بستن

نذر فرهنگی؛ سینما و تئاتر برای همه

هفت‌برکه – گریشنا: در طرح «نذر فرهنگی»، قشر محروم از برنامه‌های فرهنگی مثل سینما و نمایش، امکان استفاده از این برنامه‌ها را پیدا می‌کنند. این طرح با همکاری بنیاد فرهنگی نوبهار و سینما فرهنگ گراش به زودی کلید می‌خورد، و قرار است بلیت برنامه‌هایی که مورد توافق دو طرف قرار می‌گیرد، در اختیار گروه‌های نیازمند قرار بگیرد. اولین فیلم در این طرح، فیلم «۲۳ نفر» در ژانر دفاع مقدس است.

در گفتگو با گریشنا، محمد مهرابی، مدیر سینما فرهنگ گراش، از توافق سینما با بنیاد فرهنگی نوبهار می‌گوید: «ما همیشه تلاش کرده‌ایم به آن دسته از افرادی که توانایی مالی مناسب برای دیدن فیلم‌ها یا نمایش‌ها ندارند، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. با همین ذهنیت، به آقای عزیز نوبهار که در این زمینه فعالیت موثری دارند، پیشنهاد دادیم که برای حمایت از اقشار محروم با ما همکاری کنند تا بتوانیم بلیت‌های  برنامه‌ها را رایگان در اختیار این اقشار بگذاریم.» این شروع یک همکاری مثبت است که به طرح «نذر فرهنگی» منجر شد.

عزیز نوبهار، مدیر بنیاد فرهنگی نوبهار، نیز در مورد این همکاری می‌گوید: «من از طرح آقای مهرابی استقبال کردم چون با اهداف و رویکرد بنیاد مطابقت داشت. ما می‌خواهیم کلمه «نذر» فقط غذا را به ذهن متبادر نکند و مفهوم جدیدی از آن در جامعه جا بیفتد. یکی از مهم‌ترین دلایل تمایل ما به انجام چنین طرح‌هایی این است که خوراک فرهنگی مناسب در اختیار اقشار کمتربرخوردار نیز قرار بگیرد. جامعه‌ی ما باید نیازهای مختلف این قشر را در نظر بگیرد، و به نظر ما معمولا به نیازهای روحی و هنری این قشر توجهی نمی‌شود.»

نوبهار در خصوص نحوه‌ی انجام این طرح هم می‌گوید: «تصمیم گرفتیم با مشورت مدیر سینما و دیگر دوستان، فیلم‌های ارزشمند و اخلاق‌مدار را در حوزه‌های اخلاقی، مذهبی، اجتماعی و دفاع مقدس انتخاب کنیم و تحت عنوان نذر فرهنگی، از قشر کم برخوردار دعوت کنیم به تماشای این فیلم‌ها بیایند.»

محمد مهرابی، مدیر سینما فرهنگ، جزییات طرح را اینطور توضیح می‌دهد: «فیلم یا نمایش را ما پیشنهاد می‌دهیم و با تایید بنیاد، تعدادی بلیت ویژه تهیه می‌کنیم. پنجاه درصد بهای بلیت را سینما فرهنگ و ۵۰ درصد را نیز بنیاد نوبهار تقبل می‌کند. طراحی پوستر و تبلیغات و پذیرایی از مهمانان به عهده سینما فرهنگ است، و توزیع بلیت با خود بنیاد نوبهار خواهد بود.»

او در مورد جامعه‌ی هدف این طرح پیشنهادهایی دارد، اما از پیشنهادهای دیگر نیز استقبال می‌کند: «جامعه‌ی هدف می‌تواند خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و اداره بهزیستی و موسسات خیریه دیگر و همچنین دانش‌آموزان کم‌بضاعتی باشد که مدیران مدارس آنها را شناسایی می‌کنند. ما قبلا هم از این دانش‌آموزان با همکاری مدیران مدارس حمایت می‌کردیم.»

مدیر سینما در مورد اولین فیلم انتخاب‌شده برای این طرح نیز می‌گوید: «ما ۲۰۰ بلیت برای فیلم «۲۳ نفر» چاپ و آماده کرده‌ایم که در اختیار گروه هدف قرار بدهیم. با این بلیت‌ها، افراد می‌توانند در مدت دو هفته، هر شبی که تمایل داشتند ساعت ۸:۳۰ برای تماشای فیلم به سینما بیایند.»

محمد مهرابی، مدیر سینما فرهنگ، می‌گوید یک طرح دیگر برای حمایت از اهالی روستاهای شهرستان گراش را نیز در نظر دارد تا بتوانند با تخفیف بالای ۶۰ درصد به تماشای فیلم‌های سینما بیایند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top