بستن

از زمین‌های واگذاری، تا باغ‌شهری‌ها و چاه‌های غیرمجاز

هفت‌برکه – گریشنا: جلسه کارگروه حفاظت از آب و خاک شهرستان گراش به ریاست اصغر فرودی فرماندار در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

به گزارش هفت‌برکه، دیروز هشتم اردیبهشت ماه ۹۷ ساعت ۱۰ صبح، در جلسه کارگروه حفاظت از آب و خاک، مهندس علی جوکار، رییس اداره جهاد کشاورزی، شهسواری، رییس اداره منابع طبیعی و کاشفی، رییس اداره آبفا شهری، از اعضای کارگروه، به ارائه گزارشی از عملکرد چندماهه این ادارات پرداختند و سپس از سوی فرماندار شهرستان گراش هفت مصوبه این جلسه اعلام شد.

جوکار: یکی از راه‌کارهای صرفه‌جویی در مصرف آب، ایجاد گلخانه است

مهندس علی جوکار، رییس جهاد کشاورزی شهرستان گراش، در خصوص حفاظت و صیانت از اراضی گفت: «اواخر سال ۹۵ در شهرستان گراش ۲۰ مورد و در سال گدشته ۱۲۲ تخریب داشتیم که از کارهای خوبی بوده که در شهرستان گراش انجام شده است. بیشتر مالکیت مربوط به شهرستان لار بود که پرونده در گراش بود. علیه جهاد در آن زمان تبلیغات زیاد شد که خوب این وظیفه قانونی ما بود و باید انجام می‌شد. ما در حال حاضر ۴ پرونده با حکم قطعی تخریب داریم و حدود ۲۲ مورد هم حکم اولیه داریم که بعضی‌هایش به نفع مالک و بعضی‌ها به نفع سازمان جهاد کشاورزی است و در حال پیگیری هستیم.»

مدیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال فرودی که اگر مردم و سرمایه گذاران بخواهند سرمایه‌گذاری در باغ شهری‌ها داشته باشند، چه راهکاری برای آن دارید، افزود: «اگر ضوابط و تمامی مدارک از جمله سند مالکیت که اکثرا هم ندارند رعایت شود، اداره جهاد کشاورزی با این طرح هیچ مشکلی ندارد، از طربق تبصره ۴ تغییر کاربری، اگر تشکیل پرونده شود و تایید شود، سپس به استان معرفی می‌شود و می‌توانند کار کنند.»

جوکار با بیان اینکه یکی از راه‌کارهای صرفه‌جویی در مصرف آب، ایجاد گلخانه است، اظهار داشت: «در صرفه‌جویی در مصرف آب، یکی از راهکارها ایجاد گلخانه است که اواخر سال گذشته و ابتدای امسال برای ۱۶ نفر ۲۵ هکتار مجوز سایه‌بان گلخانه را صادر کردیم که یک دهم مصرف آب دارد و اجرای آبیاری نوینی که انجام می‌دهیم. در سال گذشته قریب به دو میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان دادیم که فقط ۱۵ درصد آن را کشاورزان پرداخت کردند. در این زمینه جزو شهرستان‌های برتر هم هستیم. آبیاری تحت فشار هم ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب دارد.»

کاشفی: ۲۵۰ چاه غیرمجاز در شهرستان گراش وجود دارد

کاشفی، رییس امور آب شهرستان گراش، با اشاره به چاه‌های غیرمجاز موجود در شهرستان گراش گفت: «۴۷۸ حلقه چاه مجاز در سطح شهرستان داریم که حدود ۴۰۰ حلقه آن فعال است. حدود ۲۵۰ حلقه هم چاه غیرمجاز در شهرستان داریم. در سال گذشته موفق شدیم ۳۴ حلقه چاه غیرمجاز را پلمپ کنیم و برای سال جدید هم تعدادی در دست اقدام داریم که با کمک فرمانداری و دادگاه حکم پرکردن را بگیریم تا این مسئله چاه‌های غیرمجاز برای همیشه تمام شود. در خصوص انتقال آب هم این را عرض کنم که می‌توان از برکه‌ها استفاده کرد البته تا جایی که به سازه‌ها صدمه‌ای نزد.»

شهسواری: زمین‌های قابل واگذاری تمام شده است

شهسواری، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گراش، با اشاره به این که در طرح آبخیزداری باید بین مردم و دولت مشارکت صورت گیرد گفت: «واگذاری‌ها اکثرا دارد به سمت دامنه‌ها و آبوان‌ها صورت می‌گیرد. شاید این قبلا بهتر بوده است اما الان دیگر آن شرایط را نداریم که آبوان‌ها را واگذار کنیم.»

رییس اداره منابع طبیعی تاکید کرد: «اراضی که مستعد و قابل کشاورزی بودند، قبلا واگذار شده است. خواهش دارم اگر امکان دارد برگردیم به مکان‌هایی که واگذار کرده‌ایم، و اگر طرف کار را انجام نداده است، از طرف پس بگیریم و به شخص دیگری واگذار کنیم.»

او در ادامه گفت: «در سال جاری اعتبارات خوبی در صندوق ارضی به ما دادند. دولت این پول را می‌گذارد برای جایی که مشارکت اتفاق بیفتد و شهرستان گراش هم که خدا را شکر جزو شهرستان‌هایی است که خوب کار کرده است. اگر از بین چندین طرح موجود، چند طرح را بفرستیم تا تایید شود و تفاهم‌نامه ایجاد شود، مثل طرح‌ها در حسین‌آباد، چک‌چک و آغصه، می‌توانیم به جای اینکه از خود مردم بخواهیم پول بیاورند، بهتر است با مشارکت شوراها و بخشداری‌ها این اتفاق بیفتد. زمینه برای ایجاد طرح‌های ابخیزداری فراهم است اما باید مشارکتی باشد. اگر این مشارکت اتفاق بیفتد سازمان بودجه خوبی پرداخت می‌کند. مثل سد تنگ آب که انجام شده است.»

رییس اداره منابع طبیعی در پایان افزود: «در خصوص طرح بیابان‌زدایی که خنج و لار کار کرده‌اند، باید بگویم با توجه به اینکه امسال از صندوق ذخیره ارضی پول بسیار خوبی برای طرح بیابان زدایی اختصاص داده شده است و ۱۹ استان هم در کشور بیشتر شامل آن نمی‌شود، موافقت‌های اولیه این طرح برای گراش انجام شده است، ولی از شما در خواست پیگیری را دارم.»

فرسوده: ساخت‌وساز شهرک خلیلی هرچه سریع‌تر پیگیری شود

قاسم فرسوده، معاون فرماندار گراش، با اشاره به مسکن‌دار کردن اهالی روستای خلیلی افزود: «۱۴ سال است که پیگیر این مسئله هستیم و هنوز هم محقق نشده است. بارها و بارها پیگیری کرده‌ایم. هر روز هم زنگ می‌زنم به آقای جمشیدی و شهسواری. اما هر بار کار به فرد دیگری ارجاع داده می‌شود. مردم آنجا خیلی تحت فشار هستند. در یک خانه چهار خانواده زندگی می‌کنند. گناهشان چیست؟ خواهش من از شما دوستان این است که این قضیه هر چه زودتر تمام شود و به صورت ویژه دنبال شود. بحث ما سر کوتاهی مسئولین نیست. موضوع این است که این پرونده زمان‌بر شده است.»

معاون فرماندار با بیان اینکه اخیرا امام جمعه گراش در خطبه‌هایش به ضعیف عمل کردن برخی ادارات در شهرستان اشاره کرده است، خاطرنشان ساخت: «اخیرا در خصوص کم‌کاری ادارات در کشور بحثی مطرح شد که جدیدا هم به شهرستان‌ها کشیده شده است، همه مدیران شهرستان ما سالم هستند و خدا را شکر هیچ مشکلی ندارند. مشکلی که شاید احساس می‌شود، با توجه به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری و سخنان اخیر رییس جمهور در خصوص تکریم ارباب رجوع و تسریع کارهای ارباب رجوع، از تمامی روسای ادارات خواهشمندم که نظارت بیشتری بر کارهای کارمندان داشته باشید و حتما هم در نماز جمعه شرکت و یا یک نفر را بفرستید تا اگر سوالی در خطبه مطرح شد، بتوانید پاسخگو باشید.»

فرودی: بهترین روش مقابله با بحران آب، مدیریت آن است

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، با اشاره به اینکه اگر این روند صرفه‌جویی در مصرف آب حل شود، حدود ۴۰ درصد مشکلات آب ما کاهش پیدا می کند، افزود: «بحران آب در کشور جدی است و همه شما هم این را می‌دانید و باید تلاشمان این باشد که آن را مدیریت کنیم. بهترین روش مقابه با بحران آب هم مدیریت آن است. آبیاری نوین و مکانیزه که انجام می‎شود، نباید افزایش سطح زیر کشت باشد، افزایش محصول را باید داشته باشیم ولی افزایش زیر کشت نه.»

فرماندار شهرستان گراش همچین گفت: «استفاده از سیستم نوین آبیاری و ترویج آن در شهرستان ضروری است. توسعه آبیاری نوین ضامن رونق‌بخشی به کشاورزی شهرستان است. مردم و سازمان‌ها با صرفه‌جویی مانع از جیره‌بندی آب شوند. در بستن چاه‌های غیرمجاز برخورد قاطع و قانونی اعمال شود. تعهدی در برخورد با چاه‌های غیر مجاز نداریم. روند واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران باید تسریع شود. مدیران ملزم به کوتاه کردن فرآیند سرمایه‌گذاری در شهرستان هستند.»

فرودی در ادامه اظهار داشت: «ما باید از سیستم‌های آبیاری سنتی مثل کاریزها و قنات‌ها استفاده کنیم. روان‌آب‌ها باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد تا در آینده با مشکل مواجه نشویم. من این اطمینان را هم به مردم بدهم، ذخیره آبی که سال گذشته در سد سلمان شده است، مشکل آب در سطح شهر نخواهیم داشت، اما در بخش کشاورزی و حفظ منابع آب زیرزمینی شهرستان بسیار اهمیت دارد.»

فرودی در بخش ساخت و سازهای غیرمجاز باغ‌شهری‌ها نیز گفت: «به ساخت‌وسازهای قبل از سال ۷۴ فعلا کاری نداریم. بین سال ۷۴ تا ۸۵ جریمه می‌شوند و ساخت‌وسازهای بعد از ۸۵ مشمول قلع و قمع می‌شوند.»

مصوبات جلسه صیانت از آب و خاک شهرستان گراش

زمین‌هایی که واگذار شده و کاربری واگذار شده را رعایت نکرده‌اند و یا اقدامی صورت نگرفته است، تذکر کتبی داده شود و در صورت عدم انجام اقدام موثر، لغو واگذاری صورت گردد.

بخشداری‌های مرکزی و ارد به علاوه شورای شهر گراش با خیرین جهت انجام پروژه‌های آبخیزداری منابع طبیعی صحبت کنند. در این طرح‌ها ۲۵ درصد از سوی مردم و ۷۵ درصد ار سوی دولت اختصاص داده می‌شود.

بازرسی و گشت‌های مشترک ادامه پیدا کند.

شهرداری و راه و شهرسازی همکاری لازم را با مدیریت جهاد کشاورزی جهت تامین ادوات برای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری به عمل آورند.

نصب کنتور آب و برق هوشمند در سال ۹۷ ادامه پیدا کند و جهاد کشاورزی و شوراهای شهر و روستا اقدام لازم را جهت مساعدت کشاورزان به عمل آورند.

جهاد کشاورزی در خصوص ساخت‌وسازهای خارج از حریم شهر اقدام به معرفی متقاضیان جهت دریافت پروانه به بخشداری کنند.

سامان‌دهی سیلاب و روان‌آب‌ها به عنوان یک ضرورت باید در اولویت کاری شهرداری و دیگر نهادهای متولی قرار گیرد. احداث تصفیه‌خانه فاضلاب از مهم‌ترین پروژه‌های شهر گراش است که باید در دستور کار قرار گیرد.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

10 نظر

  1. از این جلسه ها زیاد گذاشتن اصلا خروجی نداردهرکه برا خودش تو زمین های گراش برا خودش باغ درست کرده اگه جدی پیگیری کنید باید همه این باغهای ازخود درست شده خراب بشن یک سری ادمهای پولدار هستن که بانفوذ وغیر قانونی باغ درست کردن وهیچ ارگانی هم کاریشون نداره وحق دیگران هم پایمال کردن

    1. چپ میرن راست میان میگن باید باغها خراب بشه
      اغاجون مهندسی شما … کارشناس ابی … یا حافظ طبیعت
      این دیوار از روز اول اجرش کج نهاده شده در همه زمینه ها

      من خودم باغ دارم پول دادم سند زدم همه کارها هم قانونی بوده و مدرک دارم
      تا قبل قانونی بود الان شد غیر قانونی
      من واسه درختان و گل های باغم اب میخرم از این بنکر ها
      هر بنکری هم ۱۲۰ تومن غیر شرب هم هست
      خوب
      حالا تکلیف چیه

      الان چهار تا ادم بیکار میان کلی کارشناسانه صحبت می کنند

  2. علی آقا اگه خودتون هم باغ داشتین همین حرفو میزدین؟؟؟
    چرا هی میخوایین خرااااب کنین
    یه راهکار بهتری مد نظر داشته باشین
    اگه طرف پول داره که باغ خریده یا درست کرده حتما زحمت و سختیشو کشیده که الان به اینجا رسیده
    با خراب کردن هیچ چیز درست نمیشه حتی بیشتر خانواده ها هم ضربه میبینن طرف پول داره بجای اینکه تو بانک بزاره که یهو بانک هم قلابی ازاب در بیاد رفته یه تیکه باغ گرفته یا درست کرده واسه آینده بچه هاش
    و در آخر از ماست که بر ماست

  3. یه راهکار خوب اینه که بیان با پولی که به شهرستان تخصیص داده شده خروجی های آب کو سیاه را شناسایی کنند و دم هر تنگه یک استخر زمینی بزنن و کلی اب ذخیره کنند مثل قدیم.

  4. محمد اقا وهمشهری من خودم یه تکه باغ داشتم اومدن خراب کردن مال قدیم هم بوده اون که بغل دست من پولدار بوده ونفوذ داشته خراب نکردن پس اگر قانونه برا همه است نه برا اونی که دستش به هیجا نمیرسه محمد اقا شما که کارشناس طبیعت وابی بگو چکار کنن همشهری شما که بیکار نیستی بگو چکار کنیم که خراب نکنن

    1. اولا” جایی باید گیر بدن برای دیوار دور باغ
      که طبیعت اون منطقه در خطر باشه یا همین باغهای مردم حق کشاورزان را گرفته باشن
      اخه ما نه زمینمون مناسبه کشاورزیه
      نه در سال باران داریم
      نه چاههامون کفاف میکنه برای کشاورزی
      من جایی باغ دارم که کنارش زمین لخت و برهوته … من نمیدونم اینا که توی خونه زیر کولر سانترال هستند و دوستدار طبیعت کجا هستند بیان از این زمین لذت ببرن

      اخه یک چیزی بفرمایید که با عقل جور در بیاد

      طوری میگن اب نداریم انگار تا پارسال گراش یکی از شهرهای شمالی بوده
      اخه ما چه داریم همونی که بودیم و هستیم
      مثل سیاست مدارامون (همشهری گراشی)
      هر جا میری بنوعی جوری از سیاست حرف میزنند فکر میکنی سه سال بعد میخواد کاندیدای رئیس جمهوری بشه
      اخه گراش ما مگه چقدر بزرگه بشین سرجات کار کن
      گراش ما هر چی داره خیرها پولش دادن
      این مسئول هایی که هستند هم همین طوری هستند یعنی ثابت بشه ما هستیم یک جا
      اره
      قضیه همینه

  5. هر چی میخوایین جلسه بذارین هیچ فایده ای نداره زمین خواران کار خودشان می کنن با هر روشی که باشه کارشون هم انجام میشه ما بدبخت بیچاره که میخواییم کار کنیم میگن با کمبود آب مواجه هستیم

    1. جورى گفتی زمین خواران مثل اینکه ارث پدری تون بالا کشیدن
      من باغ دارم با پول زحمت کشیده و دسترنج خودم خریدم
      منظورت از زمین خواران کیه ؟؟؟؟
      تا جایی خبر دارم همه این زمین ها مالک داره و همه هم قانونیه

  6. من نمیدونم اداره جهاد کشاورزی وظیفش چیه!!!
    غیر از پرونده سازی علیه باغها و زمین های شخصی مردم بیگناه

    یادمه دزد اومده بود خون همسایه ما
    از پاسگاه اومدن واسه صاحب خونه پرونده ساختن که چرا از ماهواره استفاده میکنی

    مشکل جای دیگه ست ولی دیواری کوتاه تر از مردم پیدا نمی کنند .

  7. علی آقا باغ ما هم دو بار زحمت خراب کردن رو کشیدن دو صورتی که دوتا کوچه بالاتر اصلا یه آجر هم ازش نذاشتن زمین و خراب نکردن
    جدیدا دزد اومد باغ کلی وسایل بار کردن بردن!
    وقتی نیرو انتظامی اومد با جواب اینکه بهمون گفتن مقصر خودتونین مه دیوار باغتون کوچیکه ما رو قششششنگ قانع کردن و رفتن !!
    بعد دیگه یادش اومد که چند ماه قبل خودشون موقع خرابکاری دیوار حضور داشتن!
    اصلا معلوم نیس کی به کیه چی به چیه تو این اوضاع گرونی و اقتصاد خراب فقط بلدن به ملت ضربه بزنن یه عده هم به عنوان دوستدار طبیعت بیان ازشون حمایت کنن
    هیییی روزگار کجا داریم زندگیو میگذرونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top