بستن

رسم‌های جدید: من در آوردی یا فرصتی برای شادی؟

هفت برکه- مریم مالدار: بعضی‌ها می‌گویند از هر فرصتی برای شادی باید استفاده کرد و بعضی دیگر می‌گویند «دنگ» است و نباید ترویج‌اش کرد. اما در میان دلنوشته‌ها و استوری‌های پشت فرمان اینستاگرامی گاهی عکس یک کیک عجیب یا دو دست با حلقه‌های طلایی می‌تواند این سوال را پررنگ کند که این رسم از کی به لیست بلند بالای رسم‌های شهر ما اضافه شد؟

به سراغ چند جشن نوپدید در گراش رفته‌ام که کم‌کم دارند خود را بین انبوه مراسم‌های مختلف باز می‌کنند و ممکن است تا چند سال بعد انجام آن‌ها ناگریز و ناگزیر باشد. و ممکن است عمه شما بگوید: «بچه‌ات پمپرز نبسائش؟ کباب و کیک‌اش کوئن؟»

خبرها حاکی از جشن و بدعت‌های نو و مدرنی هستند که اگر دختر و پسران مجرد و دم‌بخت دارید، خاضعانه از شما دعوت می‌کنم تا پایان متن، بنده‌ی حقیر را همراهی کنید! جشن تعیین جنسیت، جشن گودبای پامپرز،حشن قدم، جشن رفتن به سربازی و اگر منشوری نباشد جشن طلاق و البته جشن‌های دیگری که ممکن است ما خبردار نشده باشیم و شما کباب‌اش را هم خورده باشید.

جواب آزمایش و دنباله‌های آن

شنیده‌ام عزیزانی که برای انجام آزمایش نامزدی به آزمایشگاه می‌روند اگر در حین و یا بعد از آزمایش عکس دو نفره نگیرند درصد این که خدایی نکرده آزمایش خون به‌ هم نیاید خیلی بیشتر است. و یا مثلا اگر بعد از عقد، زوجین دست چپشان را کنار هم قرار ندهند و عکس نگیرند، عقد باطل می‌شود. زیاد نمی‌شود موشکافانه به این مسائل پرداخت چرا که عده‌ای همین الان زیر لب می‌گویند:«معنایی پس در اُزِ یا اُدِ» فعل را به هر دو شکل ناساگ و بللز ادا می‌کنم تا رسم ادب را رعایت کرده باشم.

حالا که گفتم آزمایش، آن‌هایی که چندین سال پیش رسم نهادند بعد از انجام آزمایشات اولیه و برگزاری جشن نامزدی یا همان«کَوشی کدیم»، خانواده‌ی عروس می‌بایست به عنوان شیرینی برای تمام کسانی که در آزمایشگاه دو کبوتر عاشق را یاری نموده‌اند، «مکنتوش» دهند و برای مادر پسر یک قطعه طلا هم ضمیمه‌اش کنند امروزه از قیمت‌های نجومی شکلات‌های خارجی و بالا‌ رفتن قیمت سکه و ارز خبر دارند؟

آزمایش ازدواج به همان‌جا ختم نمی‌شود. بردن جواب آزمایش به خانه دختر، روی دست مادرزن آینده خرج می‌گذارد البته معمولا این خرج بدون پاسخ نیست و مادر شوهر آینده هم باید میزبان عروس باشد و بعد هر عید و عروسی در پیش هم، جاخالی و عیدی و صبحانه و … در راه است که قبل از این که عروسی برپا شود جیب پدرشوهر و پدرزن آینده را خالی کرده است. 

گودبای پمپرز

همان طور که از نامش مشخص است این جشن زمانی‌ است که فرزند شما یاد می‌گیرد پمپرز را کنار بگذارد و با کمک مادرش به دستشویی مراجعه کند.

پدران گمان می‌کنند هر چه این قابلیت در فرزندشان سریع‌تر راه‌اندازی شود بهتر است و از شر خرید پمپرز رها می‌شوند اما نکته کلیدی داستان اینجاست که پدران تازه کارشان با قالی‌شویی و پتو شویی شروع می‌شود… .

داشتم می‌گفتم جشن گودبای پامپرز. عذرخواهی می‌کنم اما قنادان عزیز، تزیینات رویی کیک جشن مذکور را چگونه می‌سازید؟ گلاب به رویتان مثلا؛ یک پمپرز دسته دوم را با ابزار و فوندانت طراحی می‌کنید و می‌گذارید روی کیک؟ اصلا مرا چه به نظر دادن در مورد طراحی و ساخت کیک؟

در واقع سوال اصلی من اینجاست، اگر روزی برای جشن فوق دعوت شدم و قرار بر خوردن کیک شد، یک وقت خوردن بعضی از قسمت‌های کیک مکروه نباشد؟! لذا از مسئولان مربوطه خواهشمندم در این مورد نیز جکمی اعلام کنند تا مبادا به خاطر خوردن یک تکه کیک از بهشت رانده شویم! حدس می‌زنم این قسمت به مذاق خوانندگان عزیز خوش نیامده بنابراین تا این حد معرفی، برای جشن کافی است.

خاطر نشان کنم چون تمام جشن‌های گراش با کباب گراشی«از اتاق فرمان اشاره شده حتما پسوند گراشی ذکر شود.» پیوند ناگسستنی خورده، عجالتا کباب را نوش جان بفرمایید تا زمانی که که فتوا برای جایز بودن یا نبودن کیک صادر شود. لذا از صبر و شکیبایی شما بی‌نهایت سپاسگزاریم.

جشن قدم

اگر بخواهیم ترتیب زمانی را رعایت کنیم در واقع این جشن پیش از جشن گودبای پمپرز گرفته می‌شود.(البته باز هم به توانایی‌های ارثی فرزندتان بستگی دارد که کدامش زودتر اتفاق بیافتد.)
بعد از افتادن و برخاستن‌های فراوان، بچه‌ یاد می‌گیرد بدون دخالت پدر و مادر بلند شود و چند قدمی راه برود تا شاهد دست و کِل و شوق حاضرین شود.

زمانی که فرزند شما به خیر و خوشی از این مرحله سربلند بیرون آمد، شما می‌بایست برای زیباتر شدن لحظات خوشتان اقوام را هم سهیم کنید و به یمن اولین گام‌های بچه، سفارش کیک، کباب، میوه و دیگر متعلقات را در راستای کار قرار دهید.

جسارتا اگر همسر شما کارفرما نیست و سر و کاری با درهم و دینار نیز ندارد، ترجیحا جشن فوق را مفصل برگزار کنید و جشن گودبای پمپرز را کلا بیخیال شوید!

تعیین جنسیت و کلیشه‌های آبی و صورتی

جشن تعیین جنسیت پیشینه و همچنین نکات ریز بیشتری نسبت به جشن‌های دیگر دارد. بنده اینجا برای ابهام زدایی چَم و خَم کار را بهتر برایتان توضیح می دهم. دکور و تم این جشن از بادکنک، کیک، نوشیدنی‌، لیوان و…به رنگ‌های آبی(نماد پسر) و صورتی( نماد دختر) تهیه می‌شود. تصویری که مشاهده می‌کنید،گویای تمام جزییات تزیین و دکور است.

این جشن بدین صورت است که هیچ‌کس حتی پدر و مادر نیز از جنسیت جنین خبر ندارند و برای مراجعه به مرکز سونوگرافی از پزشک مورد نظر می‌خواهند جنسیت جنین را نگوید و آن‌ را داخل پاکت نامه بگذارد. شما برای اجرای جشن، پاکت‌ نامه را به یکی از نزدیکان زِبر و زرنگتان تحویل می‌هید تا کارهایش را شروع کند. برگزاری جشن بر عهده‌ی فرد نزدیک و قابل اعتماد خانواده است البته پدر بچه باید تمام هزینه‌ها را بپردازد و برای سهولت، کارت اعتباری‌اش را به فرد مورد اعتماد تحویل دهد.

چگونگی اعلام جنسیت بخش مهم و هیجان انگیز جشن است که هر کسی طبق سلیقه آن را انتخاب می‌کند. نمونه اول؛ یک بادکنک بزرگ مشکی را خریده و درون این بادکنک را با گاز هلیوم و کاغذ رنگی هم‌رنگ با جنسیت بچه پر می‌کنند. در هنگام جشن زمانی که وقت اعلام جنسیت رسید پدر و مادر فرزند با یک سوزن بادکنک مشکی را می‌ترکانند تا با مشاهده رنگ صورتی یا آبی به جنسیت فرزندشان پی ببرند.

نمونه دوم؛ از طریق برش کیک است، شما از قبل باید با قنادی هماهنگ کنید و پاکت سونوگرافی را به قناد تحویل دهید که تزیینات رویی کیک را به شکلی انجام دهد که جنسیت را لو ندهد. وقتی کیک بریده می‌شود رنگ دراژه‌‌های موجود در کیک جنسیت بچه را اعلام می‌کند.

نمونه سوم؛ (تهیه‌ی جعبه‌ی سوپرایز!) در این روش بادکنک‌ها را مطابق با رنگ جنسیت از قبل با گاز هلیوم پر می‌کنند و داخل یک جعبه‌ی نسبتا بزرگ قرار می‌دهند زمانی که وقت اعلام جنسیت فرا رسید، پدر و مادر در جعبه را بر می‌دارند تا بادکنک‌ها از درون جعبه خارج شوند و با رنگ خود جنسیت بچه را اعلام کنند.

یکی از مادرانی که تجربه‌ی برگزاری جشن جنسیت دارد، می‌گوید: «موافق این جشن هستم! من جشن تعیین جنسیت را همراه با مراسم قاب قرآن گرفتم. جوانان امروز به یک یا نهایتا دو بچه اکتفا می‌کنند اگر به این اولین‌ها شادی نکنند پس چه کنند؟ تازه به گمانم جشن تعیین جنسیت خیلی خوب است حداقل وقتی جنسیت بچه مشخص شد وسایل سیسمونی که بر عهد‌ه‌ی خانواده دختر است را یک نمونه یا دخترانه و یا پسرانه تهیه می‌کنند و این کار از خرج‌های بیهوده جلوگیری می‌کند. شرط نیست که طیف دعوتی مهمانان زیاد باشد و کیک و شیرینی و دکور را از بیرون سفارش دهند می‌شود خیلی ساده و خودمانی برگزار کرد.»

وقتی نظر یکی از قنادان سطح شهر در رابطه با برگزاری این قبیل مراسم‌ها را می‌پرسم، او می‌گوید:«موافق کیک تعیین جنسیت و بارداری هستم چرا که این جشن همه را خوشحال می‌کند و چیزی که باعث خوشحالی می‌شود چرا آدم جشن نگیرد؟»

جشن رفتن به سربازی

همین چند روز پیش بود که خبر ابداع جشن سربازی هم رسید و کیفمان کوک شد. برای مادرم تعریف می‌کردم جشن سربازی هم مد شده خیلی حیف شد که برای پسرت نگرفتی. مادر با خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن جواب داد:«شاید مادرش نیت کرده باشد! مثل فلانی که مادرش نذر کرده بود اگر پسر‌دار شد زمانی که ماموران نظام پهلوی لعنه‌ا… برای اعزام فرزندش به سربازی درِ خانه‌شان را زدند، کِل بزند! از قضا پسردار شد و دینش را هم ادا کرد.»

اما مواد مورد نیاز برای جشن سربازی عبارت است از؛ ابتدا پول به مقدار زیاد و بعد هماهنگی برای دعوت کردن اقوام و دوستان و پذیرایی به صرف کباب و کیک!

خوشبختانه اینجا محدودیتی برای خوردن نیست پس بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید! اگر دست خالی نیامده‌اید و با خود به رسم وَتی (قدیم) دستمال آورده‌اید که فبها…خوردن و نوشیدن و بردن حلال و جز واجبات است.

این کار‌ها را که انجام دادید می‌رسید به تهیه‌ی یک جعبه شکلات ترجیحا خارجی و یک عدد پارچه حریر سبز رنگ نگینی یا وِل گل ابریشُمی که انتخاب مورد دوم کاملا سلیقه‌ای می‌باشد و هماهنگی با یک آرایشگر که دعوت شما را پذیرا شود و سر فرزند دلبندتان را کچل کند.

باشد که عزیزان از فکر بنزین سه هزار تومانی بیرون بیایند و همچنین نیت تمام مادران نیز خیر بوده و فقط در حد ادا کردن نذر باشد که خدایی ناکرده بدعت نشود!

به سراغ قناد دیگری می‌روم و نظرش را در مورد درست کردن کیک برای این جشن‌ها می‌پرسم، جواب می‌دهد:«کار ما درست کردن کیک و انواع شیرینی برای تمام مراسم‌ها است تا مردم لحظات شادی داشته باشند!هر چند سفارش کیک‌ها زیاد شده و ما وظیفه داریم به خواست مشتری احترام بگذاریم اما شخصا مخالف این نوع جشن‌ها هستم چرا که بدعت است و رگ و ریشه‌ی اصیل ایرانی و یا گراشی ندارد!»

جشن طلاق

ان‌شاالله که تمام زندگی‌ها بادوام باشد و کار هیچ احدی به دادگاه و جشن طلاق نکشد. خیلی کوتاه و مختصر و مفید خدمت سروران عرض کنم؛ بعد از اتمام کارهای دادگاه می‌توانید برای دعوت، کارت «مشابه کارت عروسی» به تعداد لازم از چاپخانه‌های سراسر شهر با متن دلخواه سفارش دهید و دوستان را به صرف شام و کباب و هر چیزی دعوت بفرمایید.

کدیمی‌ها یک حرف جالبی دارند و می‌گویند:«دَس مهَ رَه ناَچهِ؟» لطفا برای حضور در این جشن تا حد امکان از جمله‌ی فوق بپرهیزید چرا که تجربه همیشه نشان داده جمله:«مفت باشه، کوفت باشه» بر هر چیزی ارجحیت دارد.

البته که هر کسی اختیار زندگی خودش را دارد و خداوند نیز در آیه ۴۹ سوره حجرات فرموده‌:«ولا تجسسوا» و بر این نکته تاکیید کرده‌اند که «جاسوسی نکنید!»

یکی از قنادانی که زیر بار درست کردن کیک برای مراسم جشن طلاق نرفته است، می‌گوید:«چند مورد سفارش کیک طلاق داشتم که خودم راضی نبودم و خوشبختانه توانستم آن‌ها را از جشن گرفتن منصرف کنم در صورتی که خیلی راحت می‌شد پولم را بگیرم و برایم مهم نباشد.»

مردی که کارش اجرای تم و طراحی دکور برای جشن تولد و دیگر جشن ها است، عقیده داشت :«ما با شادی غریبه‌ایم و به همین خاطر است که انگ بدعت به آنها می‌زنیم. در واقع این جشن‌ها به کسی آسیب نمی‌رساند پس چرا از هر بهانه‌ای برای شادی و دورهمی استفاده نکنیم؟»

11 نظر

  1. انشاءالله همیشه با عیش و شادی! همیشه جسم تون سالم، روان تون شاد و جیب تون پر پول باشه تا از این جشن ها بگیرید. جشن دندونی و از شیرگرفتن و تکلیف و ماهگرد و سالگرد و … هم شنیدیم هست! اشکال نداره هر کی هر جشنی دوست داره بگیره به شرطی که: ١) بخاطر چشم و هم چشمی، شوهر و خانواده رو توی فشار مالی قرار نده و هزینه های الکی بکنن ٢) جشن محدود به خانواده درجه یک باشه نه مهمونی آنچنانی که مردم برای کادو بردن توی رودربایستی قرار بگیرند چون ماشاءالله بعضی ها از هیچ کدوم از این جشن ها برای بچه هاشون فاکتور نمیگیرن و فامیل بیچاره مرتب به فکر تهیه کادو براب اینا هستند ٣) تو را به پیر و به پیغمبر مراسم ها و عکس ها رو در فضای مجازی به اشتراک نزارید و علنی نکنید به چند دلیل: توی دوران فعلی معلوم نیست که این ازدواج و عقد و نامزدی تا کی دوام داشته باشه، معلوم نیست زبونم لال این بچه توی شکم مادر آیا زنده و صحیح و سالم بدنیا میاد یا نه، و اما مهمتر از اون معلومه که خیلی ها که شرایط اش رو ندارن میبینن و دلشون میکشه و چون دستشون نمیرسه آه سوزناک میکشونن که مثل آتیش میسوزونه هم قلب خودش رو و شاید زندگی مسبب اش رو.

  2. البته خیلی از این رسوم برای جلو چشم مردم هست و برای عکس گرفتن که مثلا ما خوش هستیم.مگه واقعا برای یک شوهر و خانم که ماه ها دور هستند و شوهرش در خارج هست و در غربت کار می کند و یا مرد خانه بزرگ شدن فرزندش را نبیند و احساس غریبی کند خوشی هم هست .توی جامعه ای که بخاطر اقتصاد بیشتر به تک فرزندی و دو فرزندی رو آورده اند .سنت های غلط که بیشتر در بین مردم رواج دارد و البته خوشبختانه در حال از بین رفتن هست این هست که خانم مطلقه با نگاه دیگری به او می نگرند و خیلی ها از ازدواج مجدد با این اشخاص امتناع می کنند درصورتی که کجای اسلام این امر زشت دانسته شده هست .و حتی اگر کسی از اسلام پیروی کند چند آیه اول سوره تحریم و سوره نسا برایش اکتفا می کند که چرا باید چند همسری برای کسی که تواناییش دارد امر زشت و مذموم شمرده شود و خدا لعنت کند رضا شاه که این بدعت را بوجود آورد که مرد فقط یک زن برگزیند.اگر اسلام کامل اجرا می شد شاید شاهد این همه فحشا و بی بند و باری نبودیم و با تعصب بی اساس ریشه اسلام را به فنا می دهیم .اسلامی که جز انسانیت و آزادی انسان چیزی را برای مرد و زن به ارمغان نمی آورد و سرتاسر زیبایی هست.

  3. اینها همه و همه اش رسومات مسخره ای هستند که تازگی از پیج های معروف اینستا مد شدند
    همین جشن تعیین جنسیت! آخه یا بچه دختره یا پسر… گزینه سومی وجود نداره یا گزینه ای حتی به نام پوچ! واقعا فازشون چیه اگه دختر باشه خوشحال میشن اگه پسر باشه هم خوشحال 😕 با خودتون روراست باشین
    بقیه ی جشن ها هم الان توی شرایطی مد شده که اکثررر مردم واقعا توی فشار اقتصادی و گرونی. هستن و واقعا اذیت میشن ولی بازم انگارآیه ی قرآن غلط میشه اگه این کارا رو انجام ندن ! شخصیتشون میاره پایین بی کلاسی میشه خدای ناکرده
    تو مراسم نامزدی هم مادر عروس دختر دسته گلیش رو بده ، سکه هم بده ؟ از سرراه آورده بود دخترش رو ؟ یا رو دستش مونده بود ؟؟؟؟؟
    متاسفانه هممون بی چون و چرا از اینا پیروی میکنیم و خودمون باعث وبانیشیم ، ضربه اش هم خودمون میخوریم
    بیاین زندگی رو سخت نگیریم ( البته تو شهری که حرف مردم از نون شب واجبتره!!)

  4. کباب فقط کباب لاری که تو دنیا هوییتش شناخته شده و مورد تایید همه هست بقیه اسامی همش من درآوردی هست مثل اینکه به کوفته تبریزی بگی کوفته اصفهانی

  5. من نگفتم چند تا زن منظورم این هست که چرا ما باید از اسلام واقعی فرسنگ ها فاصله داشته باشیم .اسلامی که بر گرفته از دموکراسی کشورهای فرانسه و بلژیک باشد .اصلا دموکراسی کلا غلط هست مگر ما نمی گوییم امام علی حضرت محمد چون لیاقت اش را در اون می دید بر گزید ولی متاسفانه با رای اکثریت مردم ابوبکر به خلافت برگزیده‌ شد .باور کنید کسی که رهبر یک جامعه هست می تواند جانشین خود را تعیین کند و نیاز به رای مردم نیست .اینکه عده ای مردم که متاسفانه هیچ دیدی از سیاست ندارند می توانند نماینده خود را تعیین کنند .چند تا بازاری که تنها غم خود فروش اجناس و قالب به مردم هست .در بعضی موارد نیاز به رای مردم نیست و رهبر هر جامعه باید توسط رهبر قبلی خود تعیین شود و اینکه عده ای القا می کنند دیکتاتوری واقعا خنده دار هست .مثلا از الان باید برای رییس جمهوری ایران فردی کنار رییس جمهور کنونی باشد و بعد از پایان این رییس جمهور فعلی رییس جمهور جدید بدون رای مردم برگزیده شود .ما ضربه‌هایی که می خوریم از این رای گیری ها هست وگرنه کسی که کار بلد باشد و آموزش دیده نیاز به انتخاب مردم نیست .وقتی قانون اساسی ما برا اساس کشورهای غرب باشد باید همیشه ضربه بخوریم .شاید گنجایش این بحث برای خیلی ها سنگین باشد ولی شما نگاه کنید تمام حاکمان و پیامبران نزدیک ترین فرد به خود را جانشین سیاسی و مذهبی خود می کردند .و اینکه باید پارلمانی باشد واقعا حرف درست و منطقی هست .ما نباید اسلام خودمان را زیر سوال ببریم و دوباره شاید تکرار بنی صدرها باشیم .وقتی حاکم جانشین خود را تعیین می کند اگر کاستی باشد می تواند با یک اشاره کنارش بگذارد ولی رای مردم باید ضربه دید بعد از چهارسال چی می شود .

  6. من به شخصه موافق جشن و شادی هستم.
    برای بچه اولم که ذوق و شوق مادر شدن و داشتم جشن گوش سوراخیشو توی خونه مدیم و کاملا به رسم سنتی گرفتم. یعنی کل پذیرایی من شاید به دویست هزار تومن نرسید کلی هم مهمون دعوت کردم. شیرینی نون پنجره ای دادم با شربت عرقیات. همین. نه کبابی دادم نه نوشابه. شاباش هم من کاکاوو اناتا ریختم. چون میخواستم همه چیز قدیمی باشه. و خودمم لباس محلی گراشی پوشیدم. اما مخالف جشن ماهگرد نامزدی، ماهگرد تولد بچه و تعیین جنسیت و سربازی هستم. از نظر من بیخوده.
    من برای تولد بچه هام جشن میگیرم اما اونم باز بدون کباب. در حد کیک و میوه همین. پس میشه جشن و ارزون گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top