۰ سفارش داد.

doradeyt

دورادیت : رویاهای شیرین دو دوست

مریم قاسمی‌پور و راحیل عبداللهی بیست سال است که با هم دوستند. آن‌ها برای سرگرمی و رها شدن از فضای تکراری خانه، دو ماه بارها علاقه‌مندی‌هایشان را پایین و بالا می‌کنند تا می‌رسند به شیرینی‌پزی و فراورده‌های خرمایی. راحیل عبداللهی و مریم قاسمی‌پور هر دو ۲۶ ساله‌اند که مدرک تحصیلی‌شان به ترتیب لیسانس بیولوژی و دیپلم است.

تیم شش نفره‌ی دورادیت شامل چها عضو ثابت و دو عضو پاره‌وقت است. که معمولا هنگام سفارش‌های زیاد و فشردگی‌ کار، خانواده و برخی از اقوام اگر بیکار باشند به کمک‌شان می‌آیند.

می‌گویم: از واکنشتان بگویید وقتی شیرینی می‌سوزد. خانم قاسمی‌پور می‌گوید: «این اتفاق‌ها برای این شغل ها زیاد دور از انتظار نیست. پس از یک اووی بلند دست به کار می‌شویم و می‌خندیم.»

گفت‌وگویمان آنلاین است اما شیرینی کارشان، کامم را شیرین کرده است. می‌پرسم راستش را بگویید خودتان کدام نوع شیرینی را بیشتر دوست دارید؟ خانم عبداللهی پیش‌قدم می‌شود و می‌گوید: «همه‌اش. یکی با چای، یکی با دوغ، یکی با ناهار، یکی برای عصرانه و…»

کار عکاسی از همین شیرینی‌ها را نیز راحیل عبداللهی انجام می‌دهد و می‌گوید: «عکاس نیستم اما عکاسی از چیزی که خودت درستش کرده‌ای، بسیار لذت‌بخش است.»

اینجا همه‌ چیز بوی عشق گرفته و هنوز تبدیل به عادت نشده؛ خانم قاسمی‌پور هم مثل دیگر همکارانش در این زمینه از بوی شیرینی که هر روز در خانه می‌پیچد نه تنها دلزده نشده بلکه می‌گوید: «بعد اتمام کار این بو بسیار خوب است. خصوصا وقتی یک‌نفر از بیرون وارد شود این بو برایش خیلی خوشایند است.»

از معنای اسم صفحه‌شان می‌پرسم دورادیت یعنی چی؟ مریم می‌گوید: «پیشنهاد من بود. دورا به معنای؛ قله کوه و اوج است. به دلیل این که همیشه برایمان یادآور این باشد که تلاش کنیم از همه نظر در اوج باشیم.» به گفته این دو دوست مقصد بیشتر شیرینی‌های دورادیت، دبی است. هر چند ارسال به شهر‌های مختلف ایران هم داشته‌اند.

همین بهانه می‌شود تا سوال دیگرم را بپرسم: اگر در پست یا تیپاکس شیرینی یا جعبه آسیب ببیند پاسخگو می‌شوید؟ خانم قا‌سمی‌پور می‌گوید: «بله پیش آمده شیرینی سالم رسیده بود اما قسمتی از جعبه ضربه دیده بود که خسارت پرداخت شد.»

شیرینی‌های دورادیت را می‌توانید از اینستاگرام: dora_date@ و تماس با شماره همراه:۰۹۳۰۶۱۵۷۴۹۶ سفارش بدهید. شیرینی دورادیت در بوفه گمرک هم عرضه می‌شود.

 

نظرتان راجب کلمات زیر چیست؟

می‌شد ساعت‌ها با این خانم‌ها خوش‌ذوق گپ زد به خاطر همین سعی کرد برای آخر گفتگو مجبورشان کردم که به سوال‌ها کوتاه و در یک عبارت پاسخ بدهند.

پاسخ‌ها راحله و ریحانه از دزرو:
ظرف نشسته: خدا بیامرزد پدر ومادر ظرف‌شویی را
دستور اشپزی جدید: به به
کرونا : تو بیا بشین تو خونه تا ما بریم بیرون
الهی که خاطره بشی هر چه زودتر
فضای مجازی: پر از ایده و خلاقیت ولی یاد فضاهای حقیقی‌مون به خیر
رقابت : جذاب و باعث پیشرفت و بهتر شدن‌

پاسخ فاطمه از رویال دیت:
ظرف نشسته: ممنوع
دستور اشپزی جدید: چه خوب
کرونا: تموم شو لعنتی
فضای مجازی: خوب و بد
رقابت: همکاری

پاسخ‌های مریم و راحیل از دورادیت:

ظرف نشسته: غصه‌ی بعد از اتمام کار
دستور آشوزی جدید: آزمون و خطا
کرونا: خر است
فضای مجازی: پلی برای پیشرفت
رقابت: تلاش مضاعف بدون تقلید.