بستن

اشتغال از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

هفت‌برکه – گریشنا: کارگروه اشتغال شهرستان گراش به دلیل حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با رویکرد تشکیل شورای مهارت برگزار شد.

به گزارش هفت برکه، صبح شنبه هفتم مهرماه ۹۷ جلسه کارگروه اشتغال با رویکرد تشکیل شورای مهارت با حضور دکتر کوشکی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس، دکتر والی، مدیر پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس، بخشایش‌پور امام جمعه گراش، اعضای شورای اداری، مسئولین ادارات و نهادهای دولتی شهرستان گراش، در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد. بعد از پایان جلسه ساختمان جدید مجتمع آموزش و فناوری هرمز روبه‌روی باغ ملی، جنب بازار طلا افتتاح شد.

فرودی: فرهنگ بیمه در گراش ضعیف است

فرودی،فرماندار گراش در ما سیاست‌های اشتغال شهرستان گفت: «ما در ابتدا تلاش کردیم به سمت سرمایه‌گذاری کلان برویم ولی به دلایل مختلف چندان استقبال نشد و سیاست را به سمت مشاغل خرد مانند مشاغل خانگی و اصناف بردیم. همان‌طور که مستحضر هستید نرخ بیکاری از ۱۱.۵ به ۴.۱ که رتبه اول استان است رسید. این حاصل تلاش همه دوستان و در راس آن خود مردم و صاحبان حرف و مشاغل است.»

فرماندار گراش در مورد میزان وام‌های روستایی و فراگیر گفت: «سهم ما در وام روستایی سه میلیارد و دویست میلیون  و در بخش اشتغال فراگیر شش میلیارد و دویست میلیون تومان بود. از وام روستایی به دلیل سود کمتر و مناسبت‌تر استقبال بیشتری شد. جلسات و رایزنی زیادی انجام شد، تا به امروز مجوز بیش از ۱۴ میلیارد وام در قالب ۳۳ فقره وام اشتغال روستایی گرفته‌ایم و توانسته‌ایم سهمیه سایر شهرستان‌ها را جذب کنیم. البته با بانک‌ها مشکل برخورد کرده‌ایم و سرمایه‌گذاران برای تامین وثیقه مشکل دارند که در حال رفع شدن است.»

فرماندار با تاکید بر افزایش تعداد بیمه‌شدگان شهرستان گفت: «ما در حوزه فرهنگ بیمه ضعیف هستیم. بر اساس قوانین کار کارگاه‌ها موظف هستند کارگران را بیمه کنند و کارفرمایان باید عنایت داشته باشند. یکی از مشکلات ما استفاده از اتباع غیرمجاز بیگانه است که این جرم است و گشت‌ها در این مورد پیگیری می‌کنند و برخورد می‌شود، کارفرمایان بعد گلایه نکنند.»

فرمانداری با اشاره به ساختمان جدید فنی و حرفه‌ای گفت این ساختمان توسط حاج رضا محسنی در حال کار است.

کوشکی: آموزشی که منجر به اشتغال نشود حیف و میل کردن منابع بیت و المال است

دکتر حشمت کوشکی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس یکی از دلایل بیکاری افراد را  بحث مهارت آموزی دانست و افزود: « اگر نگاهی به نرخ اشتغال بیندازیم نرخ اشتغال خوبی در استان فارس نخواهیم داشت و نداریم و متاسفانه بدتر از آن این است که نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان مقاطع دانشگاهی بیشتر است و در سر کلاس‌های ما هم حضور دارند. افرادی که حرفه‌ای آموزش دیده‌اند و در کلاس‌های ما حضور داشته‌اند امروز بیکار نیستند و اگر هم باشند تعدادشان خیلی کم است. آموزشی که منجر به اشتغال نشود فقط حیف و میل کردن بیت و المال است.»

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به مزایای آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: «آموزش فنی و حرفه ای سه مزیت دارد. آموزش ما در مراکز دولتی کاملا رایگان است. دوم این که گواهی‌نامه‌های ما بین‌المللی است و در سال گذشته ۱۵۰ نفر آمده‌اند و گواهی‌نامه را ترجمه کرده‌اند و سوم این که ۷۵ درصد آموزش‌های ما به صورت عملی است. ما در استان دارای ۵۰ مرکز دولتی و ۸۵۰ آموزشگاه خصوصی هستیم و ما آموزش‌های‌مان را در دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و زندان‌ها و اقشار مختلف گسترش داشته‌ایم. نیاز امروز ما بحث نرم افزاری است.»

کوشکی اولین هدف شورای مهارت را تبدیل مهارت آموزی به گفتمان دانست و اظهار داشت: «آموزش‌های مهارتی باید از پایه شروع شود و با این هجمه‌ای که وجود دارد مراکز فنی و حرفه‌ای به تنهایی نمی‌تواند به آموزش کمک کنند و تمامی ادارات از جمله کمیته امداد، بهزیستی و …. به کمک فنی و حرفه‌ای بیاید، ابتدا باید نیازسنجی کنیم سپس آموزش داده شود. تا به امروز اگر دنبال بیمارستان و مسجد و مدرسه ساختن بودیم باید کمی هم به اشتغال‌زایی توجه کنیم و در کنار ساخت این مراکز می‌توانند خیرین به عنوان مثال ۲۰ تا چرخ خیاطی خریداری کنند و اشتغال ایجاد کنند. باید کارگروه اشتغال ایجاد شود، طرح مهتا (مهارت تا اشتغال) در بعضی شهرستان‌ها اجرا شده است و امیدوارم مابقی شهرستان‌ها هم از این طرح بهرمند شوند.»

بخشایش‌پور: مرکز فنی و حرفه‌ای گراش سیار است باید ثابت شود

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه گراش خواستار توجه بیشتر به فنی و حرفه‌ای گراش شد و گفت: «من در محل قبلی در یک بخش خدمت می‌کردم و مرکز ثابت فنی و حرفه‌ای داشت و اینجا شهرستان است و مرکز سیار فنی و حرفه‌ای با تنها یک نفر فعال است. همین سیار بودن است که مردم را ناراحت کرده است. انتظار داریم مرکز سیار به ثابت تبدیل شود و ما هم تلاش خواهیم کرد که ساختمان جدید را هرچه سریعتر به پایان برسانیم.»

امام جمعه بر برنامه‌ریزی در بخش اشتغال تاکید کرد: «باید فکر اساسی برای جوانان شهرستان داشته باشیم، اکثر جوانان این شهرستان به دیپلم اکتفا می‌کنند و به خلیج سفر می‌کنند باید بستر سازی شود و نیازها در نظر بگیریم که در این شهرستان چه کاری می‌شود انجام داد. بیشتر آسیب‌های اجتماعی مربوط به بیکاری است و مهارت نقش مهمی در کاهش آن‌ها دارد.»

والی: گراش را به شهر فناوری تبدیل کنید.

دکتر مظفر والی، مدیر پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس با بیان این که گراش را باید به شهر فناوری تبدیل کرد گفت: «یکی از سرمایه‌های اصلی شهرستان سرمایه اجتماعی و مردم عزیز آن است که برای توسعه شهر دغدغه دارند. در این منطقه نرخ بیکاری به نسبت بهتر است ولی ما نظرمان این است که توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرستان دنبال شود.»

والی در مورد تجربه پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: «از سال ۹۰ تا ۹۷ بیش از ۳۵۰ شرکت در شیراز تاسیس شده است. از همین جا از همه عزیزان دعوت می‌کنم که در شیراز از این مرکز بازدیدی داشته باشند. با توجه به دغدغه مردم شهرستان گراش را به سمت فناوری ببرید و اگر می‌خواهید کسب و کار را توسعه دهید باید به سمت فناوری برود که گراش این قابلیت را دارد. اگر می‌خواهیم کسب و کار را گسترش دهیم باید مبتنی بر فناوری باشد و گرنه مثل اسنپ می‌شود که کل سیستم حمل و نقل شهرداری را به هم می‌ریزد.»

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. یکی نیست که جوابگو باشه چرا رشته های دانشکده علوم پزشکی گراش زیاد نمیشه و چرا دانشگاه به این بزرگی باید تنها هر ساله ۲۵۰دانشجو بگیرد.چرا دانشگاه سمت گلزار که ساخته میشود با اون ساختمان اش از دانشگاه مجازی به دانشگاه علمی کاربردی یا فنی و حرفه ای تبدیل نمی شود.امروز مردم فن و عمل میخان .بیایید دانشگاه های کاربردی و عمل را بوجود آوریم تا علاوه بر گراش برای شهرهای دور وبرمون هم مفید باشد .امروزه فقر فرهنگی تنها با حمایت و یادگیری کاربردی امکان پذیر هست .دیگه ایران به دانش تیوری نیاز نداره و باید کاربرد و عمل را جایگزین آموزش های شفاهی کرد.

  2. شمادودوست عزیز درست میفرماییدمتاسفانه بزرگان شهرمان اینجورفکرنمیکنندهرکسی میخواد حرف خودش رابه کرسی بشونه مشکل امروزشهرمون همینه یکصدانیستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top