بستن

نقشه ۱۰۰ سال پیش جنوب ایران

هفت‌برکه: ۹۴ سال پیش و در سال ۱۹۲۶ میلادی هنوز نام‌های بسیاری از شهرها و آبادی‌ها جنوب ایران تغییر نکرده بود.

علی درویشی کلکسیونر اشیا و اسناد تاریخی گراش که ساکن قطر است تصویری از اطلس بغلی ایران منتشر کرده است. این تصویر که مربوط به حدود ۱۰۰ سال پیش نام‌های قدیمی برخی از مناطق ثبت شده است. 

اطلس بغلی ایران را سال ۱۹۲۶ برابر با ۱۴۳۵ قمری حسین اقبال مدیر کتابخانه اقبال در استانبول منتشر کرده است. این نقشه‌ها مربوط به آغاز دوره پهلوی و پیش از تصویب قانون تقسیمات کشوری است و اسامی نوشته شده غیر رسمی است. با توجه به وضعیت فعلی راه‌ها و اسامی به نظر می‌رسد این نقشه دارای اشکالاتی نیز است. 

نقشه صفحه ۲۳ مناطق فارس، لارستان و جهانگیریه را مشخص می‌کند با وجود اشکالات، درج برخی از اسامی مانند  عواز برای اوز، آماده برای عمادده از نظر تاریخی جذاب است. 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

8 نظر

  1. واقعاً حق داری هم که نبینی یعنی نمیخواهی ببینی!! لارستان به این بزرگی نوشته شده ولی شما نمیبینی!!!چرا چون تعصب انسان رو نابینا میکنه

  2. باید به چشم پزشکی مراجعه کنی چون پسوند بزرگ رو اضافه داری میزاری ته لارستان. شایدم توهم باشه

  3. عزیزم من اصلا تعصب روی هیچ چیزی ندارم.من توی نقشه رو نگاه کردم، بالاشو نگاه نکردم.عزیزم نگران نباش من نه تعصب دارم نه نابینا هستم.خدا به همه سلامتی جسم و روح عنایت کند.ایشالله هرجوری خیره پیش بیاد.خدا شما رو از بزرگی کم نکنه.اتفاقا من همیشه تعریف لار و لاری میکنم.پاینده باد پندار نیک گفتار نیک کردار نیک.

  4. قابل توجه سینه چاکان مفهوم لارستان بزرگ
    ببینید دوست عزیز، نقشه میگه بستک و جهانگیریه به لحاظ تقسیم بندی نقاطی جزئی از لارستان نیست از طرفی خنج و جویم هم در منطقه دیگری واقع شده پس حقیقتا این افسانه لارستان که میگن از شرق فلان تا غرب فلان خواب و خیالی بیش نیست. لذا امیدوارم صرفا آنچه خودتون دوست دارید رو نبینید و به نقشه به صورت کامل نگاه کنید.
    یا حق

  5. از فدع(فداغ)
    به افتخار فداغ و فداغی که فدع (فداغ) یکی از گویاترین مکان نقشه میباشد با توجه به سابقه تاریخی وجود قلعه چند هزار ساله میمندژ، قلعه دولاب، قنات های مختلف که طولانی ترین قنات فارس در فداغ واقع شده.

  6. اگر دقت کنید زبان نوشتار بدون پژگچ هستش
    گراش = کراش
    لنگه = لنجه
    گله دار = کله دار
    جهرم با او نوشته شده
    در زمان پهلوی زبان نوشتار و گفتار در کتب تا حدودی با حال فرق داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top