بستن

چراغ خانه‌ی نیازمندان را زائران خانه‌ی خدا روشن می‌کنند

هفت‌برکه – گریشنا: زائران کعبه می‌توانند با شرکت در طرح «احسان زائر» و اختصاص بخشی از هزینه‌ی ولیمه، قربانی، انفاق و احسان خود به این طرح، به کمک نیازمندان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی گراش بشتابند.

شهابی، رییس کمیته امداد گراش، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه درباره طرح «احسان زائر» توضیح داد: «این طرح امسال با پیشنهاد عزیز نوبهار و پیش‌قدم شدن موسسه فرهنگی ایشان و همچنین همکاری موسسه فرهنگی و هنری هفت‌برکه گراش در گراش کلید خورده است.» در هفته گذشته، نوبهار در این یادداشت که در گریشنا منتشر شد، به استقبال چنین طرحی رفته بود.

اعلام آمادگی حجاج برای شرکت در طرح

رییس کمیته امداد گراش در ادامه می‌گوید: «خود آقای نوبهار را نیز به عنوان رابط کمیته امداد با حجاج گراشی انتخاب کرده‌ایم.» به گفته شهابی، ۸۲ نفر از گراش همراه با کاروان لار، و احتمالا حدود ۴۰ نفر دیگر نیز با کاروان‌های دیگری از سراسر کشور از جمله لامرد به خانه خدا مشرف می‌شوند.

شهابی می‌گوید در همین زمان کمی که از شروع اطلاع‌رسانی برای طرح گذشته است، چندین نفر آمادگی خودشان را برای اختصاص بخشی از هزینه‌های خود اعلام کرده‌اند. او زمان مشخصی برای شرکت در طرح معین نمی‌کند، و می‌گوید: «حجاج می‌توانند از قبل از اعزام تا بعد از بازگشت از سفر حج کمک‌های خودشان را به هر طریقی به کمیته امداد برسانند. این طرح مخصوص سفر حج هم نیست، بلکه طرحی ادامه‌دار است و اگر کسی در سال‌های بعد نیز به حج عمره یا زیارت کربلا و مشهد رفت، می‌تواند در طرح شرکت کند.»

شهابی در مورد سابقه طرح «احسان زائر» نیز توضیح می‌دهد: «این طرح از سال‌ها پیش در کمیته امداد سراسر کشور وجود داشته و اجرا می‌شده است، اما کمیته امداد گراش با حجاج گراشی که همراه با کاروان‌های لار اعزام می‌شدند، ارتباط کمتری داشته و طرح به صورت فعال اجرا نمی‌شده است. البته حجاج به صورت جسته و گریخته کمک‌هایی به کمیته امداد می‌کرده‌اند.»

موارد مصرف وجوه جمع‌آوری‌شده

مورد بعدی که رییس کمیته درباره‌اش توضیح می‌دهد، موارد مصرف وجوه جمع‌آوری‌شده در این طرح است: «هم نظر شخصی من و هم مجموعه اداره و بنیاد فرهنگی نوبهار این است که اولویت با تهیه مسکن برای نیازمندان باشد، چون کاری بامسما و ماندگار و صدقه جاریه است. بسیاری از خانواده‌های نیازمند اگر مشکل مسکنشان حل شود، در واقع ۸۰ درصد مشکلاتشان حل شده است. اولویت بعدی نیز با تهیه جهیزیه است، و مسائل درمان و کمک‌هزینه دانش‌آموزی و تحصیل در اولویت‌های بعدی قرار دارند.»

رییس کمیته امداد تاکید می‌کند تمام وجوهی که در این طرح جمع‌آوری می‌شود، در خود شهرستان گراش هزینه می‌شود: «ما از لحاظ شرعی و قانونی اجازه نداریم حتی یک ریال از این مبالغ را در جایی غیر از نیت خیرین مصرف کنیم.» او اضافه می‌کند: «کمیته امداد حتی به مبلغ جمع‌آوری‌شده، مبالغی را اضافه می‌کند؛ از جمله ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض خرید مسکن در شهر و ۱۵ میلیون در روستا؛ و یا ۳ میلیون کمک خرید جهیزیه؛ و کمک‌های دیگر در موارد دیگر.»

 

نحوه اطلاع‌رسانی و اجرای طرح

به گزارش روابط عمومی ستاد مردمی احسان و نیکوکاری شهرستان گراش، در آستانه سفر زائران به سرزمین وحی و مراسم حج ابراهیمی، کمیته امداد گراش در نظر دارد در راستای توسعه انفاق و نیکوکاری، از این فرصت مغتنم برای کمک به نیازمندان و اجرای طرح‌های مختلف در جهت افزایش مشارکت‌های مردمی استفاده کند. زائران خانه خدا می‌توانند در قالب این طرح، بخشی از هزینه ولیمه، احسان و انفاق خود را در جهت رفع مشکلات خانواده‌های نیازمند به کمیته امداد تحویل دهند.

به منظور اجرای این طرح، کارشناسان این نهاد در کاروان‌های حج، در میان مدیران و همچنین جلسات آموزشی حجاج قبل از اعزام، اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند و درباره‌ی چگونگی و اهداف طرح صحبت می‌کنند. همچنین تعدادی از زائران به عنوان رابط میان کمیته امداد با حجاج انتخاب می‌شوند و در طول عملیات حج، اطلاع‌رسانی در مورد طرح احسان زائر را به عهده خواهند داشت. بدین ‌ترتیب، حجاج با کلیات طرح آشنا می‌شوند و می‌توانند به دلخواه در فضای معنوی حج با امدادگران همکاری کنند. برای تسهیل مشارکت زائران، فرم‌هایی نیز میان آنها توزیع می‌شود که روش‌های مختلف شرکت در طرح در آن قید شده است.

شماره‌گیری کد آنی پرداخت #۰۷۱۲۲*۸۸۷۷*  و نیز شماره کارت بانکی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۷۰۹۶۶۵  برای دسترسی آسان‌تر حجاج تدارک دیده شده تا از این طریق کمک‌های خود را در اختیار خانواده‌‌های بی‌بضاعت قرار دهند.

کمیته امداد گراش از تمامی حجاج دعوت کرده است تا بخشی از هزینه‌های ولیمه، قربانی و احسان و انفاق خود را به مددجویان تحت حمایت این کمیته اختصاص دهند. کمک‌های خیرین با اولویت دستگیری از خانواده‌های ساکن در مناطق محروم حوزه شهرستان و در زمینه مسکن، جهیزیه و لوازم ضروری زندگی هزینه می‌گردد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

  1. ممنون و سپاسگزارم از اقای نوبهار بابت یادآوری نکات الهی و بسیار خرسندم از ادای این فریضه پسندیده توسط زائران عاقل و فهمیده گراشی
    ولی بنظر بنده نیازی به دست به دست شدن نیست
    هر زائر گراشی مطمئنا اگر در فامیل و اقوام فرد نیازمند نداشته باشد( یک فعل بعید) در همسایه ها و غیره افراد مستحق و نیازمند میشناسد که میتواند خود بصورت پنهانی یا با کمک رابط امین وقابل اعتماد کمک خود را به دست آنها برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top