بستن

همه چیز درباره آزمایش قبل از ازدواج

افسانه گراش- محمدرضا فتحی*: راه‌اندازی آزمایشگاه ازدواجی در آزمایشگاه مرکزی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گراش ما را بر آن داشت تا در مورد این آزمایشات به اختصار جهت همشهریان عزیز خود توضیحاتی ارائه دهیم.

در آزمایش‌های قبل از ازدواج، از خون و ادرار افراد نمونه‌گیری می‌شود. از بررسی نمونه خون فرد، می‌توان به بیماری‌های خونی (تالاسمی، ژنتیکی، مقاربتی) و از نمونه ادار افراد می‌توان به اعتیاد یا عدم اعتیاد فرد پی برد.

۱. آزمایش عدم اعتیاد: برای تشخیص اعتیاد زوجین به انواع مواد مخدر، از هر دو نفر چه دختر و چه پسر، نمونه ادرار گرفته و آزمایش و بررسی می‌شود.

۲. بررسی بیماری تالاسمی: تالاسمی یک بیماری ارثی است که در آن مغز استخوان قادر به ساختن هموگلوبین به مقدار کافی نیست. هموگلوبین نام ماده‌ای در خون است که سلول‌های قرمز خون به وسیله آن اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رساند.

الف) تالاسمی مینور: این تالاسمی در علم پزشکی به عنوان بیماری تلقی نمی‌شود و فرد مبتلا به آن به راحتی می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.

ب) تالاسمی ماژور: در تالاسمی ماژور، فرد به دلیل اختلال در هموگلوبین بدن‌اش به کم‌خونی شدید مبتلا می‌گردد و به همین دلیل درگیر مشکلاتی چون پوکی استخوان، اختلال عمل‌کرد غدد داخلی مانند لوزالمعده و بروز دیابت، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات گوارشی و … می‌گردد.

۳. بررسی بیماری‌های مقاربتی چون سوزاک، سیفلیس، ایدز: بیماری‌های مقاربتی به بیماری‌هایی گفته می‌شود که در زمان تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند

۴. آزمایش‌های ژنتیک: هزاران نوع بیماری ارثی وجود دارند که ممکن است از طریق به ارث رسیدن ژن‌های مشترک در پدر و مادر، فرزندان را مبتلا سازند. هدف اصلی مشاوره ژنتیک، مشخص کردن خطر وقوع یا تکرار بیمارهای ارثی و انتقال آن از مادر به نوزاد است.

عمولاً متخصصان توصیه می‌کنند که تمام اقشار جامعه قبل از ازدواج به متخصصین ژنتیک مراجعه کنند و آزمایش‌های آن را انجام دهند؛ اما از دید آنها انجام این آزمایش‌ها برای برخی از افراد و گروه‌ها لازم و ضروری است، که در زیر به برخی از این افراد اشاره می‌شود:

الف) افرادی که قصد ازدواج فامیلی دارند با هر نسبتی.

ب. ازدواج غیرِ فامیلی که در آن یکی از طرفین (دختر یا پسر) دارای اختلال ژنتیکی مادرزادی هستند.

ج. دختر و پسر سالمی که بستگان درجه یک‌شان دچار اختلالات ژنتیکی‌اند.

د. خانم‌هایی که در سن زیر ۱۸ سال و بالای ۳۳ سال باردار می‌شوند.

ه. ازدواج با دختر یا پسری که در مراکز پرخطری چون کارخانه مواد شیمیایی، انرژی هسته‌‌ای و … کار می‌کنند.

*محمدرضا فتحی: کارشناس آزمایشگاه مرکز بهداشت شهرستان گراش- این یادداشت در شماره بیستم افسانه گراش منتشر شد.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

5 نظر

    1. سلام
      اقای نصرتی…
      حالا زیاد ذوق زده نشو. اینم ۱خبر
      به ۱بزرگی گفتن: چیکار کنیم که وقتی خیلی شاد هستیم خدا را فراموش نکنیم و هرموقع غم رو دلمون سنگینی میکنه از خدا گله نکنیم؟
      بزرگ جواب داد: (این هم می گذرد)
      چه خبر فوت همشریانمون و چه خبر ازدواجشون (هم در غم و هم در شادیشون ما شریکی)
      امیدوارم خدا به هممون این باور و بده که خدا دوشادوش ما در حرکت.

  1. باسلام
    خواستم چندنکته وپیشنهاد رو درباره موضوعات وافراد مصاحبه شونده تون بگم…بارها شده که مطالبتون رو خوندم وهیچ ربطی بین فرد مصاحبه شونده وموضوع ندیدم که البته ممکن دودلیل داشته باشه یکی بی اطلاع شما ویا گزینشی بودن افراد مصاحبه شونده جهت معرفی ایشان..البته شاید دوست داشته باشید یه موضوعی رو انتخاب کنید وافراد مصاحبه شونده رو هم همینطور اما افراد مرجع وفعالی هم هستند که اون موضوع وفعالیت رو دارن بی سروصدا وبه نحو احسن انجام میدن ولی کارشما باعث گمنامی ،نکم نشناسی..وارائه اطلاعات غلط به بازدید کنندگان سایت ویا خوانندگان روزنامه تون میشه..به هرحال شمامیتونیند مثل روال قبل باز به کارتون ادامه بدید ویا.. اما من بازم نظرمو میدم ولی سعی کنین حال که شهرستان شدیم به موازات اون هم رعایت حقوق افراد وشهروندی رو بکنید تا مطالب فقط جهت پرکردن فضای سایت نباشه بلکه اطلاع رسانی درست ومعرفی افراددرگیر وفعال بااون موضوع هم باشه…حواستون بامنه..الو..گوشی دستتون هست…؟؟؟ بوووووووق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top