بستن

خالو راشد از فواید کرونا می‌گوید

راشد انصاری (خالو راشد): در ایام تعطیلات نوروز امسال باید بیش از پیش قدردان ِ ویروس کرونا باشیم. چه قبل از لحظه‌ی تحویل سال و چه بعد از آن. به عنوان مثال قبل از توپ در کردن عید و پیدا شدن سروکله‌ی عمو نوروز:

۱. برای خرید نیازی نیست به بازار و جاهای شلوغ مراجعه کنیم. چرا که احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا در جاهای شلوغ و مکان‌های عمومی فراوان است. پس به لحاظ مالی نیز به سود ما خواهد بود.

۲. در لحظه‌ی تحویل سال نیازی به پهن کردن سفره هفت‌سین نیست. مگر نه این که برای تهیه سیر و سکه و سماق و سمنو و… بایستی به بازار مراجعه کرد؟ خب، بازار هم که … (اگر به این زودی فراموش کردید، بند یک را مجددا بخوانید!)

۳. امسال قطعا در هنگام تحویل سال، فرزندان و نوه‌ها و کوچک‌ترهای فامیل از ترس جانشان دور هم جمع نخواهند شد. و از آن جایی که اسکناس‌ها (حتی اسکناس‌های نو)، کثیف و آلوده هستند؛ پس کسی جرات نمی‌کند عیدی از بزرگ‌ترها بگیرد.

۴. به امید خدا امسال کوچک‌ترها از حملات ِ بی‌رحمانه‌ی ماچ و بوسه توسط بزرگ‌ترها در امان خواهند بود. پس ریش و سبیل‌های زِبر و تیز که حکم جوجه‌تیغی دارند، صورت خوشگل طفل‌های معصوم را خط‌خطی نخواهند کرد!

اما در این جا پرسشی بسیار مهم و اساسی پیش می‌آید که دقیقا به پایه و اساس خانواده‌ها مربوط می‌شود و آن این که مرد و زن (فرقی نمی‌کند) با نبوسیدن یکدیگر ( آن هم در درازمدت) آیا این کار موجب سرد شدن کانون‌های خانواده نخواهد شد؟! اگر می‌شود، علما و مسوولان عزیز راهکاری ارایه دهند! پیشنهاد ما علی‌الحساب برای گرم نگه داشتن موقتی کانون‌های خانواده این است که چون بوسیدن محارم بلااشکال می‌باشد؛ پس برای بوسه‌های کوتاه مدت، با استفاده از دستمال کاغذی مشکلی ندارد! ولی در خصوص بوس‌های طولانی و آبدارتر، به دلیل خیس شدن و پارگی احتمالیِ دستمال، بهترین راه حل استفاده از کیسه فریزری تمیز است!

۵. در این ایام دیگر کسی برای دید و بازدید و لنباندن شیرینی و آجیل و میوه، از ترس به خانه‌ی کسی هجوم نخواهد برد. اگر فامیل یا همسایه‌ی خیلی سمجی داشتید، بهترین کار این است که روی پارچه‌ی بزرگی با خط درشت و خوانا بنویسید: «ساکنان این خانه همگی به ویروس کرونا مبتلا هستند!» شرط می‌بندم با این کار کسی جرات نمی‌کند از ده‌متری خانه‌ی شما عبور کند!

۶. در تعطیلات امسال، شهرهایی مثل بندرعباس و قشم به دلیل فشار و ازدحام بیش از حد جمعیت، منفجر نخواهند شد. و ما پس از سال‌ها نفس راحتی خواهیم کشید!

۷. خدا را شکر امسال به دلیل عدم مراجعه‌ی شهروندان به بازار، کسی با مشاهده‌ی نرخ‌های سر به فلک کشیده گردو، بادام، پسته و…، سکته‌ی ناقص و کامل نخواهد زد.

۸. امسال دیگر در منازل خود از ش…(دست) مهمانان خارج از استان (شهرستانی) در امان خواهیم بود. درست بر خلاف سال‌های گذشته که گروه گروه مهمان همچون قوم مغول از شهرها و استان‌های همجوار بر سرمان آوار می‌شدند. (اگر چه مغول‌ها پس از غارت کردن و به آتش کشیدن و… گورشان را گم کردند!) اما این عزیزان که هیچ رقمه ول‌کن معامله نیستند. کنگر می‌خورند و لنگر می‌اندازند! (درسته که ما مهمان‌نوازیم ولی خجالت هم چیز خوبیه!)

۹. بر خلاف سال‌های قبل، الحمدالله امسال در ایام تعطیلات نوروز خبری از برگزاری مراسم عقد و عروسی و بوق زدن و دعوا و چاقوکشی و….نیست. البته مسوولان عزیز نیز طی اطلاعیه‌ای خدا را شکر برگزاری جشن‌ها و از این‌ها مهم‌تر، عزاداری‌ها، نماز جماعت و همه‌ی تجمعات را ممنوع اعلام کرده‌اند.) ضمن آن که داماد بیچاره هم دیگر نیازی نیست که در سالن برگزاری مراسم عروسی (البته قسمت مردانه!) راه بیفتد و همه را از دم ببوسد.

۱۰. و اما بین خودمان باشد، من که در این مدت خانه نشینی! علی‌رغم تاکید موکد مسوولان محترم مبنی بر لغو نشست‌ها، جلسات، مراسم و…، در خانه‌ام تا این لحظه کلی نشست برگزار کردم. تازه مهمان‌های خارجی هم داشتم. کلی شعر گفتیم، داستان خواندیم، طنز شنیدیم، گروتسک شنیدیم. چه آدم عجیب و غریبی بود این آقای دونالد یا دانلد (چه فرقی می‌کنه!) بارتلمی. دیوید البحاری از صربستان با کلی داستانک مهمانم بود. اسکار وایلد هم آمدند و مهمانم بودند. راستی جیمز تربر چقدر آدم شوخی بود. کلی با هم خندیدیم! آقای مروژک اگرچه حرف‌هایش تلخ بود و سیاسی اما خیلی دوستش داشتم. چارلز بوکوفسکی به نظر آدم قلدر و بزن بهادری می‌آمد. راستی آقای کالوینو هم از ایتالیا مهمان بنده بودند، اگر چه کشورش شدید درگیر کرونا بود. چه آدم شوخ و نازنینی بود. چه دقایق و لحظات خوبی که با استاد مارک تواین داشتیم. از خودش و از کشورش حرف‌های جالبی می‌زد. راستی فراموش کردم، جانی رُداری (روداری) هم در این سفر کالوینو را همراهی می‌کرد و مهمانم بود. می‌گفت من از سرزمین دروغگوها آمدم، این جا وضعیت چطور است؟ گفتم عالی! جیمزموریه نیز مهمانم بود و از سرگذشت حاجی بابای اصفهانی گفت. خودش می‌گفت یکی از دلایل مشهور شدنم در ایران، ترجمه و نثر زیبای میرزا حبیب اصفهانی است….

۱۱. پس به این نتیجه می‌رسیم که از برخی جهات کرونا بد که نیست، هیچ! خیلی هم خوب است!

۱۲. در پایان اگر می‌خواهید به ویروس «کرونا» مبتلا نشوید، هر ۱۱ بند بالا را دَه بار با صدای بلند بخوانید!

 

از کانال تلگرامی راشد انصاری:

T.me/rashedansari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top