بستن

نمایشگاه مبارزه با مواد مخدر: دیدن تریاک و وافور از نزدیک

هفت‌برکه – گریشنا: نمایشگاه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر همزمان با حضور خانواده‌ها در اکوپارک، پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود.

دریاچه اکوپارک آخر هفته‌ها شلوغ‌تر از روزهای دیگر است. به همین علت شورای مبارزه با مخدر گراش این محل را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب کرده است. جایی که خانواده‌ها در کنار هم و از نزدیک با انواع مواد مخدر و روش‌های مبارزه با آن و نهادها مسئول در پیشگیری از اعتیاد آشنا می‌شوند. این نمایشگاه دو شب هفتم و هشتیم تیرماه در پارک‌شهر گراش برگزار می‌شود.

قاسم فرسوده معاون فرماندار گراش در شب نخست نمایشگاه به خبرنگار گریشنا گفت: «سه‌شنبه این هفته روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بود اما برای این که حضور مردم بیشتر باشد آخر هفته برای برگزاری نمایشگاه تعیین کردیم و خوشبختانه حضور خانواده‌ها هم چشم‌گیر است. تمامی نهادهای فعال در امر مبارزه و پیشگیری مواد مخدر اینجا حضور دارند. برای برگزاری نمایشگاه شهرداری و ناحیه مقاومت بسیج هم همکاری خوبی داشتند.»

تجمع در کنار دو غرفه اول بیشتر است. پلیس در غرفه اول انواع مواد مخدر را به نمایش گذاشته است تریاک، شیره، سوخته، متادون، شیشه، علف کنار هم چیده شده است. بر خانواده‌ها که فقط اسمی این مواد شنیده‌اند دیدن آن‌ها از نزدیک جالب است و اسم تک‌تک آن را به نوبت می‌پرسند. خانمی اجازه می‌گیرد و در پاکت ماری‌جوانا را باز می‌کند. بو که می‌کند با تعجب می‌گوید: «هه این که آویشن کوهی است.»

همراه با مواد مخدر وافور و تیغ و ترازوی دیجتال هم دیده می‌شود که از ابزار کار اصلی موادفروشان است. یکی از کارکنان فرمانداری می‌پرسید: «شیشه آب چیه؟» و سرهنگ جواب می‌دهد: «مشروب دست‌ساز» است و یکی از مردها می‌گوید: «البته جای مشروبات اصلی خالی است.» پلیس‌های حاضر در غرفه سعی می‌کنند که تا حد امکان خانواده‌ها را با انواع مواد مخدر آشنا کنند تا معتادان سوخته را به جای قره‌قورت به آشنایان قالب نکنند.

غرفه بهزیستی محل تجمع خانواده‌ها است. بچه‌ها مشغول نقاشی کشیدن هستند و امیدوارند در شب پایانی جایزه‌های خوبی دریافت کنند. مشاورین بهزیستی و رییس اداره هم حضور دارند. غلامی رییس اداره بهزیستی در مورد رویکرد بهزیستی می‌گوید: «نگاه ما به اعتیاد جامعه محور است. خانواده‌ها بار اصلی را برای بازگرداندن معتاد به جامعه بر دوش دارند.»

انجمن معتادان گمنام غرفه بعدی است. اعضای این انجمن معتادان ترک کرده‌ای هستند که به بقیه معتادها کمک می‌کنند. از لار برای نمایشگاه به گراش آمده‌اند. در مورد جلسات گراش می‌پرسم و جواب می‌شنوم: «در گراش دو جا جلسات برگزار می‌شود. در لار چهار مکان، در خور دو مکان، در اوز و شهرهای دیگر هم جلسات است. برای اطلاع زمان برگزاری جلسات با شمار ۰۹۱۹۰۳۷۵۶۱۴ مسئول کمیته آدرس‌ها تماس بگیرید.»

معاونت اجتماعی دانشکده علوم پزشکی غرفه بعدی است. چند پوستر در غرفه دیده می‌شود اما برنامه اصلی آن‌ها روز یکشنبه است. مسعود خواجه‌زاده قائم مقام معاونت اجتماعی می‌گوید: «همایش نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد صبح روز یکشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح در سالن دفاعیه دانشکده علوم پزشکی برگزار می‌شود. قدرت‌اله محکم کارشناس دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی فارس سخنران این همایش است. از همه خانواده‌ا چه آن‌ها درگیر اعتیاد هستند و چه آن‌ها که خوشبختانه مشکلی ندارند برای حضور در این برنامه دعوت می‌کنیم.»

محسن افشار کارشناس آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش میز بعدی است. روبه‌روی افشار جزوه و کتاب‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مبارزه با مواد مخدر در مدارس هم جدی است. افشار می‌گوید: «در حال حاضر مشاورین وظیفه تدریس آشنایی با مواد مخدر را برعهده دارند. مواد مخدر هم مثل ریاضی و فیزیک کتاب کار دارد. دوره‌های آموزشی پیشگیری از مواد برای سه گروه معلمان، والدین و دانش‌آموزان برگزار می‌شود. آموزش به دانش‌آموز بر عهده مشاورین است و متاسفانه ما در مدارس گراش کمبود مشاور داریم.»

غرفه آخر که در حال آماده‌سازی است به کمپ ترک اعتیاد اختصاص دارد. حسین فقیهی مسئول کمپ برای برگزاری «سمینار نه به اعتیاد» در سالن اجتماعات هلال ‌احمر حضور دارد.

یک شب دیگر از این نمایشگاه باقی مانده است. اگر فکر می‌کنید اعتیاد از شما فاصله دارید اشتباه می‌کنید. آمارها نشان می‌دهد که سن اعتیاد کاهش یافته است و تنها راه‌حل پیشگیری این است که خانواده‌ها با آگاهی بیشتر با این معضل خانمان‌سوز روبه‌رو شوند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. با زدن نمایشگاه نمیشه جلو این بلای خانمان سوزو گرفت مسوولین شهرمون که خواب هستن برید ببینید چه بلایی سر جوونای شهرمون داره میاداز بیکاری از بی پولی از تورم مقصر هم مسوولین هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top