هفت‌برکه – گریشنا: کدام بانک‌های شهرستان گراش زیر نظر لار هستند؟ این موضوع مهم‌ترین علت تشکیل کارگروه بانک‌های شهرستان گراش در آخرین روز اردیبهشت سال ۱۳۹۸ بود.

به گزارش هفت‌برکه، سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت، جلسه کارگروه بانک‌ها با حضور اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، حجت الاسلام سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، و بیشتر روسای بانک‌های دولتی و خصوصی شهرستان گراش در فرمانداری برگزار شد. پیش از این جلسه، امام جمعه گراش در خطبه نماز جمعه‌ در خصوص اینکه بانک‌های گراش زیر نظر لار هستند سخنرانی داشته است و این کارگروه برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود.

امام جمعه: بانک‌های اسلامی بیشتر از بانک‌های ربایی سود می‌گیرند

سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، با بیان اینکه بیش‌تر بانک‌های گراش زیر نظر شعبه لار هستند گفت: «یکی از موضوعاتی که دغدغه ما و به ویژه مردم است، همین شعبه اصلی و فرعی بودن است. فرق شعبه اصلی و فرعی در این است که شعبه فرعی برای پرداخت تسهیلات سقف معینی دارند و اگر تسهیلات بالاتر برود، برای پرداخت آن مشکل دارند و باید از لار اجازه بگیرند و حتی تسهیلاتی هم که برای گراش به لار اعلام می‌شود به گراش داده نمی‌شود. من این مسئله را برای دفاع از بانکدارهای گراش و در مرحله بعد در دفاع از مردم عرض می‌کنم. بانک‌های گراش حتی سپرده‌هایی که دارند به نام سرپرستی است که آن هم در لار است.»

امام جمعه شهرستان گراش در ادامه اظهار داشت: «بانک‌های اسلامی ما بیشتر از بانک‌های ربایی سود می‌گیرند. بانک‌های ما در کشور اسلامی هستند. البته نمی‌شود شما را مقصر دانست. سیاستمداران شما اینگونه انجام داده‌اند و شما هم مامورید و معذور.»

فرودی: در گراش تنها یک بانک به صورت باجه داریم

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، با بیان اینکه ما در گراش فقط یک بانک به صورت باجه داریم، گفت: «در گراش تمامی بانک‌های ما به صورت شعبه هستند و تنها یک بانک است که به صورت باجه فعالیت دارد و آن هم بانک رفاه کارگران است. با تمام پیگیری‌هایی که انجام شد و تقاضای مردم، فقط توانستیم باجه را دریافت کنیم.»

فرودی در ادامه اظهار داشت: «در نامه‌ای که در پایان سال ۹۷ برای تمامی شعب شهرستان گراش ارسال شده است تا میزان وام‌های پرداختی به مردم را اعلام کنند، تنها ۸ بانک به نامه جواب دادند و مبلغ ۷۲ میلیارد تومان وام به مردم پرداخت شده است و این رقم خوبی است. هر چند از ۲۳ بانک شهرستان گراش، تنها ۸ بانک مبلغ را اعلام کرده‌اند. اگر مقایسه کنیم با کل بودجه‌ عمرانی که ما از دولت گرفته‌ایم، که ۱۶ میلیارد تومان بود که ۷۰ درصد آن محقق شده است، این رقم وامی که برای رونق شهرستان به مردم پرداخت شده است رقم خوبی است.»

فرماندار شهرستان گراش در پایان اظهار داشت: «دو طرح تسهیلات مسکن در شهرستان داریم که یکی پرداخت وام ۵۰ میلیون بود که قبلا اعلام شد و طرح دیگر مربوط به اقدام ملی مسکن است که سهمیه شهرستان ۵۰ مورد بود که به ۲۰۰ مورد افزایش پیدا کرده است. زمین این طرح توسط اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن به متقاضیان که افراد خاصی هم هستند واگذار می‌شود و وام ۷۵ میلیون تومان هم وام برای ساخت داده می‌شود. ساخت هم توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود.»

bank

حوزه‌های بانکی فقط هماهنگ‌کننده هستند

عبدالحسین محمدی، رئیس بانک انصار شهرستان گراش، در پاسخ به این که بانک‌های اسلامی سود بیشتری می‌گیرند گفت: «بانک‌های کشور ما اسلامی نیستند، ما بانکداری بدون ربا هستیم. بانکداری اسلامی به بانکی مثل صندوق خاتم النبیا می‌گویند. ما توقع داریم از دوستان و از جمله شما که این موارد را به مردم توضیح دهید. از زمان دولت دهم این حمله به بانک‌ها شده است و ما هم داریم تاوان می‌دهیم. وقتی بانکی سود اعلام می‌کند، این فقط یک نرخ است، ولی بانکداری ربوی وقتی سود اعلام می‌کند مشخص است. در بانکداری بدون ربا، سپرده‌ای که مردم به ما می‌دهند و ما سود می‌دهیم، وکالتی است نه تملکی.»

او در توضیح تفاوت بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی افزود: «در عملیات بانکی بدون ربا، سپرده مردم به صورت وکالتی به بانک‌ها واگذار می‌شود. بانک‌ها نیز همین سپرده‌ها را پس از کسر حق‌الوکاله، به صورت انواع عقود اسلامی به دریافت‌کنندگان تسهیلات به صورت وکالتی واگذار می‌کنند. در اینجا نرخ فقط یه عدد می‌باشد، و عدد نشان‌دهنده‌ی ربوی بودن نیست. این تخصیص منابع و مصارف، فرق بانکداری ربوی و بدون ربا است و نرخ بالا موید ربا نیست. ولی سپرده‌های قرض‌الحسنه به تملک بانک در می‌آید و بانک مالک آن است. بانک‌ها هم به وام‌گیرندگان به صورت مالکانه واگذار می‌کنند. در اینجا نباید نرخ کارمزد بیشتر از ۴ باشد، چون ربوی می‌شود. در بانکداری اسلامی، اصلا وکالت معنی ندارد و به همین خاطر، نرخ ۴ درصد است.»

محمدی در ادامه در خصوص حوزه‌های بانکی افزود: «حوزه وظیفه‌اش فقط نظارت است، اینکه بانک‌هایی مثل صادرات، بانک ملی یا هر بانکی که حوزه دارند، به دلیل گستردگی شعب است تا برای هر کاری مکاتبه با استان نباشد و کارها سریع‌تر انجام شود؛ وگرنه حوزه‌ها هیچ اختیاری ندارند.»

رییس بانک انصار در خصوص توانایی بانک‌ها برای اعطای وام به درخواست‌کنندگان نیز گفت: «برای پرداخت وام هم بستگی به منابع آن شعبه دارد. مشکل ما پرداخت وام نیست. ما می‌توانیم وام بدهیم. اما متقاضی برای پرداخت وام نداریم! از هر ده نفری که به شعبه گراش مراجعه می‌کنند، ۹ نفر می‌پرسند چقدر سود می‌دهید؟»

رئیس بانک صادرات در پاسخ به این مسئله گفت: «بانک صادرات زیر نظر شعبه لار نیست و بانک ما هم‌درجه با بانک لار است. هر دو بانک درجه دو هستند. اگر در گراش باجه داریم، آن بحث جداگانه‌ای دارد. اما ما شعبه هستیم و زیر نظر لار هم نیستیم. اما در خصوص حوزه هم چون هر شهرستانی به تنهایی نمی‌تواند حوزه داشته باشد معمولا به چند شهرستان نزدیک هم یک حوزه اختصاص داده می‌شود، الان لار، خنج، گراش حوزه‌اش در لار است. حوزه فقط یک هماهنگ‌کننده بین شعب شهرستان با استان است و اختیاری برای دادن تسهیلات بالاتر ندارد و به صورت سیار در شعب سرکشی دارد.»

رئیس بانک کشاورزی نیز در این خصوص گفت: «بانک کشاورزی یک بانک دولتی و زیر نظر استان است. بانک کشاورزی حوزه‌ای نیست و هر بانکی در هر شهری زیر نظر خود استان است.»

محمدی، رئیس بانک انصار، در پاسخ به این که چرا بانک‌ها در گراش حوزه ندارند گفت: «برای یک بانک به صرفه نیست که در هر شهرستان حوزه داشته باشد. معمولا هر چند شهرستان یک حوزه مشترک دارد. فقط بانک صادرات، ملی و ملت هستند که بخاطر تعدد شعب در سطح استان، دارای حوزه هستند. بقیه بانک‌ها مستقیم زیر نظر استان هستیم.»

یا وام نمی‌خواهند یا مشکل ضامن دارند

رئیس بانک مهر اقتصاد گفت: «سطح شعبه ما از لار بالاتر است و به تناسب سطح اختیارات ما هم بالاتر است و لار برای پرداخت تسهیلات بالاتر باید به من مراجعه کند. بزرگترین مشکل تمامی بانک‌ها از جمله بانک مهر اقتصاد، تسهیلات است. وقتی تسهیلات پرداخت نکنیم برای ما زیان است. البته من کمتر از یک سال است که در شعبه گراش هستم و در این چند ماه به اندازه سه سال گذشته تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، اما اکثرا به شهرهای اطراف گراش بوده است. گراشی‌ها برای تسهیلات مراجعه نمی‌کنند.»

اصغر اندیشه، رئیس بانک قوامین، با اشاره به عدم مراجعه مردم برای وام گفت: «اکثرا وقتی پیشنهاد وام را به مردم می‌دهیم، می‌گویند سپرده داریم، نیازی به وام نداریم، یا هم مشکل ضامن دارند و توقع دارند وام بدون هیچ ضمانتی به آن‌ها داده شود. عده‌ای هم کلا از گرفتن وام می‌ترسند.»

برای چک رمزدار بانک ملی باید همه درخواست بدهند

رئیس بانک کشاورزی با اعلام چند درخواست از روسای بانک‌ها و فرماندار گراش گفت: «چند مورد است که جا دارد در این جلسه بیان کنم. همکاران گرامی لطفا فردی که برای وام مراجعه می‎‌کند و بعد تسویه انجام داده است، حتما در سامانه تسویه وارد کنید. وقتی شخصی مراجعه می‌کند برای ما که وام بگیرد، ما استعلام می‌گیریم که شخص بدهی دارد، در صورتی که تسویه کرده است و سهل‌انگاری از همکاران خودمان در بانک‌های دیگر است. لطفا از سامانه‌ای که در اختیارتان است استفاده کنید و سلیقه‌ای عمل نکنید.»

او در خصوص چک رمزدار نیز توضیح داد: «در خصوص چک رمزدار بانک ملی باید عرض کنم که طبق مکاتبات من با تهران مشخص شد که بانک‌های شهرستان گراش در اتاق کلر (اتاق پایاپای) به همین نمی‌توانند چک رمزدار صادر کنند و تنها راه این است که همه بانک‌ها تقاضای خود را برای چک رمزدار به فرمانداری اعلام کنند تا بانک ملی اقدام کند و اتاق کلر برای ما هم ایجاد شود. لطفا از تریبون‌هایی که در اختیار دارید اطلاع رسانی کنید که اگر بانک‌ها منابع ارزان‌قیمت در اختیار داشته باشند، وام ارزان قیمت هم می‌توانیم بدهیم. مثلا مورد داریم که خیر در نزد ما سپرده قرض الحسنه دارد و ما از روی همین سپرده وام‌ در اختیار مردم قرار می‌دهیم. فقط کمی نیاز به تبلیغات و فرهنگ‌سازی دارد.»

اسماعیل سعدین، رییس اداره کار شهرستان گراش، با ارائه گزارش سال ۹۷ در خصوص پرداخت تسهیلات به مردم گفت: «در سال گذشته ۳۳ درخواست برای تسهیلات اشتغال‌زایی در بخش روستایی داشتیم که حدود ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نامه معرفی به بانک داشتیم که از این مبلغ ۶۳۸ میلیون تومان پرداختی داشتیم. البته بانک کشاورزی به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود و با توجه به پیشرفت کاری است. علت اصلی این است که بعضی از موارد معوقه‌های بانکی دارند یا توان جور کردن موارد لازم جهت اخذ وام را ندارند. البته بخشی از مشکلات هم برمی‌گردد به بانک. مثلا صندوق کارآفرینی کارشناس ندارد و ارجاع می‌دهد به کارشناس رسمی دادگستری که حتی مورد داریم سه بار به کارشناس دادگستری ارجاع داده شده و هنوز هم مشکل حل نشده است و این شخص تا به الان سه بار فقط مبلغ ۸۰۰ هزار تومان هزینه کارشناسی داده است.»

رئیس اداره کار در پایان افزود: «وام مشاغل خانگی در شهرستان گراش در سال گذشته ۶۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده این وام به ۷۹ نفر از طریق دستگاه‌های اجرایی اداره صمت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش پرداخت شده است. فقط چند مورد مانده است که در حال انجام است. در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی هیچ مشکلی نداشتیم.»

بیژن جمشیدی، رییس بنیاد مسکن، با بیان اینکه اصلی‌ترین راه مقابله با حوادث پیشگیری و مقاوم‌سازی است گفت: «جا دارد از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات کم بهره مسکن تشکر کنیم. چندین مشکل هم داشتیم که اکثرا حل و پرداخت شد. در حوزه مسکن تنها یک مورد را داشتیم که تقسیط وام را منوط به دریافت پایان کار از شهرداری و دهیاری می‌کنند که خوب عملا برخی از افراد توانایی اتمام  پایان کار را ندارد. برخی از افراد حاضرند بدون سرامیک و سفیدکاری هم موقتا وارد ساختمان شوند و زندگی کنند و کم‌کم کارهای پایانی را انجام دهند. پایان کار به مرحله‌ای گفته می‌شود که هیچ ساخت و سازی دیگر انجام نشود اگر بانک مسکن در این بخش ما را یاری کند که پایان کار را فقط در بخش سفت‌کاری در نظر بگیرید که شاید کسی توان کاشی‌کاری و .. نداشته باشد.»

جمشیدی در پایان افزود: «بانک مهر ایران در گراش شعبه ندارد، اما ما دو سهمیه ۶ میلیون تومانی در این بانک در لار داریم که متقاضی ندارد و بیشتر برای تعمیرات استفاده می‌شود و می‌توانیم پرداخت کنیم اگر متقاضی داشته باشد.»