بستن

اخراج آشغال‌ها از کلات گراش

هفت‌برکه – گریشنا: اعضای انجمن حافظان محیط زیست در یک ساعت بیش از ۱۰۰ کیلو آشغال از کلات جمع‌آوری کردند.

به گزارش گریشنا صبح جمعه حدود ۲۰ نفز از اعضای انجمن حافظان محیط زیست گراش با حضور در کلات و مقبره شهدای گمنام آشغال و پلاستیک‌های پراکنده در این محطوطه تاریخی را جمع‌آوری کردند. این برنامه صبح جمعه ۶ دی‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

اسدالله محسنی از حافظان محیط زیست گراش در مورد این برنامه گفت: «ما حدود هشت ماه پیش نیز در یک مرحله آشغال‌های کلات را جمع‌آوری کردیم اما به نظر می‌رسد این مکان متولی و مسئول مشخصی ندارد و بعد از هشت ماه که دوباره رفتیم وضع از بار قبلی بدتر بود. ما ۲۵ کیسه زباله پیش‌بینی کرده بودیم اما حجم آشغال و پلاستیک‌های رها شده خیلی بیشتر بود و هنوز بخشی‌هایی از کلات نیاز به پاکسازی دارد.»

محسنی در مورد جلوگیری از ریختن آشغال در کلات گفت: «برگزارکنندگان مراسم‌ها و افرادی که برای تقریح یا زیارت به کلات می‌روند زحمت بکشند حتما پلاستیک زباله هم به همراه داشته باشند و آشغال‌ها خود را از کوه برگردانند. شهرداری هم لازم است بعد از کشیدن جاده که حضور مردم را زیاد کرده است چند سطل زباله برای این محوطه در نظر بگیرد و حتما تخلیه آن‌ها هم در برنامه قرار بگیرد. متاسفانه یک نقطه از این محوطه تاریخی چاله حفره شده بود و به عنوان زباله‌دانی استفاده می‌شد که اصلا منظره مناسبی نداشت.»

محسنی با اشاره به حضور گردشگران و افراد غیر بومی در این محل گفت: «بعد از احداث جاده کلات حضور افراد خیلی بیشتر شده است به ویژه افراد غیر بومی هم مراجعه می‌کنند که این همه آشغال در شان این مکان تاریخی و مذهبی نیست. انجمن ما هر چند ما یک بار کار پاکسازی را انجام می‌دهد ولی نیاز است هر کسی که متولی این مکان است برنامه‌ای برای پیش‌گیری از ریختن آشغال هم داشته باشد.»

قلعه تاریخی گراش به نام کلات در مرکز شهر گراش قرار دارد و در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی قرار دارد. آرامگاه شهدای گراش نیز در این مجموعه قرار دارد. با احداث جاده دسترسی به نارنج قلعه در دو سال اخیر حضور افراد در بالای این قلعه افزایش زیادی داشته است.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. بهتره‌یه‌نفر‌بیانیه‌بنویسه‌که‌مسلمانها
    ومذهبیها‌و‌انقلابیهایی‌که‌میرید‌کلات‌چرا
    نظافت‌را‌رعایت‌نمی‌کنید،چرادین‌اسلام‌را
    زشت‌جلوه‌می‌دهید‌؟!اسلام‌گفته
    النظافه‌من‌الایمان‌یعنی‌نظافت‌‌از‌ ایمان‌
    یا‌نشانه‌ی‌ایمان‌است،پس‌وقتی‌نظافت‌رعایت
    نکنید‌یعنی‌ایمان‌ندارید.بعدشتمام‌کانونهای
    انقلابی‌و‌مذهبی‌وهیأتها‌ی‌موجود‌در‌گراش
    امضاء‌بزنن‌و‌این‌بیانیه‌رادر‌تریبون‌نماز‌جمعه‌‌
    بخوانند.شاید‌به‌خوشان‌بیایند‌و‌دین‌را‌بدنکنند.
    لَعَلَّکُم‌تَتَّقون.لعلکم‌تعقلون‌لعلکم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top