بستن

عصر گراش، صحبت نو،عصراوز، پسین دهکویه چه نوشتند

عصر گراش

عکسی از مجتمع مسکن مهر در صفحه اول شماره دوم دوره جدید عصر گراش دیده می‌شود. عصر گراش در شماره ۲۸ حود به خبرهای هفته دولت پرداخته که در قسمت‌هایی با دید انتقادی به برنامه‌های کم این هفته پرداخته است و در کنار آن یکی از علت‌های این اتفاق را نیروی‌های جدید در پست مدیریتی شهر عنوان کرده است. دکتر مهرابی مقاله‌ای در خصوص وضعیت استقلال شهرستان گراش نوشته است که یک صفحه کامل را در بر می‌گیرد. مهدی وفایی فرد دو سادداشت در این شماره دارد که در یکی از این نوشته‌ها به تحلیل خبر نارضایتی جعفرپور از انتصاب فرماندار گراش پرداخته. این خبر در گفتگوی کوتاه عصر گراش با نماینده مردم هم دیده می‌شود. جعفرپور گفته است اعتراضش به نحوه انتصاب بوده و نه شخص انتخاب شده.

انتصاب بخشدار مرکزی، جلسه اعضای کداگ و افتتاح چند پروژه عمرانی از خبرهای صفحه اول است. یادداشت‌های علی سپهر و حبیب‌اله فروزش درباره مسایل اجتماعی با چاشنی طنز، در صفحه سوم خواندنی است. عصر گراش با نفیسه مهیایی و عاطفه دلاور از قبولی‌های کنکور امسال مصاحبه‌ای انجام داده است و در کنار دو یادداشت کوتاه به کنکور پرداخته است. مصطفی کارگر گفتگویی با مهدی محسن‌زاده، رئیس دانشکده پیراپزشکی داشته که در آن به تحقیقات مورد مطالعه در این دنشکده در خصوص سلول‌های بنیادی اشاره شده است.

خبرهای پینگ‌پنگ و فوتبال بیشترین سهم را در صفحه ورزش دارند و صفحه آخر هم با چند نوشته مختلف درباره سینما تا علم غیب تکمیل شده است.

عصر گراش در این شماره از لحاظ صفحه آرایی گامی به جلو برداشته و شکل صفحات این شماره بهتر از شماره گذشته شده است.

بهار فیشور

«وحدت؛ میراث ماندگار مصلح بزرگ لارستان» با عکسی از مراسم تشییع آیت‌الله آیت‌اللهی و اخبار مربوط به آن صفحه اول شماره تیر بهار فیشور را تشکیل می‌دهد. در صفحات داخلی علاوه بر اخبار وفات آیت‌الله آیت‌اللهی و خبر حضور علماء اهل سنت در این مراسم پرداخته است.

شماره مرداد این ویژه‌نامه، با عکسی از صف نمازگزاران همراه است. فرارسیدن رمضان علت انتخاب این عکس است. جلسه بررسی مسائل و مشکلات فیشور با حضور معاون فرماندار لارستان و جمعی از روئسای ادارات برگزار شده است که در این شماره دو ستون را به خود اختصاص داده است. خبر نصب سیستم جدید روشنایی در تونل بزن لارستان هم علاوه بر نشریات دیگر در این نشریه هم بازتاب داشته است. در شماره قبلی بهار فیشور مطلبی در مذمت برگزاری مسابقات فوتبال در ماه رمضان چاپ شده بود که در این شماره پاسخی از سوی شورای ورزشی فیشور داشته است. در شماره گذشته برگزاری مسابقات فوتبال را یکی از دلایل عدم استقبال از برنامه‌های دینی در این ماه عنوان شده بود. در این شماره مطلبی با عنوان «جامعه فیشور؛ مردسالار یا زن‌سالار» نوشته شده است که البته بدون نیاز به خواندن، خواننده خود جواب این تیتر را می‌داند. عدم درج کارمل اسم نویسنده نیز گواه بر واکنش تند احتمالی مردم نسبت به نوشته دارد.

عصر اوز

تجلیل شهرداری اوز و فرمانداری ویژه لارستان از خبرنگاران تیتر اول عصر اوز در شماره ۱۴۲، شهریور ماه است. این تیتر زیر عکسی از گل‌های بومی و بیتی از حافظ آمده است. گفتگوی صریح با رئیس شورای اسلامی شهر اوز، مطلبی بود که در فضای مجازی هم بازتاب داشت. سوال‌های اصلی این گفتگو درباره ارتقاء اوز و فعالیت‌های شورای شهر اوز بود که با خواندن متن گفتگو، خواننده هم با صحبت مقدماتی نویسنده هم‌رای می‌شود که در بسیاری از موارد سوالات، بدون پاسخ مانده است. عصر اوز در شماره آینده به سراغ بخشدار اوز می‌رود.

دو ستون کناری صفحه دوم به مسئله ارتقاء اوز می‌پردازد. به نظر می‌رسد این بحث حالا حالاها ادامه داشته باشد. حتا در صفحه ورزش هم در ستونی به این نکته اشار شد است. ستون وسط صفحه دوم به صورت کامل گزارشی از مراسم روز خبرنگار توسط شهرداری اوز و فرمانداری ویژه لارستان است. در خبری به نقل از رئیس آموزش و پرورش اوز از راه‌اندازی دو مدرسه نمونه دولتی در مقطع متوسطه صحبت شده است.

پسین دهکویه

آغاز آبرسانی به دهکویه خبر اول شماره ۹۰، شهریور ماه پسین دهکویه است. پسین دهکویه در خبری به چگونگی اجرای این پروژه پرداخته است. برگزاری مراسم احیا، راهپیمایی روز قدس و برگزاری نماز عید فطر در دهکویه از خبرهای ماه رمضان است. تجلیل از خبرنگاران حوزه رسانه در لارستان که توسط فرمانداری لارستان و اداره ارشاد برگزار شده بود در تمامی نشریات بازتاب داشت.

پسین دهکویه و سایت دهکو از پخش مستند جذبه موسوی (شرح زندگی آیت‌الله آیت‌الهی) که از شبکه قرآن پخش شد گفته‌اند و سایت دهکو این مستند را در صفحه خود قرار داده است.

گزارش فعالیت های یک ساله شورای اسلامی دهکویه نیز در کنار خبرهای این شماره آمده است. اکثر خبرهای ورزشی پسین، اختصاص به کوهنوردی دارد. این شماره هم از همراهی یکی از کوهنوردان با گروهی در تهران و کارگاه آموزشی سنگ نوردی مطلبی منتشر شده است.

دوبیتی های مجرم بستکی از انتشارات همسایه از جمله مطالب صفحه ادبی این شماره است. ترفندهای گوشی‌های نوکیا و معرفی آفیس ۲۰۱۳ نیز از مطالب جالبی است که در کمتر نشریه‌ای در منطقه می‌بینیم.

صحبت نو

«خطیب دوران» تیتر یک این شماره صحبت نو و مقدمه‌ای بر مصاحبه با آیت الله نسابه در شماره ۳۰ صحبت‌نو است. او در این گفتگو به مواردی همچون ماجرای اولین دیدار و آشنایی خود با مقام معظم رهبری، مبارزات انقلابی‌اش در لارستان و نحوه انتخاب آیت‌الله آیت‌اللهی به عنوان اولین امام جمعه لارستان اشاره کرده است. «خبرنگار خوب، خبرنگار مرده است!» عنوان سرمقاله این شماره درباره روز خبرنگار است.

فرماندار ویژه لارستان موضوع گرانی مرغ را مسئاله ضد انقلاب عنوان کرده. تیتر «کنکور، پرنده سعادت یا غولی بی شاخ و دم!» نوشته امیر دلشاد در صدر این صفحه آمده و دو گفتگو با معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه پیام نور لارستان به همراه اسامی نفرات دارنده رتبه زیر هزار در کنکور امسال این صفحه را تشکیل می‌دهد.

چند یادداشت درباره اداره ارشاد لارستان از مطالب صفحه فرهنگ و هنر این شماره است. یادداشت حمید منشی هم از مشکلات پخش فیلم در جلسات نقد فیلم گفته است و تلنگری به سرپرست ارشاد لارستان زده است. به نظر می‌رسد این یادداشت پیش از بالا گرفتن اعتراض‌های هنرمندان لاری به تصمیمات این اداره است.

دو مصاحبه کوتاه با علیرضا روزگار و نرگس محمدی به بهانه سفرشان به لار انجام شده است. این دو در گراش هم اجرا داشتند. نقش گرمای منطقه در پاسخ به سوالات اکثر مهمانانی که سری به این اطراف می‌زنند جالب است. جواب «من گرمای جنوب را خیلی دوست دارم» و «گرمای شهر لار از گرمای خورشید نیست بلکه از گرمی عشق مردم آن منطقه است» آدم را به خنده می‌اندازد.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top