بستن

طومار اعتراض دوستداران محیط زیست به معدن شن و ماسه

هفت‌برکه – گریشنا: بیش از سیصد نفر از دوستداران محیط زیست خواستار توقف راه‌اندازی معدن جدید تولید شن و ماسه در ورودی تنگ آب گراش شدند. معدنی که دارای مجوزهای قانونی است اما برخی افراد معتقدند راه‌اندازی آن به طبیعت تنگ ‌آب آسیب می‌رساند.

به گزارش گریشنا در ادامه اعتراض به احداث معدن شن و ماسه در محدوده تنگ‌آب، تعدادی از فعالان محیط زیست گراش طوماری را با امضای بیش از سیصد نفر جمع‌آوری کرده و برای جهاد کشاورزی شهرستان، محیط زیست، منابع طبیعی و صنعت و معدن استان و فرمانداری و استانداری ارسال کرده‌اند. تصویری از این طومار نیز برای گریشنا ارسال شده و در خبرگزاری تسنیم نیز خبر آن منتشر شده است.

سومین معدن در تنگ آب

معدن پلاسکو سومین معدن شن و ماسه‌ای است که در این منطقه احداث می‌شود. (لیست معادن گراش در گریشنا). پیش از این فعالان محیط زیست ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ در دیدارهای دوشنبه فرماندار دغدغه‌های خود را گفته بودند. (خبر دیدار در گریشنا) خبرگزاری تسنیم در انعکاس انتشار طومار اعتراضی به این بازدید نیز اشاره کرده است. (خبر در تسنیم)

مصطفی خورشید نایب رییس شورای شهر که پیگیر پارک جنگلی در تنگ آب است در مورد معدن پلاسکو می‌گوید: «این معدن از نظر قانونی مشکلی ندارد و مجوز گرفته است. با توجه به این که مجوزها جدید نیست و در دوره قبل از طرح پارک جنگلی صادر شده است خواسته ما در صورت امکان جابجایی معدن است. حتی فکر می‌کنم اگر شکایتی هم بشود جق را به مالک بدهند. باید در نظر داشت معدن به هر جا منتقل شود معترضانی خواهد داشت.»

خورشیدی به نگاه منصافه در این قضیه تاکید می‌کند: «اولویت ما برآورده شدن خواسته شورا برای پارک جنگلی است اما نباید حقی ضایع شود. مالک هزینه کرده است و معدن شن و ماسه یکی از نیازها اساسی صنعت ساختمان است. با توجه به رویکرد تعاملی مالک حتی به نظرم می‌توان از این معدن برای جاده چک‌چک هم از این معدن استفاده کرد.»

کلنگ پروژه آبخیزداری سد تنگ‌آب ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ به زمین زده شد. (خبر در گریشنا) این طرح در ۲۰۰ هکتار آغاز شد که در مرحله نهایی تا ۴۵۰ هکتار برای آن پیش‌بینی شده است.

ابراهیم شهسواری رییس اداره منابع طبیعی گریشنا در روز دیدار با فرماندار در مورد این معدن گفت: «زمین این معدن در سال‌های قبل مجوز گرفته و واگذار شده است. در حال حاضر زمین واگذاری در طرح درختکاری قرار ندارد و مجاور طرح است اما اگر بخواهیم طرح را توسعه دهیم داخل طرح قرار خواهد گرفت.»

اسماعیل بلبلی رواط عمومی اداره صنعت، معدن و تجارت گراش در مورد این معدن به گریشنا گفت: «مجوز این معدن با طی شدن تمام مراحل قانونی صادر شده است. مجوز متعلق به علی خبازی بود که به جعفر کشوری منتقل شد و در حال حاضر مالک پیگیر راه‌اندازی معدن است.»

اسماعیل بلبلی در مورد نزدیکی دو معدن شیخی و کشوری در محدوده تنگ آب گفت: «فاصله قانونی هر معدن از یکدیگر، ۱۵۰ متر است . این معدن از لحاظ فاصله جغرافیایی با معدن شیخی که کنار آن است تداخلی ندارد.»

 

۱۰ سوال در مورد یک معدن

در طومار منتشر شده به ده موضوع از جمله عدم رعایت فاصله، تداخل با طرح جنگل‌کاری، حریم تاریخی سد تنگ‌آب، آسیب به کشاورزی منطقه ذکر شده است. در متن طومار آمده است:

ما جمعی از مردم شهرگراش و دوستداران محیط زیست نارضایتی خود را ازبابت صدور مجوز احداث معدن جدید در منطقه ورودی سد تاریخی تنگ آب و مجاور تفرجگاه و پارک جنگلی درحال احداث شهر گراش اعلام داشته و خواهان ابطال این مجوز می‌باشیم و انتظار داریم از مسولین امر به دغدغه‌ها وسوالاتی که در زیر مطرح می‌شود مستندا پاسخ دهند:

۱- عدم رعایت فاصله مناسب با تفرجگاه در دست احداث توسط شورا و شهرداری که قطعا با احداث این معدن عملا استفاده از این تفرجگاه برای عامه مردم غیر ممکن می‌شود و باعث اتلاف بودجه بیت‌المال خواهد شد. گرد و خاک‌های ناشی از فعالیت‌های این معدن باعث نابودی نهال‌های کاشته در پارک جنگلی خواهد شد که با زحمات فراوان توسط دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی حفظ و نگهداری می‌شود.

۲- درصدور مجوز این معدن آیا توان اکولوژیکی منطقه در نظر گرفته شده است سه معدن در فاصله نزدیک به هم قطعا باعث تغییر اکوسسیتم طبیعی منطقه خواهد شد.

٣- آیا حریم‌ سد تاریخی تنگ آب در نظر گرفته شده است؟

۴- این معدن در جهت باد غالبا به سمت شهر واقع شده است و در دراز مدت مشکلات عدیده ای را برای شهروندان به وجود می‌آورد.

۵- ایجاد مزاحم جهاد کشاورزی شهرستان، محیط زیست، منابع طبیعی و صنعت و معدن استان و شهرستان و همچنین برای فرمانداری و استانداریت با عبور ماشین آلات سنگین در مسیر دسترسی تنگ آب و آلودگی صوتی ناشی از فعالیت ماشین‌آلات معدن و حمل مصالح برای استفاده‌کنندگان پارک‌های جنگلی و سد تاریخی تنگ دردسرساز است.

۶- این که مسولین می‌گویند این مجوز از سالیان قبل صادر گردیده لطفا مستندات و سوابق مربوط به موافقت اصولی و مصوبه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و گزارش محیط زیست را ارایه نمایند.

۷-بخش اعظمی از باغ و نخلستان‌های حاشیه گراش در اطراف محدوده مورد نظر واقع گردیده است. آیا جهاد کشاورزی در اظهارنظرهای خود به این مهم توجه نموده است؟

۸- حفره‌هایی که از برداشت مصالح ایجاد می‌شود منظره‌ای بسیار نازیبا در این مسیر (دسترسی به سد تاریخی) برجای می‌گذارد.

۹- درحالی که تعدادی از معادن و سنگ‌شکن‌های گراش از وضع بد اقتصادی و نبود مشتری گلایه دارند چه توجیهی برای احداث معدن جدید وجود دارد؟

۱۰- درحالی که حفر چاه ممنوع است. آیا مجوزی برای حفر چاه در این معدن صادر شده است؟

تکمیل خبر: علی‌اصغر حسنی رییس شورای شهر گراش بعد از انتشار خبر، در گفتگو با گریشنا اعلام کرد به نظر او این معدن غیرقانونی است و باید جلو آن گرفته شود. حسنی گفت: «من قبلا در دوره چهارم هم جلو این معدن را گرفته بودم. مگر گراش چند معدن شن و ماسه نیاز دارد؟ مجوز معدن از طرف منابع طبیعی لار تایید شده است و مورد قبول ما نیست و در شورا هم مخالفت کرده‌ایم. این معدن یا باید به آن طرف چک‌چک منتقل شود یا راه‌اندازی نشود. من حتی با معدن شهرداری هم به دلیل تخریب محیط زیست مخالفت کردم.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

26 نظر

  1. بخدا دارم دیوانه میشم از دست بی کفایتی و فساد و اختلاس و دزدی و چپاول مسولان نظام…
    همه چی رو نابود کردن.

  2. جناب اقای خورشیدی عزیز بنده گراشی نیستم اما در روز درخت کاری حضور داشتم و با عزیزانی اشنا شدم که چه علاقه ی به درخت کاری و حفاظت از درخت که کاشته شده داشتند ایا شما تازگیا سری به تنگ اب زدین ایا درخت های که کاشته شده دیدین ،ایا تلاش های اسد محسنی و عزیزان دیگر که هر دوشنبه و جمعه برای ابیاری میروند دیدین ،ایا شما به این فکر کردین که یک تفرجگاه زیباکه میتواند در منطقه بهترین باشدو مردم گراش و منطقه از ان استفاده کنند فکر کردین. ایاشما به زیان ریزگردها فکر کردین .این ریزگردها در جاهای که معدن شن و ماسه برپا شده باشد بزرگترین زیان را به درخت ها و باغات اطراف میزند و سلامتی مرد تاثیر گذاشته، ایا شما به سلامتی مرد گراش فکر کرده اید.امیدوارم شورای گراش یک بازنگری کند و همچنین فرماندار گراش که به ادعای خودش دوستدار محیط زیست هستند

  3. با سلام خدمت تمام مسولین با کفایت و خسته نباشید خدمت تمام دوست داران طبیعت .
    جای تعجب که بعضی ازاین اجازه کار ها و پروانه ها اصلا طبیعت و مردمی کهداز این طبیعت استفاده میکنن در نظر نمیگیرن .
    سوالات زیادی پیش میاد
    ایا چشم بسته مهر صدور میزنن پای این کاغذ بازی ها؟!
    ایا این این معدن برای مردم نیست ؟ پس چرااکثر مردم از حداثش ناراحتن
    ایا نمیشه تغییر مکان داد با این همه زمین های بکر که گراش داره ؟
    …….
    میدونم نارضیتی مردم برای اکثر مسولین قابل درک نیست چون منافع جیب مثلا در خطره ولی اگه به خدا و قیامت اعتقاد داشته باشی . این کار اون دنیایا شایدم روی دنیا باید جواب پس بدید بدون شک.
    به امید بیدار شدن مسولین
    روز خوش

  4. با سلام
    باتوجه به پیشرفت شهری و ساخت و ساز زیاد شهرستان نیاز به معادن دارد ولی بنا بر این نیست که مکان تاریخی و تفریحی یک شهرستان خراب بشه.
    واقعا پول چقدر ارزش داره که یک فرد وجدانش قبول کنه که داخل یک مکان تفریحی تاریخی معدن بزنه?
    ان شاء الله که خود صاحب معدن نظرش برگرده و معدن نزنه

  5. جناب آقای خورشیدی،حرفهای قبل انتخاباب تو حسینیه اعظم با حرفهای حالا زمین تا آسمان فرق داره .
    واقعا شهرستان نیاز به ریز گرد باز هم داره .
    فکر کنم شما تو اون مراسمهای که در روز طبیعت گرفتند نبودی و ندیدی که ملت شریف گراش چه شور و شوقی داشتن برای کاشتن نهال حالا شما میخواهید با یک‌تصمیم همه را نابود کنید.
    خواهشا دیدگاه خودتون و شورا تغییر دهیید تا این طبیعت به جایگاه اصلی خودش باز گردد.
    با تشکراز جنابعالی. امید به روزهای خوب در تنگ آب

  6. سوالی از شورا شهر دارم و مسئولین مربوطه دارم
    چرا با وجود مخالفت شورا قبل برای احداث معدن در ورودی تنگ اب شورا جدید به این شکل دارد مووافقت میکند؟
    چرا شما از ضایع شدن حق دیگران صحبت میکنید ولی حق شهروندان گراشی و عزیزانی که از تفریگاه تنگ اب استفاده میکنند ضایع میکنید؟
    چرا شما که موافق احداث معدن بودید موافقت کردین تا از پول ملت بردارن سدی احداث کنند که هیچی به درد نمیخورد جز هدر دادن پول ملت؟
    چرا شما که از ضایع شدن حق دیگران صحبت میکنید از حق سلامتی مردم دفا نمیکنید که بخاطر احداث معدن به خطر میوفته چهل خوردی هزار جمعیت توی گراش زندگی میکنند اینها حق تفریح سالم ندارن؟ همین شهروندان حق سالم بودن ندارن؟
    بر چه اساسی شما از ضایع شدن حق صحبت میکنید؟
    چند پرسش از طرف مردم مطرح شد چرا به هیچ کدام جوابی ندادین
    همین مردم هستن به شما رای دادن پس حق دارن جوابی درست از زبان مسئولین بشنوند

  7. خیلی جالبه که واسه رای جمع کردن خوب حرف میزنن موقع عمل که میشه اون حرفا میشه پوچ کل شورا یه بار شده برین تنگ اب ببینین بینم ملت چقد میرن اونجا اصلا واستون مهمه که تفریگاس اونجا ؟
    البته چیز عجیب هم نیسا چون واستون انگارپول مهم تر از هر چیزیه خدا به دادمون برسه با این طرزتفکرتون .
    در اخر ما واسه سلامتیمون با کسی شوخی نداریم .

  8. سلام. ..آقای خورشیدی با دیدگاه ب شما میشه گفت محافظه کار یکی ب میخ یکی به نعل میزنید….اخه استاد در این بحران اقتصادی و این همه معدن فعال و غیرفعال یک توجیح اقتصادی نداره و از همه مهمتر نابودی ان محدوده ب دنبال داره. ..جناب خورشیدی عزیز با طرز نگاه هیچ وقت پیشرفت نخواهیم کرد…قرار نیست هر مجوزی که صادر شد ب حق باشه حتی……این معدن در ان محدوده یعنی نابودی اکوسیستم انجا…..اگه بحث کار هست این همه معدن غییر فعال هستش…..

  9. اعضای محترم شورا لطفا خیانت نکنید..
    کل جمعیت شهر رو به یک نفر ترجیح ندین..
    تفریح کل شهر مهمتره یا درامد یه نفر..
    جابه جا کنید لطفا اون مجوز معدن رو

  10. متاسفیم واسه شوری پول دوست
    فردا اگه بچه هامون بیماروسرطان گرفتن شما جواب گو هستین اقای خورشیدی جواب مسخره ای دادین به شهروندان خیلی متاسفم با این تحصیلاتی که دارین
    تقضا میشه یکی دوماه یک مرتبه یه سری به تنگ اب بزنید ببینید که بچه های طبیعت دوست تو هوای گرم و بدون منت دارن چه شاه کارهای میکنن بخصوص اقای اسد محسنی یکم یاد بگیرید انسانیت از این انسان بزرگوارو بی ادعا تاکی بی لیاقتی وخراب کاری های مسولین ذیل ربط دودش به چشم مردم بره بسه دیگه تا کی تو خواب باشین و چشمتون به پول ملک و زمین ملی باشه

  11. اقای خورشیدی وتمام مسئولین مربوطه خواهشا کمی به فکر تفریحات مردم باشید به جای خراب کردن درفکر آباد کردن باشید .من خودم هرسال در طرح درختکاری اسفند ماه شرکت میکنم وامسال هم درجشن حضور داشتم ودیدم که مردم با چه اشتیاقی درخت میکارند خیلی متاسفم که شما پشت کسانی را گرفته اید که دست به خرابی طبیعت میزنند.

  12. در این برهه حساس زیست محیطی که آب نیست و درختان و طبیعت نیاز به تلاش دارد و با توجه به مهم بودن مکانی که در آن معدن ساخته شده است ، انتظار می رود مالکان این پروژه به همراه ارگان های مربوطه در پی این باشند که این معدن به جای دیگر انتقال داده شود ، برای هوای بهتر همشهریان

  13. اصلا مجوز ها نباید قابل انتقال باشه
    مثلا یکی اشنا داره بره یک مجوزی بگیره بعد با قیمت کلان به دیگری بفروشد . باید هرکس مجوز گرفت سرمایه هم داشته باشد و راه اندازی کند

  14. حرف آقای خورشیدی منطقی هست ولی مردم متحد بشن و شکایت استانداری ببرن و ناراضی باشن لغو میشه .بعدش مردم نزارن تاسیس شه و انتقال پیدا میکنه.بخدا زمین طرف خلیلی و زینب آباد و اغصه خالی هست برن اونجا کار کنند

  15. با سلام به دوستان که دلسوزانه کامنت گذاشتن و ابراز نگرانی کردن نمیخوام داغتون تازه کنم ولی یه بار نزدیک غروب تنگ اب رفتم صدای زیبای بلبلکان و شرشر آب مرا به دنیای دیگری برد.اون سال بارندگی خوب بود و پشت سد اب جمع بود .الان تصورش کن این محیط بکر در معرض خطر قرار بگیره دیگه صدای پر زدن قمری ها و چه چه کبک ها از،بین میره و محیط آلوده میشه و درختان میمیرند

  16. رفتم سر یخچال اولین چیزى که دیدم دوغ بود،همه شو ریختم تو لیوان یخم انداختم روش بخورم جیگرم خنک شه!یهو یاد قیمت لبنیات افتادم الان حس میکنم باس این لیوان آخرو با خونوادم تقسیم میکردم!عذاب وجدان دارم!
    بابا ما دیگه داشتیم به نون و ماست عادت میکردیم….اینم ازمون گرفتن.
    خواهشا” دیگه محیط زیست رو نابود نکنید چون از این به بعد تصمیم گرفتم گیاه خوار بشم….جون مادرتون اینو دیگه از ما نگیرید.
    الان دیگه دسته کمی از اصحاب کهف نداریم :
    شب میخوابیم و صبح بیدار میشیم یهو میبینی قیمت همه چی رفته بالا….
    بیا همین الان که دارم کامنت میزارم دلار ۱۲۰۰۰ هزار تومان رو رد کرد…
    امان از دست جمشید بسم الله…………..

  17. قضیه چیه قبل انتخابات که حرفای قشنگی میزنین و خودتونو حامی مردم معرفی میکنین اون وقت موقع عمل که میرسه حرف مردم واستون اهمیتی نداره ؟مگه رای همین مردم نبود که شما رو به اینجا رسونده جناب اقای خورشیدی منتظر پاسخ شما هستیم.

  18. من همیشه آقای خورشیدی رو درک کردم واقعا فرد دلسوزی هست و حتی برای نماینده مجلس شدن مهره خوبی هست .ایشان در ۱۲سال پیش همیشه به کودکان و جوانان درس قرآن و تفسیر میداد و حتی از خودش برای اینکار مایه میگذاشت ولی اون زمان کمی بخاطر برق روزی بودنش و من ناساگی بودم کمی باهاش سر لج بودم آخه بیشتر از محله خودش دفاع میکرد الانم وقتی دور خیابان میزنم بیشتر برق روز آباد شده و خیلی بهش میرسن ولی ایشان یادمه همیشه به فکر ایده برای پیشرفت گراش بود مثلا میگفت چه میشد مثلا یه پیامبری اینجا مدفون بود و شهر گراش آباد میشد و در همین مایه ها .ولی الان ایشان در حدی که بتوانند کار می کنند و حسنی چرا اسمش نمی‌بریم و یا… .چتون شده همه کاسه کوزه ها سر این دلسوز میزنی.من واقعا متاسفم

  19. درود بر همگان,مخصوصا جناب اقای خورشدی.

    استاد حاج مصطفی خورشیدی, واقعا غبطه میخورم به شما,

    میدانید چرا?

    چون این مردم,شما را صدا میزنند. در اکثریت کامنتها,مردم شما را لایق خدمت به خود میدانند و از شما,استمداد میطلبند.جواب این اعتماد و فرصت را بدهید.

    بی شک,این مردم فهیم,خوب میدانند,کدام در را باید بزنند.قدر بدانید و ثابت کنید,درست آمده اند و لایق اعتمادید.

    خوشا بحالتان.

  20. اقای حسنی منتطر پیگیری های شما هستیم امیدوارم حرفهای شما شعار نباشه .وهمچنین امیدواریم خیرین بزرگوار همانطور که در ساخت مدرسه مکان های درمانی و… خدمات شایانی به گراش کردنداین بار در محیط زیست دست بکار بشوند و نام گراش را در منطقه زبانزد عام و خاص بشودو در کارهای محیط زیستی مشارکت کنند.

  21. جای تشکر داره از اقای کشوری که به فکر مردم گراش هستند که اگر الان با وجود چهار سنگ شکن باز هم به فکر تولید و اشتغال هستند و با وجود کارخانه زیاد از گران شدن شن و ماسه جلوگیری میشه وگرنه الان مثل لار و اوز باید تنی ۱۴هزار تومان فروش میره ولی گراش تنی ۸هزار تومان ضمنا این معدن با سد تنگ اب دو کیلومتر فاصله داره و بیخودی دارن بحث حریم رو وسط میکشن در ثانی به علت عدم نگاه کارشناسانه محیط زیست درخت هایی که کاشت شده نظیر سرو و کاج و گز همش خشک شده و بیهوده هزینه گوده زنی و … شده بحث بعدی پیرامون ریز گرد بود که باید بگم ریزگردی که اسمان دیده میشه از عراق و کشور هایی همجوار میاد نه از سنگ شکن بعدش هم اقای کشوری قصد دارن که کارخانه را درون گود قرار بدن تا وزش باد مانع از ایجاد گرد و خاک بشه بعدش هم خم کردن تابلو و سنگ اندازی کسی دلسرد نمیشه باز هم حرف دارم که از ایجاد سنگ شکن های بیشتر حمایت کنم راستی طوماری که نوشتید نصف امضا ها محسنی ها بود و نصفش هم پورشمسی که یه خورده مشکوک میزنه خودمون هستیم ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

26 نظر
scroll to top