هفت‌برکه – گریشنا: نشست تخصصی توانمند‌سازی مربیان و معاونین پرورشی و فرهنگی مدارس شهرستان گراش در سالن کنفرانس مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گراش برگزار شد.

amozesh

به گزارش کانال اخبار آموزش و پرورش شهرستان گراش، مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش در این نشست، با اشاره به ساحت‌های شش گانه سند تحول بنیادین که شامل تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبایی‌شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و تربیت علمی و فناوری است، گفت:«بر اساس سند تحول بنیادین، امر تعلیم و تربیت بر اساس این ساحت‌ها صورت خواهد گرفت و محور فعالیت‌های مدارس نیز بر پایه پنج عنصر مهم و اساسی علم، ایمان، اخلاق، عمل و تفکر استوار خواند.»
رضایی، پرورش تک بعدی وجود انسان را مورد نکوهش قرار داد و افزود:«مربیان و معاونین پرورشی باید سعی بر آن داشته باشند که تمام ابعاد و جنبه‌های وجودی دانش‌آموزان را پرورش دهند و آن‌ها را انسان‌هایی توسعه یافته تربیت کنند تا در فعالیت‌های روزمره و شرایط زندگی واقعی بتوانند در زمینه‌های مختلف به موفقیت برسند.»
وی در ادامه در مورد لزوم آگاهی بخشی سیاسی و تمرین و آموزش مشارکت سیاسی به دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت:«ما باید به دانش‌آموزان شرایط سیاسی خود را توضیح دهیم به این صورت که رفتار‌های دیگر کشور‌ها با ما و بالعکس و سیاست‌مداران را با یکدیگر برای دانش‌آموزان توضیح دهیم نه این که آنها را وارد بازی سیاسی کنیم و آن‌ها را به سمت احزاب و گروه‌های سیاسی روانه کنیم بلکه فقط آگاهی کافی را به آنها بدهیم.»

amozesh3
در ادامه، یوسف مهیایی، اثرگذاری معلمان بر رفتار دانش‌آموزان بسیار مهم خواند و گفت:«ما باید بتوانیم با اعمالی که انجام می‌دهیم و یا صحبت‌هایی که همراه با عمل بر زبان می‌آوریم رفتار‌های مناسب را در دانش‌آموزان به وجود بیاوریم و زمانی هم که از دانش‌آموز رفتار ناشایستی سر می‌زند لزومی ندارد ما واکنش شدید نشان دهیم و از ابزار تنبیه استفاده کنیم بلکه با صبر و حوصله رفتار مناسب را در وی جایگزین رفتار اشتباهش نماییم.»
کارشناس گسترش فرهنگ قرآن،عترت و اقامه نماز مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش را بر اساس سند تحول بنیادین، تربیت عبد صالح خداوند و دانش‌آموز تراز انقلاب خواند و اظهار داشت:«مربیان و معاونین پرورشی در خط مقدم امر تعلیم و تربیت هستند.»
مهرداد بدیع‌زادگان همچنین تاکید کرد که در آموزش و پرورش فعالیت‌های پرورشی باید در راس امور باشد و در همین راستا باید اصل و اولویت بر پرورش باشد و برنامه‌ها و امورات مدرسه نیز می‌بایست با محوریت معاونین و مربیان پرورشی انجام پذیرد و برنامه‌های قرآن، عترت و نماز نیز می‌بایست در صدر برنامه‌های تعلیم و تربیت قرار گیرد، چرا که این امر از به وجود آمدن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد کرد.»
وی در ادامه بر اجرای هر چه بهتر بخشنامه‌های مسابقات قرآن، عترت و نماز متوسطه اول و دوم، مسابقات قرآن مقطع ابتدایی، مسابقات خادم القرآن حمید رایگان، طرح ملی حفظ جزء سی، مسابقات قرآن عترت و نماز فرهنگیان، طرح مصباح الهدی، برگزاری نماز جماعت مدارس، وقف مشارکتی قرآن عترت و نماز، درس‌هایی از قرآن و جشن تکلیف دانش‌آموزی تاکید کرد و ضمن ارائه توضیحات و تشریح بخشنامه‌های مزبور خواستار اهتمام ویژه و دقت هرچه بیشتر در اجرای این برنامه‌ها شد.»
کارشناس فرهنگی و هنری نیز توضیحاتی در خصوص برنامه‌های فرهنگی و هنری و جشنواره‌های هنری پیش رو مطالبی را بیان کرد و در مورد برگزاری نمایشگاه هنری دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی نکاتی را ارائه نمود و گفت:«ما برای جشن ادب، هنر و اندیشه، برنامه‌های سرود و هنر‌های آوایی و تجسمی و … دانش‌آموزان و غنی‌سازی اردوها و … برنامه‌های متنوعی را در طول سال در نظر داریم و برای آثار دانش‌آموزان نیز هماهنگی‌ها جهت برپایی نمایشگاه با اداره ارشاد و خانه فرهنگ و نهاد‌های مرتبط صورت گرفته است و به زودی شاهد برپایی نمایشگاه‌های مختلفی خواهیم بود.»
سپس مدیران کانون‌های خواهران و برادران و مسول سازمان دانش‌آموزی به بیان مطالب و برنامه‌های خود پرداختند.

amozesh2