امیرحسین پورشمسی و احمد پرهیزگار، هفتسانه: «محمدعلی ‌دلاوران» کارشناسی سخت افزار خود را از دانشگاه آزاد اسلامی لار گرفته است. هم‌سن و سالان‌اش او را با قطعات رایانه به یاد می‌آورند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید قطعات رایانه این مهندس بر روی یک تخته نئوپان بسته شده و به دلیل فعالیت زیاد قطعات آن دیگر «فَن(fan)»‌ها از پس خنک کردن این سیستم بر نمی‌آیند و بخش خنک‌کننده سیستم شخصی او به گاز نیتروژن و آب‌سردکن متصل است. همه‌ی این قطعات فقط به یک دلیل این‌قدر داغ می‌شوند: «آورکلاک». آورکلاک (Overclock) به بالابردن سرعت و در نتیجه آن کارآیی یک قطعه به بیشتر از مشخصات تعیین شده توسط کارخانه سازنده اطلاق می‌شود. محمدعلی دلاوران تا به حال چندین‌بار با تیم‌های مختلف به مقام‌های ملی و بین‌المللی دست یافته‌ است. با او درباره‌ی کار تیمی و فعالیت‌هایش در یک بعد از ظهر گرم ماه رمضان در دفتر موسسه هفت‌برکه به گفتگو نشسته‌ایم.

Delavaran Overclock

– چطور  با اورکلاک آشنا شدی؟

یکی از دوستانم مجله‌ی «عصرشبکه» رو به من هدیه داد. در یکی صفحات مجله آدرس یک وبسایت نوشته شده بود؛ وارد سایت که شدم عکس­ها و مقالات جالبی درباره‌ی آورکلاک دیدم که من را جذب خودش کرد .

– چی باعث شد که وارد کار اورکلاک بشی؟

با مطالعه اون مجله و وبسایت فهمیدم که اورکلاک باعث بالا رفتن سرعت اجرای برنامه‌ها میشه و منم اون زمان علاقه‌ی زیادی به بازی‌های کامپیوتری داشتم اما کامپیوترم برای اجرای بازی‌ها سرعت خوبی نداشت. به این فکر افتادم که منم با اورکلاک می‌تونم سرعت کامپیوترم رو بالا ببرم و راحت‌ بازی کنم . خیلی وقت گذاشتم تا اینکه بالاخره موفق به انجام‌دادنش شدم. این منو خیلی خوش‌حال کرد و انگیزه‌ای برای ادامه‌ی این راه در من به وجود آورد.

– اولین مقام‌ مسابقات اورکلاک رو کِی کسب کردی ؟

سال ٨٧ سایت «شهر سخت‌افزار» یک مسابقه داخلی رو  برگزار کرد که همه‌ی علاقه‌مندان تو ایران می‌تونستند شرکت کنند. مسابقه شامل دو بخش: کارت گرافیک و رَم(Ram) بود که من توی بخش کارت‌گرافیک رتبه دوم و رتبه اول رو تو بخش رَم کسب کردم.

– چطور وارد تیم‌های ملی این رشته شدی؟

تو همین دوره از مسابقات با روش جالبی که تونستم اجرا کنم،‌ رکورد آورکلاک رَم رو توی ایران افزایش دادم و این باعث شد بعد از مسابقه به تیم «شهر سخت‌افزار» دعوت بشم. بعد از ورود به تیم فعالیت‌های زیادی داشتم و رتبه‌های زیادی رو کسب کردم.

– گفتی روش جالب؟ میشه درباره‌اش بیش‌تر توضیح بدی؟

دو روش جدید رو من ازش استفاده کردم که توجه همه‌ی شرکت‌کنندگان و اعضای این سایت رو جلب کرد. یکی از اون‌ها با استفاده از لیوان‌های معدنی بود که موجب خنک‌شدن رَم می‌شد.‌ روش دوم هم با استفاده از لوله‌ی آلومینیومی و کولرهای اسپیلت خانگی بود که موجب خنک‌شدن قطعات می‌شد .

– با توجه به استعدادی که داری چرا دانشگاه آزاد؟

اوج فعالیت من توی همون‌سالی بود که کنکور داشتم‌. تموم وقتم رو برای این کار گذاشتم و اصلا مطالعه‌ای برای کنکور نداشتم. البته از اول هم هدف من دانشگاه آزاد لار بود که هم نزدیک بود و هم رشته‌ی سخت‌افزار رو داشت .

– توی مسابقات جهانی هم شرکت کردی؟

یه مسابقه‌ی جهانی تو بخش‌های مختلف به مدت یه ماه برگزار شد که من هم به عنوان عضو تیم اصلی ایران توی اون مسابقه شرکت کردم که با همکاری اعضای تیم تونستیم رتبه ‌سوم مسابقات رو کسب کنیم.

– تا حالا به فکر ایجاد تیم اورکلاک توی گراش بودی؟

از همون ابتدای کار، من به همین فکر بودم که حداقل یک نفر پیدا بشه که هم با هم کار کنیم و هم جو تخصصی این رشته رو توی گراش ایجاد کنیم. چون تموم کارای ما گروهیه و فردی تقریبا نمی‌شه کار کرد. یک بار در اواخر سال ٨٩ با دو نفر از دوستان که علاقه‌مند بودن یک تیم تشکیل دادیم و چند کار هم انجام شد اما سطح کار بالا نبود و کار تیم ادامه پیدا نکرد.

 – توی این چند سال چه مشکلاتی داشتی؟

مشکلی اصلی همون دانشگاه بود. همه واسه کنکور می‌خوندن ولی من کل وقتم رو برای این کار گذاشته بودم و واسه کنکور هیچی نخوندم. مشکل دیگه هم این بود که گاهی وقت‌ها هنگام کار یکی از قطعات می‌سوخت و دوباره باید هزینه میکردیم .

– توی گراش کسی حمایتت می کرد؟ اصلا حامی خاصی داشتی ؟

از همون ابتدا تا الان کسی رسما حمایتم نکرده فقط یک بار آقای ناصری با من تماس گرفتن ، که همین یک تماس انگیزه‌ی زیادی در من ایجاد کرد. .