بستن

سخاوت باران، سدهای گراش را لبریز کرد

هفت‌برکه – گریشنا: پنج بند آبخیزداری زیر نظر اداره منابع طبیعی شهرستان گراش، بخشی از باران‌های پاییزی امسال را به دل خاک می‌فرستند.

ابراهیم شهسواری، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گراش، در گفتگو با گریشنا گفت: «خوشبختانه بارش‌های آذرماه دارای شدت مناسبی بود و تقریبا همه بندها و سدهای شهرستان لبریز شد. البته این باران خسارت زیادی نیز در پی نداشت. از ۵ بند زیر نظر ما، ۴ بند در این بارندگی سرریز شد.»

مهندس شهسواری از آبگیری سد جدید تنگ آب خبر داد:‌ «اولین آبگیری بند سنگ و سیمان تنگ آب انجام شد. این بند از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و مشارکت شورای شهر گراش با هدف کنترل رسوب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی ساخته شده است. حجم آبگیری این سد حدود ۵۰ هزار متر مکعب است که در این بارندگی به سرعت لبریز شد.»

بزرگ‌ترین سد حوزه شهرستان گراش در فداغ قرار دارد. شهسواری گفت: «بند خاکی فداغ با حجم دو میلیون متر مکعب در بارندگی اخیر سرریز شد. این بند ضمن کنترل سیلاب، محلی برای تفریح و حضور اهالی دهستان فداغ است. در کنار این بند خاکی، عملیات جنگل‌کاری آغاز شده است.»

شهسواری در مورد دیگر سدهای شهرستان گفت:‌ «برخی از بندها و سدهای شهرستان زیر نظر مدیریت جهاد کشاورزی است. سه بند دیگر زیر نظر اداره منابع طبیعی است. هر دو بند خاکی زینل‌آباد با حجم آبگیری مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب در این باران سرریز شد، و بند خاکی آغصه که با مشارکت خیر ساخته شده حدود ۶۰ درصد آبگیری شده است.»

شهسواری از آمادگی اداره منابع طبیعی برای اجرای طرح‌های کنترل سیلاب خبر داد و گفت: «یکی از وظایف اداره ما، آبخیزداری است. اگر خیرین به کمک منابع طبیعی بیایند، می‌توان حجم ورودی سیلاب به سمت شهر گراش را در بالادست کم کرد. این کار از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و در کنار آن محلی به صورت تفرجگاه نیز ایجاد می‌شود.»

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. درودتان

    ضمن تشکر از اداره منابع طبیعی و مجموعه عوامل گریشنا برای تهیه اخبار و گزارشات متنوع.

    از عوامل زحمت کش مجموعه ی گریشنا و خبرنگاران و عکاسان این مجموعه,تقاضا داریم در مورد سد جدید التاسیس تنگ آب,اهداف مورد نظر,اهداف تحصیل شده در این طرح,میزان هزینه ی صرف شده,مجری طرح,پیمانکار, و دیگر جزئیات مربوط به طرح مذکور مخصوصا میزان آبگیری حقبقی آن گزارشی مبسوط,مستند و حتی الامکان مصور به عنوان یک مطالبه ی مردمی تهیه و تنظیم نمایید و برای تنویر افکار عمومی به اشتراک بگذارید.

    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top