بستن

کارآفرینی با تولید شیر و پنیر الاغ

هفت‌برکه – ابوالحسن محمودی: یکی از طرح‌های جدید در راستای اشتغال‌زایی در کمیته‌ امداد امام خمینی(ره)، طرح پرورش الاغ است. طرحی که با توجه به قیمت شیر و پنیر و الاغ می‌تواند به سرعت به سودآوری برسد. گراش دومین شهرستان استان فارس است که پرورش الاغ به عنوان یک طرح اشتغال‌زایی در آن اجرا می شود.

عبدالحمید زینل‌پور، کارشناس اشتغال کمیته امداد، در خصوص این طرح به گریشنا گفت: «در راستای طرح‌های اشتغال در سال جدید ما فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم که یکی از آن‌ها طرح پرورش الاغ است. پیش از این در استان فارس این طرح در یکی از شهرستان‌ها اجرا شده است. صحبت‌هایی را ما با متقاضیان این طرح انجام دادیم و مشاوره‌هایی را نیز به آن‌ها دادیم که نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که ما نیز در گراش این شرایط را داریم که طرح را اجرا کنیم.»

   

قیمت الاغ، شیر الاغ و پنیر الاغ

زینل‌پور در خصوص مزایای این طرح می‌گوید: «طی تحقیقی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که از شیر الاغ برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند تنگی نفس و برخی حساسیت‌ها می‌توان استفاده کرد. ولی چون در حال حاضر در منطقه مکان خاصی برای نگهداری شیر الاغ نداریم، در استان شیر الاغ خریداری می‌شود که امیدواریم با افزایش تعداد الاغ‌ها، میزان شیر آن‌ها نیز افزایش یابد.» او در مورد مبلغ شیر خریداری‌شده نیز می‌گوید: «مبلغ شیر الاغ در تهران به ازای هر کیلو، ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و در استان فارس ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.»

 زینل‌پور در خصوص میزان وامی که به این طرح اختصاص داده شده است می‌گوید: «در قالب وام اشتغال روستایی، مبلغ ۵۰ میلیون تومان به متقاضی این طرح، آقای ابراهیم محمودی، از طریق بانک کشاورزی پرداخت شد. عمده‌ی این مبلغ در زمینه‌ی خرید الاغ بود که در حال حاضر حدود پانزده راس الاغ خریداری شده است.» او با اشاره به این‌که در حال حاضر طرح در مرحله‌ی فروش الاغ است، می‌افزاید: «قیمت هر راس الاغ بسته به نوع نژاد و جثه آن متفاوت است. اما هر راس الاغ نر در حدود ۸ تا ۱۲ میلیون تومان و هر راس الاغ ماده در حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان است.»

 کارشناس اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که دورنمای این طرح تولید پنیر الاغ است، گفت: «در مرحله‌ی بعد که البته در حال حاضر اجرای آن زود است، تولید پنیر از شیر الاغ است که به ازای حدود ۲۵ کیلوگرم شیر، یک کیلوگرم پنیر الاغ تولید می‌شود. هر کیلو پنیر نیز در حدود یک میلیون تومان قیمت دارد که پنجاه برابر پنیر عادی است.»

زینل‌پور با اشاره به این‌ که در حال حاضر این طرح در دشت بالا و در زمینی به مساحت حدود ۲۰۰ متر مربع در حال اجرا است، می‌گوید: «در حال حاضر فقط سه نفر در آن‌جا مشغول به کار هستند. این‌ که این طرح تا کجا پیش برود، بستگی به حمایت دیگر ارگان‌ها دارد. امیدواریم ارگان‌هایی نظیرجهاد کشاورزی و دامپزشکی از این طرح حمایت کنند تا افراد بیشتری درگیر این طرح شوند و اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشد. خود متقاضی اشاره کرده است که اگر امور اراضی مکان مناسب‌تری در تنگ سرخ به او اختصاص دهد، می‌تواند این طرح را گسترش دهد. ایشان این قابلیت را دارد که نزدیک به صد راس الاغ را پرورش دهد.»

 

از پرورش زالو و عقرب تا درخت ادویه

 او همچنین در مورد طرح‌های دیگر اشتغال‌زایی در کمیته امداد می‌گوید: «در حال حاضر ما با همکاری جهاد دانشگاهی طرح پرورش عقرب را انجام می‌دهیم که از سم آن برای تولید دارو استفاده می‌شود. طرح دیگری که در حال انجام است، طرح پرورش زالو است. زالو درمانی یکی از طرح‌های خوبی است که در حال حاضر زالوها به کشورهای عربی و اروپایی صادر می‌شود. از جمله طرح‌هایی که در آینده انجام خواهیم داد، طرح پرورش درخت مونینگا است. این درخت درواقع درخت مادر ادویه‌جات است که نهال‌های خوبی دارد و سالی دو تا سه بار برداشت می‌شود و هزینه‌ی بالایی نیز ندارد. پرورش آلورا نیز از دیگر طرح‌هایی که در حال انجام است که خرید و فروش آن تضمینی است.»

زینل‌پور در پاسخ به این سوال که آیا لزوماً افراد مددجو می‌توانند از طرح‌های اشتغال‌زایی استفاده کنند، می‌گوید: «نهاد کمیته مداد یک نهاد حمایتی است که از خانواده‌هایی که استطاعت مالی ندارند حمایت می‌کند. ما نیز تا حدی این طرح‌ها را به مددجویان به میزان پنجاه میلیون تومان وام چهار درصد اختصاص می‌دهیم. اما بیست درصد از طرح‌هایمان را به فامیل‌های نزدیک مددجویان که خودشان مددجو نیستند نیز اختصاص می‌دهیم.»

 او در پایان به یک طرح حمایتی دیگر به نام طرح کارفرمایی نیز اشاره می‌کند: «ما در طرح کارفرمایی به ازای هر مددجویی که کارفرما بیاید او را بیمه کند، مبلغ پنجاه میلیون تومان وام چهار درصد به او اختصاص می‌دهیم که می‌توان تا پنج نفر را بیمه کرد. در صورتی که افراد روستایی به کار گرفته شوند، یک بسته‌ی تشویقی نیز اضافه می‌شود که ماهانه سیصد و پنجاه هزار تومان به کارفرما جهت هزینه‌ی بیمه به او بازمی‌گردانیم.»

در حال حاضر، هزار و دویست نفر در کل شهرستان گراش تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند. 

 

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top