بستن

زمین‌های کشاورزی باید حفظ شود: تخریب ۴۳ کاربری غیر مجاز در دو روز

هفت‌برکه – گریشنا: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از بازگشت هشت هکتار از اراضی کشاورزی به چرخه تولید کشاورزی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش، علی جوکار گفت: به منظور حفظ و حراست از زمین‌های کشاورزی و در راستای اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، ۳۸ ساخت‌وساز غیر مجاز به مساحت ۱۲ هکتار اعمال قانون شد.

جوکار گفت: از سپیده‌دم تا شامگاه روز‌های یکشنبه و دوشنبه ۷ و ۸ مهرماه ۱۳۹۸ با دستور دادستان و با هماهنگی فرمانداری و شورای تامین و پشتیبانی نیروی انتظامی احکام صادره اجرا شد. در این مرحله از تخریب، ۳۷ مورد قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ و پنج مورد رای قطعی صادره از دادگاه اجرایی شده است.

جوکار در مورد تفاوت انواع برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز گفت: «بر اساس تبصره ۲ جهاد کشاورزی می‌تواند به صورت مستقیم با هماهنگی نماینده دادستان، نیروی انتظامی و فرمانداری اقدام می‌کند. در روش دوم رای قطعی دادگاه صادر شده است و از طریق اجرای احکام به ما ابلاغ می‌شود. در این مقطع تخریب هر دو مورد انجام شده است.»

مدیر جهاد کشاورزی در پاسخ گلایه برخی افراد در مورد تخریب یکباره دیوار باغات گفت: «در مورد تبصره ۲ ما به همه افرادی که در این روز دیوارها یا ساختمان آن‌ها تخریب شده است از قبل چندین بار اخطار داده‌ایم و اطلاع کامل داشته‌اند و کسانی هم که در مورد آن‌ها حکم قطعی داده شده است نیز متن حکم را رویت کرده‌اند. در این مورد اگر کسی بگوید اطلاع نداشته‌ایم کذب محض است.»

وی ادامه داد: «یکی از وظایف و تکالیف اصلی سازمان جهاد کشاورزی حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی است و در این مورد مامور به انجام وظیفه بر اساس دستورات قانونی هستیم.»

مدیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: «سامانه ۱۳۱ ارتباط مردمی مدیریت امور اراضی استان به صورت شبانه روزی آماده دریافت، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی در زمینه تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و مشاوره در زمینه قوانین مرتبط با امور اراضی است.»

جوکار با بیان این که هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی ممنوع بوده و درصورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد گفت: «به استناد وظیفه‌ای که قانون‌گذار بر عهده سازمان جهاد کشاورزی گذاشته، ملزم به اجرای قانون هستیم و در این راستا هیچگونه چشمپوشی نخواهیم داشت. این قانون است که باید از خرد شدن اراضی جلوگیری کنیم. همان طور که یک ماشین وقتی به ارث می‌رسد خرد نمی‌شود زمین کشاورزی هم نباید خرد یا تقسیم شود.»

مدیر جهاد کشاورزی خواستار تکمین به قانون از سوی مالکین شد: «ما بارها تذکر می‌دهیم ولی در روز تعطیل به کارشان ادامه می‌دهند. برخی از املاکی‌ها و پیمانکاران هم هستند که زمین‌های کشاورزی را می‌خرند و تفکیک می‌کنند. بیشتر این زمین‌ها در حریم شهر است و قانون به شدت در مورد تغییر کاربری آن‌ها حساس است اما افراد به تذکرهای قانونی ما توجه نمی‌کنند.»

جوکار در مورد دلیل سخت‌گیری در این مورد گفت: «ما حافظ کشاورزی هستیم و هدف ما ماندن زمین‌های کشاورزی است. تغییر کاربری این زمین‌ها و تبدیل غیر مجاز آن‌ها به ساختمان و باغ شهر به نفع هیچ کس نیست. بهتر است که این زمین‌ها در قالب کشاورزی باقی بماند و اگر کسی قانونی پیگیری کند ما هر جا که بتوانیم به کشاورزان برای حصارکشی و ایجاد استخر آب کمک می‌کنیم.»

  

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

15 نظر

  1. الان فازتون دقیقا چیه!!!!
    چراباید اونایی که از هیچی خبر نداشتن و باغ خریدن باید این همه ضرر کنن؟؟
    چرااا از اول اون کله گنده هایی که میان زمین هارو قطعه قطعه میکنن و با سند و مدرک زمین یا باغ هارو میفروشن جلوشون نمیگیرین؟؟ اونا که سود خودشون میبرن میرن
    همیشه اونایی که وضعیت بدی دارن باید این همه ضرر متحمل بشن
    گیرم دیوار و ساختمان خراب کردین آب و خاک خوبی داریم که کشاورزی پر سودی داشته باشیم !!! والا ما یسال گندم کاشتیم ۴ میلیون هزینه شد بعد کل گندم فروختیم به دو میلیون چیزی که گیرمون نیومد هیچ ضرر هم کردیم

  2. دقیقا منظورتون از زمین های کشاورزی چیه؟!
    همون زمین های خشکی که در ۵۰ سال اخیر هیچ استفاده ای ازش نشده؟

    نوشته بودید تغییر کاربری، ساخت و ساز( و درنهایت تخریب)به نفع هیچ کس نیست.
    ولی باور کنید افرادی از این طریق درامدی دارند
    و این وسط فقط یه نفر ضرر میکنه
    این خیلی ناعادلانه است

  3. جناب جوکار
    من نه زمین دارم نه حاظرم پولم رو خرج زمین کنم که چند تا دلال دزد به پول برسن از افزایش قیمت زمین ولی این وسط شما باید پاسخگو باشید به من که یک دوستدار محیط زیست و مخالف واگذاری زمین به بعضی اشخاص هستم.
    بعضی اشخاص هستن که خود شما هم میشناسید چرا با دیوار کشی و تفکیک زمین همون اشخاص برخورد نمیکند؟
    مکر طبق قانون شما نباید در صورت که شخصی زمینی بهش واگذار شده همون کاری که باید روی زمین انجام بده انجام نداده زمین ازش بازپس بگیرید ؟چرا قانون بازپسگیری اراضی رو اجراع نمیکنید فقط با اشخاصی که زمین خریدن برخورد میکنید اگر شما به زمین کشاورزی همیت میدید اول باید با اشخاصی که زمین تفکیک کردن و به قیمت بالا فروختن برخورد کنید نه با چند نفر که از قانون سر در نمیارن و پول ریختن توی جیب چند نفر زمین خوار .

  4. باسلام
    فرمایش رییس محترم جهاداز اینکه زمین های کشاورزی نباید خورد و تفکیک و تغییر کاربری شود کاملا درست است اما نکته قابل توجه اینکه این زمین های کوچک دیم که متراژ انها کوچک و اصلا کشت نمیشده و اب ندارد مالکین راهی ندارند به جز غرس نخل و برابر قانون باید در خواست دیوار یک متری بشود و جهاد موظف به صدور مجوز است و چون کشاورزی نیست در حوزه باغ مورد استفاده مالکین و کمک به تولید خرما بشود نکته بعد اینکه تبعیض در شهر گراش و شهرهای همجوار وجود دارد ودر مقابل دیدگان مسیر پلیس راه و باغشهرهای شهرهای مجاور چرا هیچ اقدامی نمی شود .در گراش غیر قانونی زمین بزرگ کشاورزی تفکیک و تغییر کاربری به مسکونی و انهم ساخت و ساز بدون رعایت ایین نامه نظام مهندسی هر روز ساخته میشود و تازه شهرک با پوشش افراد بی بضاعت کار به جایی میرسد که ان شهرک غیر قانونی به نام عامل اصلی تخلف نام گذاری میشود زمین متر ده هزارتومان را سیصد هزار تومان در قواره کوچک بفروش و ملیاردها تومان منافع کسب و نهایتا اب و برق و…ودر خواست کد روستا هم برایش می نماییم هرچند افراد بی بضاعت بی گناه هستند چون مسکن ارزان تولید نمی شود وسول اینجا است که هیچ گونه اقدام و تخریب و موانعی در جهت این سو استفاده مالک اصلی صورت نمیگیرد پیشنهاد می شود برای رعایت قانون تمام زوایای ان بدون تبعیض باید بخشنامه و نحوه کاربری و دیوار کشی به مردم ابلاغ و سپس برخورد جدی و بدون تبعیض صورت پذیرد و در مقابل مقامات عزیز و …از باغ های که بزرگترین ویلای غیر قانونی بعنوان دعوت یا میزبان از این باغ ویلاها استفاده نکنند وگرنه این بدبینی ها و تبعیض ها خطرش از تغییر کابری برای اذهان عمومی بیشتر و جبران ناپذیر تر است هرچند اینجانب معتقد به اجرای قانون هستم و باید اجرا شود لیکن جامع کامل برای همه شهروندان وهمه شهرها .با تشکر

  5. سلام
    با کدوم اب
    شما بهتره اول منابع اب. درست کنید بعد گیر چرخه و بازگشت بزنید زمین بدید
    نه اینکه اب های که پول دادیم قطع میکنید

    راستی بهتره اول جلو دردانه های شهر بگیرید که که با دیوار هاشون سد زدن بر اب جاری و و مجاری
    یعنی بستن اب مردم یعنی حق الناس

  6. اگر دانی که فردا محشری نیست .. سئوال و پرسش و پیغمبری نیست .
    بتاز اسپ جفا تا میتوانی . که فایزرا سپاه . لشکر ی نیست
    نهج الفصاحه پیامبر .. اذا ارادالله بقوم شرا فولی علیهم سفها هم .
    وجعلل الما ل فی ید بخلا هم .. وقضا بینهم جهالهم

  7. قانون فقط برای اقشار ضعیف میباشد نه برای دانه درشتها اگه این عدالت /عدالت علی باشد کار دست خودتان خواهید داد وباید جواب گوی مردم باشیداون دنیا همدیگر خواهیم دید آقای جوکار

  8. قران کریم .. انا خلقنا الانسان فی احسن التقویم ثم رددنا ا سفل السا فلین .. ما انسان را در بهترین وقت افریدیم سپس اورا به پا هین ترین حد تنزل دادیم

  9. اول اینکه همیشه قانون برای قشر ضعیف و کم بضاعت هست و آنهایی که دارای پول و قدرت و نفوذ هستن که مافوق قانون به حساب میان و کسی با اونا کاری نداره. دوم اینکه این منطقه کجا به درد کشاورزی دیم میخوره با این کمبود باران و زمینه‌ای کوچک که برکتی برای کشاورزی نداره. این قانون برای شمال هست که دارن جنگلها که ثروت ملی محسوب میشه نابود و به تاراج میبرن نه اینجا.والا باید ممنون هم باشین که مردم با هزینه خودشان درختکاری و ایجاد باغ و سرسبزی میکنن که برای هوای گراش مفید هست و هم مردم یک روز تعطیل لااقل جایی برای رفتن داشته باشند و گرنه اینجاها برای کشاورزی به درد نمیخوره و نباید اذیت مردم کرد.

  10. خوش بحال انها ئیکه شامل این ایه قران هستند .
    الجنته التی وعده المتقون فیها انهار من ماه امن وانهار من للبنن لن یتغیر طعمئو وانهار من خمر للذه للشاربین وانهار من عسل المصفا .
    بهشتی که خداوند به پر هیز کاران وعده داده نهر ها از اب تصفیه شده ونهرها از دوغها ئیکه طعم ان تغییر نمیکند ونهر ها از شرابیکه به نوشند گان لذت میدهد و نهر ها از عسل تصفیه شده .
    امیدوارم نصیبتان بشود

  11. اولا که دم از قانون نزن هیچ خوشم نمیاد خان دایی!
    خوبه خدا چشمو گوشو عقل بهمون داده میبینیم که چخبره
    الان دیگه قانون شهر ما شده پول، پول که باشه قانون خود به خود باهات راه میاد وقتی بخوان کاری رو واسه شخصی انجام بدن ابرو بادو مه و خورشید فلک دست به دست هم میدن(تمام ادارت) آبم از آب تکون نمیخوره ،دوما میگین قانون! وقتی کسی مراجعه میکنه از اون قانونی که شما ازش حرف میزنین پیگیری کنه هزارتا بندو ماده تبصره براش میارین وسط،
    پس لطفا اگه میخواین قانون رو اجرا کنین برای همه به صورت یکسان اجرا کنین، نه اینکه قانون متخص قشر خاصی و مطابق با میل و نظر شخصیتون اجرا کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 نظر
scroll to top