بستن

مردم می‌گویند: تعطیلی اصناف دیگر ممکن نیست

هفت‌برکه: با قرمز شدن وضعیت کرونا در شهرستان، یک بار دیگر خطر تعطیلی اصناف را تهدید می‌کند. بعد از پنج مرحله تعطیلی اصناف در موج‌های کرونا، دیگر پروتکل‌های فعلی برای کنترل همه‌گیری جوابگو نیست و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که باید فکر دیگری برای کنترل کرونا کرد.

در دو هفته پایانی موج چهارم، در محدودیت‌ها به شکل رسمی تعطیلی وجود داشت ولی با وجود وضعیت قرمز شهرستان، در یک توافق نانوشته، همه اصناف مجاز به فعالیت بودند. این مساله نشان می‌داد که امکان فشار بیشتر بر اصناف وجود ندارد. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد تعطیلی اصناف دیگر کارآمد و حتی ممکن نیست.

نظرسنجی: ۴۱ درصد موافق عادی‌سازی

بعد از موج چهارم کرونا در اردیبهشت ۱۴۰۰، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران معروف به ایسپا در مورد محدودیت‌های ناشی از کرونا یک نظرسنجی انجام داد و از آنان پرسید: «شما با اعمال کدام یک از محدودیت‌های زیر در شرایط فعلی کرونا موافقید؟» هفت‌برکه نیز در یک نظرسنجی تلگرامی، همین سوال را از مردم پرسید.

نتایج نشان می‌دهد تنها ۲۵.۸ درصد با «تداوم وضعیت فعلی یعنی تعطیلی برخی گروه‌های شغلی» موافق بودند. این آمار در نظرسنجی گراش تنها ۸ درصد را نشان می‌دهد. گزینه بعدی «تعطیلی کامل به غیر از مراکز توزیع اقلام ضروری» بود. در سطح ملی ۴۲.۸ درصد با این گزینه موافق بودند، و در گراش در صورت تعطیلی ادارات ۳۱ درصد به این گزینه رای داده بودند. 

آیا بدون اعمال محدودیت‌های و تعطیلی و صرفا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان کرونا را پشت سر گذاشت. در نظرسنجی ایسپا ۲۲.۷ درصد پاسخگویان و در نظرسنجی هفت‌برکه ۴۱ درصد مخالف هر گونه تعطیلی هستند. 

گزینه سایر نیز که نشان‌دهنده نظرات متفاوت در مورد مدیریت بحران کرونا است در سطح ملی ۸.۸ درصد و در گراش ۲۰ درصد پاسخ‌ها را تشکیل می‌داد. 

این نظرسنجی نشان داد تمایل به عادی‌سازی و گذر از محدودیت‌ها در گراش طرفداران بیشتری نسبت به نظرسنجی ملی دارد. در این بخش از مخاطبان خواستیم نظرات خود را توضیح دهند. مریم مالدار بخشی از دیدگاه‌های شهروندان را جمع‌بندی کرده است. 

پیام‌های مردم: اصناف را تعطیل نکنید

«اصناف را تعطیل نکنید.» این خلاصه‌ی خواسته‌ و نظر اکثریت افرادی است که به صفحه‌ی هفت‌برکه پیام مستقیم (دایرکت) داده‌اند. طبق دیدگاه‌های مردمی در صفحه‌ی خبری هفت‌برکه در اینستاگرام، مردم عقیده دارند: با قرمز شدن وضعیت شهر و افزایش افراد مبتلا به کرونا، دم‌دست‌ترین راه حلی که به ذهن ستاد کرونا می‌رسد تعطیلی اصناف است.

در حالی که جریمه کردن افرادی که ماسک نمی‌زنند، نظارت بیشتر برای کمتر شدن تجمعات مردم در صف‌های مرغ و روغن و … و جلوگیری از تجمع مردم در عروسی و عزا و کمتر شدن تجمعات خانوادگی و در نهایت تهیه واکسن، می‌تواند راه‌حل‌های موثری‌تری برای مقابله با شیوع این بیماری باشند.

در این مطلب، نظرات مردم را در مورد تعطیلی اصناف گردآوری کرده‌ایم. بر اساس دیدگاه‌های رسیده، زنان و مردان و حتی برخی جوانان بر این امر اتفاق نظر دارند که با تعطیلی اصناف قطعا دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی بیشتر می‌شود. یکی از همشهریان نظر داده است: «حقیقتا همه مغازه‌ها باز بودنشان لازم است. گراش مثل بقیه شهرها نیست که بازار سرپوشیده‌ای داشته باشد و مغازه‌ها اینقدر شلوغ باشد و ازدحام مردم در آن زیاد باشد. این روند ابتلا ناشی از بازار و خرید و فروش نیست. بیشتر مهمانی‌های ادامه‌دار و دورهمی‌ها باعثش است. هر چه بیشتر شهر را تعطیل کنند مردم به ناچار رو به دورهمی می‌آورند.»

دورهمی‌های خانودگی مقصر اول

فرد دیگری که با او هم عقیده است نظرش را این طور بیان کرده است: «با تعطیلی اصناف به جز فشار به مردم چیزی درست نمی‌شود چون با تعطیلی، دور‌همی‌ها بیشتر می‌شود. به نظر من لازم است نظارت بر رعایت بهداشت اصناف بیشتر شود و مغازه‌دارانی که رعایت نمی‌کنند جریمه و پلمپ شوند و این که خود مردم باید بیشتر رعایت کنند و گرنه هیچ چیز درست نمی‌شود.»

دو همشهری دیگر نیز روی این مساله تاکید کرده‌اند و گفته‌اند: «شیوع کرونا حاصل دورهمی خانوادگی است که این هم نتیجه تعطیلی است. پس تعطیلی منجر به دورهمی و سپس کرونا می‌شود پس تعطیلی روش درستی نیست. بلکه باید نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را شدت بخشید و مردم را ملزم به رعایت آن کرد.» «از نظر من همه مغازه‌ها باید بتوانند به فعالیتشان ادامه بدهند. چون آن‌ها هم باید بتوانند خرجی زندگی را تامین کنند. مغازه‌ها را می‌بندند، و به تبع آن تجمع افراد در باغ‌ها و صحراها به خاطر اوقات بیکاری زیاد می‌شود. باید قانونی وضع کنند مبنی بر این که هر کسی که ماسک نزده است در سطح شهر، جریمه شود.»

نیمی از دنبال‌کننده‌ها که اکثر آن‌ها شاغل هستند، اجباری شدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را بهترین راه حل مبارزه با کرونا می‌دانند. یکی از مخاطبان گفته است: «اجباری شدن ماسک برای عموم مردم و کمتر کردن دورهمی‌ها (عروسی، عزا، مراسم‌های مذهبی و…) می‌تواند راهکار مناسب‌تری باشد.»

جریمه برای نداشتن ماسک

افرادی دیگری که نظری مشابه دارند با اکانت‌های شخصی خود دیدگاه خود را بیان کرده‌اند. نظرات این افراد را با هم مرور می‌کنیم:

-«اگر افرادی که بدون ماسک در شهر حضور پیدا می‌کنند را جریمه کنند آمار سریع‌تر کاهش می‌یابد»

_«به نظر من احتیاج به تعطیلی نیست هرکسی می‌بایست پروتکل بهداشتی را رعایت کند. در این شرایط غم نان بیشتر ازکرونا بیداد می‌کند.»

_«باید همه اصناف باز باشند و سخت‌گیری‌ها در زمینه‌ی رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری شدیدتر شود.»

_«هیچ محدودیتی برای اصناف نباشد ولی نظارت بیشتر شود و در صورت عدم استفاده از ماسک مغازه‌دار جریمه شود.»

_«با جریمه‌های سنگین برای ماسک نزدن، قانون گذاشتن برای ضد عفونی روزانه ادارات، جریمه‌های سنگین برای تجمعات مثل صف روغن و مرغ، و در نظر گرفتن هزینه‌ای از سوی دولت برای مردم می‌توان با این بیماری به مقابله پرداخت.»

-«به جای تعطیلی اصناف هرکسی که ماسک نزده است را جریمه کنند و فاصله‌گذاری را رعایت کنند. توزیع ماسک توسط گروهای جهادی هم ایده خوبی بود.»

هم نظر بودن اکثر کاسبانی که دیدگاه خود را در صفحه‌ی گریشنا به اشتراک گذاشته‌اند نیز قابل توجه بود، یکی از این کاسبان گفته است: «هر صنفی ضرورت خاص خودش را برای جامعه دارد و نمی‌شود بعضی‌ها را غیرضروری دانست. در این مسئله و این بیماری همه مردم جامعه باید به این آگاهی برسند که باید رعایت کنند و تا زمانی که این آگاهی و این احساس مسئولیت برای همه ایجاد نشود مشکل حل نمی‌شود و باید برای رساندن تمام افراد جامعه به این آگاهی و مسئولیت‌پذیری هزینه شود، وقت گذاشته شود تا بتوان کاری کرد.»

با خواندن مابقی دیدگاه‌ها هم‌فکری کاسبان در زمینه‌ی نوع برخورد با شرایط کرونایی مشهود است: -«به خدا مشکل اصناف نیستند مشکل مراسم عزا و عروسی‌ها است. وقتی یک عروسی۸۰۰ نفر دعوتی دارد یعنی ۱۰ نفر در آن جمع کرونا ندارند؟ مشکل دیگر دورهمی‌ها است که با تعطیلی‌ اصناف بیشتر می‌شود. پیشنهاد ما این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مغازه‌ها باز باشد. گرفتاری این مساله مال ما کسبه است که سر ماه اجاره و قسط و… داریم.»

یک پیش‌نهاد: زمان‌بندی برای فعالیت اصناف

-«با تعطیلی موافقم اما برنامه‌ریزی شده مثلا مغازه‌ها از صبح باز باشد تا ۳ الی ۴ به صورت یک سره چون اوج شلوغی‌ها از غروب شروع می‌شود و این باعث می‌شود، افرادی که خرید ضروری ندارند به دلیل گرما بدون دلیل در مغازه و خیابان نباشند.»

-«به جای این که اصناف تعطیل باشد یا یک ساعت خاص از روز باز باشد که باعث محدود شدن مردم و ایجاد تجمع در همان ساعت شوند، اصناف را تعطیل نکنند تا مردم زمان بیشتری برای خرید داشته باشند و تجمع در مغازه‌ها کمتر شود. دیوار کوتاه‌تر از کسبه پیدا نکردند. در این صورت صاحبان مشاغل آزاد هم از کار و زندگی‌شان نمی‌افتند.» _«تعطیلی اصناف یک روز درمیان شود.»

فقط یک مرد گراشی در صفحه‌ی خبری گریشنا موافقت خود را با قرنطینه ابراز کرده است، او در دیدگاه خود گفته است:«قرنطینه‌ی کامل و سفت و سخت. البته دولت باید مخارج و مایحتاج همه را تامین کند. وظیفه دولت همین است به غیر از این راه، هیچ راه دیگری که بتوانیم کرونا را نابود کنیم، نداریم.»

و در نهایت یکی از مخاطبان خلاصه و مختصر راه مناسب کنترل کرونا را بیان کرده است: «واکسن،واکسن. خیلی ساده است واکسن.»

2 نظر

  1. اگر با این شیوه و مدیریت برای مهار کرونا پیش رویم بعید می‌دانم هیچوقت در ایران بشود مهار کرد حتی با اگر همه ملت را واکسیناسیون کنند هر سازمان و نهادی برای خودش یک ساز می‌زند و ستاد کرونا هم زورش فقط به اصناف می‌رسد تا این مناسبت‌ها است هیچوقت مهار که نخواهد شد بلکه روزانه اما مان در جهان نسبت به جمعیت بیشتر خواهد شد و شده است یکماه انتخابات و تبلیغات تجمعات و گردهمایی ها یکماه یک کلمه از کرونا در رسانه ملی و روزنامه ها نگفتن تجمعات صد هزار نفری در اهواز و بیشتر شهرهای ایران یکماه ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسمهای شبهای احیا و باز بودن مساجد و نماز جماعت دو ماه محرم و صفر میلاد ها شهادتها جشن‌های یوم الله و صدها مراسم دیگه بدون رعایت حداقا پروتکل‌های بهداشتی عروسی‌ها مراسم ختم پخت غذا و توزیع بین مردم آیا با همه اینها می‌شود کرونا را نابود کرد هر جای دنیا ممکنه ولی در ایران هرگز

  2. مگه کرونا تبعیض قائل می‌شود برای تجمعات و ماسک نزدنهاتون در ستادهای انتخاباتی و شربت دادنهاتون کنار ستادهاتون و توی خیابون به مردم؟ آیا کرونا از تجمعات در ستادهای انتخاباتی بدون ماسک و شربت دادنهاتون کنار ستادهای انتخاباتی و در خیابون و جشنها و مساجد و حسینیه‌ها می‌ترسد؟ آیا کرونا فقط در مغازه‌ها و اصناف وجود دارد؟ آیا کرونا فقط در تجمع صف مرغ وجود دارد؟ آیا کرونا فرق تجمع سیاسی و مذهبی و صف مرغ و باغ و صحرا را تشخیص می‌دهد؟؟!!! آیا کرونا یک مبحث علمی‌ بهداشتی و بیماری است یا یک مبحث سیاسی دینی و سلیقه‌ای؟
    ای خدای راستگو!
    نگهدار راستگوها باش.
    ای بهترین محافظ!
    محافظ صافها و شفافهای بی‌غلّ و غش باش.
    ای خدای علّام‌الغیوب! نگهدار یکرنگها و باشعورها که بهداشت و حق‌الناس را رعایت می‌کنند باش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top